Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotRobot
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23-12-2024
Onlangs hebben wij een woning uit de periode rond 1900 gekocht, er is een bijgebouw uit de periode rond 1950. Doorlopend zijn er verbouwingen gedaan. Er is onder meer in de jaren '80 en/of '90 gedeeltelijk geïsoleerd. Het huis heeft 155 m2, energielabel C, en 21 zonnepanelen op het bijgebouw. (Helaas zijn de panelen serieel en niet parallel. In de winter liggen ze vrijwel de gehele dag in de schaduw. Jaarlijkse opbrengst 3443 Kwh.)

Mijn hoofdvraag is of het mogelijk is om zónder vloerverwarming gebruik te maken van een hybride warmtepomp. Deze vraag komt voort uit onze (negatieve) ervaring in onze vorige woning. Dit betrof een nieuwbouwwoning energielabel A met vloerverwarming in badkamer en op de begane grond, en centrale mechanische afzuiging. De luchtvochtigheid daalde in de winter tot 20%, waardoor we gezondheidsklachten kregen. Dit dus nooit meer. Maar waar ik niet uitkom: was die luchtvochtigheid zo laag vanwege de vloerverwarming, de mechanische ventilatie (luchtroosters in alle ruimten, afzuiging in woonkamer/keuken, badkamer en op zolder), of een combinatie van factoren?

Onze nieuwe woning heeft deels (woonkamergedeelte) een betonnen vloer met daaronder 15 tot 20 cm tempex. Een ander deel (keuken) heeft een betonnen vloer zónder isolatie. Er is géén kruipruimte (fundering op staal). Vloerverwarming inbouwen is dus sowieso een kwestie van opbouwen/infrezen. Maar in het keukengedeelte zou dan eerst nog extra moeten worden opgehoogd met isolatie. Best veel gedoe dus en daar zal ook veel geld mee gemoeid zijn.

Momenteel hebben we een CV-ketel die sowieso aan het eind van z'n leven is. Het bijgebouw werd nog verwarmd met gas-gevelkachels, die hebben we er direct maar uitgehaald.

Wij zijn niet heel erg koukleumen en verwarmen tot 18,5 Celcius in de winter. We hebben toen het koud was de "50-graden-test" gedaan om te zien of we met een all-electric warmtepomp zouden kunnen verwarmen. Ik was niet verbaasd dat dat een stap te ver bleek wanneer de buitentemperatuur onder de 5 graden daalt. Echter, we hebben de huidige CV-ketel nu op 60 graden staan en dat gaat wel prima. Daarom verwacht ik dat we in principe aan de huidige radiatoren voldoende zouden moeten hebben wanneer we nu al over zouden stappen naar een hybride warmtepomp. Echter, bijna iedereen noemt een warmtepomp in één adem met vloerverwarming! Hierdoor ga ik twijfelen of het wel slim is géén vloerverwarming te installeren. Maar een lage luchtvochtigheid is echt funest voor mijn gezondheid, dus ook daarom weer twijfel...

Leest hier iemand mee met ervaring met een hybride warmtepomp zónder vloerverwarming? Of iemand mét vloerverwarming mét een prima luchtvochtigheid in huis (> 40%)?

In de nabije toekomst (lees binnen twee jaar) willen we onze woning extra isoleren, mogelijk ook het oude dubbelglas vervangen. Daarmee halen we naar verwachting een hoger rendement.

Dan hebben we nog het bijgebouw. Dat zijn we nu aan het isoleren met 8 cm PIR. De vloer wordt deels geïsoleerd, muren en dak geheel. Het bijgebouw staat op 7 meter afstand van de woning. We hebben zo'n 70 m2, verdeeld in een keukentje, kleine toilet/doucheruimte, twee werkruimtes van ongeveer 15 en ongeveer 20 m2, en nog een garage. Ook hier willen we verwarmen. Het hoeft ook hier niet heel warm gestookt, maar we willen met name de temperatuur stabiel houden om o.a. papier op te kunnen slaan. Verder zal er wel eens iemand logeren (niet commercieel) en gebruiken we het als atelier/klusruimte. Het lijkt mij ideaal om hier (2e hands) radiatoren te plaatsen, en dan aan te sluiten op een nog te plaatsen hybride warmtepomp die ook het huis van warmte voorziet. Het lijkt mij dat de aanvoer dan gerealiseerd kan worden via een geïsoleerde ondergrondse leiding. Alternatief zou een airco kunnen zijn om (ook) mee te verwarmen. Bijverwarming eventueel via een infraroodpaneel. Echter geen full electric radiatoren, dat is niet energie-efficient.

