Verbouwing/herinrichting 1e verdieping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-05 13:50
Momenteel zijn ik en mijn partner rustig opzoek naar een mooie nieuwe woning. Op dit moment hebben we een mooie woning op het oog die er goed uit ziet. Recent gebouwd en dus voorzien van alle moderne technieken zoals een warmtepomp. Echter zit er een groot nadeel aan het huis en dat is dat de complete 1e verdieping totaal onlogisch is ingedeeld voor onze woonwensen/eisen. Momenteel is de verdieping verdeeld in een grote badkamer, 2 slaapkamers, een apart toilet en een kamertje waar de trap naar de zolder verdieping is gerealiseerd. Wij hebben echter 2 jonge kinderen en willen graag minimaal 3 slaapkamers op de 1e verdieping. Het is echter geen makkelijke opgave om ergens te schuiven met wandjes om een derde slaapkamer te realiseren.

Nu heb ik wat zitten schuiven in de plattegrond en heb ik eventueel een nieuwe indeling gevonden. Hiervoor zou er wel behoorlijk wat moeten worden verbouwd. Zo zou ik graag de badkamer verplaatsen, de trap naar de zolder verplaatsen en wat muurtjes veranderen. Echter heb ik totaal geen verstand van verbouwingen en vraag ik mij af of deze herindeling realistisch is?

Hieronder eerst de oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptRCBfSJBzJkN_XwKVX9_YhgV10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4wc8fjTEGGzXG1JAl9yeilH.jpg?f=fotoalbum_large

En mijn herindeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FO3pPHGPp0c1TQTRMv13CyFZoY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eg58TLX55wJ8olbKf9KswmBv.jpg?f=fotoalbum_large

Naast de vraag of het realistisch is, heb ik ook nog de vraag wat het zou kunnen gaan kosten. Exacte kosten zijn natuurlijk nooit te benoemen maar in welke richting zou ik ongeveer moeten denken?
Wat onder andere gedaan zou moeten worden:
  1. nieuwe badkamer
  2. leidingen plaatsen/verplaatsen voor badkamer
  3. vloerverwarming verwijderen en opnieuw leggen (ik ga er van uit dat de bestaande vloerverwarming niet verlegd kan worden
  4. nieuwe vloer
  5. muren verplaatsen + stucwerk
  6. trap verplaatsen - of compleet nieuwe trap - inclusief trapgat dichten en nieuw gat creëren
Ik hoopte zelf dat dit voor rond de 50K - 60K te doen zou moeten zijn. Er van uitgaand dat ik vrijwel alles (behalve slopen) zal uitbesteden.

Iemand enig idee wat de haalbaarheid hiervan is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Toen wij ons huis lieten bouwen was het niet mogelijk om de aan- en afvoer van het water te verplaatsen. Dit zat in een koof naar boven en beneden. Ik denk dat het daarom extreem kostbaar en ontwikkeld zal worden om de badkamer zo te verplaatsen. Los daarvan is het verplaatsen van de trap naar zolder ook niet eenvoudig. Hoe kom je daar boven? onder een schuine kap gok ik gezien de oorspronkelijke positie van die trap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:13
Het verplaatsen van het trapgat gaat voor aardig wat kosten zorgen. Constructie technisch moet er dan veel aangepast worden. Onder andere raveelijzers (ver)plaatsen. Ook op zolder moet je alles aanpassen door de verplaatsing van het trapgat.

Er is ook een reden dat de badkamer en de WC naast elkaar zitten --> Afvoer. Nu moet de aanvoer en afvoer via het trapgat naar de WC lijkt het. Esthetisch wellicht niet wenselijk? Door het verleggen van de leidingen kun je waarschijnlijk de WC ook opnieuw doen.

Wel gigantisch veel geld voor amper meerwaarde?

Ik sluit me bij @BCC aan; op zolder slapen is even wennen met de kids op 1. Maar zodra ze zichzelf redden in de ochtend kun jij lekker blijven liggen zonder wakker te worden van de herrie ;)

[ Voor 14% gewijzigd door BasvanS op 04-03-2024 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:55

BCC

Wij hadden dit ook en zijn zelf op zolder gaan slapen - nooit spijt van gehad 👍

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
Hmm klinkt alsof het niet zo'n goed idee is om alles om te gooien. Of in elk geval het zal kostbaar worden. Derde slaapkamer op zolder maken is mogelijk (al denk ik niet dat mijn vrouw daar een voorstander van is). Momenteel is die verdieping nog zo goed als kaal. Echter zal er dan ook een dakkapel geplaatst moeten worden omdat er anders te weinig ruimte is.

