Airco met luchtontvochtiger: all-in oplossing voor zolder?

Pagina: 1
Acties:

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-11 09:30
Ik zit met een zeer vergelijkbare situatie, wij drogen onze was op zolder dus dat helpt ook niet.
Precies ja, zeer herkenbaar. In combinatie met een wtw is verwarmen een hele goede oplossing lijkt me, maar ik krijg een normale MV-box al niet in mn huis verwerkt, laat staan een grote wtw :(.
Ik vertrouw je helemaal, ik ben wel klaar met die aircos, veel te veel tijd aan besteed weer.
Ik kon mijn nieuwsgierigheid toch niet bedwingen, en heb toch meer onderzoek gedaan naar die Daikin Ururu Sarara. Afgaande op wat ik in de boekjes van Daikin lees, heeft dit model wel degelijk een functie om te ontvochtigen zonder de kamertemperatuur te beinvloeden. Zoals de theorie voorschrijft, doet hij dat door de lucht eerst af te koelen en daara weer op te warmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88i5gzmbrS6C9GsvQfOYb4Z2W6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rMexR0weKRCx3qCkppzSLemG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mliohiAFkz7kKB1ukRkmNLcNJkE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JTud1Fmp9JfwcwLhU5HWV1xF.png?f=fotoalbum_large

Dat betekent dus wel dat de twee functies eigenlijk tegen elkaar in werken. Hoe zou het stroomverbruik van de ontvochtigingsfunctie zich dan verhouden tot enkel koelen of verwarmen, twee keer zo hoog? En maakt het nog uit of het temperatuurverschil tussen binnen en buiten niet zo groot is, maakt dat een airco dan nog inefficienter? Dus stel ik wil hem gebruiken om mijn zolder te ontvochtigen in de winter, en het is buiten bijv 7 graden, en binnen op zolder 12, hoe zou dat het energieverbruik van deze functie dan beinvloeden?

Mocht iemand een gevoel hierbij hebben hoor ik het heel graag. Alvast bedankt!

• FJA
DIY schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:18:
uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat ventileren de oplossing is: Ons huis was door de vorige bewoner voorzien van dubbelglas en spouwisolatie, maar de ventilatieroosters waren ze voor het gemak vergeten. Gevolg was dat we in de winter constant natte ramen en kozijnen hadden en in de badkamer en hoeken van kamers schimmel.
Na het plaatsen van ventilatie is dit helemaal verdwenen. Terwijl de isolatie gelijk is gebleven!
Bedankt, ja een MV zou super zijn, maar om een MV te installeren, allemaal op mn kleine zoldertje, zonder dat het foeilelijk wordt, heb ik een tijd geleden al overwogen, maar is echt niet (normaal) te doen. Enige optie zou om de hoek zijn in de studeerkamer, maar dan is de vraag hoe vanaf daar bij mijn slaapkamer te komen, idealiter zou je direct in de vloer gaan en dan (omhoog en) bij de dakkapel uitkomen - maar ik vrees dat mijn houten vloer massieve draagbalken heeft precies haaks op de richting die de pijp zou moeten gaan, dus dan zou ik daar enorme gaten in moeten maken 8)7 . En anders bovenlangs, maar dan loopt de schacht heel lelijk langs de muur, al zou hij op zich wel mooi hoog uitkomen in het bergvlieringkje. En dan nog de aansluiting het dak uit ... ik zou mn halve zolder moeten verzagen om er iets moois van te kunnen maken....

(in rood de problematische schimmelplekken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0UMH6_Gyu8as4eQgTXTLa3sjHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hVPGu157mbvR5eRgTCqTQfra.png?f=fotoalbum_large
ik heb het tot zover op 2 locaties gezien en werkend gehad en het is verre van een toffe functie in de prakijk. het is leuk op papier maar als je erbij staat word je ramgek van de constant wisselende temperatuur uit de binnenunit en de buitenunit worden de mensen buiten horendol van door de constant schakelende kleppen elke paar minuten tussen koelen en verwarmen. iets wat je binnen ook constant hebt door het geborrel in de leidingen, iets waar vooral mensen met multisplits zich in kunnen herkennen.
efficientie kan je ook met een lampje zoeken ten opzichte van een dedicated machine die gewoon ontvochtigt tot een bepaald percentage en alle warmte gewoon binnen houd. de bevochtingsfunctie werkt met een warmtewiel en COP1 element in het buitendeel. super efficient.... :X
Heel erg bedankt voor het delen van je ervaring! Dat klinkt inderdaad niet als een machine waar ik mijn hoop op moet vestigen, en hij is inderdaad ook nog eens foeilelijk ondanks dat ze pochen met 'design award' voor dit misbaksel, en super duur ja.

