EV rijden als je vaak harder dan 100km/h wilt

Pagina: 1
Acties:
  • 7.317 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-06 15:28
Ha EV Tweakers,

Ik rij nu een oudere benzinewagen die 1 op 9,5 loopt en flink veel co2 uitstoot (old school benzineturbo) en aangezien ik daar nogal veel geld aan onderhoudsellende in heb zitten wil ik dit nog een jaar of 2 blijven doen. Daarna wil ik echter over op een full EV, deels uit persoonlijk milieu/kosten/comfort oogpunt en deels omdat ik dat beloofd heb aan 1 van mn zoons ;)

Mijn verplaatsingen:

- woonwerk 18km, voornamelijk 100km/h autoweg of binnendoor op de eBike, nu ook al relatief zuinig dus.
- stukjes in en rond de stad, meestal fiets of loop ik, maar moet vaak kinderen halen/brengen en de keren dat ik dan de auto pak (regen etc.) voelt het toch vrij inefficiënt met zo'n zuipende sloep in de binnenstad. Een EV is daar veel fijner en beter geschikt voor.
- veel prive ritten naar vrienden/familie in de weekenden, meestal 150km enkele reis.

Nu zit ik bij mijn keuze van een EV met die laatste categorie ritten... Ik rij nooit in de spits en woon in een regio waarin het rustig is, dus overdag meestal heen met 125 km/h en 's avonds laat wel eens >140km/h omdat ik lekker naar mn bed wil. Op een rit van 150km scheelt dat dus significant in tijd, voordat mensen met sommetjes komen over "3 minuten reistijd besparing" etc. en dan is er nog het gevoelsmatige aspect van lekker opschieten naast de ratio ;)

Ik had dus ofwel een jonge gebruikte Ionicq 5 of een wat oudere tesla model S (de andere tesla modellen vind ik lelijk) in mn achterhoofd.

Mijn criterium was dus zonder "gedoe" met laadpalen "ff" 300m km heen en weer kunnen rijden, ook in de winter. Dus laten we zeggen 400km range, dat lukt ook met de long range versie van de ioniq 5...

Maar toen zocht ik het verrbuik van dat ding op bij 130km/h... en dan is die range opeens 275km maar??? :?

Oftewel, tijdens die ritten moet ik 's nachts op een verlaten snelweg 100 aanhouden of een tussenstop maken en naast een paal gaan wachten ipv lekker in mn bed te liggen??? erg teleurstellend. Nu lees ik dat een Tesla veel zuiniger is bij de 130km/h, maar kan niet zo snel vinden wat die doet na anderhalf uur 145km/h rijden oid.... Weet namelijk ook uit een praktijk ervaringen dat je een Tesla op de Duitse autobahn in 40min(!!!) volledig leeg kunt trekken. Dan is zelfs een V8 benzine vele malen sneller in Z. europa, want zelfs die haalt een veelvoud aan range met die snelheden.

Ben benieuwd naar de ervaringen van de EV rijders die wel boven de 100 komen hier dus ;)

EDIT: dit had ik al gevonden:
https://www.autoweek.nl/a...vs-als-je-130-km-h-rijdt/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
Met een Tesla Model Y - LR, haal ik in de winter met 100km p/u op de snelweg 300km. Dit zijn dus 300 snelweg kilometers. Afgelopen weekend heb ik over de autobahn buiten de werkzaamheden om 150 of harder gereden. Dan kom ik op ongeveer 200-250 km. Het was ongeveer 8-10 graden. Als ik je vraag eerder had gezien dan had ik de gemiddelde snelheid en daadwerkelijke bereik kunnen rapporteren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-06 18:41
Boven de 100km/u is luchtweerstand de grootste factor in verbruik, en dat neemt kwadratisch toe met snelheid. Dus het is een onvermijdelijk feit dat 145km/u rijden significant meer brandstof/accu gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Dat wordt simpelweg een grote accu met relatief zuinig verbruik,
Dan zit je met Tesla al snel goed. Die zijn relatief zuinig in verbruik.
En de LR modellen hebben grotere accu's
Daarnaast heeft Tesla ook goede BMS waardoor de capaciteit van de accus lange tijd erg hoog blijft.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
sjaakwortel schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:28:
Boven de 100km/u is luchtweerstand de grootste factor in verbruik, en dat neemt kwadratisch toe met snelheid. Dus het is een onvermijdelijk feit dat 145km/u rijden significant meer brandstof/accu gebruikt.
Significant meer accu dan brandstof bedoel je, de 70l tank van mijn benzineauto brengt me ook bij langdurig 150km/h rijden gewoon netjes in 1 keer naar huis in het geschetste scenario namelijk. en dat is nu exact mijn punt in dit topic. Een EV lijkt exponentieel meer "last" van die extra luchtweerstand te hebben?

EDIT: of is dit puur door het extra gewicht? Mijn oude sloep weegt namelijk ook tegen de 1800kg leeg.

[ Voor 7% gewijzigd door _Anvil_ op 04-03-2024 11:42 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

_Anvil_ schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:33:
[...]

Significant meer accu dan brandstof bedoel je, de 70l tank van mijn benzineauto brengt me ook bij langdurig 150km/h rijden gewoon netjes in 1 keer naar huis in het geschetste scenario namelijk. en dat is nu exact mijn punt in dit topic. Een EV lijkt exponentieel meer "last" van die extra luchtweerstand te hebben?
De energiedichtheid van brandstof is veel hoger dan die van je accu.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-06 19:35
Kijk trouwens uit met een oudere Model S, die kunnen nog wel een duur in het onderhoud zijn.
Tijdje terug een topic over geweest: Aankoop Tesla Model S

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 16:20
[...]

Nee, niet Significant meer, Luchtweerstand neemt voor alle voertuigen toe, hetzij electrisch of benzine.
Maar, als jouw benzine auto van 1L/15km naar 1L/10km gaat, kom je op een 70 liter tank nog steeds 700 km ver en merk je dat voor jouw ritjes niet.. Maar het verbruik is wel hoger..Bij 100 km/u had je 1050 km eruit kunnen halen.

Het belangrijkste verschil is het bijladen. Ik sta 15 minuten stil voor 100 km extra bereik bij laden, jij rijd na 5 minuten stoppen weer 700 km met 150 :-)

Runs everything...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-06 15:21
Volgens mij is het antwoord al gegeven. Als je wil optimaliseren op snelheid, dan is je beste kans een EV met een zo laag mogelijke Cw waarde en grootst mogelijk accu. De Model 3 LR zal een van de betere opties zijn. Of een Lucid voor als je tot de 1% behoort ;)

Verder kan ik een hele preek houden over hoe tijdswinst door harder te rijden - ook op stukken van 150 km - vooral tussen je oren zit, maar dat had je zelf wsl ook al bedacht. Het is meestal minutenwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-06 21:23
Met mijn ID4 kon ik prima heen-en-weer op een 150 (enkele reis) met een 100% geladen accu... Heenweg netjes 100, want avondspits, terugweg rond de 140-150km/h. Had aan het eind van de rit nog een 10% accu over. Was wel op een relatief warme dag in het najaar, niet hartje winter.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
[...]
Een EV lijkt exponentieel meer "last" van die extra luchtweerstand te hebben?
Dat klopt helemaal. Ongeveer 7x meer door inefficiëntie van de brandstofmotor. Een verbrandingsmotor is enorm inefficiënt. Heel veel energie gaat verloren, omgezet in warmte. Dat heeft tot gevolg dat alle andere verschillen relatief veel kleiner zijn. Gewicht als je een berg op rijdt, luchtweerstand bij hogere snelheid en natuurlijk het opwarmen of afkoelen van je interieur. Sterker nog, opwarmen krijg je er echt gratis bij met verbranding.

[ Voor 20% gewijzigd door Makkelijk op 04-03-2024 11:46 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-06 21:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]

Als je vaak 150km/u rijdt ga je met je benzineauto ook een stuk vaker bij de pomp staan dan wanneer je max 100 rijdt. Er gelden niet ineens andere natuurwetten als je een andere motor in je auto hebt :P

Alleen geeft een 70l tank gewoon een stuk meer rijbereik dan een doorsnee EV accupakket (en het vullen van die 70l tank gaat ook nog eens een stuk vlotter). Waardoor je er in de praktijk minder van merkt. Het kost ook minder moeite om je benzineauto op een tactisch moment even vol te gooien, zodat je niet tijdens zo'n nachtelijke rit naar een pomp hoeft.

Then again: is het voor een groot deel denk ik ook een kwestie van wennen, je gewoontes er op aanpassen. Als je bij dat familiebezoek je auto daar ter plekke ergens aan een laadpaal kan hangen, dan is je probleem eigenlijk al weg.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-06 13:38

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Er zijn wel wat benchmarks gedaan, door bijvoorbeeld Bjørn Nyland: https://docs.google.com/s...7kwgjE/edit#gid=735351678 (op 120km/u). Als je goed zoekt kun je per model ook wel het verbruik vinden op bepaalde snelheden en daarmee de range berekenen. Houdt er alleen rekening mee dat je simpelweg minder energie meeneemt en dus ook minder ver zult komen dan met 70 liter benzine (zeg maar 679 kWh vs hooguit 110 kWh bij een elektrische auto). Dus het valt wat minder op als je een beetje doorrijdt, efficientië van een elektro auto lijkt dan tegen te vallen maar eigenlijk is het meer dat het beter in lijn is met de luchtweerstand.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Orion84 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Als je vaak 150km/u rijdt ga je met je benzineauto ook een stuk vaker bij de pomp staan dan wanneer je max 100 rijdt. Er gelden niet ineens andere natuurwetten als je een andere motor in je auto hebt :P
Jawel, zie hierboven. Overigens worden die "andere natuurwetten" bij verbrandingsmotoren ook weer enigzins gecompenseerd in het aerodynamica verhaal omdat de inefficiëntie van een verbrandingsmotor afhankelijk is van snelheid en zeker hoog wordt bij snelheidswisselingen.

Die inefficiëntie maskeert enorm. Als een verbrandingsmotor even efficiënt was als een elektromotor kon je met je een gemiddelde middenklasser makkelijk 4000km rijden op een tank. Andersom, als een elektromotor zo inefficiënt was als een verbrandingsmotor dan was het volstrekt onmogelijk geweest om met de huidige accutechniek een soort van zinvolle EV te bouwen >:).

Edit: er gelden natuurlijk geen echte andere natuurwetten ;) Alleen de wet van behoud van energie lijdt hier wel tot een belangrijk verschil tussen beide motoren :P Al die shit die je radiator moet koelen waren gewoon kilometers geweest bij een EV.

Als je hard wilt rijden met je EV en het leuk wilt houden moet je geen WLTP vergelijken maar echt kijken naar verbruik bij hoge snelheid of zelf gaan rekenen met CD-waarden enzo. Je kunt ook gewoon direct concluderen dat lage, aerodynamische EV's een betere keus voor je zijn.

Tesla model 3/S, BMW i4, ioniq6, VW ID.7 wellicht.
Ioniq 5 die je noemt wordt bij hoge snelheid de hele laadsnelheids-winst van 800V al meteen teniet gedaan.

[ Voor 50% gewijzigd door Makkelijk op 04-03-2024 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:28

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik rijd een Tesla Model S 100D uit 2018 en rijd nog steeds 120~130km/h op de snelweg. Ook ik maak vaak ritten van 150~200km en dan scheelt het mij serieus veel tijd.

Dit weekend heb ik 280km gereden op deze snelheid en bij vertrek zat ik op 460km range, bij aankomst thuis op 110km.

Je zal bijna nooit 130km/h continue rijden, het wisselt toch altijd een beetje ivm ander verkeer en daardoor zal je verbruik ook wat zakken.

Ja: Een EV heeft meer 'last' van hogere snelheden, dat is pure natuurkunde en gaan we weinig aan doen. Om die reden wilde ik ook een 100kWh accu omdat ik gewoon 250 a 300km lekker op snelheid wil kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:17

PB-powell

Mr. Laziness

[...]

