Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJP1987
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-02 20:56
Beste lezers,

Voor onze vrijstaande woning hebben wij nu enkele forse offertes binnen gekregen voor een volledige installatie van een lucht-water warmtepomp 9kw. Ik heb mij eens verdiept in de lossen prijzen van de materialen en units en merk op dat de installateur bedrijven de winnaar zijn wat betreft de subsidieregelingen. Ik heb nu via via mensen bereid gevonden de installatie samen met mij te doen en zelf de aanschaf te doen van de warmtepomp climamarket (de all in one kit van Panasonic adc09k3 https://www.climamarket.eu/nl/panasonic-kit-adc09k3

De kosten van de aanschaf inclusief verzending zijn 6572. Het volledig laten plaatsten, afstellen, vervangen huidige vloerverwarmingsverdeler, pomp en buffertank van 50L komt uit op 5022 Euro. totaal dus 11.594 Euro. Dit bedrag ligt ver onder de ontvangen offertes van installatiebedrijven 4.5 tot 7k Euro zelf met aftrek subsidie!

Subsidie
Sinds 2021 zijn de regels omtrent het verkrijgen van subsidies aangescherpt. Zo moet nu onder andere een erkend installatie bedrijf de volledige montage van de warmtepomp doen om als consument aanspraak te doen op de subsidie. Deze regel is er volgens mij gekomen om de cowboys en slecht afgestelde warmtepompen uit de wereld te krijgen hetgeen ik enigszins begrijp. Ik vraag mij af in hoeverre deze controle op de aanvragen wordt uitgevoerd? Zijn er toch nog mogelijkheden deze subsidie te krijgen in mijn situatie?

Ergens is het namelijk niet eerlijk dat ik wel verduurzaam, mij er in heb verdiept en het laat doen door betrouwbare kundige mensen (van een erkend installatie bedrijf) maar in hun vrije uren als vriendendienst maar geen recht heb op subsidie. De subsidie zoals nu vertrekt door de overheid gaat nu bij vele installatie gewoon naar de installatiebedrijven daar de consument geen weet heeft van wat zij echt betalen voor de klussen.

Tips ervaringen zijn welkom!

En ja ik ben mij bewust van het risico bij aankoop van de genoemde site

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Is het een bedrijf met KVK inschrijving die gaat installeren?
Hier in Bochum, zelf ophalen.https://www.immotecshop24...a-LT-Generation-J-Kompakt

[ Voor 55% gewijzigd door klump4u op 15-01-2024 20:31 ]

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJP1987
De jongens (werkzaam voor een erkend installatiebedrijf) gaan het in hun vrije tijd doen dus buiten het bedrijf om. Het is dus geen bedrijf met kvk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-05 11:05
Geen KVK in de installatiebranch is geen subsidie

Gaan het in hun vrije tijd doen. ofwel geen witte factuur met betaalbewijs

[ Voor 44% gewijzigd door maartentmm op 15-01-2024 20:34 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Buffer is ook overbodig en voor subsidie heb je inderdaad een inbedrijfstelling nodig door een bedrijf met de juiste KVK inschrijving

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJP1987
Zoals ik al schreef ben ik mij bewust van de regels. Een buffer is zeker niet overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:03

DIY

Let even op dat je ook een STEK/Fgas monteur nodig hebt omdat het hier gaat om een split-unit. Ik heb je een bericht gestuurd ivm de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Wanneer je je niet aan de regels houdt, heb je bij eventuele schade een grote kans op een verzekeringsprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:25
GJP1987 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:25:
Zoals ik al schreef ben ik mij bewust van de regels. Een buffer is zeker niet overbodig.
je bent er nog niet helemaal. want de eis voor subsidie is een factuur van een bedrijf met de juiste SBI-code bij de KvK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 21:36
Fr33z schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:06:
[...]

je bent er nog niet helemaal. want de eis voor subsidie is een factuur van een bedrijf met de juiste SBI-code bij de KvK.
De factuur hoeft alleen voor installatie te zijn toch volgens de voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:47
GJP1987 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:31:
De jongens (werkzaam voor een erkend installatiebedrijf) gaan het in hun vrije tijd doen dus buiten het bedrijf om. Het is dus geen bedrijf met kvk.
Betaal je wel wit met factuur en draag je netjes belasting af?
Zo niet is het ook onlogisch om subsidie te verwachten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:52
Wat heb je afgesproken met de jongens over.

- garantie op installatie
- Wat als hij onverhoopt uitvalt, komen ze dan snel langs?
- wat als er een fout in de installatie zit waardoor je de unit stuk maak? Wie is er dan aansprakelijk?

