Airco met luchtontvochtiger: all-in oplossing voor zolder?

Pagina: 1
Acties:

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-05 12:16
Hallo allemaal,

Ik woon in een jaren 30 hoekhuis (bovenwoning) en ben bezig een groot isolatie-ventilatie plan te maken voor mijn zolderverdieping, waar ik mijn slaapkamer heb en een studeerkamer. De aanleiding is flinke schimmelvorming deze winter. De reden daarvoor is vrij simpel: ik heb de boel boven veel en veel te koud gelaten, omdat ik de studeerkamer momenteel niet gebruik en de slaapkamer prima bruikbaar vindt als hij koud is. Resultaat: enorm veel schimmel in de studeerkamer (op het Noorden gelegen en totaal in ongebruik gelaten) en een aardig begin in mijn slaapkamer. De isolatie is op dit moment vrij matig (8 cm glaswol) en de ramen in de dakkapel in de slaapkamer kieren ook enorm, dus stoken vond ik weggegooid geld. Niet zo handig allemaal dus, maar al doende leert men.

Ik was toch al voornemens flink dikke PIR te nemen en de glaswol te verwijderen, dus op zich is de schimmel geen ramp, alles gaat er in het voorjaar toch uitgesloopt worden. De focus is nu alleen wel: hoe ga ik dit in de toekomst voorkomen. Ik heb flink onderzoek gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat de luchtvochtigheid bij mij in de winter op zolder altijd heel hoog is, rond de 70-80 procent, samen met mijn neiging om niet 'onnodig' te stoken leidt dat tot een fijn koud en nat klimaat voor schimmel.

De toekomstige isolatie gaat ervoor zorgen dat stoken weer 'loont' en niet direct naar buiten vliegt, alleen daarmee zit ik nog met de luchtvochtigheid. Ik heb geen (balans)ventilatie of wat dan ook, en die aanleggen is ook een enorme uitdaging. Nu ben ik er tijdens mijn onderzoek achter gekomen dat een airco ook kan ontvochtigen, samen met de mogelijkheid om te verwarmen, te koelen EN te ventileren, zou dit eigenlijk de perfecte flexibele klimaatcontrole kunnen opleveren.

Ik heb echt al uren rond gezocht, maar kom echt niet verder dan de daikin ururu sarara. Die wordt echt gepromoot op zn diverse functionaliteiten, maar de prijs is er ook wel naar. Ik lees dat hij 'uniek' is, maar volgens mij slaat dat vooral op zijn BEvochtigingsfunctie, daar heb ik nu juist totaal geen behoefte aan want de luchtvochtigheid is altijd sky high bij mij. Van alle andere airco's heb ik echt de grootste moeite om hun functionaliteiten te ontdekken. Ik ben echt op zoek naar een airco met een luchtvochtigheidssensor en programma om die te controleren, maar dat is zo specifiek dat ik echt niks vind helaas.

Dus mijn vragen:
1. klinkt een airco als een geschikte oplossing voor mijn luchtvochtigheidsprobleem?
2. kent iemand een goede complete website voor het vergelijken van aircos en hun functionaliteiten?
3. heeft iemand ervaring met een soortgelijk probleem en het gebruik van airco specifiek voor de luchtvochtigheid?
4. kan iemand iets zeggen/schatten over het energieverbruik van de ontvochtigingsfunctie op een airco vergeleken met bijv koelen? (dus hoe relevant is het energielabel)
5. en ten slotte, als het meezit en mensen met ervaringen zijn, kan iemand een model aanraden?

Alvast heel erg bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door FJA op 29-02-2024 19:59 ]

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik heb ook een koude afgesloten zolder met matige isolatie die ik niet verwarm. Het is er wel een stukje warmer dan buiten, maar het is er absoluut fris. Ik heb alleen nul vochtproblemen, omdat ik in de rest van mijn huis een onderdruk creëer met afzuiging en de vloer relatief vochtdicht is. Dit zorgt ervoor dat al het vocht wat de woning in wordt gebracht door de was, douchen, koken en gewoonweg te leven, nauwelijks zijn weg naar zolder kan vinden.

Dus voordat je actief gaat ontvochtigen (wat ook energie kost), denk eerst of je met wat slimme ventilatie ingrepen wat van je geproduceerde vocht direct naar buiten kan blazen.

En ik durf eigenlijk niet te zeggen of je gelijktijdig kan ontvochtigen en verwarmen met een airco. Ik dacht van niet, maar ik kan ernaast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:36
Ontvochtigen is een alternatieve manier van koelen, de binnenunit koelt gewoon en daardoor condenseert er water dat via de condensafvoer wordt afgevoerd.

Volgens mij is het vooral bedoeld om te verkoelen, als het nog niet heel warm is.
Ik denk dat het vooral werkt bij hele hoge luchtvochtigheid en matig hoge temperaturen.