Gerelateerd aan dit hele verhaal ben ik nu ook nog op zoek naar een goede ventilatiemogelijkheid voor het bijgebouw. Er zijn ramen die open kunnen (dubbel glas), maar geen ventilatieroosters. Alleen de doucheruimte heeft een mechanische afzuiging/ventilator, maar die kwam uit op de vliering haha. We kunnen redelijk makkelijk ventilatieroosters in de muur maken, maar ik kwam ook een decentrale WTW tegen voor net iets meer dan 200 euro. Wisselende ervaringen lees ik daarover, maar denk dat het voor ons wel eens ideaal zou kunnen zijn om in ieder geval de opgeslagen spullen geventileerd te houden. Hoop alleen dat zo'n ding niet teveel herrie maakt.

Nou ben ik met al deze vragen en afwegingen al naar onze CV-boer geweest. Die vraagt dan weer na bij "de expert" en komt helaas steeds terug met halve antwoorden. Vandaar dat ik graag even gebruik maak van de hyve-mind hier. Ik ben ook al maanden aan het meelezen in de relevante topics, maar specifiek onze situatie ben ik (nog) niet tegengekomen en wil ik daarom hier graag even voorleggen.

Verder ben ik van plan om morgen een duurzaamheids/energie-expert te raadplegen. Wat kan ik nu eigenlijk verwachten van zo'n advies? Ik hoop op een echt onafhankelijk advies maar heb dan toch weer het gevoel dat kennis vaak beperkt is en men ook niet alles weet (net als ik ove rdit onderwerp, haha). Vandaar ook dat ik hoop hier nog wat meer tips te krijgen waarmee ik morgen dan de juiste vragen kan stellen en/of de juiste opdracht kan geven.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De lage luchtvochtigheid in de nieuwbouwwoning zal niet door vloerverwarming veroorzaakt worden, maar een combinatie zijn van overventileren met een wtw-unit zonder enthalpiewisselaar en misschien een interieur met weinig planten (of slechts cactussen ;) ). 20% is wel extreem.

Een enthalpiewisselaar is wel duurder, maar wint behalve warmte ook vocht terug en dat scheelt weer wat.
In jouw geval verwarm je tot een lagere temperatuur wat ook weer (relatief) scheelt.

In mijn huis, bj 2018 met alles vloerverwarming, is op het moment de luchtvochtigheid 50% bij 20.5 graden. We hebben op elke vensterbank plantjes staan die regelmatig water krijgen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Verwarmingsmethode staat in principe los van luchtvochtigheid. De vochtigheid is relatief aan de omgevingstemperatuur en dat is het dan.

De lucht van buiten warmt op zodra die binnen komt, waardoor de vochtigheid daalt. Waarschijnlijk was die 20% dus tijdens vorst oid. Dan ga je sowieso droge lucht, nog droger maken. Als je vervolgens heel veel ventileert (ventileren is altijd een goed idee, maar het kan te veel) kan het idd erg droog worden in huis.

Sterker nog, met de (zeer) lage temperatuur die je in een vloerverwarming pompt, zou ik minder overlast verwachten. Vaak is het huis met de thermostaat een graadje of twee lager al comfortabel bij vloerverwarming, dus de afname van vochtigheid bij ventileren is minder. Daarnaast heb je bij hogere temperaturen in radiatoren weer stofschroei.

Dat gezegd hebbende; je hebt het over hybride. Maar je hebt nu de kans om het in één keer goed aan te pakken. Ik zou het in jouw situatie wel weten: Plaats vloerverwarming, verdelers die pomploos gemaakt kunnen worden, dikke leidingen er naartoe, en ga (eventueel op termijn) voor all-electric.

[ Voor 1% gewijzigd door Aardedraadje op 07-03-2024 09:19 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:31

paQ

Aardedraadje schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:57:

Dat gezegd hebbende; je hebt het over hybride. Maar je hebt nu de kans om het in één keer goed aan te pakken. Ik zou het in jouw situatie wel weten: Plaats vloerverwarming, verdelers die pomploos gemaakt kunnen worden, dikke leidingen er naartoe, en ga (eventueel op termijn) voor all-electric.
dat
Dan kun je doorgaans ook op een (veel) lagere temperatuur stoken wat ook weer een boel energie bespaart.

Ik krijgt zelf huidproblemen bij (te) lage RLV dus in de vorstperiode heb ik op de benedenverdieping 2 van die 4L verdampers staan. Als het echt koud (en droog) is buiten, dan gaat er 8L water in een etmaal door die dingen, die het dan net aan 40~45% houden. Dat is nou eenmaal klimaat-afhankelijk. Doe je niets aan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.