ftp kabel krimpen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-08 13:46
Hallo,

Ik probeer mijn ftp kabel te krimpen maar het is eigenlijk niet goed mogelijk om de draadjes in de juiste volgrode in de connector te krijgen. Daarbij kan ik in de connector ook niet zien of ze goed zitten.

Ik kan helaas geen filmpjes van tfp kabels vinden waarbij ze dat doen. De filmpjes met utp kabels lijken erge eenvoudig.

tsja, is dit überhaupt wel mogelijk? Wat doe ik verkeerd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:22

dragonhaertt

@_'.'

Als je bij een ftp kabel het folie terugvouwt, is het toch exact hetzelfde als een UTP?
Hoezo zou dit lastiger zijn?

In ieder geval is zelf krimpen altijd een gepruts, en soms heb je wat oefening nodig.

Zorg dat de draadjes in de juiste volgorde liggen en knip ze netjes recht af.
Strip de kabel niet te ver, je wil de twist zo lang mogelijk behouden.
Vouw de folie netjes terug en gebruik de juiste connectoren met een metalen behuizing, anders doet je folie praktisch niks.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
De folie zit in de weg. Moet ik dat niet zo kort mogelijk knippen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0UfiBQsC4kz1_0-PSbHspYMGow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ytIMHUZtqIVa5qprtI93A4q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Folie ook weghalen natuurlijk. Anders kan je de aders nooit goed ontvlechten en in de RJ45 stekker krijgen...

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 24-02-2024 14:01 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:21

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kant en klare kabel kopen, niet moeilijk gaan zitten doen voor patchkabels.

Voor een muurkabel ben je überhaupt fout bezig, daar zet je een vrouwelijk patchpaneel/muur connector/opbouwconnector op.

Mocht je alsnog (op eigen risico m.b.t. connectie/ge-emmer) zelf een stekker willen krimpen, kijk dan vantevoren even een YouTube video (of how-to artikel met plaatjes) hier in tekst is het lastig om elke stap duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Natuurlijk moet het folie weg. Het blijft onder echter zitten dus drukt op de snoertjes.

Deze kabel was niet kant en klaar te koop.

Deze klemmetjes zaten erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYzJF4JQgl-Qudbp9UzZHLEOOv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m97HXB5p5NKvGb1M2iRnm4vV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
dit is onmogelijk. laat maar, ik koop een onafgeschermde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:49
Inderdaad, gooi die kabel weg en haal gewoon cat6 utp.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-08 09:20
Hier vandaag ook uren zitten klooien met een FTP kabel. Iedere keer dacht ik dat de connectie goed zat, maar de test wees anders uit. Dat het niet vanzelf zou gaan wist ik, maar dat het zo’n gepruts was… 4 uur bezig, nog geen enkele werkend gekregen. Hier gaat ook gewoon de 100m rol bij het afval en bestel ik wel kant-en-klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:18
Helemaal nooit Rj45's aanknijpen is het beste advies.

Vaste bekabeling monteer je af op een wcd en daarna sluit je de boel aan met een kant en klaar gekochte patchkabel.
Dat is niet alleen veel eenvoudiger maar kwalitatief ook veel beter.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 24-02-2024 20:14 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.w
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08 21:14

p.w

Gaat perfect moet alleen de goede spullen aanschaffen.
Vorige week nog 2x cat 6a ftp van kelder naar 2e verdieping getrokken binnen een uur klaar en werkend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwEbHIJ8Z_rdGKbd3BHEIvCvDAs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qd8TkA5Fp2v4DOfhy9VNgEPK.webp?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door p.w op 24-02-2024 21:25 ]

ROG CROSSHAIR Hero 870E -Ryzen 9 7950X3D- Waterkoeling- 64 gig 6800mhz - Nitro+9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Alleen zijn er geen afgeschermde buiten kabels met connectoren. Alleen rollen. Anders had ik die wel gekocht.