Ventileren is mogelijk alleen het laten blazen van de ventilator, dus het verplaatsen van lucht. Er is dan geen uitwisseling met buitenlucht?

Volgens mij ben je beter af als je op droge dagen lekker een raam open zet.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-05 21:27
Met een airco gebruik je de ontvochtigingsfunctie in de zomer,het is inderdaad een koelfunctie.
In de winter kun je met een airco verwarmen, dan gaat ook de luchtvochtigheid omlaag, maar niet meer dan met iedere andere vorm van verwarmen, daar heb je dus geen airco voor nodig.

8 cm glaswol is weliswaar niet de huidige nieuwbouwnorm maar ook niet heel slecht.
Als de ruimte alsnog slecht geisoleerd is/veel afkoelt dan moet je dat ergens anders zoeken, alleen de glaswol door PIR vervangen gaat je niet veel brengen.

Op zich is het normaal dat de luchtvochtigheid in een dergelijke ruimte flink oploopt;
er komt warme lucht uit andere delen van de woning waar wel gestookt wordt, die lucht koelt dan af in je studeerkamer en daardoor schiet de relatieve vochtigheid (Rv) omhoog.
Verder isoleren en luchtdicht maken met in ieder geval een beetje stoken op zolder zal verbetering geven.
Alleen een airco plaatsen is geen oplossing.

• FJA
frennek schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:09:
En ik durf eigenlijk niet te zeggen of je gelijktijdig kan ontvochtigen en verwarmen met een airco. Ik dacht van niet, maar ik kan ernaast zitten.
Hoeft zeker niet gelijktijdig, juist niet eigenlijk want ik heb vaak geen behoefte aan extra warmte. Ik heb sinds een paar dagen een mobiele ontvochtiger en die haalt de relatieve luchtvochtigheid van ongeveer 80 naar 70% in drie uur tijd, en haalt dan ongeveer 300 a 400 mililiter water uit de lucht. En dat gebeurt met de huidige weersomstandigheden, waarbij de luchtvochtigheid buiten ongeveer 80 procent is - dus hij maakt het echt een stuk lager dan buiten (dus ventileren zou niet hetzelfde resultaat kunnen geven).

En voor de verwarmingsfunctie zou ik de airco alleen af en toe gebruiken als het echt steenkoud is. Ik heb gewoon een HR-ketel met radiator, ook op de zolderkamers. Maar zeker die in de slaapkamer trekt het niet om de ruimte goed op pijl te houden, dus als ik dan een beetje zou willen bijstoken - zonder het hele huis meteen te hoeven doen - moet ik eigenlijk eerst de radiator in (in ieder geval) de woonkamer dichtdraaien en de thermostaat omhoog zetten om alleen mijn slaapkamer warm(er) te krijgen. Tis een gedoe want de radiator zit in een bekasting, en het idee staat me niet aan :P. Dus die airco kan dan af en toe gewoon een beetje extra gemak bieden, hetzelfde in de zomer als er een hittegolf is.
Volgens mij is het vooral bedoeld om te verkoelen, als het nog niet heel warm is.
Met een airco gebruik je de ontvochtigingsfunctie in de zomer,het is inderdaad een koelfunctie.
Jullie bevestigen dat de ontvochtigingsfunctie duidelijk een ondergeschoven kindje is ;) , want het is echt een aparte functie die de lucht niet koelt. Voor dat laatste deel moest ik even goed zoeken, maar lees hier de onderste alinea bijv maar eens: https://nuaircobestellen.nl/ontvochtigen-met-airco/

Met mijn zoektocht ook weer wat nieuwe merken gevonden die zo'n functie hebben, dus ik ben in ieder geval weer een stukje verder. Mocht er nog iemand zijn met ervaringen hiermee, hoor ik het graag!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-05 21:27
FJA schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:40:
[...]
Jullie bevestigen dat de ontvochtigingsfunctie duidelijk een ondergeschoven kindje is ;) , want het is echt een aparte functie die de lucht niet koelt. Voor dat laatste deel moest ik even goed zoeken, maar lees hier de onderste alinea bijv maar eens: https://nuaircobestellen.nl/ontvochtigen-met-airco/

Met mijn zoektocht ook weer wat nieuwe merken gevonden die zo'n functie hebben, dus ik ben in ieder geval weer een stukje verder. Mocht er nog iemand zijn met ervaringen hiermee, hoor ik het graag!
Je bent nogal koppig, probeer dat opzij te zetten.

Met een airco ontvochtigen is altijd een functie van condenserend koelen.
De airco gebruikt stroom, zet die om in koude binnen, water condenseert op de binnenunit en loopt weg via de afvoer.
Dat is hoe je het de zomer doet.

In de winter kun je datzelfde stroomverbruik beter gebruiken om te verwarmen, daardoor gaat de Rv ook omlaag en belangrijker de binnentemperatuur gaat daardoor ook omhoog ipv omlaag.