Al met al blijft het een frustrerend huis. Benedenverdieping ziet er prima uit en ligging is ook goed maar die 1e verdieping is op zijn zachts gezegd niet ideaal. Ik denk dat zonder deze verdieping om te gooien, het huis gewoon net niet is en dan moet je het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hebben de buren dezelfde indeling? Wellicht is er al eens flink verbouwd en kan het veel logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Maak qua kosten je borst maar nat. Ik denk dat je minimaal naar €75K kijkt als het bouwtechnisch gezien al mogelijk is. Wij hebben 2 jonge kinderen, van 2 en 5 en ze slapen beide sinds een week of 8-12 na de geboorte al op hun eigen kamer op de 1e, wij liggen op zolder. Geen enkel issue hoor.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 15:56
Je schrijft dat je al aan het zoeken bent naar een nieuwe woning. Gaat dat sowieso door, of is deze geplande verbouwing daar een vervanging van.
Als je toch wilt gaan verhuizen, zou ik mezelf de moeite van de verbouwing besparen en die energie stoppen in het vinden van een meer geschikte woning.

Zijn er soortgelijke huizen in de buurt (lijkt een twee onder 1 kap) dus misschien daar inspiratie opdoen als je toch wil verbouwen. (edit: dat zei iemand 2 posts boven mij ook al).

Hoe groot is de effectieve ruimte op zolder. Kun je zonder dakkapel nog naast het bed lopen, dan zou ik die dakkapel niet nemen. Als kind breng je wel veel tijd door op je kamer, als ouder niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Pat911 op 04-03-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
wc de badkamer in schuiven, trap van beneden in de oude wc uit laten komen.
Kleinste 'studie' kamer over de hal uitbreiden en de trap naar de zolder door de inbouw kasten laten lopen.
Dit lijkt me de kortste en meest economische klap.
Of het kan hangt van een heleboel rand zaken af die hier niet bekend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marti Zanden
Wolly schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:08:
Hebben de buren dezelfde indeling? Wellicht is er al eens flink verbouwd en kan het veel logischer.
Gaat om een vrijstaande woning uit 2020. Alle huizen in de straat zijn totaal anders dus afkijken bij de buren is niet mogelijk.
FirePuma142 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:09:
Maak qua kosten je borst maar nat. Ik denk dat je minimaal naar €75K kijkt als het bouwtechnisch gezien al mogelijk is. Wij hebben 2 jonge kinderen, van 2 en 5 en ze slapen beide sinds een week of 8-12 na de geboorte al op hun eigen kamer op de 1e, wij liggen op zolder. Geen enkel issue hoor.
Onze oudste is 2 en de jongste nu 4 maanden. De oudste slaapt nu 9 van de 10x door maar wordt helaas af en toe nog steeds huilend wakker. De jongste ligt nog niet eens permanent in een wiegje in de nacht. Helaas hebben we niet de makkelijkste kinderen. Dus dat speelt ook mee. Al is dat natuurlijk maar tijdelijk voor een jaar of 2 hoop ik O-)
Pat911 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:10:
Je schrijft dat je al aan het zoeken bent naar een nieuwe woning. Gaat dat sowieso door, of is deze geplande verbouwing daar een vervanging van.
Als je toch wilt gaan verhuizen, zou ik mezelf de moeite van de verbouwing besparen en die energie stoppen in het vinden van een meer geschikte woning.

Zijn er soortgelijke huizen in de buurt (lijkt een twee onder 1 kap) dus misschien daar inspiratie opdoen als je toch wil verbouwen. (edit: dat zei iemand 2 posts boven mij ook al).

Hoe groot is de effectieve ruimte op zolder. Kun je zonder dakkapel nog naast het bed lopen, dan zou ik die dakkapel niet nemen. Als kind breng je wel veel tijd door op je kamer, als ouder niet.
Ik denk dat je mijn originele post verkeerd hebt begrepen. We zijn rond aan het kijken en dit was/is een potentieel huis voor ons. Dus niet onze eigen woning en ook niet aangekocht. Zelfs nog niet eens gaan kijken. Puur omdat de indeling ons erg tegenstaat.
Zolder is niet groot genoeg om een bed neer te zetten zonder dakkapel.