Then again: is het voor een groot deel denk ik ook een kwestie van wennen, je gewoontes er op aanpassen. Als je bij dat familiebezoek je auto daar ter plekke ergens aan een laadpaal kan hangen, dan is je probleem eigenlijk al weg.
Eigenlijk is het niet meer dan dit. Als je zo ver rijd voor bezoek ben je er vaak ook langere tijd. Zoek dan een paal in de buurt op (in elke gemeente is er wel 1 te vinden binnen 250 meter van je locatie) en vervolgens rijd je weer naar huis met 80% of meer.
Ik rijd zelf een EV6 met 77kWh, momenteel heb ik een bereik van ~350km op 90% en ik rijd gemiddeld op de snelweg 110 overdag, in de avond vaak rond de 120. In de zomer loopt het bereik op naar 450+.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:32

Umbrah

The Incredible MapMan

Het stomme van brandstof auto's is dat ze absurd inefficiënt zijn: heel veel van hun energie gaat sowieso netto naar warmte toe, en dat moet gekoeld worden, wat grotendeels gewoon de lucht in gaat, en een stukje (zeker in de winter) als een soort COP1-maar-lager cabineverwarming.

Een elektrische auto heeft dat niet. Motoren van EV's genereren amper warmte, de warmte binnen een auto moet van een warmtepomp of een weerstandskachel komen. De motoren zijn >90% efficiënt, dus alle energie gaat al naar beweging, en die beweging neemt met luchtdichtheid (lage temperatuur = dichter) en snelheid toe.

Ik rijd nu een tijd een Ioniq 5, en rijd regelmatig Groningen > Den Haag heen en weer. Overdag 110 (wat lekker rijdt, ontspannen, maar ook, realistisch, 6u rijden/8u45 aankomen: sneller kan haast niet, gemiddelde snelheid van zo'n rit is nog steeds amper 80km/u), in de avond zeker na lelystad: 130. Daarvoor lukt het niet. File is wel lekker zuinig, tot Lelystad vaak ook niet meer dan 17kWh/100km (qua benzine als je uit gaat van 1L = 10kWh, het is minder maar goed: 1,7l voor 100km of 1:50), maar daarna al vrij snel 23kWh/100km (en dan NOG zuiniger dan benzine). De wind merk je heel erg: Ioniq6 was qua zuinigheid slimmer geweest, maar die was er nog niet toen ik shopte.

Qua weer komen we nu weer op het punt dat ik deze rit heen én terug op één accu red (zonder op 9% na niet, en dat kan desnoods met Granny er nog wel bij), maar dan nog, dat hoeft niet, want overal zijn stopcontacten voor die paar procent (en laadpalen, want 11kWh is erg snel).

Mocht zelfs dat niet genoeg zijn, ik heb hartje winter al eens zonder paal gestaan in Den Haag, dan is het an-sich wel fijn dat je met zo'n bak snel kan laden. Ik haal ook in de winter werkelijk de 230kW bij een Fastned, en tsja... mocht je nét die 50km te kort komen, dan nogmaals: je HOEFT niet tot 80% te laden bij Fastned, 50km heb je binnen 4 minuten bijgeladen. Afhankelijk van de drukte doe ik dat dan of al bij vertrek op de terugrit, of ergens halverwege, als ik toch even wil snacken.

Nogmaals, dat is eerder een unicum, ik rijd nu 5 jaar elektrisch (en itt mijn eerste EV is de Ioniq 5 betrouwbaar qua guess-o-meter), en eigenlijk heb ik het altijd wel met mijn thuispaal of een goedkope AC-paal getrokken.

Ik heb ook vaak van die bezoekjes van één uur, en zelfs dan: even pluggen, zo gedaan. Ik heb, itt tot mijn fossiel tijd, juist minder range anxiety nu.

Nou moet ik wel zeggen dat ik lang niet altijd absurde snelheden jakker, want ondanks dat het "leuk" voelt, is ontspannen aankomen (de auto ís al rust, want comfort, goede stoel, muziek) ook wel wat. Maar ik kán het wel. Sterker nog, beter zelfs dan veel plofmobielen. Eén ding wat me bij mijn eigen EV-transitie is bijgekomen is dat ik me erger aan benzine auto's die bij het linker stoplicht staan als er twee naast elkaar zijn. Voor mij niks irritanter dan achter een schakel/schakel-maat bak te staan die niet kan optrekken bij een stoplicht :D.

TL;DR: EV is niet onzuiniger bij een hoge snelheid, benzine auto's door hun inefficiëntie (1:10 rijden = 100kWh/100km) maskeren het alleen beter. Nog een van de redenen dat ik voor het gelijktrekken van elke energievorm aan een kWh prijs ben. Als we uniform afspreken dat een kWh nou €0,29 is, dan denk ik dat gas/benzine/diesel-rijders zich erg snel achter de oren gaan krabben als een liter benzine ineens €4 is.

[ Voor 6% gewijzigd door Umbrah op 04-03-2024 13:24 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:40
Afgelopen week op wintersport geweest en lekker in Duitsland zo 190/200 km/u gereden. De enige keren dat ik moest remmen was dat er weer een elektrische auto weer op linkerrijstrook een inhaalmanoeuvre aan t uitvoeren was. In die ruim 1000km, maar een elektrisch auto gezien die voor mij gevoel een beetje doorreed en dat was een Porsche Taycan.

Voor mij meteen een reden om geen elektrische auto te rijden. Ik zou het erg missen om lekker te gassen zonder meteen zorgen te maken dat ik weer een uur aan de lader moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:05
FireBladeX schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:59:
Afgelopen week op wintersport geweest en lekker in Duitsland zo 190/200 km/u gereden. De enige keren dat ik moest remmen was dat er weer een elektrische auto weer op linkerrijstrook een inhaalmanoeuvre aan t uitvoeren was. In die ruim 1000km, maar een elektrisch auto gezien die voor mij gevoel een beetje doorreed en dat was een Porsche Taycan.

Voor mij meteen een reden om geen elektrische auto te rijden. Ik zou het erg missen om lekker te gassen zonder meteen zorgen te maken dat ik weer een uur aan de lader moet.
Voornamelijk in wintersport wil je geen elektrische auto hebben, het bereik gaat gewoon minstens /2 in die kou. En dan ook nog die snelweg kilometers waar je niet harder dan 100/110 gaat rijden. Met een vlotte 'ouderwetse' auto ben je er ongeveer 2x zo snel want je haalt veel meel kilometers uit je tank en je hoeft minder lang te tanken en kunt weer door.

Voor die enkele keren is het huren van een ICE ook nog het overwegen waard.

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 09:08
@_Anvil_ Zoals meerdere keren genoemd in dit topic moet jij dus op zoek naar auto's met of een hele grote accu of een heel lage Cw waarde zodat de toegenomen luchtweerstand minder impact heeft. Dan kom je automatisch bij het volgende lijstje:

Tesla Model S Long Range
Tesla Model 3 LR
Hyundai Ioniq 6 met 77 kWh batterij
Mercedes EQS 450+
Merdeces EQE 350+
NIO ET7 100 kWh

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-06 04:34

Dat is inderdaad een afweging die je moet maken, er zijn scenario's waar een EV minder geschikt is. (caravan, vaak autobahn etc.) Voor die scenario's duurt het nog wel 5-10 jaar voordat zoiets realistisch wordt zonder veel comfort in te leveren (betere laadcurve, hogere energiedichtheid).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-06 11:31
Davidshadow13 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:09:
@_Anvil_ Zoals meerdere keren genoemd in dit topic moet jij dus op zoek naar auto's met of een hele grote accu of een heel lage Cw waarde zodat de toegenomen luchtweerstand minder impact heeft. Dan kom je automatisch bij het volgende lijstje:

Tesla Model S Long Range
Tesla Model 3 LR
Hyundai Ioniq 6 met 77 kWh batterij
Mercedes EQS 450+
Merdeces EQE 350+
NIO ET7 100 kWh
Precies dit. Die redden het prima. En anders, zoals al eerder aangegeven, even 5 minuten laden en je kunt weer 50 km verder. Daarmee kun je prima thuiskomen. Los van dat vraag ik me af, maar dat wel vloeken in de kerk zijn, waarom je perse zo hard moet rijden. Ik merk bij mezelf dat sinds ik een EV heb, Tesla model Y LR, ik juist veel rustiger ben gaan rijden. En dat is niet omdat ik bang ben dat m'n range te laag is. Heb je nl geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Allemaal heel erg bedankt voor alle feedback! Leuke discussie ook.

Ik snap dat het rationeel gezien aan mij ligt.. met een EV ga je anders rijden, je moet wat andere gewoontes aanleren qua plannen, laden etc. Gaat allemaal lukken.. alleen mijn "ik wil 's avonds laat lekker snel naar huis ritjes" worden een uitdaging, is ontzettend subjectief, ik weet het.

Model 3 vind ik niet mooi en daarnaast mij te krap met het oog op mijn lengte en 2 puberzoons achterin.
marcel3 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:41:
Verder kan ik een hele preek houden over hoe tijdswinst door harder te rijden - ook op stukken van 150 km - vooral tussen je oren zit, maar dat had je zelf wel ook al bedacht. Het is meestal minutenwerk.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik woon in een regio buiten de randstad waar je *echt* meestal in de weekenden en avonden vaak nog gewoon lekker door kunt rijden. Ik kan 's avonds laat dus ongelogen de laatste 90 km naar huis met 145km/h op de cruise rijden zonder de rem te gebruiken (nou ja, 1 of 2 keer remmen voor een inhalende EV, die ondanks zijn 300pk vermogen 100km/h op de linkerbaan rijdt :P )
SiErRa schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:39:
Kijk trouwens uit met een oudere Model S, die kunnen nog wel een duur in het onderhoud zijn.
Tijdje terug een topic over geweest: Aankoop Tesla Model S
Dank. Vorig jaar een tijdje het domme idee onderzocht om een vroege Tesla S te kopen. Mijn eigen onderzoek wees uit dat de motoren en accu zich verbazend goed hielden na 10 jaar, maar dat zo'n beetje alle andere onderdelen wel faalden, echte "American build quality" zeg maar. Mediascherm, deurklinken, lekkages dak etc. etc.
[...]

Klopt hoor, ik moet mezelf gewoon aanleren van te voren even na te denken hoe de avond gaat lopen en indien nodig preventief een paal in de buurt te zoeken. Dan heb ik met een paar minuten extra moeite een zorgeloos ritje terug met 150km/h op de klok ;)
Umbrah schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:22:

Eén ding wat me bij mijn eigen EV-transitie is bijgekomen is dat ik me erger aan benzine auto's die bij het linker stoplicht staan als er twee naast elkaar zijn. Voor mij niks irritanter dan achter een schakel/schakel-maat bak te staan die niet kan optrekken bij een stoplicht :D.
Tja, dat is in een snelle (as in >200pk) benzineauto al even ergelijk hoor.. daarnaast blijven die supersnel voor mij optrekkende EV's mij ook te vaak met 100 op de linkerbaan hangen, met hun range anxiety :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-06 18:48
Ff checken waar de laadpalen staan bij die vrienden/familie en verder niet te druk over maken.

Heb zelf ook wat familie op zo'n 160 kilometer wonen. Dat is met mijn MY RWD zeg maar op het randje om heen en terug te rijden. Als ik het wil zou het kunnen, maar als daar een laadpaal staat dan hoef je je ook niet zo druk te maken over de snelheid op de terugweg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Makkelijk schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Dat klopt helemaal. Ongeveer 7x meer door inefficiëntie van de brandstofmotor. Een verbrandingsmotor is enorm inefficiënt. Heel veel energie gaat verloren, omgezet in warmte. Dat heeft tot gevolg dat alle andere verschillen relatief veel kleiner zijn. Gewicht als je een berg op rijdt, luchtweerstand bij hogere snelheid en natuurlijk het opwarmen of afkoelen van je interieur. Sterker nog, opwarmen krijg je er echt gratis bij met verbranding.
Wordt een auto met verbrandingsmotor dan zoveel efficienter op 150km/u tov 100km/u? Ik betwijfel dat nogal (dat heb je wel bij 50km/u ipv 10km/u, omdat dan een verbrandingsmotor gewoon heel veel verliezen heeft). Dus dan heeft een verbrandingsmotor gewoon net zoveel last ervan, alleen je begint met een heel veel groter bereik. Maar relatief is de impact even groot bij hogere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:27
sjors123 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:14:
[...]

