Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Hola.
Het zonnetje schijnt weer vandaag, en aangezien terugleveren mij centjes kost, ben ik aan het kijken of het lonend is die 2000kwh die ik momenteel genereer, te investeren in een warm huis.

Dus vanaf het moment dat ik begon te leveren zo rond een uur of negen heb ik mijn electriciteitsgebruik steeds opgevoerd met electrische kachels.

Inmiddels 15.15 is het 27 graden bij 0 verbruik. Voel me lekker zomers. En eens kijken of de opgebouwde warmte als buffer kan functioneren, maw hoe lang het warmer blijft dan 19 graden.

Redelijk geisoleerde tussenwoning, de buren zullen er echter ook wel van genieten, maar dan gaat hun verbruik ook wat omlaag.

Geen idee of dit de bedoeling is van je eigen energie gebruiken, maar het is een poging waard.

Hou jullie op de hoogte van dit experimentje.

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:27
27 graden... Zit jij poedeltje naakt in je huis ofzo

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:48
Haha. Mooi experiment, ben benieuwd. In de zomer koelen tot het 10 graden is binnen?

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:17
Een tussenwoning waar genoeg zonnepanelen op liggen om 2000 kwh te genereren op 1 dag? Ik ben sceptisch.....

• Eric-Peric
Ik ben geen techneut. Ik kijk gewoon naar mijn meter en en die meldt getallen. Plat dak, 10 panelen.
Verder T shirt aan en een korte broek zou kunnen.
Maar ben heel benieuwd hoe lang ik straks niet hoef te verwarmen, i.e. gebruiken.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:40
Nog wat zand in de woonkamer en een parasolletje.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat zegt die meter precies, want die zegt niet 2000kWh in een dag, dat kan ik je verzekeren. Eerder 2kW terugleveren ofzo?

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:38
Je zou dan misschien meer baat hebben bij het opwarmen van een groot watervat met een warmtepomp. Niet even een kleine investering maar daar heb je meer aan dan je huis naar 27 graden stoken.
Alleen is het natuurlijk wel zo dat er straks steeds meer zon komt wanneer de warmtevraag begint te dalen.

Of natuurlijk een thuisaccu zelf in plaats van je huis.

[ Voor 9% gewijzigd door Headshot_NL op 27-02-2024 15:56 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Eric-Peric
Sissors schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:51:
Wat zegt die meter precies, want die zegt niet 2000kWh in een dag, dat kan ik je verzekeren. Eerder 2kW terugleveren ofzo?
Ja sorry. Genoeg om mijn airco op max verwarmen te gooien.
Tis curacao hier binnen. Maar hoe lang het huis, spullen, en mijn 500 liter aquaria warmte teruggeven is de vraag.
En thuisbatterij is en onbetaalbaar en never nooit niet rendabel in mijn geval.

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:33
Wat een goed idee zeg, maar 27C is toch wel wat oncomfortabel. Ipv het opwarmen van de lucht in je woning tot 27C zou je met dezelfde energie misschien wel de lucht in je kruipruimte kunnen opwarmen tot 60C. Als je het dan te koud krijgt in de woning dan zet je het luik van de kruipruimte open om je woning te verwarmen :)

• Eric-Peric
Zonnetje houdt er nu een beetje mee op, dus alles uitgezet. Licht verbruik van 200 w nu. Koelkast boiler aquaria stereo die nin draait etc.

• Eric-Peric
brt652 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:32:
Wat een goed idee zeg, maar 27C is toch wel wat oncomfortabel. Ipv het opwarmen van de lucht in je woning tot 27C zou je met dezelfde energie misschien wel de lucht in je kruipruimte kunnen opwarmen tot 60C. Als je het dan te koud krijgt in de woning dan zet je het luik van de kruipruimte open om je woning te verwarmen :)
10 cm beton op koude grond alhier :)

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:38
Eric-Peric schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:35:
Zonnetje houdt er nu een beetje mee op, dus alles uitgezet. Licht verbruik van 200 w nu. Koelkast boiler aquaria stereo die nin draait etc.
Die koelkast draait ietsjes harder nu in die hitte ;)

Een warmtepomp laten draaien lijkt me prima, maar elektrische heatertjes kunnen toch niet uit?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:49
Wat wil je precies bereiken? De komende jaren mag je het elektriciteitsnet als batterij zonder aanschafkosten en verlies gebruiken (salderen). Waarom zou je het dan opstoken als je er nu je winterverbruik mee kunt wegstrepen. En dan zijn 10 panelen nog niet genoeg voor 365 dagen elektriciteitsverbruik als je er ook mee verwarmt.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-11 18:49
Bij die 27° C is een zwembad in de woonkamer plaatsen verfrissend en tevens een hele grote buffer energie...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:17
Hier hetzelfde idee maar minder heftig :)

Airco op 21 graden gezet overdag ipv 19. Buiten was het 4 tot even 9 graden. Wanneer de opbrengst terugvalt schakel ik de temperatuur ook weer terug.

Terugleveren kost hier geen geld overigens, ik ontvang er nog steeds 11 ct per kWh voor.

[ Voor 19% gewijzigd door Sjamo op 27-02-2024 17:10 ]

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:50
jongetje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:57:
Wat wil je precies bereiken? De komende jaren mag je het elektriciteitsnet als batterij zonder aanschafkosten en verlies gebruiken (salderen). Waarom zou je het dan opstoken als je er nu je winterverbruik mee kunt wegstrepen. En dan zijn 10 panelen nog niet genoeg voor 365 dagen elektriciteitsverbruik als je er ook mee verwarmt.
Ondanks salderen zijn er steeds meer bedrijven die ook kosten in rekening brengen voor terug leveren..