Maar ik denk dat dit huis niet de moeite is om geld en tijd in te stoppen en dat de zoektocht gewoon weer verder gaat. Helaas niet makkelijk in deze tijd, de omgeving waarin wij zoeken en de eisen die we hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marti Zanden
hfolkers schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:24:
wc de badkamer in schuiven, trap van beneden in de oude wc uit laten komen.
Kleinste 'studie' kamer over de hal uitbreiden en de trap naar de zolder door de inbouw kasten laten lopen.
Dit lijkt me de kortste en meest economische klap.
Of het kan hangt van een heleboel rand zaken af die hier niet bekend zijn.
Dit klinkt nog enigszins haalbaar. Al zou dan de trap van beneden naar boven ook iets opgeschoven moeten worden. Daar lijkt in theorie wel ruimte voor te zijn al brengt dat natuurlijk ook weer behoorlijk wat werk en kosten met zich mee. Maar bedankt voor deze tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Marti Zanden schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:29:
[...]

Onze oudste is 2 en de jongste nu 4 maanden. De oudste slaapt nu 9 van de 10x door maar wordt helaas af en toe nog steeds huilend wakker. De jongste ligt nog niet eens permanent in een wiegje in de nacht. Helaas hebben we niet de makkelijkste kinderen. Dus dat speelt ook mee. Al is dat natuurlijk maar tijdelijk voor een jaar of 2 hoop ik O-)
Onze jongste was ook niet makkelijk, ze heeft niet voor niets de bijnaam Tante Terreur, maar het slapen op de eigen kamer heeft daar juist bij geholpen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-05 09:42
Als je het prima zou vinden om het bad op te offeren, dan zou je wellicht de zolder trap om kunnen draaien (wordt die misschien wel wat steiler van, maar als het niks anders wordt dan een opberg zolder zou dat geen kwaad moeten kunnen), dan de badkamer in de "studie" doen en de originele badkamer wordt je 3e slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die 2 kasten weghalen en samen met de kamer rechtsonder in 2-en delen voor 2 slaapkamers. Niet ruim maar zou kunnen totdat de oudste naar zolder kan.

Andere optie is de trap in de studie vervangen door een vlizotrap en de studie als slaapkamer gebruiken.

[ Voor 69% gewijzigd door Sethro op 04-03-2024 17:18 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:27
Je maakt het erg ingewikkeld en daarmee duur. Je kunt er makkelijk twee wat kleinere kamers creëren (zie onder). Dat gaat ten koste van de studie, maar die kun je nu of op termijn op zolder maken. Ik zou het zo maken dat je zonder al te grote ingrepen drie kamers krijgt, waar je op termijn weer twee grote kamers van kunt maken. Voor twee kleintjes is dit echt groot genoeg. Als ze zes, zeven zijn, komt er meer behoefte om op een eigen kamer te spelen, dan wil het misschien groter. Misschien, want sommige kinderen vinden een klein knus kamertje veel fijner.

Zelf zou ik (later) die joekel van een badkamer misschien in tweeën splitsen. Een bereikbaar vanuit slaapkamer, en een voor de kinderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1xYtpgjilBHt5SsV-dNY1CMFlI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/teTiRc2Zpt9D0z02AUOSq38Q.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 16:22
Als je zolder te laag is zou je ipv. een dakkapel ook nog naar een nokverhoging kunnen kijken. Ook dat moet volgens mij lukken voor een fractie van de kosten van je huidige verbouwplannen.

Anders zou ik het plan van @Toke_gt overwegen... Of inderdaad een ander huis zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-05 21:15
Gezien de leeftijd van de woning heb je geluk dat er een vrije overspanning is. Dat de bovenverdieping op de trapgaten en de leidingen van de WC na goed vrij in te delen is.

Je hebt een aantal opties:

1) Badkamer verkleinen en samenvoegen met de WC. Geen bad. Volledig inpandig geen raam bij de badkamer. Zodat je er naast ruimte krijgt voor een herindeling van de verdieping.

2) de kasten eruit of eventueel verplaatsen.

3) De extra ruimte vrijgekomen door de kleinere badkamer:
- Gebruik deze voor een extra kleine slaapkamer
- Gebruik deze voor 1 slaapkamer over de breedte van het huis, dan twee kleinere slaapkamers over de "lengte" van het huis met ieder minimaal 1 raam.

3) De "studie"ruimte vervalt dan. Deze zal dan overloop worden.

Gebruik de slaapkamers dan ook echt als slaapkamer. Niet als veredele speelruimte. Dan kunnen ze een stukje kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
Even een update. We zijn nu eindelijk eens gaan kijken in het huis en de benedenverdieping is echt bijna perfect op een nieuwe vloer na. Helaas blijft de tweede verdieping een doorn in ons oog. De onderste kamer splitten is zeker een optie maar je blijft dan zitten met hele kleine kamers. Te kleine kamers voor de prijs van het huis vinden wij. Ook de zolderverdieping ombouwen tot slaapkamer zal nog wat voeten in de aarde hebben. De trap naar de zolder komt namelijk uit onder het schuine dak. Heel comfortabel iedere dag van die trap afgaan is er daarom niet bij.