Los van dat vraag ik me af, maar dat wel vloeken in de kerk zijn, waarom je perse zo hard moet rijden. Ik merk bij mezelf dat sinds ik een EV heb, Tesla model Y LR, ik juist veel rustiger ben gaan rijden. En dat is niet omdat ik bang ben dat m'n range te laag is. Heb je nl geen last van.
Dat dus. Als je wilt racen moet je gewoon geen EV nemen. Maar als je een EV neemt, ga je niet meer gassen.
Dus indirect en direct werk je aan een beter milieu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is andersom. Een verbrandingsmotor wordt zuiniger efficiënter naarmate je hem zwaarder belast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ut3UO__EMBWgy1IiRlui8_4YWMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VKtYSOEdY0lG5rJ9DTXkbUiD.png?f=fotoalbum_large
Dus dat compenseert de (veel) hogere luchtweerstand op hoge snelheid een beetje.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:03
Sissors schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:19:
[...]

Wordt een auto met verbrandingsmotor dan zoveel efficienter op 150km/u tov 100km/u? Ik betwijfel dat nogal (dat heb je wel bij 50km/u ipv 10km/u, omdat dan een verbrandingsmotor gewoon heel veel verliezen heeft). Dus dan heeft een verbrandingsmotor gewoon net zoveel last ervan, alleen je begint met een heel veel groter bereik. Maar relatief is de impact even groot bij hogere snelheden.
Ja, dat is exact wat er speelt, net zoals in de grafiek hierboven door @Juup wordt aangegeven

Je verbruik stijgt zeker als je harder rijdt met een benzineauto, maar het wordt gemaskeerd door de toegenomen efficiëntie.

Eigenlijk moet je het andersom bekijken en is een benzineauto bij lage motorbelasting veel onzuiniger dan bij een hoge, dit in termen van hoeveel kWh aan aandrijfenergie haal ik uit 1 liter benzine. 1 liter komt theoretisch overeen met 8,9 kWh, maar daar komt dus maar 2 tot 2,5 kWh van aan bij je wielen.

[ Voor 25% gewijzigd door guido66 op 04-03-2024 18:59 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:37
SgtElPotato schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:09:
[...]Voornamelijk in wintersport wil je geen elektrische auto hebben, het bereik gaat gewoon minstens /2 in die kou. En dan ook nog die snelweg kilometers waar je niet harder dan 100/110 gaat rijden. Met een vlotte 'ouderwetse' auto ben je er ongeveer 2x zo snel want je haalt veel meel kilometers uit je tank en je hoeft minder lang te tanken en kunt weer door.
Voor die enkele keren is het huren van een ICE ook nog het overwegen waard.
Dus over ruim 10 jaar is het volgens jou afgelopen met het zelf naar de wintersportgebieden reizen?
Daar ben ik wel blij om, is dat milieuvervuilende gedoe ook meteen afgelopen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:15

MLLL

Palm Treo 650

Het schijnt dat als je babies of kleine kinderen hebt een EV de heilige graal is.
Luiers verschonen en kleine kinderen vermaken tijdens een laadstop duurt langer dan het laden zelf heb meerdere malen gelezen.

Laat mij nog maar even kinderloos door Duitsland blazen met een ICE _/-\o_
Met een MB GL450 op lpg gaat dat prima. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat je wilt lukt prima met een Model S of Model 3 LR. Hebben beiden een opgegeven bereik van zo’n 630km, dus met wat harder rijden haal je de 400 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
MLLL schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:54:
[...]

Het schijnt dat als je babies of kleine kinderen hebt een EV de heilige graal is.
Luiers verschonen en kleine kinderen vermaken tijdens een laadstop duurt langer dan het laden zelf heb meerdere malen gelezen.

Laat mij nog maar even kinderloos door Duitsland blazen met een ICE _/-\o_
Met een MB GL450 op lpg gaat dat prima. :)
Ja, ik heb ook 3x stop gehad van ruim 45 min. Ook vanwege een kleine. Maar we zijn bewust in de nacht vertrokken zodat de kleine sliep en wij dus meters konden maken. Zo doende 1000 km toch kunnen afleggen in 12 uur. Met 3x stop van 45-60 min.

Wat álle elektrische rijders niet vertellen is dat die ene uur stop genoeg is, als ze dus netjes 100-120 km/u rijden. Laat een EV even 2 uur lang 180+ km/u rijden. Funfact, 90% van de EV’s zullen de 2 uur niet redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:25
FireBladeX schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:37:
[...]
Zo doende 1000 km toch kunnen afleggen in 12 uur. Met 3x stop van 45-60 min.
Zozo dat is me een prestatie. Dat haal ik met m’n EV ook nog wel. Daar hoef je ook geen uren 180 voor te rijden.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
VidaR-9 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:52:
[...]

Zozo dat is me een prestatie. Dat haal ik met m’n EV ook nog wel. Daar hoef je ook geen uren 180 voor te rijden.
Dat is mooi. Zeker als je erbij optelt dat er ruim 2 uur ook in de file heb gestaan :d. Theoretisch is het niets bijzonders. Maar in de praktijk, afhankelijk van de drukte op de weg, wel. Maar wat voor EV heb je? Wel benieuwd naar de range bij 180/200 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-06 20:22
Juup schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:39:
[...]

Het is andersom. Een verbrandingsmotor wordt zuiniger naarmate je hem zwaarder belast:
[Afbeelding]
Dus dat compenseert de (veel) hogere luchtweerstand op hoge snelheid een beetje.
Hoewel ik het niet volledig kan onderbouwen, heb ik het idee dat een brandstofauto een beter verbruik heeft bij een snelheid van 75-80 kmh (goh, hoe komen we toch aan die 80-zones).

Gevoelsmatig is dat bij een batterijauto op ~ 50km/h (oftewel: een heel stuk langzamer)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 22:29

blitzkrieg

Whoop Whoop!

PB-powell schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:05:
[...]

Eigenlijk is het niet meer dan dit. Als je zo ver rijd voor bezoek ben je er vaak ook langere tijd. Zoek dan een paal in de buurt op (in elke gemeente is er wel 1 te vinden binnen 250 meter van je locatie) en vervolgens rijd je weer naar huis met 80% of meer.
Ik rijd zelf een EV6 met 77kWh, momenteel heb ik een bereik van ~350km op 90% en ik rijd gemiddeld op de snelweg 110 overdag, in de avond vaak rond de 120. In de zomer loopt het bereik op naar 450+.
Dichtstbijzijnde openbare paal is hier 3 km verderop, en dan zit ik hier nog niet eens precies tussen 2 palen in, dus het kan nog verder weg zijn. In de randstad werkt dit principe misschien, in de dunbevolktste gemeente van Nederland is het een ander verhaal.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:25
FireBladeX schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:28:
[...]
Dat is mooi. Zeker als je erbij optelt dat er ruim 2 uur ook in de file heb gestaan :d. Theoretisch is het niets bijzonders. Maar in de praktijk, afhankelijk van de drukte op de weg, wel. Maar wat voor EV heb je? Wel benieuwd naar de range bij 180/200 km/u.
Maar file, drukte, dan heb je toch geen nadeel van dat hogere verbruik van een EV? :+

Vakantie ritten hier rij ik gewoon vlot door, in Duitsland 150km/u. In de praktijk kan je dat toch niet lang rijden in vakantie periodes.

Maar eerlijk is eerlijk: tuurlijk heb ik voor een vakantie rit liever een dikke ICE. Een EV is gewoon minder voor dat soort ritten. Maar behelpen is het zeker niet. Verre van. En in de praktijk maakt die 1-2u extra per enkele reis ook niet uit natuurlijk.

Een Taycan en een Polestar hier. Geen idee wat de range is bij 180-200. Nooit op gelet. Rij dat soort snelheden enkel laatste stukje voor super chargen als ik nog voldoende range over heb.

De enige keer dat ik écht mijn 330i mistte was afgelopen zomervakantie op zondagavond terug naar huis. Dan had ik ook 200+ over de linkerbaan gezoefd. Maar again: hoe wereldschokkend is dat beetje extra tijd nou uiteindelijk op zo’n rit.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 14-06 18:14

JT

VETAK y0

VidaR-9 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:51:
[...]

Maar file, drukte, dan heb je toch geen nadeel van dat hogere verbruik van een EV? :+

Vakantie ritten hier rij ik gewoon vlot door, in Duitsland 150km/u. In de praktijk kan je dat toch niet lang rijden in vakantie periodes.

Maar eerlijk is eerlijk: tuurlijk heb ik voor een vakantie rit liever een dikke ICE. Een EV is gewoon minder voor dat soort ritten. Maar behelpen is het zeker niet. Verre van. En in de praktijk maakt die 1-2u extra per enkele reis ook niet uit natuurlijk.

Een Taycan en een Polestar hier. Geen idee wat de range is bij 180-200. Nooit op gelet. Rij dat soort snelheden enkel laatste stukje voor super chargen als ik nog voldoende range over heb.

De enige keer dat ik écht mijn 330i mistte was afgelopen zomervakantie op zondagavond terug naar huis. Dan had ik ook 200+ over de linkerbaan gezoefd. Maar again: hoe wereldschokkend is dat beetje extra tijd nou uiteindelijk op zo’n rit.
Ik blijf die redenatie van mensen bijzonder vinden :) Alle voordelen van EV in 90-95 procent van de tijd wordt compleet afgeschreven door een nadeel in die andere 5-10 procent (nog los van onwaarheden zoals in de winter <50% van je bereik). Wij zijn in de markt voor een EV en het wordt waarschijnlijk de eerste generatie e-Niro. We zouden ook een Ioniq 5 kunnen kopen maar voor die 5-10 procent waarin de EV iets onhandiger is (1 a 2 keer lange rit voor vakantie) en we een paar uur langer onderweg zijn ga ik echt geen 12k extra uitgeven voor echt snelladen. Als je dat omreken naar die paar uur per jaar dan zijn dat peperdure uren. Maar al die andere tijd heb ik het voordeel van een EV :Y)

(Edit: ik weet dat een Ioniq 5 groter en luxer is en ook een trekhaak heeft dus er zijn meer voordelen maar die zijn voor onze behoeften van beperkt nut)

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 04-03-2024 21:38 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
D_Jeff schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:40:
[...]

Hoewel ik het niet volledig kan onderbouwen, heb ik het idee dat een brandstofauto een beter verbruik heeft bij een snelheid van 75-80 kmh (goh, hoe komen we toch aan die 80-zones).

Gevoelsmatig is dat bij een batterijauto op ~ 50km/h (oftewel: een heel stuk langzamer)
Er is 1 woordje fout in @Juup zijn post, een benzinemotor is niet zuiniger bij een hogere belasting maar efficienter.

De energie die er nodig is om een voertuig voort te bewegen is natuurlijk onderhevig aan de natuurwetten, de belangrijkste voor een auto op snelheid is luchtweerstand en die neemt kwadratisch toe met de snelheid.

Dus elk soort auto gaat uiteraard meer verbruiken als de snelheid toeneemt.

Een elektrische auto weerspiegelt de natuurwetten perfect in het verbruik.

In een benzineauto is dit niet zo goed zichtbaar vanwege de erg lage efficiëntie bij een lage snelheid en de iets minder lage efficiëntie bij een hoge snelheid. Daardoor zijn hele generaties mensen er aan gewend geraakt dat wat harder rijden relatief weinig extra kost.

