Waarom geen connectoren knijpen op vaste kabels?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-04 00:20
Veel interessante informatie. Ik stond op het punt om vaste kabels te kopen, tot dat ik de smaak te pakken kreeg met m’n RJ45 connectors en ze nu wel vrij vlot op de FTP-kabel krijg. Ik heb de kabels getest met een netwerkkabel tester en ook direct vanuit de modem in een laptop.

Ik de kabels lopen over een lengte van zo’n 3 meter van de ene kant van de meterkast naar een switch aan de andere kant. Aangezien ik er nu handig in begin te worden, was ik van plan de rest van de kabels ook zelf te doen. Ik begrijp uit voorgaande dat dit erg wordt afgeraden. Wat ik niet helemaal begrijp is waarom dit is. De kabels werken en lijken goed te zitten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:23

Mr-D.

interpunctie? no hero here

synorluna schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:47:
Veel interessante informatie. Ik stond op het punt om vaste kabels te kopen, tot dat ik de smaak te pakken kreeg met m’n RJ45 connectors en ze nu wel vrij vlot op de FTP-kabel krijg. Ik heb de kabels getest met een netwerkkabel tester en ook direct vanuit de modem in een laptop.

Ik de kabels lopen over een lengte van zo’n 3 meter van de ene kant van de meterkast naar een switch aan de andere kant. Aangezien ik er nu handig in begin te worden, was ik van plan de rest van de kabels ook zelf te doen. Ik begrijp uit voorgaande dat dit erg wordt afgeraden. Wat ik niet helemaal begrijp is waarom dit is. De kabels werken en lijken goed te zitten.
lees hier even de laatste alinea ;)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78258178

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Dank! Zal me er nog wat verder in verdiepen, want er zijn nog een hoop dingen die ik niet begrijp. Ik dacht dat het zo simpel was als: FTP-kabel, soepele kern, connector erop en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

synorluna schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:04:
[...]

Dank! Zal me er nog wat verder in verdiepen, want er zijn nog een hoop dingen die ik niet begrijp. Ik dacht dat het zo simpel was als: FTP-kabel, soepele kern, connector erop en gaan met die banaan.
het kan wel hoor, zo heb ik ook wel een paar kabels zitten, maar als je echt connectoren wilt knijpen kijk dan wel goed welke je hebt

je hebt bv deze maar ook deze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Misschien nog even mijn situatie schetsen: ik heb in de meterkast een patch paneel (volgens mij heet dit zo). Hierin zitten 16 poorten welke met de poorten verbonden zijn in de rest van het huis in de verschillende kamers. Vanaf dit paneel, wil ik dus 16 kabels verbinden naar m’n switch welke 2 meter verderop staat. Uiteraard gaat de modem ook naar die switch. Dit is met LSA toch niet handig om te doen of snap ik het dan gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Mr-D. schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:33:
[...]

het kan wel hoor, zo heb ik ook wel een paar kabels zitten, maar als je echt connectoren wilt knijpen kijk dan wel goed welke je hebt

je hebt bv deze maar ook deze ;)
Ik heb deze: https://www.utp-kabel.nl/cat6-connector-rj45-shielded.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

synorluna schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:33:
Misschien nog even mij situatie schetsen: ik heb in de meterkast een patch paneel (volgens mij heet dit zo). Hierin zitten 16 poorten welke met de poorten verbonden zijn in de rest van het huis in de verschillende kamers. Vanaf dit paneel, wil ik dus 16 kabels verbinden naar m’n switch welke 2 meter verderop staat. Uiteraard gaat de modem ook naar die switch. Dit is met LSA toch niet handig om te doen of snap ik het dan gewoon niet?
ik zie nu pas dat je iemands topic aan het stelen bent ;)

maar als jouw kabelkern er zo uitziet dan heb je de goede connector.
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/cache/7254b39789edebd7b7c366a3fbcd6106/4/0/401169569-jpg.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
Mr-D. schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:53:
[...]

ik zie nu pas dat je iemands topic aan het stelen bent ;)

maar als jouw kabelkern er zo uitziet dan heb je de goede connector.
[Afbeelding]
Ik loop min of meer tegen hetzelfde aan, dus ik voelde me zo vrij om mee te liften. Mijn kern ziet er niet zo uit, maar bestaat uit de bekende gekleurde draadjes. Zal voor nu het topic niet verder kapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:52
synorluna schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:49:
[...]