Nu staan we dus helaas op het punt om dit huis te vergeten. Echter heb ik nog een gek idee in mijn hoofd gehaald. Beneden is er een mooie uitbouw gemaakt. Deze zit aan de rechterkant van het huis en ik vroeg mij af in hoeverre het mogelijk is om daar een verdieping op te zetten. Over de hele lengte of alleen op de diepte van de bovenverdieping. Dan creëer je een hele mooie grote extra kamer boven. Je breekt de kasten uit de twee huidige kamers om daar dan een gang te maken naar de uitbouw.
Best een behoorlijke ingreep lijkt me die ook wel in de kosten zal lopen. Tevens de vraag of dit überhaupt mag m.b.t vergunning/bestemmingsplan en kan m.b.t. constructie en dergelijke. Maar niet geschoten is altijd mis. Wie weet dat hier een tweaker is die daar wat advies over heeft en belangrijk waar ik aan moet denken qua kosten? Zit ik dan goed als ik denk dat het rond de 60-80K gaat kosten? Of is het nog een veelvoud daarvan?

Hier even een plattegrond van de benedenverdieping en gevel aanzichten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8_70kuePS1pAXuVL2df6HSgrEc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xXEE0l6okUsfV4T5FYSDZ0GS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UY4WrKOqv4h23FrLI3p-UoyHhG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ih1XqfsRjEWt2UTAggVkycby.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRVPl1mEAEFRhp58tGzzmrcXcU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FyD9a2PdgzfUmLIOfIQUIIuX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:01
een aanbouw of uitbouw moet vaak ondergeschikt blijven aan het hoofdgebouw. als hier een verdieping op komt dan is dat wellicht niet meer zo.
Daarnaast is het de vraag of de fundering van die uitbouw erop berekend is dat er nog eens een verdieping op komt.
Maar bel de gemeente eens en vraag of het voorstelbaar is dat dat gebeuren gaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toke_gt
Ik schat in dat de buren bezwaar maken tegen een flinke verhoging van de zijgevel. Er lijken ramen te zijn aan hun zijkant (?).
Verder zou ik omzien naar een andere woning als je hier zoveel in moet investeren om het naar wens te krijgen. Op zich een prima huis met veel ruimte, maar die ruimte zit voor jou niet overal op de gewenste plek (ook beneden niet, lijkt mij? Tenzij je een praktijk aan huis begint, zou ik die kamer liever bij de woonkamer betrekken). Met zoveel veranderingen zijn er elders vast woningen die bij aanvang al beter passen. Kun je daar beter je 80K in investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:01
Toke_gt schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:40:
Ik schat in dat de buren bezwaar maken tegen een flinke verhoging van de zijgevel. Er lijken ramen te zijn aan hun zijkant (?).
Verder zou ik omzien naar een andere woning als je hier zoveel in moet investeren om het naar wens te krijgen. Op zich een prima huis met veel ruimte, maar die ruimte zit voor jou niet overal op de gewenste plek (ook beneden niet, lijkt mij? Tenzij je een praktijk aan huis begint, zou ik die kamer liever bij de woonkamer betrekken). Met zoveel veranderingen zijn er elders vast woningen die bij aanvang al beter passen. Kun je daar beter je 80K in investeren.
Maar de locatie kun je niet veranderen en die is perfect voor TS.
Dus dan snap ik dat er aanpassingen worden gezocht om die locatie te kunnen gebruiken en het huis te kunnen verbeteren naar de wensen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
Heb je ook een plattegrond van de zolderverdieping? Als de trap ergens anders kan uitkomen, kun je de kamer aan de voorzijde groter maken en met een dakkapel op zolder wordt die verdieping ineens bruikbaar.
Ik begrijp namelijk niet zo goed waarom je de zolder meteen afserveert vanwege te veel werk, maar wel een hele ingrijpende verbouwing voor ogen hebt. Die zolder is veel makkelijker en goedkoper in te richten met 2 kamers extra. Dat hoeft niet meteen, je hebt die kamers niet direct nodig. Eerst drie kamers op 1e verdieping, dan de zolder aanpakken en als kinderen wat groter zijn, heb je de grotere kamers op zolder en kun je het op de eerste verdieping eventueel weer terugbrengen naar 2 grote kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:21
@Marti Zanden

Kun je eens van elke verdieping de plattegrond plaatsen?
tag me ook even in het bericht.

Ik vind dit wel een leuke uitdaging.