Stappen ze eenmaal in elektrische auto met het equivalent van een 7 tot 10 liter benzinetank aan accucapaciteit, dan worden ze ineens geconfronteerd met de hardheid van de natuurwetten.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05
jip_86 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:20:
Ff checken waar de laadpalen staan bij die vrienden/familie en verder niet te druk over maken.
Dit dus.

In de doorsnee wijk waar ik woon (buitenwijk stad) staan inmiddels 2 dubbele publieke laadpalen op verschillende lokaties binnen 20 stappen van mijn huis.

Mocht het tegenzitten en ze allemaal bezet zijn, dan moet je misschien even de applicatie met laadpalen openen en 100 - 200 meter lopen. Ja, dat is een nadeel. Maar het trekt wel lekker weg hoor, met zo'n EV ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Alsnog blijf ik het bijzonder vinden dat batterijauto's met dezelfde hoeveelheid energie minder ver komen. Daarom ben ik ook van mening dat de batterijauto -- in de huidige vorm -- niet lang zal blijven bestaan
(het verbruik is nog steeds hoog en omdat de huidige samenstelling van de accu zo'n 22% van het gewicht van de auto is, helpt daar ook niet bij. Bij de brandstof tegenhanger is de energiedrager slecht 3 tot 5%) Bron: BMW i4/BMW 4-serie)

Anders geschreven: Als men het voor elkaar krijgt om de energiedrager van de batterijauto naar zo'n 5% (van het autogewicht) weet te reduceren, wil ik zeker geloven dat de batterijauto tenminste net zover komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:51
D_Jeff schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:33:
Alsnog blijf ik het bijzonder vinden dat batterijauto's met dezelfde hoeveelheid energie minder ver komen.
Dat is natuurlijk niet waar. Een liter benzine bevat 8.9 kWh ( bron https://ev-database.org/n...-hybride-elektrische-auto)
Een auto die 5 liter per 100 km gebruikt, gebruikt dus 44.5 kWh per 100 km, mijn Kia e Niro verbruikt gemiddeld 16 kWh per 100 km en is dus een stuk efficiënter dan die zuinige ICE die 1:20 rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

D_Jeff schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:33:
Alsnog blijf ik het bijzonder vinden dat batterijauto's met dezelfde hoeveelheid energie minder ver komen. Daarom ben ik ook van mening dat de batterijauto -- in de huidige vorm -- niet lang zal blijven bestaan
(het verbruik is nog steeds hoog en omdat de huidige samenstelling van de accu zo'n 22% van het gewicht van de auto is, helpt daar ook niet bij. Bij de brandstof tegenhanger is de energiedrager slecht 3 tot 5%) Bron: BMW i4/BMW 4-serie)

Anders geschreven: Als men het voor elkaar krijgt om de energiedrager van de batterijauto naar zo'n 5% (van het autogewicht) weet te reduceren, wil ik zeker geloven dat de batterijauto tenminste net zover komt.
:? Een BEV heeft juist veel minder energie aan boord. Benzine is 8,9kwh per liter aan energie (Wikipedia: Energiedichtheid), mijn Focus met 45 liter tank heeft dus 400kwh aan boord, ten opzichte van bijvoorbeeld eem Niro EV met 65kwh. Scheelt een factor 6 ofzo. Toch komt de Focus maar 1,5 keer zover in de winter, in de zomer is er niet heel veel verschil...

Daarnaast, allemaal leuk een aardig wat je schrijft over het gewicht. Maar reken je ook mee dat een beetje verbrandingsmotor + bak 250kg weegt voor een 4-cylinder en nog veel meer voor een 6-cylinder, tegenover een electromotor van een Tesla van maar 50kg? En diverse andere zaken die je met een ICE wel en met een EV niet nodig hebt?

[ Voor 17% gewijzigd door JT op 04-03-2024 21:48 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
JT schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:42:
[...]

:? Een BEV heeft juist veel minder energie aan boord. Benzine is 12,22kwh per liter aan energie (Wikipedia: Energiedichtheid), mijn Focus met 45 liter tank heeft dus 550kwh aan boord, ten opzichte van bijvoorbeeld eem Niro EV met 65kwh. Scheelt een factor 8 ofzo. Toch komt de Focus maar 1,5 keer zover in de winter, in de zomer is er niet heel veel verschil...
Die 12,2 is per kg. Het is 8,9 kWh per liter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

guido66 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:46:
[...]

Die 12,2 is per kg. Het is 8,9 kWh per liter
Scherp. Benzine is geen water :P Aangepast.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Goed, ook even wat aanvulling dan :p

Kia Niro 1.6 GDI Hybrid (niet helemaal zuiver, wat een klein accupakket + elektromotor): 1375 kg
Kia EV Niro: 1650 kg, waarvan 460kg aan batterijen (27% !!!)

Zou Kia het lukken om het gewicht naar zo'n 85kg weten te reduceren (met dezelfde 64KWh), dan ben ik zeker overtuigd dat het verschil (in bereik) zo goed als verdwenen is. Alleen de SUV vorm helpt niet helemaal mee, maar das een andere discussie :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

D_Jeff schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:53:
Goed, ook even wat aanvulling dan :p

Kia Niro 1.6 GDI Hybrid (niet helemaal zuiver, wat een klein accupakket + elektromotor): 1375 kg
Kia EV Niro: 1650 kg, waarvan 460kg aan batterijen (27% !!!)

Zou Kia het lukken om het gewicht naar zo'n 85kg weten te reduceren (met dezelfde 64KWh), dan ben ik zeker overtuigd dat het verschil (in bereik) zo goed als verdwenen is. Alleen de SUV vorm helpt niet helemaal mee, maar das een andere discussie :p
Ik zal je uit je droom helpen ;) Gewicht telt vooral bij acceleratie. Waar accelereer je veel? Stad. Waar exceleert een EV in bereik? Stad. Door energieterugwinning bij het remmen. Wat telt op de snelweg/provinciale het meest? Luchtweerstand, gewicht doet er amper toe zodra je op snelheid bent. Dus lager gewicht gaat niet tot noemenswaardig meer bereik leiden. Ja, accu's met hogere energiedichtheid zijn fijn want dan kun je met dezelfde accu veel verder, of zelfs met een wat kleinere accu alsnog wat verder rijden. Maar met gewicht heeft bereik weinig te maken in een EV.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Niet helemaal overtuigd.
Daarmee zou je beweren dat een gemiddelde auto (c-segment) ook een geladen 45 voet container (dat gaat al snel naar 33ton) op een trailer kan voortbewegen zonder in te leveren op bereik, ik denk dat toch wel anders ligt

En op die manier schaalt dat ook naar een auto, naar mijn idee. Als ik een wat grotere stationwagen pak, daar zo'n 300kg extra in moet meenemen, is dat echt wel te merken in bereik.

aanvul: Carwow UK heeft met een Skoda EV zo'n test gedaan met rijbereik op een ovaal met 50 a 60 mph (80-96km/h). kan de YT alleen niet meer terug vinden

[ Voor 15% gewijzigd door D_Jeff op 04-03-2024 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Die trailer heeft ook veel luchtweerstand en rolweerstand, natuurlijk is dat niet zonder gevolgen. Maar een klein verschil in gewicht ga je echt niet of nauwelijks merken in het verbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:06
D_Jeff schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:11:
Niet helemaal overtuigd.
Daarmee zou je beweren dat een gemiddelde auto (c-segment) ook een geladen 45 voet container (dat gaat al snel naar 33ton) op een trailer kan voortbewegen zonder in te leveren op bereik, ik denk dat toch wel anders ligt

En op die manier schaalt dat ook naar een auto, naar mijn idee. Als ik een wat grotere stationwagen pak, daar zo'n 300kg extra in moet meenemen, is dat echt wel te merken in bereik.

aanvul: Carwow UK heeft met een Skoda EV zo'n test gedaan met rijbereik op een ovaal met 50 a 60 mph (80-96km/h). kan de YT alleen niet meer terug vinden

Gewicht doet weinig op het verbruik van een EV.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
_Anvil_ schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:12:
..... en dan is er nog het gevoelsmatige aspect van lekker opschieten naast de ratio ;)
Je wil je auto als genotsmiddel gebruiken dus.

Dan lijkt me dat je de bijbehorende kosten en andere nadelen zoals een lager bereik op de koop toe moet nemen. Daar kan je ook geen berekeningen op loslaten. Hoeveel mag jouw genot, of egostreling, of whatever kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
D_Jeff schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:11:
Niet helemaal overtuigd.
Gewicht lijdt enkel tot wat rolweerstand en verbruik bij accelereren. Dikkere banden kunnen dat eerste al opheffen alleen hebben die iets meer luchtweerstand.

Je voorbeeld is veel te extreem. Mijn toyota yaris is 2x lichter dan een gemiddelde even oude bmw 3 serie maar niet noemenswaardig zuiniger. Mijn vaders hoge suzuki is nog lichter en rijdt 1:12

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik vind het opvallend dat je die belofte hebt gedaan aan je zoon nog voordat je de keuze EV of de impact van die keuze al had overwogen.

EV rijden vergt hoe dan ook aanpassingen, ook als je de EV vind die je in 1 ruk met 150 naar huis laat rijden. Ik zie nogal wat mensen een keuze maken en die verdedigen 'maar het milieu' terwijl ze behalve een lap geld neersmijten zelf geen concrete stappen dichterbij zetten. Ik heb een EV met een wat kleiner bereik (300+ zomer 220+ winter onder nul) en ben dus 'genoodzaakt' de 100 te respecteren om mijn bereik niet in te laten storten, maar ondertussen in de switch niet zo moeilijk geweest. De 100 is prima vol te houden aangezien de auto veel zelf regelt - vooral SSC is daarin (zo blijkt) de oplossing voor mijn grootste ergernis geweest, namelijk die constante aanpassingen.

Maar ook ik rij ermee naar Brabant (250km) of Zeeland (350km) om familie/vrienden te bezoeken en plan dan een paar kleine laadstops in (10-15min om even te piesen en wat drinken te kopen), zij het slechts enkele keren per jaar en de rest is lokaal verkeer. Ik geniet van de rust die de auto heeft (stilte en comfort) en zet muziek op (redelijke goeie installatie zit erin). En ondanks mijn 'bescheiden' 136pk/300nm ben ik zelfs als ik rustig wegrij de eerste weg bij de meeste stoplichten. Ook is het vele malen soepeler dan welke automaat dan ook in hoe het optrekt en beweegt.

Ik denk ook aan de voorbeeldwerking: Mijn kinderen groeien op met een papa die minder gestresst/boos/geirriteerd is onderweg, die zich gewoon aan de snelheid houd, en die 'groen' onderweg is. Bovendien zijn ze blij met knopjes zoals de stoelverwarming.

Als ik in de stad rondrij word ik er af en toe weer aan herinnerd hoe vervelend het is zo'n walmende bus voor je te hebben en bedenk dan dat het fijn is dat mensen achter mij dat niet hoeven meemaken en thuisladen is voor mij een groot voordeel omdat dat me geen tijd kost. Mensen klagen wel dat ze langer bij fastned staan dan bij het benzine tanken, maar heb je overwogen dat jij ALTIJD extern moet tanken terwijl ik 98% van de tijd tank terwijl ik in bed lig?

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-03-2024 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:42:
Ik vind het opvallend dat je die belofte hebt gedaan aan je zoon nog voordat je de keuze EV of de impact van die keuze al had overwogen.

