Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-02-2024
Hallo allen,

Ik wil voor het eerst in mijn leven overstappen naar een elektrische auto. Ik heb laatst een proefrit in een Tesla Model S gehad en was op slag verliefd. Ik ben nu al dagenlang alle sites af aan het gaan om de best mogelijke Model S te vinden voor mijn budget (-36.000).

Ik vind de optie Autopilot wel gaaf klinken en zou graag een versie met deze optie willen hebben. Nu ben ik een aantal opties tegen gekomen. Ik heb begrepen dat Viabovag een hele betrouwbare site is voor occassions (zeker als ze hun keurmerken voor de voertuigen af hebben gegeven. Zodoende ben ik de volgende aanbiedingen tegen gekomen.

https://www.viabovag.nl/a...no-dak-nieuwstaat-5n6cy6f

https://www.viabovag.nl/a...madak-luchtvering-zy9f7c7

https://www.viabovag.nl/a...gatie-luchtvering-33p1dn6

Dit zijn de modellen die mij het meest betrouwbaar leken via Viabovag.

Verder vond ik op marktplaats ook een model, waar weliswaar geen viabovag keurmerk op zat, maar wel de optie en van Full Self Driving!! (geen idee hoeveel dit daadwerkelijke toevoegt)
En bovendien loopt de standaard Tesla garantie er ook nog op!

https://electriccarcompan...-fullselfdriving-incl-btw

Nu is mijn vraag welke de beste optie is en ik het minste risico loop. Mn grootste nachtmerrie is dat de accu ofzo na een paar weken kapot gaat en ik met een waardeloze auto zit en mn geld kwijt ben (nogmaals: heb vrijwel geen ervaring met elektrische wagens) Of waar moet ik specifiek naar vragen als ik de komende langs ga bij deze occasions?

Of heeft iemand anders nog een betere suggestie voor mijn budget? Ik kom zelf uit Den haag en ben best bereid een aardig afstand af te leggen voor een betrouwbare Tesla model S.

Alvast dank voor jullie adviezen.

[ Voor 2% gewijzigd door Cristiano93 op 22-10-2023 17:37 . Reden: toevoeging van link ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Cristiano93
Ook een model 3 overwogen? Die komen nu massaal uit de lease en zijn een stuk voordeliger en vaak nieuwer met minder km's en vaak ook luxere opties.
Zou op z'n minst een proefrit gaan maken.

ps; voor 36K zijn er nog veel meer elektrische auto's die je kan overwegen. Wellicht minder sexy maar minstens zo goed en vaak betrouwbaarder dan een Tesla.
Nadeel van Tesla is dat reparaties buiten de garantie om erg prijzig zijn, want alleen Tesla kan de reparaties doen.

[ Voor 40% gewijzigd door chrisborst op 22-10-2023 17:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-05 14:16
Voor de model S wil je toch eigenlijk de gratis supercharge versie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
Ik zou graag de gratis supercharge willen idd, maar de aanbiedingen daarvoor zijn nog verder beperkt en bovendien zijn de wagens nóg weer ouder, wat me ook onzeker maakte.

Ik sta in principe ook zeker open voor een model 3 (als die veel meer te bieden hebben). Echter vind ik de design van de model S wel een stuk imposanter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
De afmetingen van een S zijn ook aardig imposant en dat is nogal eens lastig met het vinden van een passende parkeerplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
Maar... geen suggestie over welke optie die ik genoemd heb, nu de beste keus is? Of mss nog betere suggesties? I

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 16:35

hbsJR

All rounder

Staar je niet blind op de opties van Tesla. Een maat van mij wilde een tesla Y leasen en kreeg het advies om de basis versie te nemen met meer range. De "self-driving" en alle opties werken net niet lekker in Nederland. Je bent gewoon een beta tester voor matige software. Door daar geld te besparen kan je mogelijk wel wat vinden in je budget.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Cristiano93 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:35:
Of heeft iemand anders nog een betere suggestie voor mijn budget? Ik kom zelf uit Den haag en ben best bereid een aardig afstand af te leggen voor een betrouwbare Tesla model S.
Ik vermoed dat je op de tweedehandsmarkt enkel model S'en gaat vinden van de eerste generatie en die zou ik ten allen tijde vermijden. Dat was ook het eerste model dat Tesla en masse produceerde en ze hadden daarin nog maar heel weinig ervaring en dat merk je ook in alle verhalen die je ervoor hoort. Bij de Model 3 was dat al veel beter en nu bij de tweede generatie van model 3 en model S kan je zeggen dat ze een degelijke wagen hebben geproduceerd. Maar van die eerste generatie zou ik heel ver weg blijven (eerste generaties van een model zijn trouwens ook bij de meer gevestgide automerken een no-go voor mij ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxlash
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Baxlash

Its a boy Genius!

Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 23-10-2023 22:28 . Reden: Hoewel aardig bedoeld, is dit niet de bedoeling. Gebruik hervoor V&A ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bij angst voor accu, laat de capaciteit uitlezen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Empo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:28
van 2 van de 3 modellen die jij hebt gedeeld is de dagrijverlichting al stuk. Dit is een bekend kwaaltje en als ze niet gelijk zijn is het APK afkeur. Nieuwe set koplampen met 50% korting zit je al op 1500 euro.

Modellen vanaf 2015 tot 2017 hebben gratis supercharge die overdraagbaar is, daarna is het enkel voor de eerste eigenaar. Er zijn trucs om het te behouden, maar dan moet de eerste eigenaar meewerken.

En supercharge is niet zo heel bijzonder als het toch niet zo vaak zal gaan gebruiken, het is ook niet goed voor de auto om constant te superchargen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
Lt.Mitchell schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:15:
[...]

Ik vermoed dat je op de tweedehandsmarkt enkel model S'en gaat vinden van de eerste generatie en die zou ik ten allen tijde vermijden. Dat was ook het eerste model dat Tesla en masse produceerde en ze hadden daarin nog maar heel weinig ervaring en dat merk je ook in alle verhalen die je ervoor hoort. Bij de Model 3 was dat al veel beter en nu bij de tweede generatie van model 3 en model S kan je zeggen dat ze een degelijke wagen hebben geproduceerd. Maar van die eerste generatie zou ik heel ver weg blijven (eerste generaties van een model zijn trouwens ook bij de meer gevestgide automerken een no-go voor mij ;) )
Dit bericht schrok me wel een beetje af. Wat valt precies onder de "eerste generatie", als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
Empo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:19:
van 2 van de 3 modellen die jij hebt gedeeld is de dagrijverlichting al stuk. Dit is een bekend kwaaltje en als ze niet gelijk zijn is het APK afkeur. Nieuwe set koplampen met 50% korting zit je al op 1500 euro.

Modellen vanaf 2015 tot 2017 hebben gratis supercharge die overdraagbaar is, daarna is het enkel voor de eerste eigenaar. Er zijn trucs om het te behouden, maar dan moet de eerste eigenaar meewerken.

En supercharge is niet zo heel bijzonder als het toch niet zo vaak zal gaan gebruiken, het is ook niet goed voor de auto om constant te superchargen.
Ik dacht meer aan het voordeel van levenslang kosteloos opladen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:36
Als je de ruimte niet nodig hebt zou ik zeker een Model 3 overwegen. Die kun je zo af en toe voor 41k kopen waar nog 3k SEPP af gaat. Heb je voor 38k een nieuwe auto met volledige garantie, en een auto die echt flink wat beter is qua bouwkwaliteit. Bij de Model 3 hoef je de eerste 4/5 jaar amper wat aan onderhoud in te calculeren. Bij de S zul je toch een paar k moeten reserveren. En je kunt ook nog redelijk goed een parkeergarage in met een 3. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:28
De SEPP regeling is 2k voor gebruikte autos in 2023 en het prijsplafond voor gebruikte autos betreft 32.400. Dus voor een model S krijg je niets als je een knappe gebruikte koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 11:10
Ik heb begrepen dat Viabovag een hele betrouwbare site is voor occassions (zeker als ze hun keurmerken voor de voertuigen af hebben gegeven.
Nouja, Viabovag.nl is gewoon de site van autobedrijven die zich hebben aangesloten bij de BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders - hun eigen branche organisatie. Op viabovag.nl kunnen aangesloten autobedrijven hun auto's adverteren inclusief 12 maanden Bovag garantie.