(funda linkje mag ook, dan zijn de mogelijkheden beter in te schatten)

[ Voor 19% gewijzigd door FRANQ op 20-03-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
Toke_gt schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:40:
Nou die praktijkruimte beneden is juist ideaal als speelkamer en de wachtruimte kan mooi dienen als kantoor (deur vervangen voor raam)
Locatie is gewoon heel goed en praktisch, benedenverdieping is uitstekend, fijne tuin en ook nog een moderne woning ook.

Maar voor het bedrag wat dit moet kosten mag het op de 1e verdieping gewoon ruimer qua kamer opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
Probleem met de zolder is ook dat mijn vrouw minimaal nog vijf jaar op dezelfde verdieping wil slapen als de kinderen. Dan wil je nu ook gewoon fatsoenlijke kamers op de eerste verdieping.
Kamers van +- 5 vierkante meter zijn wel mogelijk maar vinden wij momenteel onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:29

FreakNL

Well do ya punk?

Marti Zanden schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:04:
Hmm klinkt alsof het niet zo'n goed idee is om alles om te gooien. Of in elk geval het zal kostbaar worden. Derde slaapkamer op zolder maken is mogelijk (al denk ik niet dat mijn vrouw daar een voorstander van is). Momenteel is die verdieping nog zo goed als kaal. Echter zal er dan ook een dakkapel geplaatst moeten worden omdat er anders te weinig ruimte is.

Al met al blijft het een frustrerend huis. Benedenverdieping ziet er prima uit en ligging is ook goed maar die 1e verdieping is op zijn zachts gezegd niet ideaal. Ik denk dat zonder deze verdieping om te gooien, het huis gewoon net niet is en dan moet je het niet doen.
Een dakkapel is veel minder ingrijpend dan de andere opties die je wil.

Ik ben momenteel ook een kamer aan het creëren op zolder, dat is allemaal niet zo ingrijpend.

Bij ons gaat dochter (6 jaar) er trouwens slapen.

Maar al dit soort verbouwingen (ook wat jij noemt, bijvoorbeeld die opbouw) doe je als je al ergens zit en niet wilt verhuizen om wat voor redend an ook.. In jouw geval zou ik echter zoeken naar een geschiktere woning. Je gaat (mijns inziens) niet iets kopen in de hoogtij van de markt om er vervolgens nog een keer 100k tegenaan te gooien voor een uitbreiding. Dan kun je beter meteen een grotere woning kopen.

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 20-03-2024 11:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:13
Marti Zanden schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:55:
Probleem met de zolder is ook dat mijn vrouw minimaal nog vijf jaar op dezelfde verdieping wil slapen als de kinderen. Dan wil je nu ook gewoon fatsoenlijke kamers op de eerste verdieping.
Kamers van +- 5 vierkante meter zijn wel mogelijk maar vinden wij momenteel onacceptabel.
Een kiddo van 0-5 heeft zat aan 6 m2 als slaapkamer, zeker als ze een speelkamer hebben beneden. Bed en lade kast/commode en klaar.

Als de kids een grotere slaapkamer willen (als ze 5 en 7 zijn) kunnen jullie naar boven. Geen problemen maken die er niet zijn ;)

Deur van slaapkamer naast de studie kan verplaatst worden, waardoor na het opofferen van de kasten 2 kamers van 7 m2 met een raam ontstaan.

Je hele huis verbouwen om een pronleem op te lossen dat over 5 jaar niet meer speelt lijkt me wat omslachtig.. Verbouw zo dat het muurtje er makkelijk uit kan, en er weer 1 kamer gemaakt kan worden of er een inloopkast gemaakt kan worden.

