Extra groep plaatsen met weinig ruimte in groepenkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 20:19
Mijn vraag
Voor het plaatsen voor onze nieuwe keuken is een extra groep nodig voor de Quooker. Echter zijn alle twaalf de groepen al bezet, en zijn er al drie aardlekschakelaars geplaatst (zie foto). Naast de aardlekschakelaar zijn nog twee plekken open.

Ik heb twee offertes liggen van twee verschillende aannemers. Aannemer 1 zegt dat er geen ruimte meer is voor de extra Quooker groep en er dus een extra groepenkast geplaatst moet worden (of een kleine automaten unit, maar hier zou weinig prijsverschil in zitten).

Aannemer 2 zegt dat er op de loze plekken een aardlekautomaat geplaatst kan worden en dat het daarmee geregeld is. Echter ben ik geen elektricien dus weet nu niet wie de waarheid spreekt. Aannemer 2 is daarbij al een kleine 800 euro duurder, dus daar kan ik al bijna een extra groepenkast voor laten plaatsen.

Is hier een elektricien die mij een onafhankelijke bevestiging kan geven hoe dit er uiteindelijk uit moet komen te zien? Op internet word ik door de vele termen niet direct wijzer. Ook door verschillen in fases etc.

Alvast bedankt!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 14% gewijzigd door Kartmans1 op 05-03-2024 10:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Jep, kan qua ruimte prima een aardlek automaat in. Heb je tegenwoordig overigens ook al van 1 module breed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:42

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Aannemer 2 gaat door voor de koelkast. Een aardlekautomaat is een prima oplossing inderdaad

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:51
Je kan rechtsonderin een aardlekautomaat plaatsen.

Wat wil je in de toekomst? Laadpaal oid? Dan zou je nu ook kunnen kiezen om er een kast naast te zetten zodat je makkelijk groepen kan bijplaatsen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29
Met het oog op de toekomst zou ik het kleine kastje links laten vervangen door een grote (dezelfde als de hoofdkast) en dan is er alle ruimte. Zo'n extra kast zijn de kosten niet, de inhoud is het dure deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:05

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
€800 duurder? dat is niet eens de uiteindelijk prijs? (wat ik al hoog vind).

2x alamat erin is prima, ik zou wel verder zoeken dan deze koelkastwinnende aannemer.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 23:04

Glewellyn

is er ook weer.

Aangezien alles al van ABB is kan de aardlekautomaat die ik gelinkt heb gewoon bijgeplaatst worden.

https://www.sandervunderi...6-1p-n-30ma-1-module.html

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
DaWizza schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:43:
€800 duurder? dat is niet eens de uiteindelijk prijs? (wat ik al hoog vind).

2x alamat erin is prima, ik zou wel verder zoeken dan deze koelkastwinnende aannemer.
Gaat in dit geval om 800 meer voor het verleggen van al het elektra en de leidingen in de keuken. Aannemer 1 rekent hier 800 euro minder voor, maar hij zei dat het niet met de huidige groepenkast ging lukken.

Beste optie lijkt dus aannemer 1 te kiezen maar hem toe te lichten dat we het met een aardlekautomaat kan worden opgelost lijkt me.

Iedereen is mooi eensgezind hier dus super bedankt voor alle snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
SiErRa schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:42:
Met het oog op de toekomst zou ik het kleine kastje links laten vervangen door een grote (dezelfde als de hoofdkast) en dan is er alle ruimte. Zo'n extra kast zijn de kosten niet, de inhoud is het dure deel.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:41
Een hoofdschakelaar in de extra kast is niet nodig.
Hebben de twee aannemers geen opmerking gemaakt over de fornuisgroep?
Met het plaatsen van een nieuwe keuken zou ik die gelijk veranderen in een driefasegroep.

En waarvoor is de 3 fase aardlekautomaat naast de PV groep?

Ik zou inderdaad de kleine kast vervangen door een nieuwe. De kookgroep vervangen door een drie fase automaat. En de Quooker aansluiten op een vrijkomende automaat van de kookgroep.
Materiaalkosten rond de 200 Euro.

Edit; Ik zie nu pas dat dit een nieuwbouwappartement is. Je bent te laat, maar de fornuisgroep had je nooit moeten accepteren bij de oplevering.
Hier is een heel topic over volgeschreven. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1983582

[ Voor 35% gewijzigd door devriesjande op 27-02-2024 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:16

dragonhaertt

@_'.'

De meest nette oplossing zou in mijn mening ook een nieuw groter kastje, in plaats van dat kleine kastje, zijn.
De bestaande onderdelen kunnen gewoon over gezet. De kast zelf kost <100 euro en een aardlekautomaat <50.
Voor 150 euro aan materiaal zou je deze kast dus mooi kunnen uitbreiden met ruimte voor de toekomst.

Je kan ook gewoon één aardlekautomaat bijplaatsen in je bestaande kast en het nu snel/goedkoop oplossen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Misschien allemaal wel super netjes met zoveel groepen, maar ik heb mijn quooker gewoon op de keukengroep erbij gezet.