Overigens is de 'wettelijke garantie' ook 12 maanden: de Europese conformiteitsregels schrijven voor dat je van een gebruikte auto mag verwachten dat ie voor minstens 12 maanden doet wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Wat 'redelijkerwijs' is, is natuurlijk een twistpunt. Maw 12 maanden Bovag garantie is prima maar ook niet echt iets bijzonders.

Soms bieden merken een betere garantie maar Tesla pre-owned certified biedt ook maar 1 jaar garantie. Maar wellicht dat Tesla wel een uitgebreidere check doet dan wat een Bovag bedrijf doet of kan?
Ik heb laatst een proefrit in een Tesla Model S gehad en was op slag verliefd. Ik ben nu al dagenlang alle sites af aan het gaan om de best mogelijke Model S te vinden voor mijn budget (-36.000).
Liefde maakt blind - het beste bekoel je even en maak je ook wat proefritten in andere elektrische auto's :-)
Nu is mijn vraag welke de beste optie is en ik het minste risico loop. Mn grootste nachtmerrie is dat de accu ofzo na een paar weken kapot gaat en ik met een waardeloze auto zit en mn geld kwijt ben (nogmaals: heb vrijwel geen ervaring met elektrische wagens) Of waar moet ik specifiek naar vragen als ik de komende langs ga bij deze occasions?
Op de accu heb je 8 jaar (of 240.000km) garantie, dus daar zou ik me niet zo heel veel zorgen om maken en de accu staat niet als slecht of onbetrouwbaar bekend. Bedenk wel dat elke auto die nieuw duur was (in dit geval zo'n 80k+) ook duur is in onderhoud, want veelal heeft een duurdere auto complexere techniek en zijn reparaties dus prijziger. De Model S heeft bijvoorbeeld luchtvering en dat is een stuk complexere techniek dan wat de Model 3 bijvoorbeeld heeft.
Zoals andere ook hebben opgemerkt, kijk eens naar een Model 3 (of een Volvo EX30 of een Zeekr X).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
Als je voor een S gaat, hou zeker rekening met 1500 tot 2000 onderhoud per jaar. Zoals al eerder genoemd, dagrijverlichting is een dingetje maar ook de deurhendels zijn een bekend issue die regelmatig sneuvelen.
Als je prive koopt en echt je spaargeld kapot slaat op een auto en daarnaast geen flink (auto)buffer meer hebt liggen, zou ik zeker niet voor een S kiezen :N
Het is een vette (grote) wagen, maar vergeet ook niet de wegenbelasting. Die is nu nog 0 euro, en niemand weet nog wat het gaat doen, maar houden ze benzinetarief aan, dan gaat je dat ook nog een aardige kostenpost opleveren! :Y

Het blijft lastig:
verstand -> nieuwe of knap gebruikte 3 of een Y is dan een no brainer. Goedkoper in gebruik, weinig onderhoudskosten te verwachten eerste jaren, banden goedkoper, wegenbelasting, als die komt relatief lager dan de S.

Hart: S, want je bent verliefd, dan gelden logische argumenten niet meer :X :+ (maar moet je accepteren dat je flink meer kosten gaat maken naast de aanschaf, linksom of rechtsom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-05 15:01
Zoals eigenlijk het sentiment vóór mij ook al:

De (eerdere) Model S, of eigenlijk de Model S in zijn algemeen, zou ik vermijden als je geen zin / budget hebt om prijzige reparaties op te vangen. Door de aard van het product (geen massa-massa) is de kans op vage kwaaltjes simpelweg groter. Als je "maar" 50-100.000 van iets maakt, of je maakt er miljoenen, is toch een verschil in de mate van betrouwbaarheid die je in je onderdelen kan / moet stoppen.

Daarnaast, was het verzekeren van een dergelijk model door zijn hoge nieuwwaarde behoorlijk kostbaar. (Lijkt nu voor mij, met 9 schadevrije jaren mee te vallen. Met +- €120 / maand).

Mijn 2 cents: Koop een nieuwe(re) Model 3 of Y (LR). Dit zijn gewoon betere bang-for-buck. Een 75kWh Model S zal een weergegeven bereik hebben van ergens +- 300km. Waar je met een LR model 3 bijna dubbel zo ver komt op een accu. De Model 3 / Y architectuur is zuiniger, ook in verbruik bij stilstand. En zou ik van verwachten dat hij langer ondersteund wordt met softwareupdates doordat er simpelweg méér voertuigen van rondrijden.

Daarnaast ontbreekt álles voor pakweg 2021 de volledig lithium architectuur voor het 12V systeem, en een warmtepomp die het héle systeem ook (fors) zuiniger maakt door véél slimmer om te gaan met waar warmte gelaten wordt. (Het verschil tussen onze 2019 Model 3 en mijn 2022 Model 3 is +- 20Wh/km als we samen oprijden.)

TL:DR: De S is een hele "luxe" auto, en doorgaans moet je daar ook "Luxe" geld voor hebben om hem te rijden. Hoger verbruik, méér onderhoud, duurdere banden. Proef ook even verder zou ik zeggen, als je daarna nog steeds alléén gelukkig wordt van een S, kun je je aan geen van je voorstellen een grote buil vallen denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ybos schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:21:
Als je voor een S gaat, hou zeker rekening met 1500 tot 2000 onderhoud per jaar. Zoals al eerder genoemd, dagrijverlichting is een dingetje maar ook de deurhendels zijn een bekend issue die regelmatig sneuvelen.
Als je prive koopt en echt je spaargeld kapot slaat op een auto en daarnaast geen flink (auto)buffer meer hebt liggen, zou ik zeker niet voor een S kiezen :N
Het is een vette (grote) wagen, maar vergeet ook niet de wegenbelasting. Die is nu nog 0 euro, en niemand weet nog wat het gaat doen, maar houden ze benzinetarief aan, dan gaat je dat ook nog een aardige kostenpost opleveren! :Y

Het blijft lastig:
verstand -> nieuwe of knap gebruikte 3 of een Y is dan een no brainer. Goedkoper in gebruik, weinig onderhoudskosten te verwachten eerste jaren, banden goedkoper, wegenbelasting, als die komt relatief lager dan de S.

Hart: S, want je bent verliefd, dan gelden logische argumenten niet meer :X :+ (maar moet je accepteren dat je flink meer kosten gaat maken naast de aanschaf, linksom of rechtsom)
Ik heb 10jaar Model S gereden en ik vind die onderhoudskosten heel erg conservatief. Ik zou rekenen met 5-10k per jaar.

En als je eentje zonder supercharging koopt let dan ook op het verbruik. De oudere aandrijflijnen zijn voor hedendaagse standaarden vrij onzuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
Sethro schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:25:
[...]

Ik heb 10jaar Model S gereden en ik vind die onderhoudskosten heel erg conservatief. Ik zou rekenen met 5-10k per jaar.