De verkoper zij dat ieder leek dat wel kon. Nou, wellicht met een utp...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Het enige verschil tussen FTP en UTP is de folie en dat heeft geen enkele invloed op hoe goed een connector erop wil. Dat probleem moet je echt bij jezelf zoeken. Dus zorg er eerst voor dat je snapt wat je aan het doen bent en waarom het niet werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• p.w

p.w

Of koop deze,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQdNUwWd46Ko_XfObDfdjjsfgyk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PDvev4teY1ulSI27kQxibRPu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbYfKLSFPvrLpU2kRs7GHjFvPog=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MunsrZEin3huUQVRtFTbVXVZ.jpg?f=user_large

ROG CROSSHAIR Hero 870E -Ryzen 9 7950X3D- Waterkoeling- 64 gig 6800mhz - Nitro+9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoals ik het kan zien heb je dat kammetje in met de gleufjes de verkeerde kant op. Het dikke stuk komt bij de buitenmantel, de gleufjes naar de uiteinde van de draadjes.
Afbeeldingslocatie: https://www.utp-kabel.nl/media/magpleasure/mpblog/upload/f/4/f4bcb4776e83c6442def71baa1c3563c.jpg

Wat je dan alleen wel moet doen is het kammetje zo dicht mogelijk naar de kabel toe schuiven, niet zoals op de foto afgebeeld staat dus.

Het voordeel van zo'n kammetje is dat je rustig de draadjes 1 voor 1 door die gaatjes kunt wurmen en ze niet alle 8 op volgorde hoeft te masseren en in één keer in de connector te doen. Deze doe je met kammetje en al er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als ik die kabel zie en die zwarte tang, dan vind ik het best logisch.

Koop een betere tang en zorg voor de juiste AWG.
Soms is ook de mantel per ader van een vage te dikke rubberachtige substantie.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-08 10:34
Ik heb ooit ook eens zitten klooien met een cat6a kabel. Het leek mij een goede kabel om van binnen naar de schuur te gaan.
De connector lijkt ook in de hoogte verschil toe te passen wat het zonder het juiste gereedschap erg lastig maakt.

Ik heb er uiteindelijk een keystone op gezet en vervolgens een patchkabel op aangesloten.
Werkt ook :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
MarkieNL schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:36:
Ik heb ooit ook eens zitten klooien met een cat6a kabel. Het leek mij een goede kabel om van binnen naar de schuur te gaan.
De connector lijkt ook in de hoogte verschil toe te passen wat het zonder het juiste gereedschap erg lastig maakt.

Ik heb er uiteindelijk een keystone op gezet en vervolgens een patchkabel op aangesloten.
Werkt ook :-)
Als het gaat om installatiekabel, met harde kern, is dat ook de juiste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
grasmaaier schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:00:
De folie zit in de weg. Moet ik dat niet zo kort mogelijk knippen?

[Afbeelding]
Met die tang folie en afscherming weg knippen wordt een heel gepruts, je hebt zoiets als dit nodig.
En misschien zijn de aders wel te dik, 22AWG kabel past fysiek niet in een RJ45 stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:43
grasmaaier schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:10:
Natuurlijk moet het folie weg. Het blijft onder echter zitten dus drukt op de snoertjes.

Deze klemmetjes zaten erbij.
Folie onderaan bij de buitenmantel inknippen en afscheuren. Dan heb je plek.
Connectors met die Inserts is de grootst mogelijke bagger, daarmee kan ik het ook niet fatsoenlijk in elkaar krijgen. Gewoon folie verwijderen, aarde scheiden en om de buitenmantel leggen, aders onttwisten en recht leggen. Juiste volgorde, op 1 cm lengte afknippen, connector erop en krimpen.
De enige crux is bij het opzetten van de connector dat de aders nog wel eens uit volgorde raken. Dan zijn de aders niet voldoende onttwist in het voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
jadjong schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:50:
[...]

Met die tang folie en afscherming weg knippen wordt een heel gepruts, je hebt zoiets als dit nodig.
En misschien zijn de aders wel te dik, 22AWG kabel past fysiek niet in een RJ45 stekker.
Heb ik niet de juiste connectoren? Ik heb het doorgenomen met de verkoper. Alles was goed en een leek kon het krimpen, was heel makkelijk.