Waarschijnlijk heb je 3 x 25A hoofdzekeringen. Met 2 groepen vol belasten op 16A trek je er al 1 uit. Kun je alles wel over 12, 13, 18 groepen gaan verdelen maar ik zou daar geen enorme kosten voor maken voor nog een extra groep.

Mijn schoonmoeder heeft nog een jaren 80 groepenkast met 3 groepen voor de hele woning en de enige stop die er ooit uit is gegaan is de hoofdstop en dat had je nooit voorkomen door nog meer groepen te introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Hoezo heb je trouwens een fornuis groep in een 3-fase kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
dragonhaertt schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:00:
Hoezo heb je trouwens een fornuis groep in een 3-fase kast?
Geen idee. Hebben de sleutel nog niet van het huis, maar is doorverkocht vanuit de nieuwbouw. Dus dit zit er al in.

Waaraan zie je dat het een 3-fase kast is? Ik dacht dat het gewoon 1-fase is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Kartmans1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:57:
[...]

Geen idee. Hebben de sleutel nog niet van het huis, maar is doorverkocht vanuit de nieuwbouw. Dus dit zit er al in.

3-fase kwh meter en 3-fase hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
SA007 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:01:
[...]

3-fase kwh meter en 3-fase hoofdschakelaar.
Top, dankjewel!

Geen idee waarom fornuis dan twee groepen heeft. Ik heb er weinig kaas van gegeten, vandaar de vragen hier.

Kan met een 3-fase groepenkast dan wel een aarlekautomaat gemonteerd worden op deze kast? Want ik zie ook "bredere" aardlekautomaten die vier plekken innemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Ja dat kan. Maar ik adviseer je toch om de fornuisgroep te vervangen door een driefasegroep. Zeker omdat de keuken nog geplaatst moet worden. Zie mijn eerdere opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Kartmans1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:57:
[...]

Ah, duidelijk.
Kartmans1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:12:
[...]

Top, dankjewel!

Geen idee waarom fornuis dan twee groepen heeft. Ik heb er weinig kaas van gegeten, vandaar de vragen hier.

Kan met een 3-fase groepenkast dan wel een aarlekautomaat gemonteerd worden op deze kast? Want ik zie ook "bredere" aardlekautomaten die vier plekken innemen.
Ja dat kan nog gewoon, maar misschien wil je ook een kracht-kookgroep in plaats van je fornuis groep.
Dan zou je eigenlijk naar een grotere kast moeten.

Wat dat betreft blijft mijn advies om de kleine kast te vervangen voor een grotere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
devriesjande schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:19:
Ja dat kan. Maar ik adviseer je toch om de fornuisgroep te vervangen door een driefasegroep. Zeker omdat de keuken nog geplaatst moet worden. Zie mijn eerdere opmerkingen.
Helaas waren wij inderdaad niet bij de oplevering van het nieuwbouwhuis aangezien wij niet de eerste kopers waren. Zag de link naar jouw topics met de vele pagina's, maar in het kort voor mij: Kan het kwaad dat we 2 fornuisgroepen hebben? Want ik snap dat het dus blijkbaar netter kan, maar wat is de impact nu voor ons. Als leek heb ik zoiets van "de groepenkast moet werken en veilig zijn, en alle apparaten moeten het doen".

Geen van de aannemers is o.b.v. de groepenverdeling en de foto's van de groepenkast is hier over begonnen. Dus dat baart mij aan de ene kant ook zorgen. Tegelijkertijd had ik ook nog contact met een elektricien gehad, en die begon er ook niet over...

Wil het liefst ook een aparte elektricien los voor de elektra van de keuken en een aparte loodgieter voor het leidingwerk van de afvoer en water. Maar vooral het loodgieterswerk lijkt een te kleine klus te zijn waarvoor loodgieters blijkbaar hun bed niet meer uitkomen. Daarom deze aannemers gevraagd, maar zij zijn natuurlijk niet direct elektricien. Volgens mij willen ze het gewoon zelf uitvoeren zonder een elektricien in te schakelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
In het kort en simpel.
Er komen vanuit de netbeheerder drie fasen je huis binnen. Elke fase heeft een hoofdzekering van 25 Ampère. Door de fornuis groep is het mogelijk dat er meer dan 25 Ampère door 1 van de fasen gaat lopen waardoor de hoofdzekering uitslaat. Door het toepassen van een driefaseautomaat verdeel je de stroom van de kookplaat over 2 fasen.
Je kan gokken dat het goed gaat. Dan is het plaatsen van een aardlekautomaat op de vrije plek een oplossing.

[ Voor 13% gewijzigd door devriesjande op 27-02-2024 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-09 14:46
Wat betreft die groep voor een Quooker. Volgens de laatste NEN 1010:2020 is bepaling 531 vervallen, welke specificeert dat er maar 4 groepen achter een aardlekschakelaar mogen.