En als je eentje zonder supercharging koopt let dan ook op het verbruik. De oudere aandrijflijnen zijn voor hedendaagse standaarden vrij onzuinig.
Hele goeie aanvulling :Y
(eigenlijk schandalig die onderhoudskosten :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
Nog even een ander vraagje heren. Is zo n aankoopkeuring niet iets om uit te laten voeren om zeker te weten dat het voertuig in optimale staat is en om mogelijke defecten zoals in deze topic benoemd zijn, uit te kunnen sluiten?

5-10k onderhoudskosten per jaar is wel even slikken. Dat terwijl ik had gelezen dat een elektrische wagen juist minder onderhoudskosten zou moeten hebben. De stroomkosten accepteer ik nog wel, maar ik dacht dat qua reparaties EV's toch veel minder kosten zouden moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Sethro schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:25:
[...]

Gemiddeld 7,5K aan onderhoud, per jaar? Wat een immens bedrag. Zelfs als je elk jaar de draagarmen laat vervangen, heb je nog een 4K over voor de rest. Waar gaat dat elk jaar weer, in hemelsnaam aan op?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05 17:26
Cristiano93 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:10:
Nog even een ander vraagje heren. Is zo n aankoopkeuring niet iets om uit te laten voeren om zeker te weten dat het voertuig in optimale staat is en om mogelijke defecten zoals in deze topic benoemd zijn, uit te kunnen sluiten?

5-10k onderhoudskosten per jaar is wel even slikken. Dat terwijl ik had gelezen dat een elektrische wagen juist minder onderhoudskosten zou moeten hebben. De stroomkosten accepteer ik nog wel, maar ik dacht dat qua reparaties EV's toch veel minder kosten zouden moeten hebben.
Is er een bepaalde reden waarom je perse een tesla wil? of zelfs een EV?
Bedoel als betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten een belangrijk aspect is dan zou ik je aanraden om ook naar andere merken te kijken met tot 10 jaar garantie zonder hoofdpijn. Bedoel als je bijna 40k gaat uitgeven dan moet je ook het gevoel hebben dat je de komende jaren niet al te grote onkosten aan hebt.

Ik vind trouwens S model van Tesla ook mooi maar die 3 en Y model weer erg lelijk, dus begrijp je keuze voor de S.

[ Voor 5% gewijzigd door Figo112 op 24-10-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:42
FirePuma142 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:27:
[...]

Gemiddeld 7,5K aan onderhoud, per jaar? Wat een immens bedrag. Zelfs als je elk jaar de draagarmen laat vervangen, heb je nog een 4K over voor de rest. Waar gaat dat elk jaar weer, in hemelsnaam aan op?
De S heeft veel bekende kwalen. Deurhendels, schermen, upgrades, ECU, banden, draagarmen, scharnieren, luchtvering etc. @PWM kan er ook een boek over schrijven ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

GeeMoney schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:52:
[...]

De S heeft veel bekende kwalen. Deurhendels, schermen, upgrades, ECU, banden, draagarmen, scharnieren, luchtvering etc. @PWM kan er ook een boek over schrijven ;).
Nu ja, laat dat bij elkaar 15000 kosten. Dat ben je na twee jaar al kwijt. Begint de riedel dan weer opnieuw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
FirePuma142 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:00:
[...]

Nu ja, laat dat bij elkaar 15000 kosten. Dat ben je na twee jaar al kwijt. Begint de riedel dan weer opnieuw?
Ja ;) je krijgt dezelfde gebreken namelijk gewoon weer terug geplaatst. Ze hebben voor dat alles geen revisie of verbeterde versies uitgebracht.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 24-10-2023 16:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:17

FreakNL

Well do ya punk?

Of die riedel nou wel of niet opnieuw begint;

Bij een auto van die prijs moet je je gewoon ook realiseren dat bijkomende kosten ook gewoon navenant zijn.. Dat is niet alleen bij Tesla zo, dat is ook bij een Mercedes van 80k...

Als je dat niet kunt of wilt dragen is het gewoon geen auto voor jou.

Prima auto's die Tesla's, maar het is niet voor iemand met een normaal salaris.

Nu weet ik natuurlijk niet wat de TS verdient, maar het is niet zo dat je met die 36k aanschaf klaar bent.

Als je al schrikt van de kosten en je zorgen maakt over de accu kun je misschien beter een andere auto overwegen. Ik lees her-en-der dat het vervangen van de batterij voor een refurbished expemplaar rond de 10k kost (en dat is krap ingeschat).. Als je daar zenuwachtig van wordt is deze auto gewoon niet voor jou..

Ik ben daar ook heel reëel in. Als ik wil staat er morgen een 2e-hands Tesla van 40-50k voor de deur. Maar ik heb gewoon geen zin om pakweg 1/3e tot 1/2e van mijn spaargeld in een auto te stoppen waarbij het dan ook nog onzeker is wat de overige kosten zijn.. Dus bij mijn situatie past een goedkopere auto gewoon beter. Net zoals een keuken van 40k niet in mijn situatie past. Of een vakantie van 25k.. Het moet allemaal wel een beetje in verhouding zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 24-10-2023 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FreakNL schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:04:
Of die riedel nou wel of niet opnieuw begint;

Bij een auto van die prijs moet je je gewoon ook realiseren dat bijkomende kosten ook gewoon navenant zijn.. Dat is niet alleen bij Tesla zo, dat is ook bij een Mercedes van 80k...
Die Mercedes van 80K heb ik gereden, maar ook Volvo of Land Rover. Maar aan alleen onderhoud ben ik echt nooit tussen de 5 en 10K kwijt geweest. En al helemaal niet jaar op jaar. Groot verschil met de Tesla is juist de verbrandingsmotor en versnellingsbak die een beste hap van dat onderhoud voor de rekening nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wat ik bedoel te zeggen;
Het lijkt mij evident dat een auto in die prijsklasse gewoonweg meer geld kost om op de weg te houden tov een goedkopere auto. Ik kan dat niet staven overigens want ik heb nog nooit zo'n dure auto gehad. Maar ik kan me ergens voorstellen dat onderhoud in die prijsklasse gewoon duurder is dan bij een Golfje van 30k...

Ik neem overigens de woorden 10 tot 15k niet in de mond :)

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 24-10-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
FirePuma142 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

Die Mercedes van 80K heb ik gereden, maar ook Volvo of Land Rover. Maar aan alleen onderhoud ben ik echt nooit tussen de 5 en 10K kwijt geweest. En al helemaal niet jaar op jaar. Groot verschil met de Tesla is juist de verbrandingsmotor en versnellingsbak die een beste hap van dat onderhoud voor de rekening nemen.
Dan heb jij het geluk gehad dat je nooit: een volledige bak revisie hebt moeten ondergaan, kleppen synchronisatie, distributieketting waarvoor het halve blok gelicht moet worden, airco icm waterpomp vervangen, koppelingsplaten, automaat bak in de soep, uitlaat van voor naar achter inclusief dempers, nieuwe remmen rondom zowel schijven als blokken en eventueel leidingen etc. etc. :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

GeeMoney schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:29:
[...]

Dan heb jij het geluk gehad dat je nooit: een volledige bak revisie hebt moeten ondergaan, kleppen synchronisatie, distributieketting waarvoor het halve blok gelicht moet worden, airco icm waterpomp vervangen, koppelingsplaten, automaat bak in de soep, uitlaat van voor naar achter inclusief dempers, nieuwe remmen rondom zowel schijven als blokken en eventueel leidingen etc. etc. :+ .
Het gros van wat je noemt wel, buiten de bakrevisie en de gehele uitlaat. En dat bij de respectievelijke dealers. En dan nog, echt niet jaar op jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Laatst online: 05-03 13:53
Cristiano93 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:16:
[...]