EV rijden vergt hoe dan ook aanpassingen, ook als je de EV vind die je in 1 ruk met 150 naar huis laat rijden. Ik zie nogal wat mensen een keuze maken en die verdedigen 'maar het milieu' terwijl ze behalve een lap geld neersmijten zelf geen concrete stappen dichterbij zetten. Ik heb een EV met een wat kleiner bereik (300+ zomer 220+ winter onder nul) en ben dus 'genoodzaakt' de 100 te respecteren om mijn bereik niet in te laten storten, maar ondertussen in de switch niet zo moeilijk geweest. De 100 is prima vol te houden aangezien de auto veel zelf regelt - vooral SSC is daarin (zo blijkt) de oplossing voor mijn grootste ergernis geweest, namelijk die constante aanpassingen.

Maar ook ik rij ermee naar Brabant (250km) of Zeeland (350km) om familie/vrienden te bezoeken en plan dan een paar kleine laadstops in (10-15min om even te piesen en wat drinken te kopen), zij het slechts enkele keren per jaar en de rest is lokaal verkeer. Ik geniet van de rust die de auto heeft (stilte en comfort) en zet muziek op (redelijke goeie installatie zit erin). En ondanks mijn 'bescheiden' 136pk/300nm ben ik zelfs als ik rustig wegrij de eerste weg bij de meeste stoplichten. Ook is het vele malen soepeler dan welke automaat dan ook in hoe het optrekt en beweegt.

Ik denk ook aan de voorbeeldwerking: Mijn kinderen groeien op met een papa die minder gestresst/boos/geirriteerd is onderweg, die zich gewoon aan de snelheid houd, en die 'groen' onderweg is. Bovendien zijn ze blij met knopjes zoals de stoelverwarming.

Als ik in de stad rondrij word ik er af en toe weer aan herinnerd hoe vervelend het is zo'n walmende bus voor je te hebben en bedenk dan dat het fijn is dat mensen achter mij dat niet hoeven meemaken en thuisladen is voor mij een groot voordeel omdat dat me geen tijd kost. Mensen klagen wel dat ze langer bij fastned staan dan bij het benzine tanken, maar heb je overwogen dat jij ALTIJD extern moet tanken terwijl ik 98% van de tijd tank terwijl ik in bed lig?
Mooi om te lezen dat je er ook ideologische redenen voor hebt, die heb ik ook maar worden meestal compleet genegeerd als het over EV's en ICE gaat.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-06 18:00
Mensen klagen wel dat ze langer bij fastned staan dan bij het benzine tanken, maar heb je overwogen dat jij ALTIJD extern moet tanken terwijl ik 98% van de tijd tank terwijl ik in bed lig?
Dat werkt alleen met een eigen oprit, met een publieke laadpaal ben je zo de tijd van "extern tanken" kwijt aan het heen en weer lopen naar de laadplekparkeerplaats 2x250m met 5kmh = 6 minuten lopen.

En dat "groen" onderweg is ook iets wat tussen de oren zit, het is groener dan een ICE auto, maar de uitstoot is gewoon elders. Want zo groen is de Europese energiemix (nog?) niet.

[ Voor 15% gewijzigd door LordSinclair op 05-03-2024 08:00 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

LordSinclair schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:58:
[...]

Dat werkt alleen met een eigen oprit, met een publieke laadpaal ben je zo de tijd van "extern tanken" kwijt aan het heen en weer lopen naar de laadplekparkeerplaats 2x250m met 5kmh = 6 minuten lopen.
Dat zal van de situatie afhangen. Voor sommige mensen zal dat gelden, sommige mensen hebben een openbare paal veel dichterbij, sommige mensen laden op het werk, sommige mensen hebben een oprit en een enkeling laadt op met een eigen paal en een kabelgoot ofzo ;) Maar die laatste groep is erg klein. Het is alleen niet per definitie zo dat als je geen eigen paal hebt, je 250 meter moet lopen naar de eerstvolgende.
[...]
En dat "groen" onderweg is ook iets wat tussen de oren zit, het is groener dan een ICE auto, maar de uitstoot is gewoon elders. Want zo groen is de Europese energiemix (nog?) niet.
Zelfs met grijze energie is het onder de streep minder slecht. We kunnen het nu gaan hebben over écht groen leven maar dan mogen we van de meeste luxe die we hebben afscheid nemen. Want bijna alles wordt geproduceerd door fabrieken en met niet-hernieuwbare materialen. Een EV is nog steeds van metaal en kunststof. Al je electronica metaal en kunststof. Je huis bakstenen die bij 300+ graden gebakken worden met isolatie van minstens een deel kunststofvezels. Je fiets, kunststof en metalen. Dus ik denk dat we het met z'n allen met elkaar eens kunnen zijn dat ook een EV niet milieuvriendelijk is, maar wel een stuk minder slecht dan een ICE.

(en ja, ik denk dat we met relatief makkelijke stappen en een kleine opoffering echt een stuk groener kunnen leven, maar >95% groen vereist meer dan een kleine opoffering).

[ Voor 46% gewijzigd door JT op 05-03-2024 08:06 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

Ik weet niet of TS een eigen oprit heeft, ik wil maar wat overwegingen meegeven die hij had kunnen bedenken voor hij de belofte deed :P. Ik heb wel meer factoren aanwezig die mijn situatie 'idealer' maken zoals het feit dat we een aparte ICE en EV hebben (ipv een hybride) en dat ik in principe zelfvoorzienend ben in de benodigde stroom voor de EV. Maar zelfs als ik die negeer kan een EV wel degelijk veel interessanter zijn dan een ICE. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat het soms ook gewoon niet uit kan en zeker als je veel lange reizen maakt moet je wel heel idealistisch zijn om een ICE op te willen geven om jezelf aan frequente laadstops te committeren en aanhangers zijn ook wel een 'dingetje' voor veel EV's.
Ik heb 13k WP op het dak liggen en dek 100% van mijn verbruik (inclusief huis, machines etc) zelf af. Neem ik wel af, is dat via een 100% groen contract via GC met wind en zon. Ook zijn we dit jaar van het gas af :).

[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-03-2024 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:01:
[...]Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat het soms ook gewoon niet uit kan en zeker als je veel lange reizen maakt moet je wel heel idealistisch zijn om een ICE op te willen geven om jezelf aan frequente laadstops te committeren
Ook dat hoeft niet zo spannend te zijn, alleen de auto's waarmee dat niet spannend is kosten iets meer. Als je in 18 minuten 60% bij laadt van een Ioniq 5 en je vertrekt met een volle accu dan doe je met 36 minuten laden 800km op een dag. En dat kun je dan dus dagelijks doen :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-06 18:00
HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:01:
Ik heb 13k WP op het dak liggen en dek 100% van mijn verbruik (inclusief huis, machines etc) zelf af. Neem ik wel af, is dat via een 100% groen contract via GC met wind en zon. Ook zijn we dit jaar van het gas af :).
Groene energie die als je geen auto gereden had elders ingezet kon worden als vervanging van grijze energie.

Het is maar net hoe groot je de scope van de energie trekt natuurlijk. :)

Daarom ben ik niet van mening dat een EV auto groen is, hooguit groener dan een ICE auto. Veel reizen blijft links of rechtsom gewoon veel energie kosten en zolang we geen overschot aan groene energie hebben moet de totale energievraag met grijze energie worden blijven aangevuld.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

JT schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:10:
[...]

Ook dat hoeft niet zo spannend te zijn, alleen de auto's waarmee dat niet spannend is kosten iets meer. Als je in 18 minuten 60% bij laadt van een Ioniq 5 en je vertrekt met een volle accu dan doe je met 36 minuten laden 800km op een dag. En dat kun je dan dus dagelijks doen :P
Je hoeft mij niet te overtuigen, ik ben al om en zou een moord doen voor een Ioniq 6 ipv mijn huidige 2019 Electric maar de fervente ICE (internal combustion enthusiast) zal dat anders zien en rekent 5 minuten tanken = 30 minuten van mijn dag kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

LordSinclair schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:12:
[...]

Groene energie die als je geen auto gereden had elders ingezet kon worden als vervanging van grijze energie.

Het is maar net hoe groot je de scope van de energie trekt natuurlijk. :)

Daarom ben ik niet van mening dat een EV auto groen is, hooguit groener dan een ICE auto. Veel reizen blijft links of rechtsom gewoon veel energie kosten en zolang we geen overschot aan groene energie hebben moet de totale energievraag met grijze energie worden blijven aangevuld.
Binnen de scope van 'autorijden is voor ons erg belangrijk omdat we op de buiten wonen' heb ik, naar mijn mening, het maximale gedaan. Ja, autorijden kost nog steeds energie/co2 uitstoot, maar dit is wel zo'n beetje de meest groene oplossing voor consumenten.

Mijn overwegingen zijn bedoeld om TS meer factoren geven die hem wellicht aanspreken zodat zijn shortlist groter kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-06 21:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

FireBladeX schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:28:
[...]

Als je nog randvoorwaarden hebt moet je beginnen met die erbij zetten. 10 uur voor 1000 km is met een beetje EV al echt geen probleem meer. Bjorn Nyland doet die test met vrijwel elke nieuwe EV en er zijn er verschillende die onder de 10 uur komen. Meer dan 12 uur voor 1000 km is echt zeldzaam tegenwoordig.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Kraken
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-05 12:53
Misschien niet helemaal ontopic, maar is EV rijden dan echt zo rendabel? Je leest vaak in het nieuws dat een tesla van achter is aangereden (niet eens altijd extreem hard) maar dat de accu daardoor niet meer gegarandeerd kn worden waardoor de reparatie kosten gigantisch hoog zijn (~20.000€) of dat de auto total loss wordt verklaard terwijl alleen de bumper kapot lijkt.

Klinkt alsof de verzekering gigantisch duur zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-06 13:47
Ik zou het niet doen. Dit is een van de weinige use cases waar EV meer irritatie dan voordelen gaat opleveren. Er worden veel onzin zaken aangehaald als “een uur laden” of, maar met gemiddeld 140 km/h ga je geen 300 km halen. Heel misschien met een EQS, maar ik weet niet wat je budget is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
[...]

Hier geen eigen oprit, midden in de stad. De vrije parkeerplaatsen dichtbij zijn vrijwel altijd de EV parkeer plaatsen. Dus je benoemt wel een hele specifieke case. Ik loop minder heen en weer door een EV dan ICE, zónder eigen parkeerplek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-06 20:40
Om te doen wat jij wil zijn er dus een paar voorwaarden.
Het begint uiteraard met een auto die behoorlijk aero is.
Dan denken we aan Tesla M3 of MS, Merc EQE, Audi eTRON GT, BMW i4.
Dat zijn de auto's die bij hogere snelheid het minst aan bereik gaan verliezen.

Starten met 100% helpt uiteraard, en soms kan het zijn dat je wat moet bijladen, maar veel is dat niet.

Als je terugrit echt compromisloos moet zijn, dan kan je op de heenweg alvast een 10-tal minuten aan de lader gaan, of ter plaatse laden.

Maar zelfs als je op de terugweg moet bijladen (ik denk dat je het met de juiste auto niet nodig zal hebben omdat je toch niet zo heel lang die hogere snelheden kan vast houden omdat we dat snel rijden nogal overschatten), dan kom je bij de hierboven vermelde auto's meestal toe met goed 5 minuten.
Ideaal toch om effe fris te worden, en daarna dubbel geconcentreerd verder te karren.

En op even te reageren op @JohanB : enkel midden in de nacht op een autostrade in D met vrije snelheid kan je 140 km/h gemiddeld halen. Vroeger nog gedaan (in D), maar nu lukt dat gewoon niet meer omdat er te veel werken zijn, te veel verkeer, en véééél minder stukken met onbeperkte snelheid.

Dus... als je dat eens wil testen, huur dan eens één van die auto's en probeer het. Meestal valt het beter mee dan gedacht. (en durf ook tot 5% te rijden)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Vind de kilometer range discussie altijd wel interessant. Zit ik zelf wel in een (bizar) segment qua auto’s.

Had hiervoor een M8 (de V8 die je noemt ;)) en die kon nog geen 350km als ik beetje leuk reed (140 is beetje mijn max om nog leuk te houden voor de andere om me heen; geen zin in botsingen die kosten tijd).