Vooral als hij onverhoopt uitvalt en je hem niet meer aan de praat krijgt.
Je krijgt de jongens niet de pakken.

Ga je dan lekker een paar dagen in de kou zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:49
Ik heb de warmtepomp zelf geĆÆnstalleerd en "in werking" laten stellen door een erkend installatiebedrijf. Dit was destijds voldoende. (2022)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-05 07:36
ā€œNiet eerlijkā€ā€¦ je weet wat de regels voor subsidie zijn. Je zegt dat je zonder subsidie al een pak goedkoper uit bent. Je doet er moeite voor om willens en wetens buiten de regels om alsnog de subsidie te krijgen. Dat is ook ā€œniet eerlijkā€.

De subsidie is bedoeld om de installatie van een warmtepomp aantrekkelijk te maken. Niet om zo goedkoop mogelijk uit te zijn, helaas. Daar heb je -zoals je nu ontdekt- andere manieren voor, zoals zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:03
Spreek gewoon af met het bedrijf / jongens waarmee je het regelt dat montage zaken gaat doen zoals je dat nu wilt.
Inbedrijfstellen gewoon met factuur, dat hoeft allemaal niet lang te duren als de montage zaken goed geregeld zijn.
Dan heb je bijvoorbeeld een factuur van 800,- en subsidie van 2800 dus netto 2000 terug.
Vaak vind het bedrijf van de jongens het niet eens erg want A ze doen werk ervaring op. Maar daar in tegen gebruiken ze wel weer gereedschap van de zaak maar dat moeten die mensen lekker onderling regelen.

[ Voor 24% gewijzigd door The-Source op 16-01-2024 07:59 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:49
Gramser schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:40:
ā€œNiet eerlijkā€ā€¦ je weet wat de regels voor subsidie zijn. Je zegt dat je zonder subsidie al een pak goedkoper uit bent. Je doet er moeite voor om willens en wetens buiten de regels om alsnog de subsidie te krijgen. Dat is ook ā€œniet eerlijkā€.

De subsidie is bedoeld om de installatie van een warmtepomp aantrekkelijk te maken. Niet om zo goedkoop mogelijk uit te zijn, helaas. Daar heb je -zoals je nu ontdekt- andere manieren voor, zoals zelf doen.
Probleem is wel dat installatiebedrijven bewust de prijzen omhoog gooien omdat ze weten dat de mensen subsidie krijgen. Let maar eens op als de regering de subsidie verhoogd. Binnen 1 maand zijn de installatie kosten ook verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
hhoekstra schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Probleem is wel dat installatiebedrijven bewust de prijzen omhoog gooien omdat ze weten dat de mensen subsidie krijgen. Let maar eens op als de regering de subsidie verhoogd. Binnen 1 maand zijn de installatie kosten ook verhoogd.
Dat zal ik niet ontkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJP1987
hhoekstra schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:36:
[...]

Er wordt inderdaad misbruik van gemaakt nu door de installatiebedrijven. In mijn ogen gewoon niet eerlijk en hier is de subsidie lijkt mij ook niet voor in het leven geroepen. Dat ze marge moeten pakken snap ik maar de offertes die ik binnen heb gehad kunnen gewoon niet. Investeringen van rond de 20k en een afbouwende salderingsregeling maken het mij moeilijk doen geloven dat het enigszins rendabel is voor de nominaal verdienende Nederlander deze stap te maken.

Ik verduurzaam dus heb recht op subsidie is mijn mening. Dat het belangrijk is dat geheel goed wordt geĆÆnstalleerd en gemonteerd begrijp ik. Daar kan ik een controle op laten uitvoeren als alles op plek staat.

Productgarantie loopt gewoon via Panasonic. De jongens plaatsen maandelijks nu soortgelijke installaties voor hun werk dus hier heb ik vertrouwen in. Maar ik hoef dit verder ook niet 'goed' te praten.

[ Voor 8% gewijzigd door GJP1987 op 16-01-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik ben het grotendeels met je eens, maar je mening doet niet ter zake in de huidige subsidieregeling. Die doet wĆØl ter zake in je overweging om het dan op een andere manier aan te pakken.

Er zijn manieren om inbedrijfsstelling te regelen en subsidie te krijgen als je zelf de installatie doet. GoT staat vol met de voorbeelden, maar RVO is wel strenger geworden volgens mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GJP1987
Alles is inmiddels gelukt! WP draait (nette installatie) en de subsidie is binnen. Totale investering met aftrek subsidie van bijna 3300 is €8800. Dit is de helft van de offertes die ik binnen ik gehad voor deze setup en vergelijkbare.
Pagina: 1