Advies voor volgende motorfiets

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:03
Hoi motorrijdende Tweakers,

Ik rij al een tijdje op mijn huidige motor, een Suzuki DL 1000 van 2006, en ik vind dat ik een nieuwe tweedehands mag uitzoeken :) echter, ik twijfel enorm tussen een paar modellen.

De DL1000 is oprecht een geweldige motor, lekker bruut, slank, sportief, maar de huidige wordt wat slechter.

Ik rijd voornamelijk dagritten tot ca. 350 km per dag en ga vaak een lang weekend of een midweek weg. Vaak is dat dan Vogezen, Ardennen, Zwarte Woud, Luxemburg. De ambitie om verder weg te gaan is er niet. Mooiste vind ik lekker door de bergen rijden. Grotendeels cruisen, maar soms ook effe gas erop en flink werken.

Offroad doe ik niet echt, paar keer een dagdeel gedaan voor de fun. Heb nooit mensen achterop, hooguit wat bagage.

Nu staan er wat motoren op m’n shortlist. Ik was benieuwd of jullie hier de ervaringen kunnen delen.

Als eerste natuurlijk de Vstrom 1000 (XT) van na 2018. Vind ik een supermodel, dikke twee cilinder. Lees dat ie nog best rauw is. Ik mis bij het huidige model ook soms wat vermogen, maar is denk ik inherent aan het blok. Ik lees verder levendig, comfortabel en prima wegligging.

Dan de Vstrom 1050 XT, de opvolger. Iets nieuwer, maar ook weer duurder.

Vanzelfsprekend, maar wellicht niet helemaal te vergelijken, staan de drie cilinders ook op het lijstje. Denk Tiger 1050 (sport) en wellicht een Tracer 900GT. Perfecte allrounders, lees her en der misschien iets te perfect en teveel elektronica/assist.

Ook vind ik de Kawasaki Versys een mooie machine. Viercilinder, totaal ander karakter. Maar dit is puur op uiterlijk, heb hem nooit gereden. Een kennis van mij wel, die vond hem toch wat nerveus.

En tot slot mag ook een BMW GS niet ontbreken, maar denk dat die een beetje boven budget is.

Daarover gesproken, budget is ca. 10-11k€. Wil eigenlijk een fiets van ca. 5 jaar oud en tot max 40k km op de teller. Maar dat is meer gevoel dan ratio.

Vergeet ik nog fietsen? Wat zijn jullie ervaringen? Goede punten en aandachtspunten? Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
Klein schopje voor de motorrijders onder ons O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:34

lord_fh

PS5

Ik heb zelf ook een DL1000 (2003) voor exact dezelfde toepassing als jij hebt. per weekend rij ik dan zon 1100 km oid, luxemburg eifel etc. etc.

Ik had eerst een 4 cilinder toer motor, maar dat hoogtoerige is voor dit gebruik nergens voor nodig, juist het koppel is lekker. Maat van mij waarmee ik altijd ga heeft nu een Triumph tiger 800 . Dat is een 3 cilinder en zit mooi tussen bokkige van de 2 cilinder in (wat laten we eerlijk wezen, echt lage toeren vind de DL niet grappig) en het hoogtoerige van een 4 cilinder. Hij kan heerlijk op koppel rijden. Vermogen mist hij wel iets, want minder koppel en 95 pk ,maar hij kan veeeel langer in een versnelling rijden (vooral lage toeren is heerlijk). Ik zou dan dus naar zoiets kijken om er mee proef te rijden, maar dan idd geen 800 maar een 1050 ofzo, tracer kan ook goed inderdaad daar zit ik zelf wel eens aan te denken.

de DL1050XT is veel soepeler dan de DL1000's van daarvoor, sterker onderin en veel verfijnder, maar wel wat prijzig nog inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door lord_fh op 05-03-2024 14:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30

4x2

lộn xộn quá

Je hebt ook Hét grote motortopic - Deel 26 (2024)

Voor dat budget vallen de Honda Africa Twins tot en met '18 ook binnen budget.
Al dan niet met DCT, wat ik toch zou aanraden om een keer te proberen (er kan ook een elektronisch schakelpedaal op als je perse met je voet wil spelen ;) )

Verder zullen er nog wel wat grote KTM's binnen budget vallen, mits je de leeftijdseis of kilometereis iets laat schieten, aan vermogen is er dan geen gebrek meer :+

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirickteur
De knoop is doorgehakt :)

Ik heb gereden op een aantal verschillende modellen.

De Versys 1000. Prachtige machine, maar de viercilinder deed me eigenlijk (te) weinig

Tracer 9gt. Ook een topper, goed voorzien van elektronica. Maar ik vond de fiets voor mijn gevoel aan de kleine kant

Vstrom 800DE. Enorme power uit de parallel twin motor. Niets op aan te merken, ook erg volledige

Vstrom 1050DE. Toen ik hierop ging zitten, had ik direct weer een goed gevoel. Kan het niet zo goed uitleggen, maar de zithouding en hoogte waren perfect. Ruige fiets, maar niet zo ouwelulllerig als andere fietsen in dit segment. Dus toen wist ik eigenlijk wel dat deze hem ging worden. Pakt erg soepel op en lekker veel koppel onderin.

Na lang beraad en zoeken heb ik een heel mooi aangeklede tweedehands 1050XTA gevonden die mooi aansloot bij het budget. Ik ga met veel plezier het motorseizoen tegemoet. Goede balans tussen leeftijd, km’s en geld. BMW en Africa Twin toch wat duurder, dus die uiteindelijk niet gekozen.