Ben daarna overstap op een i7 60 en die doet rustig 400-450km en in zomer wel 500km met die zelfde rijstijl.

Dus het is ook maar beetje wat je jezelf aanpraat en gewend bent. Ik was gewend regelmatig aan de pomp te staan in de kou en laad nu eigenlijk nooit buiten huis.

Gister nog hele land doorgereden en terug met eindstand 40%. Hij staat alweer uren klaar om weg te willen, voorverwarmd en alles.

Als je nu een auto bezit die 600km kan, dan ga je het verschil niet merken. Hooguit in begin praat je jezelf dat verschil beetje aan. Dat deed ik ook “oh toch nog wel weinig”. Maar als je er minder op gaat letten en gewoon gaat rijden, dan veranderd dat hele concept in je hoofd.

Je steekt die stekker erin en gaat door met je dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Tommie12 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:22:
Om te doen wat jij wil zijn er dus een paar voorwaarden.
Het begint uiteraard met een auto die behoorlijk aero is.
Dan denken we aan Tesla M3 of MS, Merc EQE, Audi eTRON GT, BMW i4.
Dat zijn de auto's die bij hogere snelheid het minst aan bereik gaan verliezen.

Starten met 100% helpt uiteraard, en soms kan het zijn dat je wat moet bijladen, maar veel is dat niet.

Als je terugrit echt compromisloos moet zijn, dan kan je op de heenweg alvast een 10-tal minuten aan de lader gaan, of ter plaatse laden.

Maar zelfs als je op de terugweg moet bijladen (ik denk dat je het met de juiste auto niet nodig zal hebben omdat je toch niet zo heel lang die hogere snelheden kan vast houden omdat we dat snel rijden nogal overschatten), dan kom je bij de hierboven vermelde auto's meestal toe met goed 5 minuten.
Ideaal toch om effe fris te worden, en daarna dubbel geconcentreerd verder te karren.

En op even te reageren op @JohanB : enkel midden in de nacht op een autostrade in D met vrije snelheid kan je 140 km/h gemiddeld halen. Vroeger nog gedaan (in D), maar nu lukt dat gewoon niet meer omdat er te veel werken zijn, te veel verkeer, en véééél minder stukken met onbeperkte snelheid.

Dus... als je dat eens wil testen, huur dan eens één van die auto's en probeer het. Meestal valt het beter mee dan gedacht. (en durf ook tot 5% te rijden)
Ik heb redelijk wat jaren in vlottere auto's gereden voor de zaak en was ook altijd van 'op lange rechte stukken heeft het nog wel zin' maar ook daar ben ik van teruggekomen. TS schrijft wel 'in de avond kan ik nog 150 rijden' maar in de praktijk rij je 1) niet 100% snelweg 2) heb je optrekken, misschien afritten te pakken en 3) ander verkeer (misschien een keer remmen voor een flitscontrole) te overwegen. In de praktijk heb je hoge pieken, maar je gemiddelde ligt lang niet zo hoog. Ja, het zal hoger zijn dan 100 gemiddeld, maar het verschil (verlies) is veel groter dan wanneer je bij wijze van spreken 120/130 als kruissnelheid hanteert omdat elke keer dat je moet afremmen een grotere impact heeft op je gemiddelde.

En dat is nog buiten je kosten gerekend - wellicht is dat voor TS geen factor maar 150km gassen tegen (gokje) 1 op 8 verbruik = ~36 euro aan benzine tegen huidige prijzen terwijl als je dat op stroom doet je zelfs tegen Fastned tarieven maar zo'n 15 euro kwijt bent, veel minder als je een abo neemt of thuis kunt laden. Dat is gerekend met 7km per kwh zoals met een Ioniq of Tesla. Als ik 100 rij (~13kwh/100km) tegen thuisladen (daltarief 28 cent) kost die afstand me nog maar 5,50, dat is 30 euro besparen omdat ik ipv (in theorie!!) een uur, anderhalf uur onderweg ben. Wellicht is dat half uur 30 euro waard voor TS, ik weet het niet...

Als ik 100 kachel zal ik veel dichter bij het gemiddelde van 100 blijven - simpelweg omdat ik bijna nergens hoef te remmen of terug te nemen. Ga ik 130 rijden moet ik soms terugzakken vanwege ander verkeer en ga ik 150 rijden is het verlies helemaal dramatisch. Het kan wel, maar dan moet ik gewoon met een volle accu vertrekken en dan kan ik wel een uurtje 150 kachelen denk ik, de auto haalt comfortabel 160 topsnelheid.

Als TS echt elektrisch 'wil' (en dat is nog maar de vraag, voor mij) kan hij zichzelf een plezier doen met enkele kleine aanpassingen en de realisatie dat er grotere dingen in het leven zijn dan de mogelijkheid om 's avonds 150 te kunnen rijden onderweg naar huis.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-03-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsR
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-06 10:18
Discussie gaat hier een beetje alle kanten op, maar het is met een EV eigenlijk vrij simpel, namelijk dat het helemaal niet zo zwart-wit is als sommigen hier zeggen.

Ik heb nu een ruime 3 jaar een Polestar 2 en ik zou niet meer anders willen. En dat ding is zo aerodynamisch als een gemiddelde baksteen met nog relatief inefficiente HVAC/elektromotoren. Ik heb nog steeds een wat zware rechtervoet, maar iets minder dan met een benzine auto dus dat compenseert het weer. Meestal zijn m'n ritten niet veel verder dan 80-100km enkele rit en kan ik overwegend altijd wel laden bij de publieke laadpaal in de buurt (~100 meter). Of anders 1 iets verderop (~400 meter). De paal iets verderop gebruik ik weinig, want 400 meter lopen naar huis mist wat mij betreft het doel van met de auto gaan, zeker met bagage/regen.

Uiteindelijk komt het erop neer dat ik iets bewuster moet plannen, dus:
- Kijken waar laadpalen in de buurt van bestemming (vrij makkelijk met google maps in AAOS of Shell Recharge app)
- Bij lange ritten kijken naar laders onderweg. ABRP voor wat preciezere planning (kan je ook het gewicht van je rechtervoet invoeren ;) ). Tesla netwerk is over het algemeen voor mij goed genoeg, maar iets verder van de snelweg.
- Soms thuis even laden "omdat het kan", terwijl hij nog wel op 50% lading zit.
- Als het echt niet uitkomt qua lading, een keertje zuinig rijden.

Vakanties pak ik op de autobahn (wel lente/zomer, dus zuiniger), gewoon 130-180km/h afhankelijk van wat de situatie toelaat. Dan kan ik 2 uur rijden en pak ik een snellader. Met 15 minuten zit ie wel weer op 60-80% en das ook de gemiddelde pauze die ik sowieso wel doe. In de winter (geen wintersport) was iets mindere ervaring, maar dat was de compenseren door iets langer te stoppen en de accu wat voller te laden.

In de praktijk ben ik nooit in de problemen gekomen, alleen heel af en toe rustig rijden. En vaak kom ik dan alsnog met meer lading aan dan nodig was geweest. Oja en 1x een laadhel in Frankrijk omdat in de buurt van Lyon ongeveer 1 snelladerstation zat destijds en we met 20 man aan het wachten waren.

Maar mijn ietwat willekeurige verhaal is een N=1, afhankelijk van op locatie/thuis kunnen laden, hoe lang je aan 1 stuk door wilt rijden, hoeveel je wilt opgeven van je huidige gedrag, etc.

Houd er wel rekening mee, dat als je accu ongeveer 10% lading heeft, je met 5 minuten weer op de 30% zit. Dus zoveel tijd verlies je er nou ook weer niet mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:38:
[...]

Ik heb redelijk wat jaren in vlottere auto's gereden voor de zaak en was ook altijd van 'op lange rechte stukken heeft het nog wel zin' maar ook daar ben ik van teruggekomen. TS schrijft wel 'in de avond kan ik nog 150 rijden' maar in de praktijk rij je 1) niet 100% snelweg 2) heb je optrekken, misschien afritten te pakken en 3) ander verkeer (misschien een keer remmen voor een flitscontrole) te overwegen. In de praktijk heb je hoge pieken, maar je gemiddelde ligt lang niet zo hoog. Ja, het zal hoger zijn dan 100 gemiddeld, maar het verschil (verlies) is veel groter dan wanneer je bij wijze van spreken 120/130 als kruissnelheid hanteert omdat elke keer dat je moet afremmen een grotere impact heeft op je gemiddelde.
Helemaal eens met dit.

Voor het werk reed ik zowat 1-2 keer per maand vanuit België naar onze vestiging in D. Traject was 470km.
Meestal vertrekken rond 17-18h, en dan hopelijk na de files goed doortrappen in een goede auto (A6, V90, ..)

Vooral op de terugrit viel me dat 'trappen' eigenlijk tegen. Rond 18h is er best nog wat verkeer, en zijn er nog wel wat tijdsafhankelijke snelheidsbeperkingen geldig.
Van die rit was zowat 320km in D en dan 60km in NL en de rest in B.
Meestal kon ik in D geen gemiddelde snelheid van 120km/h halen ondanks pieken tot boven 200km/h. In NL was het dan meestal behoorlijk rustig zodat ik 135km/h op de teller kon aanhouden, en dan in B zowat 125km/h.
Ik was altijd blij als ik die 470km in minder dan 4h kon rijden, maar dat lukte bijlange niet altijd.
De snelste tijd ooit was 3h30min, of een gemiddelde van 135km/h.
En daar was dan een gevoeld lang stuk bij aan 200-220km/h, en in B en NL iets meer boven de limiet.

Ik kwam idd iets vroeger aan thuis, maar had wel een half uur nodig om echt te ontspannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Juup schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:39:
[...]

Het is andersom. Een verbrandingsmotor wordt zuiniger naarmate je hem zwaarder belast:
Klinkt logisch. Scheelt bij mij ook dat het een wat groter blok is, toerental blijft relatief laag en het verschil in verbruik bij 120 of 140 is ook klein.. zuipen doet ie toch wel ;)
joopv schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:42:
[...]

Je wil je auto als genotsmiddel gebruiken dus.

Dan lijkt me dat je de bijbehorende kosten en andere nadelen zoals een lager bereik op de koop toe moet nemen. Daar kan je ook geen berekeningen op loslaten. Hoeveel mag jouw genot, of egostreling, of whatever kosten?
Egostreling, ja hoor, daarom rij ik altijd in oude bakken waar alleen de kenner aan ziet dat het iets bijzonders is _/-\o_

Maar goed, als voormalig petrolhead zit er wel wat emotie aan ja. Ik vind de Tesla Model3 niet mooi en een klein beetje de Opel Astra burgerbak van deze tijd, als je toch die kant uit gaat in de discussie. En ik wil een onzuinige Ioniq 5, want ik vind het model gewoon heel vet om te zien. Alleen jammer van het bereik, zal ik op de koop toe moeten nemen. Maar goed, wie weet overwint de ratio en koop ik volgend jaar een Model 3 in een leuke kleur... ik begrijp dat ze massaal uit de lease komen over een jaar en dat de prijzen dan dalen, zeker als de wegenbelasting er eindelijk op zou komen.
Hey, reed jij vroeger geen peug 205 op gummen.org? over Petrolheads gesproken ;)

Die belofte aan mn zoon dat ik hierna iets milieuvriendelijks ga rijden is een leuke stok achter de deur :) Ik heb nu dispensatie van hem omdat mijn auto vaak dagenlang stil staat, ik doe het meeste lopend, fietsend en soms met de trein.

Die stinkende dieselbussen zijn echt niet meer van deze tijd inderdaad. Maarja, waar blijven de alternatieven. hybride benzine of waterstofmotoren zijn de meest reële opties voor vrachtvervoer denk ik... Toevallig heeft mijn buurman zo'n VW e bus van zn werk, leuk ding, maar beperkte range en laadruimte ivm een TDI broertje.