[ Voor 22% gewijzigd door BasvanS op 20-03-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:37
Soms moet je als alles verder goed is aan de woning ook concessies doen. is het een probleem om 1 trap extra te moeten lopen zeker als je de intentie heb om langer te blijven zitten. als het voor 5 jaar is zou ik het voorstel doen om de kamers tijdelijk kleiner te maken. daarna met een dakkapel over de volledige lengte lekker naar de zolder verhuizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
Nog wat geschetst om te laten zien hoeveel je met de zolder kunt doen. In combinatie met een trap die de andere kant op draait, heb je zo op 1e verdieping kamers die echt groot genoeg zijn voor kinderen onder de 5. (Kleine kinderen vinden een heel grote slaapkamer doorgaans helemaal niet prettig).
Op zolder kun je een dakkapel/opbouw maken die je doortrekt tot de gevelrand aan de zijkant. Daarmee creëer je 2 ruime kamers, handig als werkkamer of kinder/tienerkamer. Of grote slaapkamer als jullie zelf naar zolder willen. Met een aparte technische ruimte en een overloop van voor naar achter.
Gewoon om je wat mogelijkheden te laten zien. In mijn beleving heb je de zolder te snel afgeschreven voor extra ruimte, dus kijk er nog eens naar. Als je echt heel graag hier wilt wonen (snap ik, qua tuin en uitzicht), kijk dan goed hoe je de bestaande ruimte kunt herindelen, en kijk ook goed waar je die precies voor wilt gebruiken, nu en in de toekomst.
Voor een grote dakkapel kan ik je aanraden dit topic van Rzaan even door te bladeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAB8Y653tGCIlN2bwqgkKMypcJU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyDfm9sHORpeYGtcAJlPNnKQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PGOj3LoNTS4AkeJc7eEFAfcN_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WesjoLI1YV70SQiTV061vWaa.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Marti Zanden schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Nou die praktijkruimte beneden is juist ideaal als speelkamer en de wachtruimte kan mooi dienen als kantoor (deur vervangen voor raam)
Locatie is gewoon heel goed en praktisch, benedenverdieping is uitstekend, fijne tuin en ook nog een moderne woning ook.

Maar voor het bedrag wat dit moet kosten mag het op de 1e verdieping gewoon ruimer qua kamer opzet.
Voor bijna 8 ton een hard pass op die eerste verdieping. Geen idee wie deze indeling bedacht heeft, maar een trap naar zolder in een aparte kamer? Een "master" bedroom kleiner dan in mijn huisje van de helft qua waarde? Waar hebben ze al die vierkante meters gelaten joh? Het komt heel krap over op de foto's voor zo'n (in theorie) groot huis.

Ik vind "uitstekend" voor de benedenverdieping trouwens ook tegenvallen. Een enorme uitbouw, en de helft gaat verloren aan een overdekt terras... Zit je alsnog in het donker met spotjes buiten. En natuurlijk die praktijkkamer en wachtkamer. In plaats van gewoon een écht forse woonkamer die je mag verwachten voor dit geld.

Allemaal gewoon nét onhandig.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:49
Toke_gt schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:12:
Je maakt het erg ingewikkeld en daarmee duur. Je kunt er makkelijk twee wat kleinere kamers creëren (zie onder). Dat gaat ten koste van de studie, maar die kun je nu of op termijn op zolder maken. Ik zou het zo maken dat je zonder al te grote ingrepen drie kamers krijgt, waar je op termijn weer twee grote kamers van kunt maken. Voor twee kleintjes is dit echt groot genoeg. Als ze zes, zeven zijn, komt er meer behoefte om op een eigen kamer te spelen, dan wil het misschien groter. Misschien, want sommige kinderen vinden een klein knus kamertje veel fijner.

Zelf zou ik (later) die joekel van een badkamer misschien in tweeën splitsen. Een bereikbaar vanuit slaapkamer, en een voor de kinderen.

[Afbeelding]
Eens met hierboven; aanpassing trap en locatie badkamer gaan het extreem duur maken en zijn in principe voor een groot deel kapitaalvernietiging.

Als de badkamer toch vervangen gaat worden zou iets zoals hieronder nog kunnen om de slaapkamers iets ruimer te maken.
Zonder aftrek voor eventuele kast kom je hiermee volgens mij >9m2 voor de slaapkamers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSzh883X_20_YA3USTmbSdZAeDs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iTNXMqszQZ9u1sSlRfkT6xir.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 20-03-2024 16:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Marti Zanden schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:43:
  1. nieuwe badkamer
  2. leidingen plaatsen/verplaatsen voor badkamer
  3. vloerverwarming verwijderen en opnieuw leggen (ik ga er van uit dat de bestaande vloerverwarming niet verlegd kan worden
  4. nieuwe vloer
  5. muren verplaatsen + stucwerk
  6. trap verplaatsen - of compleet nieuwe trap - inclusief trapgat dichten en nieuw gat creëren
Ik hoopte zelf dat dit voor rond de 50K - 60K te doen zou moeten zijn. Er van uitgaand dat ik vrijwel alles (behalve slopen) zal uitbesteden.

Iemand enig idee wat de haalbaarheid hiervan is?
Gebaseerd op basis van mijn renovatieproject (waarin ik heel veel zelf doe) zou ik zeggen dat dit volledig uitbesteed en afgewerkt eerder naar het dubbele gaat.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Ik zou zelf zoiets doen.
Minimale aanpassingen aan de bestaande verdieping.
En een hele extra verdieping erbij.