Dit bericht schrok me wel een beetje af. Wat valt precies onder de "eerste generatie", als ik vragen mag?
Elke Tesla Model S gebouwd voor 2021 zou ik vermijden. Op dat moment had Tesla gemiddeld 176 gerapporteerde fouten per 100 wagens en stonden ze helemaal achteraan in rijtje van meest betrouwbare fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
Figo112 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:45:
[...]

Is er een bepaalde reden waarom je perse een tesla wil? of zelfs een EV?
Bedoel als betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten een belangrijk aspect is dan zou ik je aanraden om ook naar andere merken te kijken met tot 10 jaar garantie zonder hoofdpijn. Bedoel als je bijna 40k gaat uitgeven dan moet je ook het gevoel hebben dat je de komende jaren niet al te grote onkosten aan hebt.

Ik vind trouwens S model van Tesla ook mooi maar die 3 en Y model weer erg lelijk, dus begrijp je keuze voor de S.
Nou, per se niet. Maar ik vind het gewoon zo n imposant voertuig. En na die proefrit was ik helemaal verkocht. Als jij mooie (betrouwbaardere) alternatieven hebt, hoor ik die graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:53:
[...]

Elke Tesla Model S gebouwd voor 2021 zou ik vermijden. Op dat moment had Tesla gemiddeld 176 gerapporteerde fouten per 100 wagens en stonden ze helemaal achteraan in rijtje van meest betrouwbare fabrikant.
pff dit is wel teleurstellend om te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 22:04
Cristiano93 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:06:
[...]

Nou, per se niet. Maar ik vind het gewoon zo n imposant voertuig. En na die proefrit was ik helemaal verkocht. Als jij mooie (betrouwbaardere) alternatieven hebt, hoor ik die graag ;)
Al gekeken naar de tussenvariant, een plug-in hybride?
Bijvoorbeeld een Mitsubishi Outlander? Betrouwbaar en voor rond de 25K heb je erg mooie versies. Ergens tussen de 40 a 50 kilometer elektrisch rijden is goed haalbaar. Als je veel korte ritten maakt kan je heel zuinig rijden.
Op gaspedaal.nl kan je goed zien wat je voor max. 35000 kan kopen als je perse elektrisch wil:
https://www.gaspedaal.nl/...20000&pmax=35000&srt=pr-a
Ruim 9000 voertuigen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05 17:26
[...]

Als betrouwbaarheid belangrijk is dan kom je al gauw uit bij japanse merken. Denk aan Lexus, toyota, honda, mazda etc. Vooral de garantievoorwaarden van een lexus/toyota zijn erg goed met 10 jaar (200k km hybride of 1milj km EV) en ook dat onderdelen zoals een waterpomp onder de garantie vallen.

Misschien een proefrit doen in een es300h beetje vergelijkbare sedan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
[...]

Model Y! Imho een veel beter auto dan de Model S. Standaard versie met gewone AP is al een top auto.

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 24-10-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
GeeMoney schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:01:
[...]

Ja ;) je krijgt dezelfde gebreken namelijk gewoon weer terug geplaatst. Ze hebben voor dat alles geen revisie of verbeterde versies uitgebracht.
Precies, ieder jaar opnieuw motorsteunen, aandrijfassen, draagarmen, remschijven, achterklep stellen. En dan nog een hele rij veelvoorkomende zaken die af en toe langs komen.

Condens in de koplampen kost je ook al snel 5k. Deurhendels, schermen met verkleuring en misschien wel het meest irritante die niet kloppende aurodynamica rond de spiegels wat ervoor zorgt dat er veel lawaai in de cabine is als het regent.

Deze auto is gewoon een rijdend prototype waar aantal zaken niet kloppen. Het is machtige wagen en de eerste echte EV.

Maar beter koop je een Model Y. Daar zijn al die zaken opgelost en het verschil in aankoopprijs tussen de MS en een nieuwe MY heb je binnen een jaar terugverdient.

[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 24-10-2023 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:05
Qua prijzen: de markt voor Tesla 2ehands is redelijk ingekakt, bouwjouw 2019 en < 30k kun je al 50 auto's uitkiezen. Wij rijden zakelijk een M3 uit 2019 en door die ervaring heb ik prive een ander merk auto gekocht - ik ga echt geen Tesla rijden prive, om de ervaringen die we hebben die in lijn liggen met wat mensen hier in dit topic delen.

Maargoed, moet zeggen dat onder de 30k er aardig wat knappe auto's op staan en M3 is wel weer een stuk beter dan de oudere modellen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
NiGeLaToR schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:46:
Qua prijzen: de markt voor Tesla 2ehands is redelijk ingekakt, bouwjouw 2019 en < 30k kun je al 50 auto's uitkiezen. Wij rijden zakelijk een M3 uit 2019 en door die ervaring heb ik prive een ander merk auto gekocht - ik ga echt geen Tesla rijden prive, om de ervaringen die we hebben die in lijn liggen met wat mensen hier in dit topic delen.

Maargoed, moet zeggen dat onder de 30k er aardig wat knappe auto's op staan en M3 is wel weer een stuk beter dan de oudere modellen.
M3 is nagenoeg foutloos in vergelijking met de MS. Waar loop je dan tegen aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:35
Cristiano93 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:10:
Je vervangt een brandstofmotor met ontzettend veel bewegende onderdelen voor een elektromotor die zo goed als onderhoudsvrij is, maar alle andere hardware is er nog. De ophanging heeft het zwaar te verduren omdat een S 2x zo zwaar is als een Kia Picanto, maar wel in 3 seconde naar de 100 kan vliegen. Zodra je in 3 seconde iets van 2222kg naar 100km/h accelereert dan heb je heel veel horizontale krachten op het chassis en onderdelen van de ophanging, hobbel je vervolgens over een drempel dan heb je verticale krachten.
Daar bovenop loop je steeds meer leeg op elektronica. Leuk dat je pilot assist in de auto hebt, maar die camera's en computer gaan een keer stuk of hebben last van een rare storing omdat een kabelboom niet goed vast zit en langzaam door slijt doordat het tegen een scherp onderwerp aan trilt. Daar kom je natuurlijk pas achter nadat computer en camera voor 2600.- zijn vervangen. :+
Tel daarbij op dat een S de eerste auto was voor een merk dat nog nooit een auto had gebouwd. Bij merken die al 100 jaar auto's bouwen zie je vaak dat een nieuw model/platform in de eerste twee jaar na release meerdere onderdeelnummers heeft voor hetzelfde onderdeel, ook daar ben je als klant bij een nieuw model onderdeel van de R&D afdeling. >:)
Wil je een auto waar de kinderziektes uit zijn dan moet je een model nemen die een facelift heeft gehad of eentje die gebaseerd is op een ander model met een iets ander uiterlijk. Het huidige model VW Touran is bijvoorbeeld gebouwd op een twee jaar ouder platform van de VW Golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Sethro schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:47:
[...]

M3 is nagenoeg foutloos in vergelijking met de MS. Waar loop je dan tegen aan?
Slechte software, onoplosbare echo in de carkit, nog altijd spontane remacties, diverse defecten aan remmen, onderstel, verlichting, matige kwaliteit interieur en lak. Het is na 4 jaar (en maar 75k op de teller nu) rijden een mooie ervaring, maar de belofte van een hightech auto die superieure zelfrijd capaciteiten zou krijgen is absoluut niet waargemaakt. Wel is het EV systeem heel goed en hebben we probleemloos diverse roadtrips > 4.000km gemaakt. Laadruimte voor het model ook super.