Je hebt geen oplossing gevonden, je zit op een dood spoor.

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

FJA schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:57:

Ik heb flink onderzoek gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat de luchtvochtigheid bij mij in de winter op zolder altijd heel hoog is, rond de 70-80 procent, samen met mijn neiging om niet 'onnodig' te stoken leidt dat tot een fijn koud en nat klimaat voor schimmel.
Bij welke temperatuur? Je kunt omrekenen wat de luchtvochtigheid zou worden als je verwarmt.
Ik heb sinds een paar dagen een mobiele ontvochtiger en die haalt de relatieve luchtvochtigheid van ongeveer 80 naar 70% in drie uur tijd, en haalt dan ongeveer 300 a 400 mililiter water uit de lucht.
Ik denk dat je last hebt van tocht. Zonder tocht zou je zo'n 250 m³ lucht van 15 °C moeten ontvochtigen van 80% naar 70% om er 300 mL water uit te trekken. Als er via tocht nieuwe vochtige lucht wordt aangevoerd, ga je dat nooit winnen.

Beschermheer van het consumentenrecht

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:49

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik weet niet hoe warm het bij je binnen is, maar tenzij het binnen, nagenoeg dezelfde temperatuur is als buiten, moet je rekening houden met het feit dat relatieve vochtigheid precies dat is - relatief en afhankelijk van de temperatuur.

Hier zijn de slaapkamers 15 a 16 graden en daardoor, "ondanks" ventileren met die vochtige lucht van buiten, slechts 50% RV.

Condenseren is ook geen magie. Het staat in de door jou aangehaalde bron; hij doet dat door de lucht langs een koud element te leiden. Een airco moet koelen om te kunnen ontvochtigen. Dat is inherent aan hun werking. Bij de meeste airco's bestaat ontvochtigen dan ook uit niets meer dan koelen op het laagste vermogen.

Mijn conclusie is dan ook dat je, in je strijd tegen vocht, alles dicht houdt en/of een vochtbron in huis hebt (houten vloeren? natte kruipruimte? vochtdoorslag vanuit de spouw?) en daardoor meer vocht binnen houdt dan normaal. Ik zou het in die hoek(en) zoeken.

Het devies is niets voor niets ventileren. Een airco is geen (structurele) oplossing.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:14
De schimmel komt puur doordat het te koud werd.

Als je de airco gebruikt om het niet tever af te laten koelen dan ben je er al. Neem aan dat je iets als een (velux)raam met ventilatiemogelijkheid hebt. Dat is zeker voldoende om een fatsoenlijke luchtvochtigheid te krijgen.

Voor je eigen comfort is het bij het slapen fijn om iets van ventilatie te hebben (maar daar wil je dan geen airco voor gebruiken, maar gewoon een rooster, raam open, of afzuiging ergens in huis die onder de deur door afzuigt).

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:49

Aardedraadje

Met kabelschoen

Glaswol van 8cm heeft trouwens een Rd-waarde van 2,4 o.i.d. Ja het is achterhaald t.o.v. het huidge bouwbesluit, maar zeker niet slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de "droogfunctie" is niks anders dan de fan op de laagste stand forceren zodat er maximaal condens op de verdamper kan neerslaan en wegdruppelen in de lekbak.
de ontvochtigingsfunctie op een airco is niks meer dan een leuke extra omdat het de fabrikant niks kost behalve een knoppie op de bedieing ervoor zetten het is niet een fysiek andere stand van werking, alleen een geforceerde lage fansnelheid. dat de fabriekant het verkoopt wil niet zeggen dat het ook echt iets anders is. zelf de unit op koelen zetten met de fan op laag doet hetzelfde.

als je echt wil drogen moet je ook erbij verwarmen. een losse ontvochtiger/droger machine die je gewoon in een hoek plemt is verreweg het makkelijkste en beste op de lange termijn.

aircos raken compleet beschimmeld van binnen als je die te lang te koud hebt staan. ik zie het heel vaak in serverruimtes waar de oude ict-man nog steeds denkt dat het 18 graden moet zijn in een serverruimte. na een paar jaar is de airco compleet dichtgekoekt van de schimmel.

[ Voor 44% gewijzigd door flippy op 29-02-2024 23:45 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJA
Bedankt voor de antwoorden (en het psychologisch advies).

