Programma voor "documentenbeheer"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-09 20:34
Gedurende jaren heb ik op het werk (digitale) documentatie verzameld. Dit gaat van technische fiches en brochures van fabrikanten, manuals van software, normen, cursussen,.... tot scans van zaken op papier ontvangen. Eigenlijk allemaal nuttige zaken die ik lokaal bijhoud zodat ik ze niet telkens online moet gaan zoeken.
Dit wordt allemaal in een map geplaatst. Deze maps in onderverdeeld in submappen vlgs fabrikant of onderwerp.
Hoewel ik momenteel nog redelijk mijn weg hierin kan vinden, is het soms moeilijk om nog te weten onder welke specifieke map (of fabrikant) een bepaald item staat.
Het is ook mijn eigen verzameling en het is niet de bedoeling (of toch niet onmiddellijk) dat deze documenten of het overzicht van de documenten wordt gedeeld met anderen.

Ik ben hiervoor ooit begonnen met het maken van een XLS tabel.
In deze tabel stond telkens het document met daarnaast de map, de "hoofdtitel" en enkele kernwoorden.
Dit werkte wel OK voor de gegevens dit ik reeds had aangemaakt. Maar gezien dit veel werk was, heb ik nooit alles toegevoegd in deze xls.

Ik veronderstel dat er hiervoor ook wel software kan bestaan.
Een tijd geleden ben ik dergelijk programma tegengekomen (welliswaar betalend) maar ik ben de naam nu kwijt. Dat was een soort van "uitgebreide verkenner" die in eerste instantie de mappen met documenten moest scannen en waar je dan aan de documenten extra "kernwoorden" kon hangen en dan kon zoeken/filteren op de kernwoorden. In die software kon je de documenten ook in mappen steken maar deze mappen waren niet noodzakelijk dezelfde map als waar het document bewaard werd.

De vraag is nu of iemand kennis heeft van dergelijk programma of bestanden te catalogeren?
Er zijn "document management systemen" beschikbaar maar dit is niet onmiddellijk hetgene ik zoek. Die zijn eerder gericht op het (interne) beheer van bestanden binnen een bedrijf.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kan je dit niet gewoon kwijt in een Office365 account en dan in Sharepoint?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-09 20:34
Falcon schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:01:
Kan je dit niet gewoon kwijt in een Office365 account en dan in Sharepoint?
De vraag gaat niet zozeer over waar deze documenten te plaatsen (ze staan nu ook op een one-drive account) maar eerder hoe deze documenten kunnen gecatalogeerd worden.

Sharepoint is ook eerder om samen te werken met of in documenten.
Hier gaat het over mijn "persoonlijke verzameling".

[ Voor 14% gewijzigd door freebutterflyx2 op 01-03-2024 13:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:49
Paperless-ngx zou je hiervoor kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:01

skate master

Autodesk Educator Expert

freebutterflyx2 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:11:
[...]

De vraag gaat niet zozeer over waar deze documenten te plaatsen (ze staan nu ook op een one-drive account) maar eerder hoe deze documenten kunnen gecatalogeerd worden.

Sharepoint is ook eerder om samen te werken met of in documenten.
Hier gaat het over mijn "persoonlijke verzameling".
Je kunt binnen SharePoint extra kenmerken (attributen) aan een bestand koppelen.
Hierop kun je vervolgens zoeken. Ook kan SharePoint zoeken in de inhoud van bestanden, als je de mogelijkheid hebt zou ik het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:30
Klinkt als dezelfde vraag die onlangs ook gesteld werd.
Staat hier misschien al een antwoord bij voor je? Documentmanagementsysteem voor particulieren (zonder cloud)
Pagina: 1