Ik loop min of meer tegen hetzelfde aan, dus ik voelde me zo vrij om mee te liften. Mijn kern ziet er niet zo uit, maar bestaat uit de bekende gekleurde draadjes. Zal voor nu het topic niet verder kapen.
Mr-D. is misschien niet helemaal duidelijk voor je: de binnenkant van die gekleurde draadjes van jou, ziet die er uit zoals zijn foto (dus met allemaal haardunne draadjes), of is dat een enkele geleider? Indien dat laatste ('solid'), dan is jouw connector ('voor soepele kern') daar niet voor bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:52
synorluna schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:33:
Misschien nog even mijn situatie schetsen: ik heb in de meterkast een patch paneel (volgens mij heet dit zo). Hierin zitten 16 poorten welke met de poorten verbonden zijn in de rest van het huis in de verschillende kamers. Vanaf dit paneel, wil ik dus 16 kabels verbinden naar m’n switch welke 2 meter verderop staat. Uiteraard gaat de modem ook naar die switch. Dit is met LSA toch niet handig om te doen of snap ik het dan gewoon niet?
Zoals het bedoeld is: vanaf de rest van het huis lopen buizen met UTP kabels met vaste kern naar de meterkast en komen daar allemaal aan op een patch panel (LSA); vanaf het patch panel met patchkabels naar de switch en/of andere apparatuur. De switch ga je met een patchkabel verbinden met het modem dat in dezelfde ruimte staat.

Het is niet zo moeilijk. :)
Patch panels en wandcontactdozen zijn de begin/eindpunten van de vaste bekabeling die doorgaans door een buis loopt en doorgaans van een ruimte naar een andere ruimte gaat. Binnen een ruimte doe je in principe alles met patchkabels verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@synorluna ik heb je vraag afgesplitst vanaf ftp kabel krimpen, je vraag in een eigen topic stellen is beter dan het topic van iemand anders te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:18
Rj45 moet gewoon nooit zelf aanknijpen.

Vaste bekabeling heeft stugge aders en monteer je af op wcd of patchpaneel.
Aansluiten doe je met kant en klare patchkabels van de gewenste lengte met aangespoten RJ45's.
En nooit afgeschermde kabels gebruiken dat is volkomen nutteloos en kan potentieel voor veel problemen leiden als je de aarding niet goed doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 01-03-2024 16:45 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik knijp alles letterlijk 100derden momenteel gedaan.

rj45 op stug
rj45 op soepel
rj45 op draad indien nodig.
rj45 op luchtkabels..
etc
etc

gewoon doen, zal niet altijd in 1 keer werken.
misschien een keertje een probleem.

ik gebruik ''normale'' rj45 connectors
normaal voor mij.

Maar het zijn rj45 van vcelink. en de draden steken uit de voorkant van de stekker voordat je knijpt.
ook de tang is van vcelink. normale tang kan de passtrough niet aan.

[ Voor 48% gewijzigd door jack zomer op 02-03-2024 11:26 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
De FA2001 connectoren van ACT met de WL 2000 tang gaan goed samen voor massieve aders en getest met professionele fluke dsx-5000 die we op werk hebben. Als klant vraagt om gewone RJ45 connectoren op massieve kabel te knijpen doen we dit en testen we deze ook. Dus is geen probleem. Maar is meestal voor buiten camera's, laadpalen, straalverbindingen en wifi.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mijn ervaring: connector op harde kern zetten is prima mogelijk, mits je een paar zaken goed regelt:
  • Zorg dat de buitenmantel goed in de connector past (trekontlasting op mantel, niet op aders)
  • Zorg dat je de twisted pairs uit elkaar draait vanaf het punt waar je de mantel wegsnijdt
  • Zorg dat je alle twists uit de aders haalt door ze kaarsrecht te buigen
  • Leg de aders op de juiste volgorde, knijp ze tussen je vingers plat en knip ze dan op de juiste lengte af
  • Steek de aders in de connector en zorg dat ze volledig tot het einde in de connector zitten (je moet alle kernen even goed kunnen zien door de kopse kant van de connector)
  • Connector aanknijpen en nog eens een tweede keer drukken om zeker te zijn dat de koper pinnen goed in de mantel gaan.
En inderdaad: als het niet goed gaat, nog eens opnieuw beginnen.
Na een stuk of 15 connecties zo te hebben gemonteerd, heb ik pas 1 keer een connector opnieuw moeten doen. De rest werkt prima, en overal 1gbps link zonder uitval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
https://www.vcelink.com/p...45-pass-through-connector
https://www.vcelink.com/products/rj45-pass-through-crimper

ik gebruik de bovenstaande, en ik ga nooit meer iets anders gebruiken.
geen gezeur, geen gezeik. alleen maar de aders op volgorde leggen en door de stekker steken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1