[/quote] In de winter kun je datzelfde stroomverbruik beter gebruiken om te verwarmen, daardoor gaat de Rv ook omlaag en belangrijker de binnentemperatuur gaat daardoor ook omhoog ipv omlaag.
[quote]

Een hogere binnentemperatuur leidt ook weer tot meer condensatie op de koude ruiten en stenen gevel op zolder, dus vandaar dat ik op zoek was specifiek naar een manier om te ontvochtigen zonder per se te hoeven verwarmen. Maar inderdaad de airco lijkt een dood spoor, want hoewel de fabrikanten zelfs in hun gebruikshandleidingen verdekkende termen gebruiken om te verhullen dat de aparte ontvochtigingsfunctie altijd gepaard gaat met een temperatuurdaling, lees ik - op een ander forum - persoonlijke ervaringen van mensen die met hetzelfde probleem worstelen en bevestigen dat ontvochtigen 'altijd' gepaard gaat met temperatuurdaling bij een airco. In theorie zijn er natuurlijk zat manieren waarop dat niet het geval zou hoeven zijn (door de lucht weer langs een warmte-element te leiden), maar goed, blijkbaar worden ze zo niet gemaakt.
Ik denk dat je last hebt van tocht. Zonder tocht zou je zo'n 250 m³ lucht van 15 °C moeten ontvochtigen van 80% naar 70% om er 300 mL water uit te trekken. Als er via tocht nieuwe vochtige lucht wordt aangevoerd, ga je dat nooit winnen.
Dat is absoluut het geval inderdaad; de ruiten in de dakkapel op zolder sluiten niet goed dus tochten aardig. Het verklaart ook waarom ik het idee kreeg dat ik de luchtvochtigheid niet onder de 70% kreeg, want dat was de luchtvochtigheid buiten. Scherp, dank.
Mijn conclusie is dan ook dat je, in je strijd tegen vocht, alles dicht houdt en/of een vochtbron in huis hebt (houten vloeren? natte kruipruimte? vochtdoorslag vanuit de spouw?) en daardoor meer vocht binnen houdt dan normaal. Ik zou het in die hoek(en) zoeken.
Het zit op zich wel aardig dicht ja, maar toch wel vaak of zo'n klepje van een veluxraam open of anders wel de kieren bij de ruiten in de dakkapel. Ik heb inderdaad parket op zolder, en veel houten balken ook, maar die zouden op een gegeven moment toch wel klaar moeten zijn met vocht afgeven? Nu is het dus ook wel zo dat ik op zolder nauwelijks stook momenteel, dus het is daar rond de 10 meestal, dus ik ben benieuwd op wat voor luchtvochtigheid ik uit zou komen als ik op 15 graden ofzo zat. Punt momenteel is alleen dat om op zolder op 15 uit te komen, moet ik in de woonkamer naar 20+ zeker wel, en dat is voor mij totaal onnodig als ik hele dagen van huis weg ben. Maar goed, zodra het dak beter is geisoleerd is dat al veel beter in balans en hoeven ik niet meer op volle kracht te stoken om het een beetje acceptabel te krijgen.
De schimmel komt puur doordat het te koud werd.
Ook waar. Ik hoopte niet te hoeven stoken en gewoon alleen te kunnen ontvochtigen met een slimme machine, maar die bestaat dus niet, anders dan een mobiele ontvochtiger.
Glaswol van 8cm heeft trouwens een Rd-waarde van 2,4 o.i.d. Ja het is achterhaald t.o.v. het huidge bouwbesluit, maar zeker niet slecht.
Neuh tis wel wat inderdaad, maar de PIR die ervoor terug komt wordt 12 cm, dus das wel de moeite waard :)

Maar goed, bedankt allemaal voor het meedenken, totdat er een mobiele ontvochtiger op de markt komt die je aan de muur kan schroeven richt ik mn pijlen op het verbeteren van mn isolatie.

edit: en toch ga ik nog even goed onderzoek doen naar die daikin ururu sarara want er wordt zo schreeuwerig gedaan over zn unieke ventileer, be- en ontvochtigingsfuncties, dat ik stiekem toch nog hoop koester. Koppig, misschien, maar anders hadden we nog steeds in berenhuiden gelopen :+

[ Voor 4% gewijzigd door FJA op 01-03-2024 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FJA schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 00:02:
Maar goed, bedankt allemaal voor het meedenken, totdat er een mobiele ontvochtiger op de markt komt die je aan de muur kan schroeven richt ik mn pijlen op het verbeteren van mn isolatie.

edit: en toch ga ik nog even goed onderzoek doen naar die daikin ururu sarara want er wordt zo schreeuwerig gedaan over zn unieke ventileer, be- en ontvochtigingsfuncties, dat ik stiekem toch nog hoop koester. Koppig, misschien, maar anders hadden we nog steeds in berenhuiden gelopen :+
Die muur gemonteerde modeelen bestaan gewoon hoor.

En laat je asteblief niet naaien door de "wij an wc eend" marketing van daikin. Het is marketingonzin, klaar uit.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
En laat je asteblief niet naaien door de "wij an wc eend" marketing van daikin. Het is marketingonzin, klaar uit.
Ik vertrouw je helemaal, ik ben wel klaar met die aircos, veel te veel tijd aan besteed weer.