Dus genoeg aanleiding om prive weg te blijven van deze auto - zou zelf degene die we zelf gereden hebben c.q. rijden niet willen overnemen. Tis absoluut een gevoelskwestie aangevuld met bovenstaande eigen ervaringen. Batterijstaat is overigens niet merkbaar afgenomen en is volgens zo'n app ook maar enkele procenten verminderd, dus op zich is dat wel prima op orde.

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-10-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:36
NiGeLaToR schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:52:
[...]

Slechte software, onoplosbare echo in de carkit, nog altijd spontane remacties, diverse defecten aan remmen, onderstel, verlichting, matige kwaliteit interieur en lak. Het is na 4 jaar (en maar 75k op de teller nu) rijden een mooie ervaring, maar de belofte van een hightech auto die superieure zelfrijd capaciteiten zou krijgen is absoluut niet waargemaakt. Wel is het EV systeem heel goed en hebben we probleemloos diverse roadtrips > 4.000km gemaakt. Laadruimte voor het model ook super.

Dus genoeg aanleiding om prive weg te blijven van deze auto - zou zelf degene die we zelf gereden hebben c.q. rijden niet willen overnemen. Tis absoluut een gevoelskwestie aangevuld met bovenstaande eigen ervaringen. Batterijstaat is overigens niet merkbaar afgenomen en is volgens zo'n app ook maar enkele procenten verminderd, dus op zich is dat wel prima op orde.
Huidige Model 3 is echt wel een klap beter. Al zijn wellicht niet al je minpunten opgelost.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Inspired schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:05:
[...]

Huidige Model 3 is echt wel een klap beter. Al zijn wellicht niet al je minpunten opgelost.
TS zoekt toch een 2ehands? Ik ben verder niet op zoek :)

En sinds het 2019 model is ook weer niet zoveel veranderd - tot het aanstaande facelift model?

Heb met interesse de facelift presa gezien en absoluut verbetering in design en interieur gezien, alleen ook een ernstige achteruit gang in ergonomie. Maar ook dat is persoonlijk denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 15:14
Model S is echt fantastisch. Ruim overal. Ja, het is wel een giga auto, bijna vrachtwagen formaat in de breedte (2.2m incl spiegels?). Dat is lastig in Europa, en moet je willen.

Als je lange benen hebt (waardoor de model 3 afvalt), dan is de Y misschien ook een optie met een goedkopere autoverzekering.

Ach, als je een model S na 2016 hebt en koplamp/mistlamp zijn ok, dan zit je ook helemaal goed denk ik.
Keurmerken of iets niet teveel opletten.
Kilometer indicatie op volle accu staat soms bij settings op wltp ipv realistisch. Degradatie kan je mijns inziens wel enigszins inschatten, als ie onder settings op realistisch staat. Degradatie is het issue niet, 75 kwh wel.
Google "EV database real range"
Genieten ja, het gaat wel wat kosten in zowel geld als moeite (vaker laden dan een lichtere tesla)

[ Voor 36% gewijzigd door Harm_H op 25-10-2023 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
Is er trouwens veel verschil in S75 en 75D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Cristiano93 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:30:
Is er trouwens veel verschil in S75 en 75D?
Bij de D draaien de voorwielen ook als je het rechter pedaal in trapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cristiano93
Klinkt niet heel essentieel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
jadjong schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:40:
[...]

Bij de D draaien de voorwielen ook als je het rechter pedaal in trapt.
Nou alle wielen draaien bij beide versies hoor ;).
Je bedoelt dat de vooras een eigen motor heeft die vermogen op de vooras afgeeft naast een motor op de achteras die de achterwielen aandrijven.
Het is volgens mij dan ook de oude aanduiding van een "dual motor" hetgeen je tegenwoordig ziet.

Ik zou de oude S-en mijden als de pest maar wie ben ik.
Als je 25-35k stuk wil slaan zou ik absoluut voor een nieuwere M3 kijken of nog even doorsparen.

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 28-10-2023 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:58
Hoeveel km rijd je per jaar? Het is natuurlijk onzin dat er continu van alles stuk gaat. Zeker als je weinig km’s maakt. De eerste serie (met name pre-facelift) kun je wel beter overslaan. Na 2018 moeten ze voor dat budget te krijgen zijn. Natuurlijk moet je wel rekening houden met eventuele reparaties.

Wil je nagenoeg probleemloos rijden zul je naar de M3 of MY moeten kijken. De 3 is veel leuker om te rijden en het interieur vind ik persoonlijk mooier en beter afgewerkt. De S is wel veel auto voor het geld en mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
Ik rij niet veel eerlijk gezegd. Voor mij is het meer een speeltje. Ik zal ruim onder de 7000 km pj zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Cristiano93 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:23:
Ik rij niet veel eerlijk gezegd. Voor mij is het meer een speeltje. Ik zal ruim onder de 7000 km pj zitten.
Dat is niet veel. Als het een speeltje is kun je misschien beter kijken naar de Model 3 Performance. Die zijn wel te krijgen voor dat bedrag. Fun gegarandeerd. De S zou ik me ook niet teveel zorgen om maken met die kms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
Speeltje is mss wat denigrerend. Maar het is iig niet een essentieel onderdeel voor mijn dagelijkse bezigheden. Daarom dat de S me zo aantrekt. Ik vind het zo n imposante wagen en na die proefrit was ik helemaal verkocht. De 3 is mss praktischer en verstandiger, maar valt in het niet qua looks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ga even heel belerend doen maar hoeveel van je buffer gaat er in die Tesla? Is het wel een verstandige aankoop? Ik zou persoonlijk niet zo snel meer dan 25% van mijn buffer aan een auto uitgeven... Als de TCO lager dan gemiddeld is zou ik daar nog wel overheen willen stappen en richting de 30-35% gaan overigens... Maar alsnog blijft mijn punt staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Cristiano93 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:14:
Speeltje is mss wat denigrerend. Maar het is iig niet een essentieel onderdeel voor mijn dagelijkse bezigheden. Daarom dat de S me zo aantrekt. Ik vind het zo n imposante wagen en na die proefrit was ik helemaal verkocht. De 3 is mss praktischer en verstandiger, maar valt in het niet qua looks.
Ik zal als eigenaar van een 3 even wat tegengas geven aan alle "koop een 3 of Y".

Een S en 3 of Y zijn niet hetzelfde, al was het maar om de fenomenale luchtvering in de S. Of een S een rationele keuze is boven een 3 of Y, dat mag iedereen zelf bepalen, maar een S staat duidelijk op een hoger niveau dan beide andere opties.

De Highland release van de 3 fixt veel zaken zoals geluid en vering, die de S al had gefixed. Maar aangezien jij een tweedehands zoekt, krijg je die verbeteringen niet bij een 3, en is de S qua beleving echt een treetje hoger. Ruimer, mooier, unieker, tegenover sneller (M3P), betere techniek (laden en batterij) en kosten.

Beide gereden, en de hersenen zeggen Model 3, het hart blijft Model S zeggen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cristiano93
Ik heb uiteindelijk besloten om voor deze te gaan.

https://www.autoscout24.n...-share&utm_campaign=share

Full options. Nieuwere generatie model s. Helaas geen free supercharge. Maar ach. Vinden jullie dit een een mooie keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Cristiano93 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:17:
Ik heb uiteindelijk besloten om voor deze te gaan.

https://www.autoscout24.n...-share&utm_campaign=share

Full options. Nieuwere generatie model s. Helaas geen free supercharge. Maar ach. Vinden jullie dit een een mooie keuze?
Ziet er goed uit. Wellicht kun je er voor dit bedrag nog een Raven versie uitpersen. Vanaf 2019 gemaakt dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
Helaas, die versies komen niet in de buurt van 37k haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
Nog even een vraagje heren. Heb de model s uit 2018 gehaald voor 37k. Komt deze nu wel of niet in aamerking voor de SEPP regeling?