Ik heb ook geprobeerd de losse aders door dat kleine klemmetje te krijgen. Ook niet te doen. Dat gaat erg stroef en dan buigen de adertjes. Daarna zijn ze niet meer aan te duwen.

Ik heb inderdaad een kniptangetje en de folie onderaan goed weg geknipt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
grasmaaier schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:03:
[...]

Heb ik niet de juiste connectoren? Ik heb het doorgenomen met de verkoper. Alles was goed en een leek kon het krimpen, was heel makkelijk.
Sommige kabel is gewoon te dik, dan krijg je slechts zeven van de acht aders in de stekker. Het soort stekker dat @p.w hier boven laat zien(die grote dingen) past dan wel, maar die doen het weer niet lekker met dunne(26AWG) kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Maar is het nog mogelijk wel een connector op deze kabel te krijgen? Wat is de eenvoudige oplossing die ook mij zou moeten lukken? Welke.connector heb ik dan nodig.

Het is de bedoeling dat de kabel vanuit de iggo aansluiting 30 meter door de tuin gaat naar de modem. Door de grond.

[ Voor 6% gewijzigd door grasmaaier op 25-02-2024 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.w

p.w

grasmaaier schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:21:
Maar is het nog mogelijk wel een connector op deze kabel te krijgen? Wat is de eenvoudige oplossing die ook mij zou moeten lukken? Welke.connector heb ik dan nodig.

Het is de bedoeling dat de kabel vanuit de iggo aansluiting 30 meter door de tuin gaat naar de modem. Door de grond.
Cat6
https://www.onlinekabelsh...dsuAux87m4_AaAjRZEALw_wcB

Cat5e

https://www.netwerkkabel....5-connector-met-tule.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
hebben deze dingen een naam? En denk je dat ik mijn draden wel door deze klemmetjes krijg? Want dat lukte bij mijn klemmetjes niet. de draden zijn te slap en de doorgangen zo smal dat het veel kracht kost. Dan gaan de draden buigen en kun je ze helemaal niet meer duwen.

haha, onze berichten kruisten elkaar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.w

p.w

grasmaaier schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:38:
[...]

hebben deze dingen een naam? En denk je dat ik mijn draden wel door deze klemmetjes krijg? Want dat lukte bij mijn klemmetjes niet. de draden zijn te slap en de doorgangen zo smal dat het veel kracht kost. Dan gaan de draden buigen en kun je ze helemaal niet meer duwen.

haha, onze berichten kruisten elkaar :P
Daar moet het mee lukken welke kabel is het cat 5/6/7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Het is 6

Ik zit het net te bekijken. Ik heb navraag gedaan naar toolles. Maar dat werd ontraden :s

https://www.utp-kabel.nl/...rol-soepel-zwart-cca.html

ik heb even gekeken naar de binnendraden:

Binnengeleider: AWG26/7 CCA

gaat dit passen denk je? zou je wel denken.

[ Voor 53% gewijzigd door grasmaaier op 25-02-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.w

p.w

grasmaaier schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:42:
Het is 6

Ik zit het net te bekijken. Ik heb navraag gedaan naar toolles. Maar dat werd ontraden :s

https://www.utp-kabel.nl/...rol-soepel-zwart-cca.html

ik heb even gekeken naar de binnendraden:

Binnengeleider: AWG26/7 CCA

gaat dit passen denk je? zou je wel denken.
Deze is voor awg26
https://www.onlinekabelsh...ctor-cat6a-klasse-ea.html

Of je belt of mailt ze eerst en geef specificate van kabel door.

En bestel dan stekkers 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:41
@grasmaaier Ik zou de CCA kabel terugsturen en 100% koper (CU) kabel kopen, zie Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Okay, dus de kabel zelf is eigenlijk ook niet goed of onbetrouwbaar begrijp ik?
Ook met de verkoper doorgenomen overigens. Er was namelijk praktisch geen keuze.

