Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenMus
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-12-2024
Mijn vraag
Wie heeft ervaring met het aankopen van een (Daikin) warmtepomp in het buitenland (ClimaMarket)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via deze site https://www.climamarket.e...2i33QptMCnhhoCE_wQAvD_BwE is de Daikin EHVX08S18E6V en ERGA08EVH voor € 7.131,19 excl verzendkosten aan te schaffen. Dat is veel goedkoper dan in Nederland. De nummers staan in de lijst in de lijst voor subsidie (uiteraard een factuur van de installateur nodig).
KA12256 Daikin ERGA08(D)(E)V* icm EHV(H)(X)(Z)08S18(D)(E)**** 8 R032 675 1.5 € 3,150.00 € 3,375.00

De vraag is dus gaat dit allemaal goed (Subsidie en registratie bij Daikin voor garantie)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

waarom zou je voor zoveel geld zo'n installatie als dit halen als je voor een fractie daarvan een panasonci 9J of een itho amber kan halen in nederland zonder spaans garantiegezeik?

ca ~1000 euro voor een panasonic of amber, losse rvs boilertank erbij van rond de 1500 voor beetje leuk RVS ding of natuurlijk nog makkelijker een warmtepompboiler voor rond de 1000 na subisdie en dan ben je er wel.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-05 21:25

DIY

Je bent niet de enige. Subsidievraagstuk warmtepomp

Wees je bewust dat het om een split gaat en je dus een STEK monteur nodig hebt. Persoonlijk zou ik als consument voor een monoblock gaan zoals flippy aangeeft. Als er dan iets aan de hand is kun je die zo vervangen en eventueel opnieuw subsidie aanvragen.
Voor de subsidie (ook bij import) kun je een DM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenMus
DIY schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:10:
Je bent niet de enige. Subsidievraagstuk warmtepomp

Wees je bewust dat het om een split gaat en je dus een STEK monteur nodig hebt. Persoonlijk zou ik als consument voor een monoblock gaan zoals flippy aangeeft. Als er dan iets aan de hand is kun je die zo vervangen en eventueel opnieuw subsidie aanvragen.
Voor de subsidie (ook bij import) kun je een DM sturen.
Wat is een DM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@HenMus DM= Direct Message, ook wel een PM genoemd: Personal Message. Oftewel een privébericht wat niet iedereen mee kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:33
Hoi Henk, ben je er al uit?
In Nederland via de officiële weg zijn ze goedkoper. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenMus
Technician- schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:02:
Hoi Henk, ben je er al uit?
In Nederland via de officiële weg zijn ze goedkoper. :P
Kan ik ook rechtstreeks met je gegevens uitwisselen? Twijfel nog (ruimte probleem) tussen deze oplossing en de oplossing met een los vat (EKHWS200D3V3) maar dan liever een vat waar mogelijk in de toekomst ook heatpipes op aangesloten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ja via DM kan wel

Monobloc met warmwater tank kan ook goed

[ Voor 44% gewijzigd door Technician- op 04-03-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 13:41

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb zelf een Daikin Altherma 3 uit Portugal laten komen:
ERGA08EV - € 1.917,34 (ex)
EHVH08S23E6V - € 3.636,21 (ex)

Vervolgens door een F-gassen gecertificeerde monteur aan laten sluiten voor € 2.000 (inc)
De monteur heeft mij een installatiefactuur en F-Stek rapport gegeven. Dit is genoeg om subsidie op aan te vragen.

Daikin Nederland weigert om het toestel te registreren. Garantie loopt via Daikin Portugal. Die schakelen hopelijk wel Daikin Nederland in als er iets gerepareerd moet worden. Maar dat blijft wel een risico.

Verder zijn er zat grote partijen (Kemkens, Feenstra, etc...) die graag een onderhoudscontract willen afsluiten, na een eerste (betaalde) inspectie van de installatie. Hoeft dus niet door hun geïnstalleerd te zijn.

Vorig jaar September geïnstalleerd en de installatie houdt me al de hele winter warm ;)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
HenMus schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:53:
[...]