1 vd voorwaarden is dat de catalogusprijs tussen de € 12.000 en maximaal € 45.000 moet zijn geweest.

Wat is de logica hier in? Is het niet logischer om de huidige waarde als meetpunt te nemen ipv de prijs van 5 jaar geleden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
De regeling is vrij duidelijk, of je het er mee eens bent zal niet veel uit maken voor de uitvoering er van. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:31
Empo schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:52:
De SEPP regeling is 2k voor gebruikte autos in 2023 en het prijsplafond voor gebruikte autos betreft 32.400. Dus voor een model S krijg je niets als je een knappe gebruikte koopt.
?

Het plafond is €45k van de cataloguswaarde. Een model S komt dus nooit in aanmerking, ongeacht de lijst waarvoor hij aangeschaft wordt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:26

Bever!

3

In de private occasion lease is een gebruikte S amper duurder dan een gebruikte 3. Als die auto's zoveel duurder zouden zijn in running cost zou je dat echt wel terugzien. Kijk zelf maar eens op leaseplan

[ Voor 4% gewijzigd door Bever! op 02-11-2023 06:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cristiano93
Ach. Jammer dan. T was me van tevoren al bekend dat de 3 de verstandigere keuze zou zijn. Maar ik heb echt totaal geen spijt, moet ik zeggen. Wat een wagen is dit zeg! Zowel qua interieur als exterieur! Voor dit geld kan ik me niet voorstellen dat er wat majestueuzer te vinden is.

Soms moet je eens genieten in het leven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
Ff nog een vraagje heren. Bij het opladen krijg ik na een bepaalde tijd ineens de melding dat het laden gestopt is met als reden "oplaadfout-geen stroom". Ik laad aan wen openbare laadpaal. Als ik dan het opladen opnieuw opstart, lukt het weer wel, maar dan met een lagere ampere. Wat betekent dit precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Laatst online: 14-05 14:23
hbsJR schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:11:De "self-driving" en alle opties werken net niet lekker in Nederland. Je bent gewoon een beta tester voor matige software. Door daar geld te besparen kan je mogelijk wel wat vinden in je budget.
Onzin (e)AP werkt prima in NL. Dit is hetzelfde zeggen als adaptive cruisecontrol en lane assist werken niet in Nederland. Wat is je bron hiervan?
Hackus schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:53:
Bij angst voor accu, laat de capaciteit uitlezen
Dit kan je ook zelf gewoon doen via het scherm in de Tesla. Hoef je dus niet eens voor te betalen of naar een of andere instantie.
Empo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:19:
het is ook niet goed voor de auto om constant te superchargen.
Dit is ook onzin valt reuze mee door de goede temperatuur regeling in de accupack. Bron: https://electrek.co/2023/...to%20warn%20against%20it.
GeeMoney schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:52:
[...]

Banden een kwaal? Elke zware (elektrische) auto slijt sneller banden. Dat is geen kwaal maar natuurkunde. Schermen zijn gratis te vervangen onder recall als er iets gebeurd met de EMMC of vloeistof in het LCD.
Upgrades een kwaal, whut?
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:53:
[...]

Wat wel grappig is om hier bij te vermelden is dat de industry average op 142 lag. En een betrouwbaar geacht merk als bijvoorbeeld Mazda 144 scoort. Tel daar bij op hoeveel "simpeler" een Mazda is vergeleken met een S en zo schrikbarend is 176 niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Torac op 09-11-2023 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Torac scherm gratis? Ja als hij stuk is misschien als in helemaal dood. Niet als hij half geel is of last heeft van de EMMC problemen. En met upgrades bedoel ik dat je die nodig hebt om het nog een enigszins bruikbare wagen te laten zijn. (CCS en MMU upgrades om bijvoorbeeld 3G/LTE te krijgen).
Het is gewoon in zijn totaal helemaal geen aantrekkelijke auto. Ze hebben vaak 21” gemonteerd en dus duurdere banden. Neem dat samen met al zijn andere kwalen en dan weet je dat je op zoek moet naar een >2019 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
GeeMoney schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:17:
@Torac scherm gratis? Ja als hij stuk is misschien als in helemaal dood. Niet als hij half geel is of last heeft van de EMMC problemen.

Ze hebben vaak 21” gemonteerd en dus duurdere banden.
https://www.tesla.com/nl_...requently-asked-questions
En zelfs op tweakers:
nieuws: Tesla start terugroepactie voor Model X- en Model S-voertuigen met 8G...

Er is letterlijk een recall geweest voor EMMC problemen? Ze hebben mijn scherm in elk geval gratis vervangen voor lekkende vloeistof.

Je kan prima een model vinden met 19" dat is geen reden om een complete auto niet aan te bevelen...

[ Voor 20% gewijzigd door Torac op 09-11-2023 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Cristiano93 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:47:
Ff nog een vraagje heren. Bij het opladen krijg ik na een bepaalde tijd ineens de melding dat het laden gestopt is met als reden "oplaadfout-geen stroom". Ik laad aan wen openbare laadpaal. Als ik dan het opladen opnieuw opstart, lukt het weer wel, maar dan met een lagere ampere. Wat betekent dit precies?
Dat je erachter gaat komen waarom zoveel mensen je hebben afgeraden een model S te nemen? :P.

https://teslord.com/charging-error-no-power-tesla/

kan echt vanalles zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
Haha, dat zou wel heel snel zijn. Er staat wel al een tijdje een update als melding, die ik niet geïnstalleerd krijg, omdat ik geen wifi verbinding kan krijgen. Ik wacht het nog even af en kijk dan verder zo nodig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:26

Bever!

3

Cristiano93 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:47:
Openbare langzame palen geven mij ook soms zulke meldingen op een 3. Ligt volgens mij meer aan die paal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Torac schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:37:
[...]

https://www.tesla.com/nl_...requently-asked-questions
En zelfs op tweakers:
nieuws: Tesla start terugroepactie voor Model X- en Model S-voertuigen met 8G...

Er is letterlijk een recall geweest voor EMMC problemen? Ze hebben mijn scherm in elk geval gratis vervangen voor lekkende vloeistof.

Je kan prima een model vinden met 19" dat is geen reden om een complete auto niet aan te bevelen...
Dat geldt dus alleen voor die EMMC (op selecte modellen), blijft het geel worden van je scherm over en de benodigde upgrade naar versie 2 van dat ding die gewoon betaald zijn net zoals de vereiste upgrade naar 3G als je live traffic en digitale radio wil blijven ontvangen (als je model dat al kan).
Daarnaast dus nog hele grote groep accu’s vermijden ivm nerf of kapotte cellen, CCS upgrade, 12 deurgrepen, draagarmen die terug zullen komen, deur scharnieren, lekkages, panel gaps, koplampen, krakende interieur geluiden, scherm wat vastloopt omdat de cache vol zit, keiharde complete reset voor nodig inclusief boel opnieuw instellen.

Mij allemaal prima als dat je ideale auto is natuurlijk maar ik zou even doorsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-03 10:47
Ik heb bij Tesla proefgereden in een 100d uit 2018. Qua design vind ik hem nog steeds fris. Ook binnen vind ik acceptabel.
Deze had alle upgrades en updates gehad en zag er nog erg net uit.

Zakelijk rijd ik een I4 dus dat is mijn referentie kader. Ik heb daarnaast veel getest (Polestar, ev6, Enyaq, model 3/y).