Laat ik opnieuw beginnen dan en jullie om advies vragen.

Voor een tijdelijke aansluiting van de modem (3jaar) moet er vanuit een bouwmeterkast buiten, waar de aansluiting van Ziggo binnenkomt een kabel door de grond naar een woonunit. Lengte is circa 25 meter.

De kabel ligt in de meterkast uiteraard dicht bij elektra. In de grond kan ik dit eventueel scheiden. In de woonunit weet ik nog niet hoe groot de afstand is.

Het moet dus een buitenkabel zijn. Klopt dat?
Het moet dus shielded zijn. Klopt dat?
Koper of cca?
Ik moet het kunnen krimpen als het niet kunt en klaar te koop is.
Andere factoren?

Ik vraag mij eerlijk gezegd af hoe belangrijk shielded en buitenkabel is. Volgensmij zijn de kabels prima waterdicht en nu liggen ze binnen ook langs snoeren etc. Is mij nooit opgevallen dat er een probleem is. 🤔

Wat zou dan een geschikte kabel zijn?
Ben(V) schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:13:
Helemaal nooit Rj45's aanknijpen is het beste advies.

Vaste bekabeling monteer je af op een wcd en daarna sluit je de boel aan met een kant en klaar gekochte patchkabel.
Dat is niet alleen veel eenvoudiger maar kwalitatief ook veel beter.
Ik begrijp nu wat hier bedoeld wordt. Moet ik dit in mijn situatie zo doen?

[ Voor 18% gewijzigd door grasmaaier op 26-02-2024 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
26AWG zou je zonder glijmiddel zo in een RJ45 kunnen steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:35
Waarom per se krimpen? Monteer er liever een doosje op waar je een normale UTP kabel op kunt aansluiten aan beide kanten. Altijd veiliger en makkelijker dan UTP connectoren te monteren, bij stevigere kabels voor vaste installatie en buiten gebruik is krimpen niet eens mogelijk. Daar heb je wandcontactdozen voor :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Andros schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:26:
Waarom per se krimpen? Monteer er liever een doosje op waar je een normale UTP kabel op kunt aansluiten aan beide kanten. Altijd veiliger en makkelijker dan UTP connectoren te monteren, bij stevigere kabels voor vaste installatie en buiten gebruik is krimpen niet eens mogelijk. Daar heb je wandcontactdozen voor :) .
oww, meen je dat? maar de kabel die ik nu heb is flexibel.

Ik neem aan dat als ziggo straks de aansluiting verplaatst naar de meterkast dat daar een doosje zit waar ik mijn kabel in moet klikken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Als je de kabel in gesloten buis legt buiten hoeft het niet perse een buitenkabel te zijn. Ik zou sowieso ook aanraden de kabel in een buis te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56

CyBeRSPiN

sinds 2001

grasmaaier schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:28:
[...]

Ik neem aan dat als ziggo straks de aansluiting verplaatst naar de meterkast dat daar een doosje zit waar ik mijn kabel in moet klikken toch?
Ja, maar dan kun je alsnog een standaard patchkabeltje gebruiken om van de modem naar je wandcontactdoos / patchpaneel te prikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
grasmaaier schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:28:
[...]

Is hier al door meerdere mensen aangehaald. Die kabel met folie die je hebt zal prima werken en is heus wel goede kwaliteit maar is gewoon niet geschikt om af te monteren met UTP stekkertjes. Genoeg mensen die dit blijven proberen, geen idee waarom.

YouTube: Een UTP kabel maken zonder gereedschap; gebruik een CAT6 wandcontact...

Doosje kopen met LSA aansluiting, juiste tool gebruiken om de kabel in dat doosje te monteren en daarna kun je gewoon met een normale UTP kabel je pc/modem/printer/etc aansluiten. Daar is die kabel van je ook voor bedoeld, gebruik hem dan ook op de juiste manier :) . Het juiste materiaal is het halve werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:22

FreakNL

Well do ya punk?

Inderdaad… Het is al 1000x gezegd op Tweakers.