Eventueel als het dak teveel op je af komt bij de trap kun je er een dakkapel plaatsen.
Je kan ook een dakkapel over de hele lengte plaatsen, dat geeft veel meer ruimte in de kamers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-E0-dO6HpRtpWFonDbxuQzeYd0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kOjTClVfIa6S42QpmJPjoSLP.png?f=fotoalbum_large

Met een verbouwing als dit voeg je heel veel waarde toe aan de woning.
Alles wat hal/overloop is, is geen kamer en daardoor minder waard.
De hele zolder is opbergruimte, dat word allemaal woonoppervlak.

Tikt lekker aan met 4000 euro de vierkante meter.

iets meer werk, je kan de WC opschuiven naar de badkamer. (dat is toch een balzaal)
rioolpijp is via knieschot te verleggen.
Dan voor 1500 euro een nieuwe rechte trap laten plaatsen.
Dan kan de voor slaapkamer nog ruim 80cm van de hal af snoepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvWKrtzONwjMYAV47cErEviDMGc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KCTKhNPLnJtzSO6u15rSudcj.png?f=fotoalbum_large

Bij mijn broer heb ik ongeveer hetzelfde gedaan:
De voorkamer op zolder was overloop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tGoJak8nrrnkYFskH2TtD1zCxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAKLiOyeN3XS2LGp8dWOMOBW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ww1A1nZOxf4j0o1AjtGMjWgm9Y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAbh9jnJhtGi8hmISsKmi1PB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lx_MsPcYb4NqttpIKsmrRxfImU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qL8OGWIOX4eombs07yxEyulz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYRs3NBXiHHemgk2tl6SZtfkW4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRu4hK5MJuBoptBMNtmzN1Mt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrftJAVw2II13RYkStDppMzY-3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pj4kvbCRvYbwwdcP7iJvVSs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0IyyrMM0pu2K1yE40Mr9hv9x_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dljl801LkxdtJMqcQYQtmqKG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door FRANQ op 21-03-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
Bedankt iedereen voor het meedenken. Zo te zien zijn er nog wel wat mogelijkheden te bedenken.

De eerste verdieping, de tuin, het vrije uitzicht aan de voorzijde en de voor ons praktische ligging maken het gewoon heel interessant om te blijven kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik ben het daarom ook compleet niet eens met Jeroenneman. Maar dat laat ook maar zien dat smaken verschillen. Sowieso is het lastig een huis te vinden in deze prijsklasse die aan alle eisen voldoet en helaas koop je er gewoon niet meer zoveel voor als jaren geleden. In elk geval niet in deze regio.

Het huis staat al wat langer te koop daardoor hebben wij in elk geval ook het idee dat we geen overhaaste beslissing hoeven te nemen. We denken er nu in elk geval over om eens een iemand mee te nemen die in het bouwwereldje zit. Die kan ons beter vertellen wat de mogelijkheden zijn en de eventuele kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat was ook onze wens (3 kinderen onder de 4 jaar) , uiteindelijk slapen ze alledrie op de 2e verdieping met eigen badkamer :) en wij op de 1e en ik zou niet anders meer willen, ook de jongste heeft zijn plekje helemaal gevonden :) . Wel hele andere woning/prijsklasse overigens.

Ik zou die wens laten varen want je laat veel mooie woningen lopen op die manier.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 21-03-2024 14:12 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Marti Zanden schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Als ik eerlijk mag zijn vind ik de indeling ook helemaal niks.. De woonkamer/zithoek is veel te klein met 3.56m (even nameten zou ik doen voor de zekerheid) .

Ik vermoed dat ze de keuken/woonkamer gewisseld hebben om er zo'n hip kookeiland in te prakken, m.i. ga je daar spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Marti Zanden schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:19:
Bedankt iedereen voor het meedenken. Zo te zien zijn er nog wel wat mogelijkheden te bedenken.

De eerste verdieping, de tuin, het vrije uitzicht aan de voorzijde en de voor ons praktische ligging maken het gewoon heel interessant om te blijven kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik ben het daarom ook compleet niet eens met Jeroenneman. Maar dat laat ook maar zien dat smaken verschillen. Sowieso is het lastig een huis te vinden in deze prijsklasse die aan alle eisen voldoet en helaas koop je er gewoon niet meer zoveel voor als jaren geleden. In elk geval niet in deze regio.

Het huis staat al wat langer te koop daardoor hebben wij in elk geval ook het idee dat we geen overhaaste beslissing hoeven te nemen. We denken er nu in elk geval over om eens een iemand mee te nemen die in het bouwwereldje zit. Die kan ons beter vertellen wat de mogelijkheden zijn en de eventuele kosten.
Dat is natuurlijk ook prima, want als iedereen hetzelfde perfect zou vinden, dan zouden de huizenprijzen helemaal astronomisch worden ;).