Echter vond ik het rijden niet direct doorslaggevend. Uiteraard is hij erg snel. Maar het stuurgevoel en de rijgeluiden gaven mij de indruk dat na zon 100k km overal aardig wat speling op zat. Daarnaast
vind ik de stoel te kort qua been ondersteuning. De regensensor deed niks en ik vond hem maar matig remmen voor zon snelle wagen.

De verkoper kon niks met mijn opmerkingen, dus ik heb hem lekker laten staan ondanks dat hij visueel goed was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cristiano93
Tis opgelost heren. Gewoon een simpele reboot was voldoende. Ik ben zo verliefd op de wagen, het doet me pijn dat ik het buiten in de kou en regen moet laten staan, aangezien in het centrum woon en de parkeergarage zit momenteel vol 😜
Maar heb begrepen dat de wagen wel wat weersomstandigheden kan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-05 12:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

In deze prijsrange zou ik voor de 75D gaan, je hebt dan een later bouwjaar waar veel kinderziektes al uit zijn, een oudere Model S (<2017) zou ik persoonlijk niet aandurven.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
Heb je t nu tegen mij? Ik heb de 75d uit dec 2018 genomen, met alle opties erop en eraan. 37k :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Torac schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:04:
[...]
Dit kan je ook zelf gewoon doen via het scherm in de Tesla. Hoef je dus niet eens voor te betalen of naar een of andere instantie.
Wie heeft het over betalen, of door instantie ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Hackus schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:38:
[...]
Wie heeft het over betalen, of door instantie ?
Het is een aanvulling.
Hackus schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:53:
Bij angst voor accu, *laat* de capaciteit uitlezen
"laat" suggereert op laat dit doen (door iemand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Torac schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:56:
[...]

Het is een aanvulling.

[...]

"laat" suggereert op laat dit doen (door iemand).
Door de verkopende partij. dat hoeft niets te kosten. als je als koper geen ervaring hebt met Tesla, weet je ook niet hoe het moet !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Hackus schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:59:
[...]

Door de verkopende partij. dat hoeft niets te kosten.
Alsof menig verkopende partij dit wel weet? 8)7
Hackus schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:59:
[...]
als je als koper geen ervaring hebt met Tesla, weet je ook niet hoe het moet !
En daarom vul ik je aan..... :)
Zodat als er ooit nog potentiele tesla kopers op dit forum stuiten ze het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Torac schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:06:
[...]

[...]

Zodat als er ooit nog potentiele tesla kopers op dit forum stuiten ze het weten.
Ik geef antwoord op je gedachte dat het iets zou moeten kosten of door extern bedrijf zou moeten.
Je weet nu dat ik dat niet suggereer. Klaar. Meer heen en weer discussiëren zorgt alleen voor meer ruis in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
Torac schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:06:
[...]

[...]

Hoe doe ik dit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je moet daar sowieso een toegangscode voor hebben, en die heeft de verkoper wel. Kan hij het gelijk aan je voordoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:24
Cristiano93 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:31:
Heb je t nu tegen mij? Ik heb de 75d uit dec 2018 genomen, met alle opties erop en eraan. 37k :p
Zo veel keuze is er ook niet, voor het geval je dit nog niet wist ;-)

Veel plezier met je S.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:18:
[...]

Ik geef antwoord op je gedachte dat het iets zou moeten kosten of door extern bedrijf zou moeten.
Je weet nu dat ik dat niet suggereer. Klaar. Meer heen en weer discussiëren zorgt alleen voor meer ruis in dit topic.
Wat @Torac denk ik bedoelt, is ondanks dat je het niet bewust suggereert je zinsconstructie dit wel doet :)

@Cristiano93 Heb je de auto nog laten controleren of zelf gecontroleerd op de veelgenoemde punten die in dit topic zijn aangedragen? Ben wel benieuwd wat daar uit gekomen is, of zou zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Die is een overzicht van de kosten van mijn Model S. Dit zijn geen rekeningen die ik moest betalen, het meeste ging onder garantie in mijn geval, maarja, dat geldt niet meer voor de occasions. Maar het leuke is dat je dan wel de prijzen krijgt te zien omdat je akkoord moet geven. Dit is niet alles, maar alleen wat ik kon vinden. De prijzen variëren wel nogal voor dezelfde zaken, maar dat is Tesla

Deurgrepen: 9x 350,- tot 425,- per stuk
Koplamp links: 1950,-
Koplamp rechts: 1425,-

Bovenstaande op locatie. Dan in servicecenter:

Ophanging voor: 1200,-

Zonder zichtbare kosten maar wel 13x vervangend vervoer enkele dagen:
  • Haperend scherm
  • Kapot internet
  • Autopilot functies die niet meer werkten (3x)
  • Haperende radio (3x)
  • En nog wat klein grut
Maar goed, mijn grootste probleem zijn de koplampen en de deurgrepen. Daarom zou ik nooit meer Tesla gaan rijden, zeker niet prive. Dat is dan nog los van de keer dat de Tesla de vingers van mijn kind probeerde af te hakken met zo'n deurgreep.

December is ie weg, dan is deze 5 jaar.

EDIT:

Je kan overigens garantie bijkopen: https://www.tesla.com/nl_nl/support/extended-warranty

EDIT2:

Niet supercheap :p Aangezien aandrijflijn en accu er niet onder vallen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIvh05FLwSvvlszj9O0wk_knEJA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HogJfQ3Do3FNpOlXQokcQ9TG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door PWM op 14-11-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-05 15:56
Bever! schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:38:
[...]

Openbare langzame palen geven mij ook soms zulke meldingen op een 3. Ligt volgens mij meer aan die paal
Dit is inderdaad vaak een paal probleem, en wees dan blij dat je een Tesla hebt die het goed aangeeft via een app notificatie en vaak zelf al automatisch opnieuw start. Bij mijn Peugeot e-208 die ik naast mij M3 heb merk ik het pas de volgende dag als hij niet vol is geladen :+ .

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantjuh151
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-01 17:44
Cristiano93 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:44:
Ik zou graag de gratis supercharge willen idd, maar de aanbiedingen daarvoor zijn nog verder beperkt en bovendien zijn de wagens nóg weer ouder, wat me ook onzeker maakte.

Ik sta in principe ook zeker open voor een model 3 (als die veel meer te bieden hebben). Echter vind ik de design van de model S wel een stuk imposanter.
Gratis superchargen is niet overneembaar en gaat eraf zodra de Tesla in jouw account staat. Ik spreek uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyszzz
  • Laatst online: 12-05 21:54
Jantjuh151 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:17:
[...]

Gratis superchargen is niet overneembaar en gaat eraf zodra de Tesla in jouw account staat. Ik spreek uit ervaring.
Is wel mogelijk tot eind dit jaar. Waarschijnlijke tijdelijke promotie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-4iusu038c-A7vAFb45DqLqM4w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kLwcLS7pz0sV6zfSvUfqtT1f.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

PWM schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:06:
Die is een overzicht van de kosten van mijn Model S. Dit zijn geen rekeningen die ik moest betalen, het meeste ging onder garantie in mijn geval, maarja, dat geldt niet meer voor de occasions. Maar het leuke is dat je dan wel de prijzen krijgt te zien omdat je akkoord moet geven. Dit is niet alles, maar alleen wat ik kon vinden. De prijzen variëren wel nogal voor dezelfde zaken, maar dat is Tesla

Deurgrepen: 9x 350,- tot 425,- per stuk
Koplamp links: 1950,-
Koplamp rechts: 1425,-

Bovenstaande op locatie. Dan in servicecenter:

Ophanging voor: 1200,-

Zonder zichtbare kosten maar wel 13x vervangend vervoer enkele dagen:
  • Haperend scherm
  • Kapot internet
  • Autopilot functies die niet meer werkten (3x)
  • Haperende radio (3x)
  • En nog wat klein grut
Niet mals! Tegelijkertijd kom je daar mee niet op de 5 tot 10 K per jaar, elk jaar die eerder genoemd werd. Laat dit bij elkaar 15K zijn, ruim gerekend. Bandjes ook ruim, nog eens 5K. Dan reken je ruim en kom je op 4K per jaar uit aan onderhoud. Tegelijkertijd heeft ook lang niet iedereen zoveel pech als jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:56
Dit topic heeft mijn in iedersgeval afgeschrokken om een model S (2013-2016) aan te schaffen. Juist uit veel andere bronnen had ik vernomen dat het een erg betrouwbare auto is, weinig onderhoud nodig heeft en lage “running costs” zou hebben. Ook met veel kilometers.