En de muur gemonteerde modellen kosten een fortuin helaas (bedoeld voor zakelijke partijen: zwembaden, musea en archieven), dus het hele idee van een goede permanente slimme ontvochtiger is wel klaar nu. Wat een deceptie ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-04 10:10
Ik zit met een zeer vergelijkbare situatie, wij drogen onze was op zolder dus dat helpt ook niet.
Heb het plan een airco op de overloop (zolder, open trap) te hangen om temperatuur op min. 16 graden te houden, ook in de winter, offertes binnen. Daarnaast wil ik een decentrale WTW ventilatie plaatsen in dezelfde ruimte. Moet nog wel uitzoeken hoe deze systemen met elkaar samenwerken, de binnenunit airco en ventilatiepunt zouden een meter of 2-3 van elkaar gemonteerd worden aan dezelfde muur, dus dat zal wel niet ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
Ik zit met een zeer vergelijkbare situatie, wij drogen onze was op zolder dus dat helpt ook niet.
Precies ja, zeer herkenbaar. In combinatie met een wtw is verwarmen een hele goede oplossing lijkt me, maar ik krijg een normale MV-box al niet in mn huis verwerkt, laat staan een grote wtw :(.
Ik vertrouw je helemaal, ik ben wel klaar met die aircos, veel te veel tijd aan besteed weer.
Ik kon mijn nieuwsgierigheid toch niet bedwingen, en heb toch meer onderzoek gedaan naar die Daikin Ururu Sarara. Afgaande op wat ik in de boekjes van Daikin lees, heeft dit model wel degelijk een functie om te ontvochtigen zonder de kamertemperatuur te beinvloeden. Zoals de theorie voorschrijft, doet hij dat door de lucht eerst af te koelen en daara weer op te warmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88i5gzmbrS6C9GsvQfOYb4Z2W6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rMexR0weKRCx3qCkppzSLemG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mliohiAFkz7kKB1ukRkmNLcNJkE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JTud1Fmp9JfwcwLhU5HWV1xF.png?f=fotoalbum_large

Dat betekent dus wel dat de twee functies eigenlijk tegen elkaar in werken. Hoe zou het stroomverbruik van de ontvochtigingsfunctie zich dan verhouden tot enkel koelen of verwarmen, twee keer zo hoog? En maakt het nog uit of het temperatuurverschil tussen binnen en buiten niet zo groot is, maakt dat een airco dan nog inefficienter? Dus stel ik wil hem gebruiken om mijn zolder te ontvochtigen in de winter, en het is buiten bijv 7 graden, en binnen op zolder 12, hoe zou dat het energieverbruik van deze functie dan beinvloeden?

Mocht iemand een gevoel hierbij hebben hoor ik het heel graag. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@FJA Je bent wel eigenwijs. @flippy komt uit die wereld van installateurs. Je kan in de winter maar op 1 manier de vochtigheid op peil houden. Gereguleerd ventileren (is geen luchten) en daarbij verwarmen. Ontvochtigen met een airco = koelen. En de ventilatiefunctie van Ururu stelt geen moer voor.

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 01-03-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een airco ontvochtigd alleen bij koelen, bij verwarmen ontvochtigd hij de tuin. Maar als je huis verwarmd is zal er toch een beetje warmte naar zolder gaan en als je daar dan een beetje ventileerd zou dat goed moeten gaan.

Je kan ook een losse luchtontvochtiger kopen en die af en toe aan zetten. Ik heb een QLima D612, dat werkt vrij goed.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

FJA schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:36:
[...]

Ik kon mijn nieuwsgierigheid toch niet bedwingen, en heb toch meer onderzoek gedaan naar die Daikin Ururu Sarara. Afgaande op wat ik in de boekjes van Daikin lees, heeft dit model wel degelijk een functie om te ontvochtigen zonder de kamertemperatuur te beinvloeden. Zoals de theorie voorschrijft, doet hij dat door de lucht eerst af te koelen en daara weer op te warmen.
Dat doet een ontvochtiger ook, die koelt de lucht af, het vocht drupt dan in een bak en er komt drogere lucht uit. Die Daikin zal wel een afvoer hebben voor het water natuurlijk ipv een bak ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:36
Deze video geeft wel een aardig beeld van de werking:
YouTube: Wat doet een airco bij ontvochtigen? | Kun je beter koelen of ontvoc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
@FJA Je bent wel eigenwijs. @flippy komt uit die wereld van installateurs.
Ik merk dat flippy er veel verstand van heeft inderdaad, en dat kan ik absoluut waarderen en ik neem zijn opmerkingen dan ook zeer serieus. Hij is een van de redenen waarom ik mijn vragen hier juist stel - al kende ik hem eerder niet, want ik zit niet vaak in dit segment van het tweakers forums.