Kan ik ook rechtstreeks met je gegevens uitwisselen? Twijfel nog (ruimte probleem) tussen deze oplossing en de oplossing met een los vat (EKHWS200D3V3) maar dan liever een vat waar mogelijk in de toekomst ook heatpipes op aangesloten kunnen worden.
Erga08 type7 buitenunit R32
Ehvx08 hydrounit 2kw buh
Tank 200L + sensor en 3w klep
Tanksensor
Madoka thermostaat
Samen €7K incl BTW.
Komt Daikin heeft voor bepaalde modellen een actie in NL en is extra scherp nu.

Ps heatpipes is in Nl totaal oninteressant. Te weinig goede zonuren en PV opwekking is door salderen veel rendabeler (en goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenMus
Technician- schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:31:
[...]

Ps heatpipes is in Nl totaal oninteressant. Te weinig goede zonuren en PV opwekking is door salderen veel rendabeler (en goedkoper)
Ik zie een vat als de Daikin (EKHWSP200D3V3) maar met de mogelijkheid om heatpipes aan te sluiten wel voordelen te hebben. Hieronder wat aannames. Hoor graag feedback.
1) Verbruik voor desinfectie plm. 100kWh/jaar.
2) Verbruik pomp heatpipes plm. 100kWh/jaar.
3) Verbruik warmtepomp voor tapwater bij een SCOP van 3 600kWh/jaar
50% van het jaar verzorgen de heatpipes het tapwater. Hierdoor vervalt de helft van de 600kWh/jaar (warmtepomp) en de helft van de 100KW (desinfectie) omdat de heatpipes het water op 65 graden kunnen brengen.
Totale besparing van 350kWh per jaar komt neer op 100 euro

Wie heeft een dergelijke installatie?
Zou graag horen welke heatpipers en vat (200l). Dus een vat waar
1) Daiking warmtepomp op aangesloten kan worden.
2) Heatpipes
3) Elektrisch element voor desinfectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

absoluut nooit heatpipes installeren. gebruik die oppervakte dan voor sonnepanelen. dat levert netto veel meer op.

ik ben nog nergens een insutallatie tegengekomen die "uitkomt". en dat is inclusief enkele hele grote installaties met tienduizenden liters aan buffervaten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
HenMus schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:16:
[...]

Ik zie een vat als de Daikin (EKHWSP200D3V3) maar met de mogelijkheid om heatpipes aan te sluiten wel voordelen te hebben. Hieronder wat aannames. Hoor graag feedback.
1) Verbruik voor desinfectie plm. 100kWh/jaar.
2) Verbruik pomp heatpipes plm. 100kWh/jaar.
3) Verbruik warmtepomp voor tapwater bij een SCOP van 3 600kWh/jaar
50% van het jaar verzorgen de heatpipes het tapwater. Hierdoor vervalt de helft van de 600kWh/jaar (warmtepomp) en de helft van de 100KW (desinfectie) omdat de heatpipes het water op 65 graden kunnen brengen.
Totale besparing van 350kWh per jaar komt neer op 100 euro

Wie heeft een dergelijke installatie?
Zou graag horen welke heatpipers en vat (200l). Dus een vat waar
1) Daiking warmtepomp op aangesloten kan worden.
2) Heatpipes
3) Elektrisch element voor desinfectie
Je kunt rekenen wat je wil.
Maar als je de m2 oppervlakte gebruikt voor PV panelen ipv collectoren. Dan is je rendement altijd hoger.
PV panelen zijn ontzettend goedkoop per m2
En de efficiency die PV uit zon haalt is 50% hoger dan water door zo’n paneel.

Ben je zelf wel overtuigd van heatpipes? De subsidie is vrij hoog.
Dan kun je een Daikin EHC2O pakken. Een speciaal kunstof vat met geïntegreerde collectorspiraal en lage verliezen.
https://www.daikin.be/con...herma%203%20R%20ECH2O.pdf
Pagina: 1