Mocht je toch denken dat dit je parel is, ga dan niet naar "iemand in het bouwwereldje". Maar zoek een architect of constructeur. Het laatste wat je wil is een beun die zegt dat het kan, en begint, en er vervolgens achter kan dat veel zaken toch lastiger zijn (WC/badkamer verplaatsen, trap verplaatsen etc).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Sport_Life schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:15:
[...]

Als ik eerlijk mag zijn vind ik de indeling ook helemaal niks.. De woonkamer/zithoek is veel te klein met 3.56m (even nameten zou ik doen voor de zekerheid) .

Ik vermoed dat ze de keuken/woonkamer gewisseld hebben om er zo'n hip kookeiland in te prakken, m.i. ga je daar spijt van krijgen.
Tsja dat is natuurlijk persoonlijk.

Onze woonkamer is ook 3,5 meter breed.
Terwijl de keuken 5,5x6 meter is.

Mijn vader stond me voor gek uit te maken.
We zouden er spijt van krijgen, en het is onpraktisch met verjaardagen, en anders later met kinderen wel.

Nou we hebben kinderen (5j en 7j) al 36 verjaardagen gevierd sinds we er wonen, en geen haar op mijn hoofd die spijt heeft. (Ik heb veel haar, krijg er bij de kapper elke keer opmerkingen over)

We vinden de woonkamer juist lekker knus, er staat een L loungebank in, en een stoel.
Salontafel en tv-meubel. Flinke surround installatie en een 55 inch tv, Heerlijk netflixen.

Woonkamer en keuken zijn gescheiden door middel van een kamer-en suite kast.
We hebben die naar oorspronkelijk ontwerp herbouwd, met de originele deuren.

Verjaardagen gaan echt prima.

En 90% van de avonden die je alleen of met je partner doorbrengt in de woonkamer, is het heel makkelijk gezellig te maken.

Tegenwoordig moet alles maar groot groter grootst, maar het word daardoor vaak juist enorm moeilijk het gezellig in te richten.

Zelf zou ik denk ik bij het huis waar @Marti Zanden naar kijkt tussen de woonkamer en keuken/eetkamer een room divider zetten in de vorm van een glazen haard.

Dan een mooie eetkamer bij de keuken maken, en een mooie woonkamer zonder tv aan de voorzijde van het huis. (voor met familie/vrienden)

Achter in de praktijkruimte een gezellige film/tv kamer met chill/lounge bank.

En de wachtkamer is een beetje onbestemd, maar met jonge kinderen is een vieze ingang ook wel fijn.
Modderlaarsen en dergelijke.

Of je maakt er een speelkamer van.

[ Voor 17% gewijzigd door FRANQ op 21-03-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10:08
Deze woning zou ik lekker skippen, totaal onlogische indeling en behoorlijk verpest als je het mij vraagt.

Ook weinig potentie om weer strak te trekken of goed uit te breiden.

Smaak is een ding maar het ziet er ook allemaal oudbollig en sober uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Sport_Life schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:09:
Ik zou die wens laten varen want je laat veel mooie woningen lopen op die manier.
Zo'n bijzondere wens lijkt het me ook weer niet; drie fatsoenlijke slaapkamers op de 1e verdieping; dat is vrij standaard in een gemiddelde rijtjeswoning en ik zou zeker niets minder verwachten in een vrijstaande woning van 800k.

Mijn oude ex-sociale huur rijtjeswoning (die ik net verkocht heb) heeft zelfs gewoon 3 slaapkamers van 9-13m2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOMWwgS9yBceplCitWFzG_L5quM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pwmY4mjwXCPukrBiKCFntbfJ.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 21-03-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

assje schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:09:
[...]

Zo'n bijzondere wens lijkt het me ook weer niet; drie fatsoenlijke slaapkamers op de 1e verdieping; dat is vrij standaard in een gemiddelde rijtjeswoning en ik zou zeker niets minder verwachten in een vrijstaande woning van 800k.

Mijn oude ex-sociale huur rijtjeswoning (die ik net verkocht heb) heeft zelfs gewoon 3 slaapkamers van 9-13m2:
[Afbeelding]
Dat was mijn punt niet echt, ik bedoel de wens om de kinderen op 1 verdieping te plaatsen. Tegenwoordig is een ruime kantoorruimte op de 1e ook prettig bijvoorbeeld. Of mijn persoonlijke favoriet, een ruim washok/technische ruimte. Moet de 300l boiler ook ergens kwijt :P.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 21-03-2024 20:14 ]

Pagina: 1