- Patchkabel koop je op maat met gegoten stekkers. En daar blijf je vanaf, daar ga je geen stekkers op lopen vrotten
- Installatiekabel (stug, solid) koop je op de rol en monteer je af op LSA.

LSA =
Patchpaneel
Parchdoosje
WCD
Keystone

Etc….

[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 26-02-2024 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Andros schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:34:
[...]

Is hier al door meerdere mensen aangehaald. Die kabel met folie die je hebt zal prima werken en is heus wel goede kwaliteit maar is gewoon niet geschikt om af te monteren met UTP stekkertjes. Genoeg mensen die dit blijven proberen, geen idee waarom.
26AWG of zelfs 27AWG CCA is geen goede kwaliteit kabel en kabel met soepele kern en zo verschrikkelijk dun kun je ook niet afwerken in een LSA aansluiting. Dat is gewoon slecht advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
bjusterbaarlik schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:47:
[...]

26AWG of zelfs 27AWG CCA is geen goede kwaliteit kabel en kabel met soepele kern en zo verschrikkelijk dun kun je ook niet afwerken in een LSA aansluiting. Dat is gewoon slecht advies.
Bedrijfsmatig misschien wel, ligt een beetje aan je eisen. Voor thuisgebruik zal het ook niet de beste kabel zijn maar ik kom genoeg situaties tegen die wat houtje/touwtje gemonteerd zijn en toch een aantal jaar goed werkt. Zoals gezegd: "het zal prima werken" maar in dit geval gaat het gepruts met connectors een groter probleem zijn dan de kwaliteit van de kabel :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
grasmaaier schreef op maandag 26 februari 2024 @ 06:50:
Okay, dus de kabel zelf is eigenlijk ook niet goed of onbetrouwbaar begrijp ik?
Ook met de verkoper doorgenomen overigens. Er was namelijk praktisch geen keuze.

Laat ik opnieuw beginnen dan en jullie om advies vragen.

Voor een tijdelijke aansluiting van de modem (3jaar) moet er vanuit een bouwmeterkast buiten, waar de aansluiting van Ziggo binnenkomt een kabel door de grond naar een woonunit. Lengte is circa 25 meter.

De kabel ligt in de meterkast uiteraard dicht bij elektra. In de grond kan ik dit eventueel scheiden. In de woonunit weet ik nog niet hoe groot de afstand is.

Het moet dus een buitenkabel zijn. Klopt dat?
Het moet dus shielded zijn. Klopt dat?
Koper of cca?
Ik moet het kunnen krimpen als het niet kunt en klaar te koop is.
Andere factoren?

Ik vraag mij eerlijk gezegd af hoe belangrijk shielded en buitenkabel is. Volgensmij zijn de kabels prima waterdicht en nu liggen ze binnen ook langs snoeren etc. Is mij nooit opgevallen dat er een probleem is. 🤔

Wat zou dan een geschikte kabel zijn?

[...]

Ik begrijp nu wat hier bedoeld wordt. Moet ik dit in mijn situatie zo doen?
Ik zou sowieso ff die verkoper een tik op de vingers geven.

Die kleine schoentjes voor de aders zijn bedoelt voor andere UTP kabels, met een dunnere isolatie. Die kabel wat jij hebt vraagt om net iets grotere gleuven voor de aders :)

Been there, done that. Ik heb toen een quick fix gekozen en de isolatie om de aders laten krimpen met vuur en een beetje rollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:18
Koop gewoon een CAT 6 UTP met stugge aders met een dikte van AWG 24.
Shielding is volkomen overbodig, maakt het lastiger te verwerken en veroorzaakt potentieel problemen met aarding als je het verkeerd doet.
Verder monteer vaste bekabeling altijd af op lsa dus wcd, keystone of patchpaneel.

Als de kabel door de grond moet is het verstandiger hem in een buis te leggen, daar kun je het beste grijze pvc buis voor gebruiken en hoef je geen dure grondkabel toe te passen.
Wel netjes verlijmen zodat er geen vocht in kan.
Als je denkt ooit de kabel te willen vervangen of nog iets anders er door te trekken dan neem je 32mm riolering buis.
Om naar boven te gaan lijm je aan beide uiteinden twee bochtjes van 45 graden op de buis, dat werkt veel soepeler dan een bocht van 90 graden.