Anderzijds heb ik een nissan leaf uit 2011 waarbij de ptc heater defect is geraakt. Waarde van de auto ~6500 euro, maar reparatiekosten van 8.5k voor enkel de heater. Heater gaat bijna nooit kapot, behalve die van mij 🥲

[ Voor 5% gewijzigd door RemySoeters op 14-11-2023 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jantjuh151
qwertyszzz schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:23:
[...]

Is wel mogelijk tot eind dit jaar. Waarschijnlijke tijdelijke promotie.

[Afbeelding]
Als je eerste eigenaar bent van een model s die als optie heeft unlimited superchargen dan kun je het idd overdragen naar een nieuwe. OP is opzoek naar een 2de handse voor pakweg €36k. Ik raad OP aan om deze 2de handse Tesla bij Tesla zelf te kopen. Dan is deze gelijk nagekeken en krijg je meen ik 1 jaar beperkt casco garantie.

"The Model S has been a part of Free Unlimited Supercharging promotions after the 2017 change, but these promotions limit Tesla’s Free Unlimited Supercharging for the Model S to a single owner (it does not transfer)."

https://www.findmyelectri...when-you-sell-your-tesla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
Nog steeds aan het genieten van de tesla, heren.

Nog wel even een vraagje: Wat zijn nou de optimale oplaad-/ontlaadgrenzen. Ik lees telkens andere percentagelimieten.

En nog een vraagje: op de kaart op het scherm van de auto heb je rechtsboven en soort legenda waarbij je oa de dichtstbijzijnde oplaadpunten kunt lokaliseren. Maar soms verdwijnen die icoontjes. Hoe kan ik dan ze we terug op het scherm krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cristiano93
Heren, nog even een update. Ben tevreden met de tesla. Echter is er een lul geweest in de nacht die m'n zijspiegel naar buiten heeft getrapt. Hierbij is de klep van de onderste onderste plaat deels afgebroken, waardoor het niet goed meegaat bij het inklappen van de zijspiegels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEEFJV8GiB4VOUcrw4PMNIzv4Aw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DSapMogIEDf3aZ9kUfUNW7gO.webp?f=user_large

Een plaatje ter illustratie. Nu vroeg ik me af of dit stuk weer vast te lijmen valt met metaallijm?
In principe sluit alles nog mooi op elkaar aan namelijk, alleen vanwege het ontbreken van het klepje blijft het niet vast zitten. Dus als ik het dan weer op elkaar aansluit zit het weer goed, echter bij het inklappen gaat het onderste deel dus niet mee, omdat het los zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-05 15:03

Nikeo

Jawelles

Het alternatief is vervangen dus het kan altijd uit om het te proberen te lijmen. Kijk wel even goed welk materiaal het is en kies een goede lijm die ook bij lage temperaturen goed blijft. Je spiegels vangen wind en koelen dus snel af wat misschien krimp als gevolg heeft. Ik zou er mee langs de garage rijden. Wellicht is het daar zo klaar met professionele lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantjuh151
Cristiano93 schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:02:
Nog steeds aan het genieten van de tesla, heren.

Nog wel even een vraagje: Wat zijn nou de optimale oplaad-/ontlaadgrenzen. Ik lees telkens andere percentagelimieten.

En nog een vraagje: op de kaart op het scherm van de auto heb je rechtsboven en soort legenda waarbij je oa de dichtstbijzijnde oplaadpunten kunt lokaliseren. Maar soms verdwijnen die icoontjes. Hoe kan ik dan ze we terug op het scherm krijgen?
Mischien beetje heel late reactie maar ik doe van 20-90% opladen. De reden rond 20% omdat dan dingen zoals automatisch voor verwarmen uit gaat. Je kunt ook je battery health uitrekenen door hem 100% op te laden en dan volgens mij nominale km stand te tonen en dan die km stand te delen door de wltp km van destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:05
Hoe bevalt hij? Ik wilde ook een S, maar door dit topic wel geschrokken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:08
Cristiano93 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:52:
Heren, nog even een update. Ben tevreden met de tesla. Echter is er een lul geweest in de nacht die m'n zijspiegel naar buiten heeft getrapt. Hierbij is de klep van de onderste onderste plaat deels afgebroken, waardoor het niet goed meegaat bij het inklappen van de zijspiegels.

[Afbeelding]

Een plaatje ter illustratie. Nu vroeg ik me af of dit stuk weer vast te lijmen valt met metaallijm?
In principe sluit alles nog mooi op elkaar aan namelijk, alleen vanwege het ontbreken van het klepje blijft het niet vast zitten. Dus als ik het dan weer op elkaar aansluit zit het weer goed, echter bij het inklappen gaat het onderste deel dus niet mee, omdat het los zit.
Metaallijm is gewoon 2 componenten lijm met metaalkleur
Of wat metaalpoeder voor de kleur wel erg sterk . Stuk is het toch al wat heb je te verliezen je zou ook nog metalendraadjes erinkunnen smelten als het niet in het zicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Laatst online: 14-05 12:41
Ha Tweakers,

Ik overweeg mijn oude benzineslurper (met ook flinke onderhoudskosten elk jaar) weg te doen en een gebruikte model S te gaan rijden. Ik twijfel tussen kopen (import Duitsland.. wel weer de nodige risico's op onverwachte kosten nadat de 8 jaar garantie wegvalt) en private lease (lekker zorgeloos rondrijden, maar wel duurder)

Ik heb ook een private lease offerte van Ayens:

Merk en model: Tesla Model S (2018)
Uitvoering: 75 kWh All-Wheel Drive Spec2
Kleur(en): Deep Blue Metallic
Eigen bijdrage bij schade: 300 euro
Looptijd: 48 maanden
Kilometrage: 20.000 km/jaar
Leasetarief: € 724

Deze heeft onbeperkt gratis superchargen (kom langs een supercharger als ik naar werk rij) plus nog de oude Mercedes knopjes en zwengels aan het stuur, ipv alles onhandig digitaal.

Verder twijfelde ik tussen 15d km en 20, de staffels van 5000km per jaar zijn echter tussentijds aan te passen. Als je hoger of lager uitkomt betaal je 50 euro per maand bij of je krijgt het terug.

Ik wil wel bewijs van dat gratis onbeperkt superchargen zien, want volgens mijn gegevens eindigde dat in 2017??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mso
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-04 09:54

mso

Ik vind persoonlijk het maandtarief fors voor een 6 jaar oude auto, een nieuwe model 3 met die looptijd/kilometrage is maar ietsjes duurder. Ik denk dat je deze auto met name terug gaat verdienen op het gratis superchargen…Als dat er niet in zou zitten zijn er waarschijnlijk betere opties.

[ Voor 14% gewijzigd door mso op 17-06-2024 12:02 ]

Pagina: 1 2 Laatste