Wat bevindingen: ik heb dit weekend alle schimmel van de muur gekrabd, door laag na laag aan verf- en stucwerk te verwijderen, en op het einde de boel nog met een vochtige doek met azijn afgenomen (de (dieper gelegen) zwarte schimmel steekt enorm af tegen de omgeving zonder schimmel als je het stucwerk bevochtigt), en precies die plekken waar eerst schimmel zat droogde heel veel langzamer dan alle andere delen; dus in het midden van de muur trok de donkere kleur van het vocht in een half uur weg, terwijl langs de randen van de muur richting het schuine dak de verkleuring van het vocht wel anderhalf uur zichtbaar bleek. Dus overduidelijk dat daar gewoon veel en veel minder luchtstroom aanwezig is. Dat betekent dus dat het niet zozeer een koudebrug is op die plekken (althans in ieder geval ook een gebrekkige luchtstroom daar).

Verder merk ik dat het met de huidige (milde) buitentemperatuur ongeveer 3 graden kouder is op zolder dan in de woonkamer een verdieping lager, en is de luchtvochtigheid bij 16,1 graden 71 procent. Om de luchtvochtigheid binnen goed te kunnen monitoren, en hopelijk zo laag mogelijk te krijgen, heb ik afgelopen nacht - na de muur overdag al goed te hebben laten drogen - de kieren bij de ramen van de dakkapel zo goed mogelijk gedicht, de radiator vol open gezet en m'n hele huis de nacht door warm gestookt (slaapkamer hele nacht niet onder de 15 geweest), en richting de ochtend nog zo'n 3 uur de ontvochtiger aan gehad, met als resultaat een luchtvochtigheid van 65% in de ochtend. De test was om even geen lucht van buiten aan te trekken en puur te kijken hoe droog ik de kamer onder realistische omstandigheden kan krijgen, niet zo dus. En dit is een flink zware ontvochtiger, dus die airco gaat al helemaal niks uitrichten.

Als ik mijn isolatie op zolder zo kan krijgen, dat het op zolder ongeveer net zo warm blijft als in de woonkamer, dan is de wens en hoop dat ik 's nachts de kachel toch lager kan zetten dan overdag, zonder dat het op zolder onder de 15 graden komt. En liefst nog warmer op zolder dan in de woonkamer (zou kunnen want relatief grote radiator hangt in de dakkapel), zodat er nog marge op zit voor de ventilatieschuifjes.

[ Voor 3% gewijzigd door FJA op 03-03-2024 21:12 ]

• FJA
DIY schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:07:
Kun je de MV niet op je bergvliering hangen en dan direct door het dak afvoeren? Je kun dan via het plafond misschien ook makkelijker in de kamers komen. De slangen en gaten hoeven overigens maar 120mm te zijn.
Goeie, had ik niet aan gedacht!

Ik heb gelijk even gemeten, en ik denk dat het moet lukken: de ruimte vanaf de bovenste gording tot aan de (afdekking van de) nok is 95 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX77v6QomphRlbb9wZwgO8ffh-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jxub4xLPn09a1aIOSrbll9ed.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn slaapkamer loopt een horizontale balk evenwijdig aan de nok, maar net 35 cm (gok ik) eronder. Deze loopt gek genoeg niet door in de studeerkamer. Maar in de slaapkamer vormt dit dan mooi de nieuwe basis voor het 'plafond', met daarboven de nieuwe dikke laag PIR en daar weer onder, naast de balk, de ventilatiebuis; zit ie ook mooi hoog in de kamer, het meest vochtige deel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1r7Y57o_e1MRQzg6yZOHiXGRdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0j3Ha0mfLZ01Bnd41c0fkVdK.jpg?f=fotoalbum_large

Een MV moet sowieso lukken, en heeeeel misschien zelfs een hele kleine wtw. De Blauberg Komfort Ultra D105 is de kleinste wtw die ik zo snel kan vinden, en die is - wonderbaarlijk genoeg - maar 60x37x13. Nou heb je met een wtw volgens mij wel twee keer zo veel buizen nodig (want ook aparte toevoer), dus dat is misschien wat hoog gegrepen - gezien de beschikbare ruimte. Maar goed een simpele MV met enkel een afvoerpijp naar de slaapkamer, en 1 in ruimte waar hij hangt (studeerkamer) moet sowieso wel lukken denk ik - dan alleen kijken of ik er een kan vinden met een vochtsensor of een die op afstand bestuurbaar is, zodat ik hem zelf kan inschakelen wanneer ik wil. Het idee dat hij dag en nacht aanstaat, ook in de zomer en lente, vind ik dan weer wat onnodig.

Dan zou ik nog steeds een airco willen in de slaapkamer, maar goed, dat moet dan maar gewoon weer een aparte installatie worden helaas. Ik had gehoopt op de een of andere manier het probleem van ventilatie en koeling in 1 te kunnen oplossen, maar dat zit er dan helaas niet in, maar goed, op zich ben ik tevreden met het plan. Heel erg bedankt dus voor het goede idee!
Pagina: 1