Dat ik iemand anders serieus neem, wil natuurlijk nog niet zeggen dat ik zelf stop met onderzoek doen, en als ik dan een airco vind die zich erop voorstaat dat ie uniek is omdat ie als enige de lucht weer OPWARMT na het afkoelen, juist zodat de ontvochtigingsstand de kamer NIET afkoelt, maakt het mij dan eigenwijs als ik mijn nieuwe bevindingen dan nog een keer presenteer? Ik stel verder geen gekke vragen en sluit ook niets uit, ik sta overal voor open.
Ontvochtigen met een airco = koelen.
Wat jij dus doet is het door mij aangeleverde bewijs compleet negeren, zonder enige argumentatie. Ik zou nu ook een oordeel kunnen vellen over jouw persoonlijkheid, maar ik denk dat we daar niks mee opschieten. Laten we het vooral gewoon over de inhoud hebben.

En als je denkt dat mijn vragen al voldoende zijn beantwoord, voel je dan vooral niet geroepen je in het gesprek te mengen en mij te 'helpen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-05 22:04

DIY

@FJA uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat ventileren de oplossing is: Ons huis was door de vorige bewoner voorzien van dubbelglas en spouwisolatie, maar de ventilatieroosters waren ze voor het gemak vergeten. Gevolg was dat we in de winter constant natte ramen en kozijnen hadden en in de badkamer en hoeken van kamers schimmel.
Na het plaatsen van ventilatie is dit helemaal verdwenen. Terwijl de isolatie gelijk is gebleven!

De oorzaak ligt in het leefvocht. Als je uitademt is die lucht 100% verzadigd. Koken, douchen, etc draagt allemaal bij aan nog meer vocht.
Om te voorkomen dat dit condenseert, zul je dus zodanig moeten verwarmen en licht ventileren dat er geen condensatie optreed of gewoon véél meer ventileren met buitenlucht zodat de vochtige lucht direct word afgevoerd.

Wat betreft je airco: alleen als een airco zijn lucht van buiten haalt kan deze ventileren. In de andere gevallen hoogstens de lucht zuiveren van deeltjes. De Co2 die je uitademt kan hij echter niet verwijderen, daarvoor moet er lucht van buiten komen. Dat vergeten ze in de folder voor het gemak te vermelden.

Wat betreft het drogen zonder koelen zit er in de airco binnenunit maar 1 warmewisselaar en die koelt of verwarmt (afhankelijk van de modis waarin de airco staat). Vandaar dat de forum leden zo scherp reageren.
Ik vermoed dat die daikin regelmatig tussen drogen en verwarmen schakeld om de ruimte toch op temperatuur te houden.

Ik weet dat ventilatie niet sexy is, maar besteed ajb eerdt een beetje geld daaraan. Een simpele MVbox is ql voldoende. Met een paar honderd € en nog geen 20W verbruik ben je dan van de vochtproblemen af.
Het beste is om te beginnen in je badkamer de lucht af te zuigen, met de roosters in de slaapkamer open. Als je geen roosters in je slaapkamer hebt ook daar afzuigen. De vochtige lucht krijgt dan geen kans te condenseren tegen koude oppervlaktes.
Je slaapt trouwens ook beter met een CO2 waarde die rond de 800 ligt.

Mocht je me niet geloven lees je dan eens wat meer in over ventilatie.

[ Voor 15% gewijzigd door DIY op 01-03-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FJA schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:45:
[...]

Ik merk dat flippy er veel verstand van heeft inderdaad, en dat kan ik absoluut waarderen en ik neem zijn opmerkingen dan ook zeer serieus. Hij is een van de redenen waarom ik mijn vragen hier juist stel - al kende ik hem eerder niet, want ik zit niet vaak in dit segment van het tweakers forums.

Dat ik iemand anders serieus neem, wil natuurlijk nog niet zeggen dat ik zelf stop met onderzoek doen, en als ik dan een airco vind die zich erop voorstaat dat ie uniek is omdat ie als enige de lucht weer OPWARMT na het afkoelen, juist zodat de ontvochtigingsstand de kamer NIET afkoelt, maakt het mij dan eigenwijs als ik mijn nieuwe bevindingen dan nog een keer presenteer? Ik stel verder geen gekke vragen en sluit ook niets uit, ik sta overal voor open.

[...]

Wat jij dus doet is het door mij aangeleverde bewijs compleet negeren, zonder enige argumentatie. Ik zou nu ook een oordeel kunnen vellen over jouw persoonlijkheid, maar ik denk dat we daar niks mee opschieten. Laten we het vooral gewoon over de inhoud hebben.