Wat je 2e reactie betreft: geen eigen oprit, maar woon op een rustig woonerf in een hoekhuis en sta elke dag voor mn eigen deur. Panelen en ruimte voor een eigen laadpaal aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

_Anvil_ schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:05:
Hey, reed jij vroeger geen peug 205 op gummen.org? over Petrolheads gesproken ;)
Toen elektrisch rijden nog geen 'ding' was en ik niet meer dan het geld van een goeie fiets op een auto stuk kon slaan inderdaad :D. Man wat was ik trots dat ik voor het eerste op mezelf de wereld in kon trekken maar volgens mij was die rode op Gummen niet de eerste, mijn allereerste auto was een blauwe 205 met een 1.1 carb blokje.
Die belofte aan mn zoon dat ik hierna iets milieuvriendelijks ga rijden is een leueks tok achter de deur :) Ik heb nu dispensatie van hem omdat mijn auto vaak dagenlang stil staat, ik doe het meeste lopend, fietsend en soms met de trein.
Ik dacht ook dat mijn hond een stok achter de deur zou zijn om meer te wandelen maar zoals ik zelf kan beamen, verandering moet je echt willen, stokken gaan maar zó ver.
Die stinkende dieselbussen zijn echt niet meer van deze tijd inderdaad. Maarja, waar blijven de alternatieven. hybride benzine of waterstofmotoren zijn de meest reële opties voor vrachtvervoer denk ik... Toevallig heeft mijn buurman zo'n VW e bus van zn werk, leuk ding, maar beperkte range en laadruimte ivm een TDI broertje.
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar hier in Emmen en omgeving rijden hoofdzakelijk Elektrische bussen rond en een enkeling op waterstof. Ze hebben zelfs een snellader op het dak die gewoon de bus op kan laden terwijl hij op het station staat te wachten op passagiers.

Voor de werkbussen is het een stuk gecompliceerder inderdaad, maar ook DHL rijdt hier met elektrische bussen rond (een crafter geloof ik, maar pin me er niet op vast).
Wat je 2e reactie betreft: geen eigen oprit, maar woon op een rustig woonerf in een hoekhuis en sta elke dag voor mn eigen deur. Panelen en ruimte voor een eigen laadpaal aanwezig.
Prima opties dus.

Ik snap heel goed wat je zegt - ik heb ook een hele transformatie moeten ondergaan. De eerste keer dat ik in een BMW i3 met range extender stapte vond ik het he-le-maal niks. Veel te abrupt / onsubtiel met rijden en niet heel praktisch qua koets. Ook die 20" maar erg dunne karrenwielen deden het ding geen goed. Dat is nu wel sterk verbeterd, er zijn gewoon echt fijne EV's te krijgen voor langzaam steeds meer acceptabel wordende bedragen. Ik heb nu een Hybride leenauto met automaat en ik vind het gewoon schokkend hoe totaal niet subtiel zo'n ding rijdt als je een full EV gewend ben.

Ik denk oprecht dat een Ioniq 5 dat wel gaat redden in jouw geval, ook al zul je dan iets beter moeten plannen hoe je die avondritten met 150km/u gaat aanpakken (of gewoon rustiger rijden). Dat is echt een serieus goeie/comfortabele auto met een zeer net rijbereik en mag ook nog eens een aanhanger trekken.

De voornaamste reden dat ik gestopt ben met hardrijden had niks te maken met die ene boete per 5 jaar of het verbruik aangezien ik toen nog lease reed. De enige reden dat ik het niet meer doe is omdat de moeite het me gewoon niet meer waard is. Welke moeite? Altijd een correct werkende flitsapp klaar hebben staan (en aanzetten voor je gaat, en dan nog altijd een half oog in elke berm houden. Extra opletten dat je geen voertuigen van bepaalde types ineens in je spiegel hebt hangen en bij 'ideale' bruggen en bochten controleren of er geen persoon met laser staat. En dan nog dealen met mensen die 'gewoon' de snelheid rijden waardoor je weer moet afremmen.... serieus, de hele kwestie hardrijden werd me gewoon vermoeiend om al die redenen samen. En ja, uiteindelijk scheelt het onderhoud, banden, brandstof.... en heel veel stress. En zoveel extra tijd kost het me uiteindelijk niet.

Tijd terug wel met de motor naar huis gereden, 9 uur 's avonds, vrijwel lege snelweg waardoor ik anderhalf uur 150 heb kunnen rijden, zoals jij ook graag doet. Ik was compleet kapot toen ik thuis kwam en had echt wel meer nodig om bij te komen dan die 20 minuten (als het dat al was) die ik 'bespaard' heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
_Anvil_ schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:05:
[...]

Klinkt logisch. Scheelt bij mij ook dat het een wat groter blok is, toerental blijft relatief laag en het verschil in verbruik bij 120 of 140 is ook klein.. zuipen doet ie toch wel ;)
Tja, dat is exact het probleem bij een auto met een dikke motor.
Die verbruikt altijd wat te veel, zeker in de stad. Als je dan wat gaat gassen, dan komt er niet zo veel bij omdat je een beetje efficientiewinst hebt aan de kant van de motor. Dat effect heb je niet bij een EV, en die is dan ook bij lagere snelheden echt héél veel efficienter dan een benzine.

Vergeet waterstof en e-fuels.
Waterstof is duur, moeilijk op te slaan en te transporteren (zonder extra verliezen), en e-fuels zijn zo mogelijk nog duurder.

Ook voor vrachtvervoer gaat het electrisch worden. Het feit dat batterijen nu onder de 50$/kWh gaan is een enorme bijdrage, zeker als je 500kWh mee wil nemen...
Ik verwacht dat op de duurdere auto's ook wel wat grotere batterijen gaan komen om de twijfelaars over de streep te trekken.

Huur eens een Tesla Model 3 LR of P, en rij daar eens een weekend met je zoon in rond. Je zal zien hoe dikwijls die een vette smile op zijn gezicht krijgt als je eens een sprintje kan trekken.

Gisteren stond ik aan een verkeerslicht naast een Audi E-Tron (the fat model), en de chauffeur toonde dat hij wel een sprintje zag zitten. Hij verloor, en gaf het al op na amper 200m. Nu ja, dan zat ik ook al aan de snelheidslimiet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Tommie12 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:22:

Ik denk dat je jezelf niet teveel in de schoenen van anderen moet plaatsen. JOU lukt dat misschien niet meer, het is geen algemeen punt. Ik kan je zo een tiental plaatjes sturen van de laatste maanden met 140+ km/h over afstanden van meer dan 500km (niet in de Tesla)

Voorbeeldje die ik laatste ook al even had gestuurd. Gewoon midden midden in de spits tijden die ik eigenlijk probeer te vermijden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJSpFJG7m4kdA3BI5BxgdgLJu5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLct1APMQ21R68qX0LI9cirz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door JohanB op 05-03-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:36:
[...]

Ik denk dat je jezelf niet teveel in de schoenen van anderen moet plaatsen. JOU lukt dat misschien niet meer, het is geen algemeen punt. Ik kan je zo een tiental plaatjes sturen van de laatste maanden met 140+ km/h over afstanden van meer dan 500km (niet in de Tesla)

Voorbeeldje die ik laatste ook al even had gestuurd. Gewoon midden midden in de spits tijden die ik eigenlijk probeer te vermijden

[Afbeelding]
Kan je ook de start en eindlocatie delen?
Dit is niet in het Ruhrgebiet verwacht ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Tommie12 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:20:
[...]

Huur eens een Tesla Model 3 LR of P, en rij daar eens een weekend met je zoon in rond. Je zal zien hoe dikwijls die een vette smile op zijn gezicht krijgt als je eens een sprintje kan trekken.
Ow, ik heb o.a. jaren terug al in een rappe model S gereden. Supersnel, maar de beleving is heel klinisch en emotieloos, alsof je in de lift staat, of een soort achtbaan karretje.

Lastig uit te leggen aan een niet autoliefhebber, maar ik kan er nog steeds soms van genieten mijn ouderwets roffelende benzinemotor door de (handgeschakelde) versnellingen te jagen op een slingerend buitenweggetje. goed strak onderstel, lekker dikke sloffen eronder.. :9

Maar dit wordt mijn laatste "leuke benzineauto", heb er vrede mee.. En ik heb nog niet gereden, maar ik weet al dat een Ioniq 5 een comfortabel geveerde deinbak is met het stuurgevoel van een boot, dan wordt dus een andere mindset straks ;)
JohanB schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:36:
[...]

Indeed, pas nog een nachtelijk ritje gehad waarbij ik de cruise 40min lang op de 150km/h kon houden, 1 of 2 onderbrekingen daargelaten.

Maar goed, straks met een EV niet zeuren over dit soort uitzonderingssituaties, maar gewoon even in de loop van de dag een laadmomentje inplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dan zal het wel liggen aan mijn laatste ritten door Duitsland. Die vielen eigenlijk behoorlijk tegen.
Net genoeg om de topsnelheid van mijn Y te testen, maar lange tijd >140km/h was gewoon niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
Ik zou voor TS zeggen, huur inderdaad een elektrisch auto voor pakweg 10 dagen. Doe een weekje woon-werk verkeer ermee en plak aan t eind nog een weekendje weg in Duitsland waarbij je ook de effecten kan zien van 180/200 km/u op je bereik en maak vervolgens een keuze.

Elektrische auto’s hebben zeker voordelen. Ja ze kunnen korte sprintjes trekken en ja ze hebben handige features als voorverwarming (hint: dat had mijn vw lupo ook van 19 jaar geleden maar toen noemde we het gewoon standkachelverwarming, welke een beetje brandstof gebruikt voor het opwarmen van het interieur).

Topic gaat alle kanten op, nog een aantal zaken wat ik mee wil geven dat elektrisch rijden of wel positief ofwel negatief ervaring gaat zijn:
- mogelijkheid om thuis op te laden vanwege het hebben van een oprit. In redelijk aantal gemeentes is het verboden om een elektrisch voertuig op te laden door een kabel op de stoep te leggen, ondanks je een kabelmat hebt etc. Ook werken sommige gemeentes niet mee met aanleggen van kabelgoot in stoeptegels.
- Bovenstaande hangt samen met het wel of niet hebben van zonnepanelen zodat je ‘gratis’ je voertuig kan opladen.
- Mogelijkheid om op je werk op te laden.
- Voldoende mogelijkheden om thuis aan laadpaal te laden (en/of bestemmingen waar je vaak bent). In mijn geval, was dit onvoldoende, aanvraag ingediend en nu ruim 15 maanden verder, en nog steeds geen werkend laadpaal :-).
- Het wirwar van verschillende laadpasaanbieders en apps waarbij sommige prijzen die je ziet staan in de app, alleen geld als je laadpas hebt van aanbieder X. Gebruik je laadpas van aanbieder Y, dan betaal je meer. Soms tot het dubbele aan prijs met Kw. Sowieso is het zooitje ongeregeld mbt tot eerlijk prijs tonen.
- Dat bij sommige vakantiebestemmingen een start tarief hanteren. Ik heb zelf bedragen van 20 euro zien langskomen bij de hotel waar ik verbleef.
- Je extra rekening moet houden met het factor bereik op je vakantie. Voor sommige geen gedoe, voor andere 10-15 min googlen en weer anderen zijn n uur bezig afhankelijk van hun bestemming. Wel iets waar je hersencapaciteit aan kwijt bent.
- Hoe leuk je het gezoef vind van elektrisch auto’s ipv een mooie brul van een V8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
TS ligt hier 's nachts niet wakker van hoor, die wacht de komende 2 jaar geduldig het juiste moment af om zijn oude benzineslurper om te ruilen voor een EV. En tegelijk het omruilen van zijn mindset.