En nogmaals, nooit RJ45's aanknijpen, die maken alleen oppervlak contact, terwijl bij een lsa de stugge ader tussen een vorkje geduwd wordt waardoor de ader ingesneden wordt en zo een las maakt.
Een lsa verbinding blijft altijd corrosievrij en een Rj45 niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
beste tweakers,

Ik vind het heel fijn dat iedereen zo constructief meedenkt. Ik krijg heel veel informatie ook. Ik dacht vooraf dat ik het duidelijk had, maar nu blijkt dit niet volledig te zijn. Ik had mij hier eerder moeten melden.

Een aantal adviezen van jullie verschillen echter. En het is mij niet duidelijk hoe de aansluiting in de bouwkast er straks uit ziet. Ik ging ervanuit dat dit hetzelfde zou zijn als wat er nu de woning in komt. Ik heb deze vraag nu bij de aannemer neergelegd.

Hoe dan ook, ik heb hier nu 50 m. kabel en wat gereedschap. Ik kan geld en tijd steken in deze kabel correct aan te sluiten.
Of ik kan geld en tijd steken in het kopen van een andere kabel, en die wel of niet extra te beschermen voor onder de grond, wat ook geld en tijd kost.

Ik zet e.e.a. even op een rij.

wordt vervolgd.

aanvulling:
Okay, ik durf het bijna niet te zeggen. Maar dit idee werkt alleen als de modem in de bouwkast hangt. want daar komt een AOP kastje. Het is even de vraag of dit kan i.v.m. vocht.

Als de modem in de woonunit komt dan zal de aansluiting gewoon 20 m doorgetrokken. Dan heb ik dit hele gedoe niet. De vraag is alleen of dit wel kan. Ik wordt er nogmaals over terug gebeld.

[ Voor 21% gewijzigd door grasmaaier op 26-02-2024 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:58
Ik lees Ziggo en AOP.
Dat betekent dat je een COAX aansluiting gaat krijgen in je bouwkast. Dan zul je dus de modem in de bouwkast moeten hangen, en van daaruit verder met UTP (FTP is volkomen overbodig in dit geval).
Wil je het modem niet in de bouwkast hangen, dan zul je dus een Coax verlenging moeten maken, maar dat wordt niet ondersteund door Ziggo. (lees: het werkt meestal (als het goed is aangesloten), maar bij problemen gaat ziggo je niet helpen)

Zolang je het modem altijd aan laat staan, zal deze voldoende warmte genereren om zichzelf vochtvrij te houden. De bouwkast moet dan natuurlijk wel droog en tochtvrij zijn.

Ook ik zou aanraden om gewoon een UTP kabel (koper, met vaste kern) te gebruiken met aan beide zijdes een keystone. Je maakt dus als het ware aan beide zijdes van de kabel een stopcontact. Vanuit dit stopcontact kun je dan met een korte patchkabel het modem of de switch aansluiten

[ Voor 10% gewijzigd door OverTheTop op 26-02-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Dat wordt niet ondersteund door Ziggo? Als het goed is gaat de aannemer mij dat dan vertellen. Want ik heb beide opties besproken en gevraagd wat nu verstandig is. :D

Even afwachten. zou twee dagen duren.

tenzij ze de coaxaansluiting direct in de woonunit plaatsen. Het betreft een tijdelijke aansluiting. een verplaatsing. Dus ze moeten sowieso kabels verlengen of vervangen. Ik krijg de indruk dat ze de aansluiting gewoon in de unit moeten plaatsen.

Ik had er nog niet aan gedacht, maar ik zit dan natuurlijk ook met de tv aansluiting.

[ Voor 47% gewijzigd door grasmaaier op 26-02-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:12

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de vraag van @synorluna afgesplitst naar Waarom geen connectoren knijpen op vaste kabels?.
Pagina: 1