En als je denkt dat mijn vragen al voldoende zijn beantwoord, voel je dan vooral niet geroepen je in het gesprek te mengen en mij te 'helpen'.
de daikina sahara ontvochtiigng werkt door constant een deel van de "radiator" in het binnendeel op te warmen (de buitenunit schakelt dus CONSTANT tussen koelen en verwarmen) en laat het onderste deel koud/uit tijdens die verwarmingstijd.
ik heb het tot zover op 2 locaties gezien en werkend gehad en het is verre van een toffe functie in de prakijk. het is leuk op papier maar als je erbij staat word je ramgek van de constant wisselende temperatuur uit de binnenunit en de buitenunit worden de mensen buiten horendol van door de constant schakelende kleppen elke paar minuten tussen koelen en verwarmen. iets wat je binnen ook constant hebt door het geborrel in de leidingen, iets waar vooral mensen met multisplits zich in kunnen herkennen.
efficientie kan je ook met een lampje zoeken ten opzichte van een dedicated machine die gewoon ontvochtigt tot een bepaald percentage en alle warmte gewoon binnen houd. de bevochtingsfunctie werkt met een warmtewiel en COP1 element in het buitendeel. super efficient.... :X

en de buitenunit die ook kan bevochtigen (daar is speciale buitenunit voor nodig met ingebouwd warmtewiel en 50mm luchtslang naar binnen) is gewoon schoftig duur en dan hebben we het niet eens over het pokkedure (en naar mijn mening spuuglelijke) puist van een binnendeel. alleen voor de installatie zelf ben je al richting de 4k kwijt en dan moet ie nog opgehangen worden.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 01-03-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
DIY schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:18:
uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat ventileren de oplossing is: Ons huis was door de vorige bewoner voorzien van dubbelglas en spouwisolatie, maar de ventilatieroosters waren ze voor het gemak vergeten. Gevolg was dat we in de winter constant natte ramen en kozijnen hadden en in de badkamer en hoeken van kamers schimmel.
Na het plaatsen van ventilatie is dit helemaal verdwenen. Terwijl de isolatie gelijk is gebleven!
Bedankt, ja een MV zou super zijn, maar om een MV te installeren, allemaal op mn kleine zoldertje, zonder dat het foeilelijk wordt, heb ik een tijd geleden al overwogen, maar is echt niet (normaal) te doen. Enige optie zou om de hoek zijn in de studeerkamer, maar dan is de vraag hoe vanaf daar bij mijn slaapkamer te komen, idealiter zou je direct in de vloer gaan en dan (omhoog en) bij de dakkapel uitkomen - maar ik vrees dat mijn houten vloer massieve draagbalken heeft precies haaks op de richting die de pijp zou moeten gaan, dus dan zou ik daar enorme gaten in moeten maken 8)7 . En anders bovenlangs, maar dan loopt de schacht heel lelijk langs de muur, al zou hij op zich wel mooi hoog uitkomen in het bergvlieringkje. En dan nog de aansluiting het dak uit ... ik zou mn halve zolder moeten verzagen om er iets moois van te kunnen maken....

(in rood de problematische schimmelplekken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0UMH6_Gyu8as4eQgTXTLa3sjHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hVPGu157mbvR5eRgTCqTQfra.png?f=fotoalbum_large
ik heb het tot zover op 2 locaties gezien en werkend gehad en het is verre van een toffe functie in de prakijk. het is leuk op papier maar als je erbij staat word je ramgek van de constant wisselende temperatuur uit de binnenunit en de buitenunit worden de mensen buiten horendol van door de constant schakelende kleppen elke paar minuten tussen koelen en verwarmen. iets wat je binnen ook constant hebt door het geborrel in de leidingen, iets waar vooral mensen met multisplits zich in kunnen herkennen.
efficientie kan je ook met een lampje zoeken ten opzichte van een dedicated machine die gewoon ontvochtigt tot een bepaald percentage en alle warmte gewoon binnen houd. de bevochtingsfunctie werkt met een warmtewiel en COP1 element in het buitendeel. super efficient.... :X
Heel erg bedankt voor het delen van je ervaring! Dat klinkt inderdaad niet als een machine waar ik mijn hoop op moet vestigen, en hij is inderdaad ook nog eens foeilelijk ondanks dat ze pochen met 'design award' voor dit misbaksel, en super duur ja.

Wat bevindingen: ik heb dit weekend alle schimmel van de muur gekrabd, door laag na laag aan verf- en stucwerk te verwijderen, en op het einde de boel nog met een vochtige doek met azijn afgenomen (de (dieper gelegen) zwarte schimmel steekt enorm af tegen de omgeving zonder schimmel als je het stucwerk bevochtigt), en precies die plekken waar eerst schimmel zat droogde heel veel langzamer dan alle andere delen; dus in het midden van de muur trok de donkere kleur van het vocht in een half uur weg, terwijl langs de randen van de muur richting het schuine dak de verkleuring van het vocht wel anderhalf uur zichtbaar bleek. Dus overduidelijk dat daar gewoon veel en veel minder luchtstroom aanwezig is. Dat betekent dus dat het niet zozeer een koudebrug is op die plekken (althans in ieder geval ook een gebrekkige luchtstroom daar).