Wat mij betreft mag dit topic alle kanten op gaan, vind het een leuke uitwisseling van inzichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:55
Lt.Kraken schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:03:
Misschien niet helemaal ontopic, maar is EV rijden dan echt zo rendabel? Je leest vaak in het nieuws dat een tesla van achter is aangereden (niet eens altijd extreem hard) maar dat de accu daardoor niet meer gegarandeerd kn worden waardoor de reparatie kosten gigantisch hoog zijn (~20.000€) of dat de auto total loss wordt verklaard terwijl alleen de bumper kapot lijkt.

Klinkt alsof de verzekering gigantisch duur zou moeten zijn.
Als je op een gemiddelde stationwagen knalt die een trekhaak heeft, kun je die ook in de pers stoppen omdat er in de achterkant een grote V staat. Verzekering is na nieuwwaarde, dus of je nu een EV of ICE rijdt die bij de dealer hetzelfde moet kosten is daar bijna geen verschil in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Ts heeft wel beetje last van sunk-cost fallacy denk ik ;) Je zegt dat je het in de toekomst wilt omdat je net geld in je huidige bak hebt gestopt? maar het ergens toch een keer wil doen. Waarom dan wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Fr33z schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:36:
Ts heeft wel beetje last van sunk-cost fallacy denk ik ;) Je zegt dat je het in de toekomst wilt omdat je net geld in je huidige bak hebt gestopt? maar het ergens toch een keer wil doen. Waarom dan wachten?
Omdat hij net geld in zijn huidige auto heeft gestopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-06 01:56
Hier ook petrolhead.

Sinds ik een Model Y heb ben ik helemaal om. Ik moet wel zeggen dat ik juist als een hooligan ga rijden in een elektrische auto, die instant power is heel verslavend. Je haalt iemand in 1 seconde in. Dus je zal mij alleen in de linkerbaan vinden. Als het effe kan probeer ik kruissnelheid 140/150 km/h aan te houden.
Ik wil in ieder geval nooit anders meer dan een elektrische auto, het rijd gewoon 10x beter (als in: stil en vloeiend). Dat geneuzel op vakantie nemen we maar voor lief, drink ik wel een bakkie extra bij de pomp.

Gisteren reed ik weer als een dolle stier op een rotonde af (uiteraard zonder andere weggebruikers) toen toch aan den lijve ondervonden dat die 2 ton aan gewicht niet zo snel stilstaat toen de ABS erin klapte omdat ik fors in de ankers ging en dat lompe hok een beetje aan het schuiven was over de rotonde. Dusja je doet zeker concessies aan de wegligging met al dat gewicht, maar een Model Y is ook een lompe SUV. Met een model 3 is dat een ander verhaal denk ik.

We hebben nog een ford focus thuis met 200 pk, benzine. Die gaat gevoelsmatig wel een stuk harder door de bocht, en die dikke roffel uit motor compartiment is wel weer echt schattig. Maar voor de rest voelt die auto nu alsof je 20 jaar terug in de tijd gaat.

Vroegahhh had ik een Saab 9-5, 2.3liter turbo benzine. Daar reed ik juist weer echt als een bejaarde in :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

FireBladeX schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:12:
- Hoe leuk je het gezoef vind van elektrisch auto’s ipv een mooie brul van een V8.
Mijn laatste bedrijfslease was een Octavia VRS en die had zo'n 'sound enhancement' module waardoor de 4 cylinders allemaal dubbel lawaai maken in de cockpit, als je me snapt. Grappig dat inderdaad veel mensen (ikzelf ook, was bijvoorbeeld hardstikke gek op de lage roffel van de 6-in-lijn van mijn wijlen BMW E34 5-serie, een van mijn eerste auto's) een mooie geluid waarderen in een mooie/sportieve auto, terwijl met een EV je júist stilte nastreeft: Ik heb nota bene de stock ecosavers van mijn Ioniq ingeruild voor iets met o.a. veel minder afrolgeluid.

Nu heb ik geen honderden PK's dus het is vooral snel tot ~80km/h maar inderdaad, die instant power is echt cool. Nu rij ik wel expres 98% van de tijd in eco modus omdat in sport het gaspedaal vreselijk twitchy is, echt elke aanraking voel je direct in de auto, die dan vooruit wil springen en dat is niet altijd even comfortabel, maar het ding heeft er de wegligging echt wel voor - plakt in de bochten en hou ook goed grip bij lastwissel in bochtenwerk.

Er valt ook veel meer eer te halen aan die pogingen die je wél doet zuinig te rijden. Mijn benzineauto krijg ik echt niet onder de 6 liter / 100km (zeker in de stad niet) terwijl de EV (omgerekend) niet boven de 2 liter uitkomt, en 1 liter / 100km is gewoon haalbaar als je weet wat je doet. Dan is het ook echt leuk om die winsten op je display te zien en voor luttele euro's de hele week rond te sjezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-06 16:04
SgtElPotato schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:09:
[...]

Voornamelijk in wintersport wil je geen elektrische auto hebben, het bereik gaat gewoon minstens /2 in die kou. En dan ook nog die snelweg kilometers waar je niet harder dan 100/110 gaat rijden. Met een vlotte 'ouderwetse' auto ben je er ongeveer 2x zo snel want je haalt veel meel kilometers uit je tank en je hoeft minder lang te tanken en kunt weer door.
Beetje overdreven /2 zie: https://www.autovisie.nl/...-winter-actieradius-test/

Ik rij nu een Xpeng G9. 570Km WLTP bereik. Zoals je kunt lezen is dat nog 420+ KM onder noorse winter omstandigheden. Daarnaast laad ik de auto binnen 20 minuten op van 20 naar 80%. Een stop die je na 400km sowieso even maakt lijkt mij.

Men focust ook vaak op het ongemak van de 1 a 2 stops meer die je echt moet doen om te laden bij die vakantie 1 a 2x per jaar. Maarja normaliter maakte je die sowieso al voor plas en eetpauzes lijkt mij?
Maar het gemak (als je thuis een lader hebt) het hele jaar door van het altijd vol wegrijden iedere dag en nooit meer naar het tankstation te moeten hoor je nooit iets over.

Sowieso beetje gek om een auto te kopen enkel om 2(?) keer per jaar hard te kunnen rijden. Maar ieder zijn hobby natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Mirved op 05-03-2024 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-06 15:16
Lollercopter schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:07:
Hier ook petrolhead.

Sinds ik een Model Y heb ben ik helemaal om. Ik moet wel zeggen dat ik juist als een hooligan ga rijden in een elektrische auto, die instant power is heel verslavend. Je haalt iemand in 1 seconde in. Dus je zal mij alleen in de linkerbaan vinden. Als het effe kan probeer ik kruissnelheid 140/150 km/h aan te houden.
Ik wil in ieder geval nooit anders meer dan een elektrische auto, het rijd gewoon 10x beter (als in: stil en vloeiend). Dat geneuzel op vakantie nemen we maar voor lief, drink ik wel een bakkie extra bij de pomp.

Gisteren reed ik weer als een dolle stier op een rotonde af (uiteraard zonder andere weggebruikers) toen toch aan den lijve ondervonden dat die 2 ton aan gewicht niet zo snel stilstaat toen de ABS erin klapte omdat ik fors in de ankers ging en dat lompe hok een beetje aan het schuiven was over de rotonde. Dusja je doet zeker concessies aan de wegligging met al dat gewicht, maar een Model Y is ook een lompe SUV. Met een model 3 is dat een ander verhaal denk ik.

We hebben nog een ford focus thuis met 200 pk, benzine. Die gaat gevoelsmatig wel een stuk harder door de bocht, en die dikke roffel uit motor compartiment is wel weer echt schattig. Maar voor de rest voelt die auto nu alsof je 20 jaar terug in de tijd gaat.

Vroegahhh had ik een Saab 9-5, 2.3liter turbo benzine. Daar reed ik juist weer echt als een bejaarde in :+
Hahah lekker om te lezen. Ik rij zelf Model 3 Performance en ik wil eigenlijk ook niet terug, zeker niet voor daily. Als ik te veel geld heb wil ik nog een hobby auto maar voor daily kan ik benzine niet meer verantwoorden eigenlijk.
@_Anvil_ hoeveel rij je in totaal per jaar?
Ook hier een petrolhead en hiervoor een Stage 1 Alfa Giulia. Ik rij veel km (35-40dkm per jaar) en met 1:9-1:10 aan verbruik kost het toch gauw 600-700 eur per maand. Ik moet zeggen dat ik ook veel zuiniger was met de Alfa, want ja, high performance turbo benzine, moet je warm rijden, niet te veel korte stukjes, etc etc. De Tesla gooi ik gewoon links en rechts, koud of warm, kort stukjes of lang, maakt allemaal niet uit.
Ik verbruik ook veel hoger dan gemiddelde met de Tesla, 200+Wh/km. Maar dit komt neer op <200 eur aan elektra per maand.

En terug naar je vraag, als ik continuu 140 rij op de snelweg dan haal ik 300km wel. Verbruik rond 200-250Wh/km. 75-78kWh netto batterij, dus 300+km zeker wel.
Dus dat kan wel, maar zo rij ik in praktijk dus niet. Ik rij dan mss harder dan 140-150, verbruik ook meer, maar dan stop ik 5 minuten om bakje koffie te halen en naar wc, dan is ie 20% bijgeladen, en dan door.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
SirLct schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:34:
[...]

@_Anvil_ hoeveel rij je in totaal per jaar?
Ook hier een petrolhead en hiervoor een Stage 1 Alfa Giulia. Ik rij veel km (35-40dkm per jaar) en met 1:9-1:10 aan verbruik kost het toch gauw 600-700 eur per maand. Ik moet zeggen dat ik ook veel zuiniger was met de Alfa, want ja, high performance turbo benzine, moet je warm rijden, niet te veel korte stukjes, etc etc.
Ik rij maar 10-15d km per jaar, vroeger als leaserijder veel meer. Verbruik boeit me dus niet echt, gewoon ogen dicht als ik weer eens 70l superbenzine tank ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hier ook een petrolhead hoor, met een MX5 als hobby-auto :) Maar tegelijkertijd het besef dat we het met z'n allen een keer anders moeten doen. Voor beleving de MX5, voor A naar B én voor het milieu liever een EV. MX5 is dan m'n zonde maar met alle moeite die ik in het dagelijks leven doe voor een betere aarde gun ik mezelf nog die paar plezierritjes per jaar in de MX5.

Je kan een EV ook vanuit het nerdperspectief bekijken. Nieuwe techniek, veel digitaal, alles elektrisch en accutechniek volop in ontwikkeling. Dat vind ik juist ook weer interessant

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:12
[...]

EDIT: of is dit puur door het extra gewicht? Mijn oude sloep weegt namelijk ook tegen de 1800kg leeg.
De EV heeft juist minder last van een hoog verbruik in stedelijke omgeving waardoor het lijkt alsof die bij hoge snelheid gaat zuipen. Mijn diesel met-auto 70L tank kan ik leeg rijden in zowel 700km als 1200km, dat hangt van mijn eigen zelfbeheersing af. :+ Echter is het verbruik in stedelijk verkeer 7/1000km (max 50, veel verkeerslichten) net zo hoog als cruise control op 160 7/100km. Als je niet beter zou weten zou je denken dat het brandstofverbruik gelijk is, ongeacht de snelheid. :P Zet je de cruisecontrol langere tijd op 100 dan is het verbruik significant minder met 4.5/100, dus onderaan de streep verbruikt de dieselmotor bij 160km/h 40% meer brandstof dan bij 100km/h.
Het rijbereik is alleen 1200km bij zuinig aan doen waardoor het niet erg is als je een keertje haast hebt en de tank in 500km leeg rijdt, dat is alsnog voldoende om heel NL te doorkruisen. Maak een EV met 1200km rijbereik @ 100km/h en niemand klaagt als het bij koud weer en hoge snelheid op de helft uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De TS heeft inmiddels voldoende reacties ontvangen om de balans op te kunnen maken en de keuze is nu aan hem/haar. Omdat de vraagstelling daarnaast nog tot veel extra offtopic berichten zal leiden sluit ik hierbij het topic.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.