"In bepaling 531 zijn nieuwe eisen beschreven voor foutbescherming. Een belangrijke daarbij is het vervallen van de vertrouwde regel dat op één tweepolige 30 mA-aardlekschakelaar maximaal vier eindgroepen mogen worden aangesloten. De nieuwe regel luidt dat de opdeling van (eind)groepen aangesloten op één aardlekschakelaar (ongeacht 30 of 300 mA) zodanig moet zijn dat bij een normale werking de aardlekschakelaar niet ongewenst uitschakelt, bijvoorbeeld door capacitieve stromen. De capacitieve stromen mogen maximaal 30 procent van de toegekende verschilstroom bedragen."
Bron: https://www.ew-installati...l/artikelen/nen-1010-2020

Of je dan een 5e groep er achter zet hangt van je apparatuur af. Dus misschien even overleggen met een elektricien die hiervan op de hoogte is en met deze overleggen? Kan flink in de kosten schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
devriesjande schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:53:
In het kort en simpel.
Er komen vanuit de netbeheerder drie fasen je huis binnen. Elke fase heeft een hoofdzekering van 25 Ampère. Door de fornuis groep is het mogelijk dat er meer dan 25 Ampère door 1 van de fasen gaat lopen waardoor de hoofdzekering uitslaat. Door het toepassen van een driefaseautomaat verdeel je de stroom van de kookplaat over 2 fasen.
Je kan gokken dat het goed gaat. Dan is het plaatsen van een aardlekautomaat op de vrije plek een oplossing.
In hoeverre zou dit ook nog passen in de huidige groepenkast? Dus een aardlekautomaat + een krachtgroep i.p.v. fornuisgroep (als ik het zo goed noem). Of gaat dat sowieso niet passen en heb ik dan dus een extra kast nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Kartmans1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:56:
[...]

In hoeverre zou dit ook nog passen in de huidige groepenkast? Dus een aardlekautomaat + een krachtgroep i.p.v. fornuisgroep (als ik het zo goed noem). Of gaat dat sowieso niet passen en h 56eb ik dan dus een extra kast nodig?
Een krachtgroep neemt 4 modules in beslag (aaneengesloten) , dus die gaat sowizo niet passen in de huidige setup.

Afhankelijk van je budget zijn er imo 2 opties; of je quooker groep bij laten plaatsen met een aardlekautomaat en de rest laten voor wat het is, of de kleine kast links vervangen voor een grote, de inhoud overzetten en je fornuisgroep vervangen voor een 3fase variant.

Zoals eerder terecht opgemerkt kun je de extra groep ook achter een bestaande aardlek plaatsen, al zal dit wel even bekeken moeten worden door de elektricien.

En als ik heel eerlijk ben, zou een elektricien ook met bovenstaande opties moeten komen. Een aannemer wellicht niet, maar een dedicated electricien die met je mee wil denken ontkomt niet aan deze opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Koekstra schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:23:
[...]

Een krachtgroep neemt 4 modules in beslag (aaneengesloten) , dus die gaat sowizo niet passen in de huidige setup.

Afhankelijk van je budget zijn er imo 2 opties; of je quooker groep bij laten plaatsen met een aardlekautomaat en de rest laten voor wat het is, of de kleine kast links vervangen voor een grote, de inhoud overzetten en je fornuisgroep vervangen voor een 3fase variant.

Zoals eerder terecht opgemerkt kun je de extra groep ook achter een bestaande aardlek plaatsen, al zal dit wel even bekeken moeten worden door de elektricien.

En als ik heel eerlijk ben, zou een elektricien ook met bovenstaande opties moeten komen. Een aannemer wellicht niet, maar een dedicated electricien die met je mee wil denken ontkomt niet aan deze opties.
Top, dank!
Ik had ook al een lijntje lopen met een dedicated elektricien, dus wellicht toch maar met hem in zee en een losse loodgieter gaan zoeken. Heb hem nog niet gehoord over de fornuisgroep maar heeft ook alleen het fotootje gezien en wellicht niet dat het 3-fase is in ons huis. Dus ik kaart dit nog wel aan. Op zich is er gewoon budget, maar feit blijft dat ik niet elke dag naar mijn groepenkast kijk dus het liever aan iets anders spendeer. Maar wil wel dat alles goed en veilig is, dus mocht het noodzakelijk zijn dan moeten we het gewoon laten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10-2024
jongetje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:04:
Misschien allemaal wel super netjes met zoveel groepen, maar ik heb mijn quooker gewoon op de keukengroep erbij gezet.

Waarschijnlijk heb je 3 x 25A hoofdzekeringen. Met 2 groepen vol belasten op 16A trek je er al 1 uit. Kun je alles wel over 12, 13, 18 groepen gaan verdelen maar ik zou daar geen enorme kosten voor maken voor nog een extra groep.

Mijn schoonmoeder heeft nog een jaren 80 groepenkast met 3 groepen voor de hele woning en de enige stop die er ooit uit is gegaan is de hoofdstop en dat had je nooit voorkomen door nog meer groepen te introduceren.
Ik heb een kokend water kraan en 2 airco's, en de rest van het huis op 4 groepjes zitten.

ik moet wel echt een nieuwe groepenkast want er komt nog een warmtepomp bij, een andere heetwaterkraan met grotere boiler en een electrische haard.
Pagina: 1