Verder merk ik dat het met de huidige (milde) buitentemperatuur ongeveer 3 graden kouder is op zolder dan in de woonkamer een verdieping lager, en is de luchtvochtigheid bij 16,1 graden 71 procent. Om de luchtvochtigheid binnen goed te kunnen monitoren, en hopelijk zo laag mogelijk te krijgen, heb ik afgelopen nacht - na de muur overdag al goed te hebben laten drogen - de kieren bij de ramen van de dakkapel zo goed mogelijk gedicht, de radiator vol open gezet en m'n hele huis de nacht door warm gestookt (slaapkamer hele nacht niet onder de 15 geweest), en richting de ochtend nog zo'n 3 uur de ontvochtiger aan gehad, met als resultaat een luchtvochtigheid van 65% in de ochtend. De test was om even geen lucht van buiten aan te trekken en puur te kijken hoe droog ik de kamer onder realistische omstandigheden kan krijgen, niet zo dus. En dit is een flink zware ontvochtiger, dus die airco gaat al helemaal niks uitrichten.

Als ik mijn isolatie op zolder zo kan krijgen, dat het op zolder ongeveer net zo warm blijft als in de woonkamer, dan is de wens en hoop dat ik 's nachts de kachel toch lager kan zetten dan overdag, zonder dat het op zolder onder de 15 graden komt. En liefst nog warmer op zolder dan in de woonkamer (zou kunnen want relatief grote radiator hangt in de dakkapel), zodat er nog marge op zit voor de ventilatieschuifjes.

[ Voor 3% gewijzigd door FJA op 03-03-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-05 22:04

DIY

Kun je de MV niet op je bergvliering hangen en dan direct door het dak afvoeren? Je kun dan via het plafond misschien ook makkelijker in de kamers komen. De slangen en gaten hoeven overigens maar 120mm te zijn.

Ventilatie heb je toch nodig, zeker als je lucht en dampdicht met PIR gaat isoleren. Mensen leven niet zo best in een plastic zak en zonder ventilatie krijgt je weer vochtproblemen als die warme vochtige lucht niet word afgevoerd.

De aangegven plekken in de nok zijn notoir voor koudebruggen en lucht lekkages. De muur is daar veel vochtiger geworden door de condensatie, waardoor het ook langer duurt voordat het opdroogt. Daarom krijg je er ook schimmel. Kit en pur de naad tussen het dak en de muur eens af, waarschijnlijk scheelt dat al.

[ Voor 70% gewijzigd door DIY op 03-03-2024 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJA
DIY schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:07:
Kun je de MV niet op je bergvliering hangen en dan direct door het dak afvoeren? Je kun dan via het plafond misschien ook makkelijker in de kamers komen. De slangen en gaten hoeven overigens maar 120mm te zijn.
Goeie, had ik niet aan gedacht!

Ik heb gelijk even gemeten, en ik denk dat het moet lukken: de ruimte vanaf de bovenste gording tot aan de (afdekking van de) nok is 95 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX77v6QomphRlbb9wZwgO8ffh-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jxub4xLPn09a1aIOSrbll9ed.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn slaapkamer loopt een horizontale balk evenwijdig aan de nok, maar net 35 cm (gok ik) eronder. Deze loopt gek genoeg niet door in de studeerkamer. Maar in de slaapkamer vormt dit dan mooi de nieuwe basis voor het 'plafond', met daarboven de nieuwe dikke laag PIR en daar weer onder, naast de balk, de ventilatiebuis; zit ie ook mooi hoog in de kamer, het meest vochtige deel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1r7Y57o_e1MRQzg6yZOHiXGRdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0j3Ha0mfLZ01Bnd41c0fkVdK.jpg?f=fotoalbum_large

Een MV moet sowieso lukken, en heeeeel misschien zelfs een hele kleine wtw. De Blauberg Komfort Ultra D105 is de kleinste wtw die ik zo snel kan vinden, en die is - wonderbaarlijk genoeg - maar 60x37x13. Nou heb je met een wtw volgens mij wel twee keer zo veel buizen nodig (want ook aparte toevoer), dus dat is misschien wat hoog gegrepen - gezien de beschikbare ruimte. Maar goed een simpele MV met enkel een afvoerpijp naar de slaapkamer, en 1 in ruimte waar hij hangt (studeerkamer) moet sowieso wel lukken denk ik - dan alleen kijken of ik er een kan vinden met een vochtsensor of een die op afstand bestuurbaar is, zodat ik hem zelf kan inschakelen wanneer ik wil. Het idee dat hij dag en nacht aanstaat, ook in de zomer en lente, vind ik dan weer wat onnodig.

Dan zou ik nog steeds een airco willen in de slaapkamer, maar goed, dat moet dan maar gewoon weer een aparte installatie worden helaas. Ik had gehoopt op de een of andere manier het probleem van ventilatie en koeling in 1 te kunnen oplossen, maar dat zit er dan helaas niet in, maar goed, op zich ben ik tevreden met het plan. Heel erg bedankt dus voor het goede idee!
Pagina: 1