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-11 07:43
kun je niet beter een contract afsluiten waarbij je niet betaalt bij teruglevering?! Dynamisch en zonnepanelen zijn per definitie niet de grootste vriendjes ;-)

• danny.s
emielbf schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:13:
kun je niet beter een contract afsluiten waarbij je niet betaalt bij teruglevering?! Dynamisch en zonnepanelen zijn per definitie niet de grootste vriendjes ;-)
Ook bij niet dynamische contracten zijn er steeds meer leveranciers die terugleverkosten in rekening brengen ;)

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-11 10:56

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:30
danny.s schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:15:
Ook bij niet dynamische contracten zijn er steeds meer leveranciers die terugleverkosten in rekening brengen ;)
Maar in veel gevallen wordt de complexe opzet ook niet goed begrepen. Ik betaal terugleveringskosten wat uitkomt op €0,07/kWh. Tegelijkertijd krijg ik echter een teruglevertarief van €0,10/kWh en dus netto alsnog €0,03/kWh positief.

Het is miet veel en niet vergelijkbaar met de extremen een paar jaar geleden. Het is alsnog prima en geen reden om nodeloos energie te verkwisten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• jongetje
danny.s schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:15:
[...]

Er zijn nog leveranciers waar dat niet het geval is.

Daarbij kun je met 10 panelen je eigen verbruik compenseren (ook zonder warmtepomp). Dan lever je netto dus zo goed als niets terug en heb je geen "terugleverboete". Voor mij is dit dus een beetje paniek voetbal om onnodig energie te verstoken terwijl je dat beter kunt salderen.

Met tientallen zonnepanelen is de businesscase misschien anders, maar een "terugleverboete" plus het tarief om terug te leveren is alsnog beter voor je portemonnee dan onnodig energie te verbruiken.

• danny.s
assje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:28:
[...]

Het is miet veel en niet vergelijkbaar met de extremen een paar jaar geleden. Het is alsnog prima en geen reden om nodeloos energie te verkwisten.
jongetje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:44:
[...]
Voor mij is dit dus een beetje paniek voetbal om onnodig energie te verstoken terwijl je dat beter kunt salderen.
Helemaal mee eens dat onnodig energie verstoken een beetje onzin is, zeker met elektrische kachels met COP = 1
jongetje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:44:
[...]

Er zijn nog leveranciers waar dat niet het geval is.

Daarbij kun je met 10 panelen je eigen verbruik compenseren (ook zonder warmtepomp). Dan lever je netto dus zo goed als niets terug en heb je geen "terugleverboete".
Ik denk dat dat wel een uitdaging is hoor. Tot 2 jaar geleden had ik hier 8panelen a 320Wp (op ZW). En deze stroom kreeg ik onmogelijk opgemaakt in de zomer.
Inmiddels een 2e set panel en WP, dus nu krijg ik de zomer opwek sowieso onmogelijk opgemaakt. Maar gelukkig begin dit jaar (bewust) voor 3 jaar vast gekozen omdat dit er wel aan zat te komen, dat steeds meer leveranciers deze kosten gingen invoeren.

• jongetje
danny.s schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:57:
nu krijg ik de zomer opwek sowieso onmogelijk opgemaakt.
Je leest wel selectief. Je mag salderen over een hele jaar dus kun je het prima in de winter opmaken wat je in de zomer opwekt. Als je panelen in verhouding (of lager dan) je verbruik liggen dan hoef je ook geen terugleverboete te betalen.

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:33
Eric-Peric schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:21:
Hola.
Het zonnetje schijnt weer vandaag, en aangezien terugleveren mij centjes kost, ben ik aan het kijken of het lonend is die 2000kwh die ik momenteel genereer, te investeren in een warm huis.

Dus vanaf het moment dat ik begon te leveren zo rond een uur of negen heb ik mijn electriciteitsgebruik steeds opgevoerd met electrische kachels.

Inmiddels 15.15 is het 27 graden bij 0 verbruik. Voel me lekker zomers. En eens kijken of de opgebouwde warmte als buffer kan functioneren, maw hoe lang het warmer blijft dan 19 graden.

Redelijk geisoleerde tussenwoning, de buren zullen er echter ook wel van genieten, maar dan gaat hun verbruik ook wat omlaag.

Geen idee of dit de bedoeling is van je eigen energie gebruiken, maar het is een poging waard.

Hou jullie op de hoogte van dit experimentje.
Ben benieuwd naar je resultaten. Vannacht was bij ons een koude nacht met temperatuur rond het vriespunt. Heb je al weer moeten bijverwarmen of is de woning nog steeds op temperatuur?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Eric-Peric schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:21:
Het zorgt in ieder geval voor meer milieuvervuiling. Is dat je bedoeling?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Eric-Peric
13 kw gebruikt. gemiddeld 20 dus het werkt wel zou je kunnen concluderen. Zeker gezien de nachttemp afgelopen nacht.

• danny.s
jongetje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:03:
[...]

Je leest wel selectief. Je mag salderen over een hele jaar dus kun je het prima in de winter opmaken wat je in de zomer opwekt. Als je panelen in verhouding (of lager dan) je verbruik liggen dan hoef je ook geen terugleverboete te betalen.
Nee ik lees niet selectief. Ik snap dat je salderen mag over het hele jaar, maar terugleverboete gaat juist over de kWh's die je wel terug levert en dus saldeerd.

2 voorbeelden:

1. Met salderen en zonder terugleverboete
Verbruik: 5000kWh
Opwek: 5000kWh
Verbruik na salderen: 0kWh (ongeacht hoeveel je daadwerkelijk van je eigen stroom gebruikt hebt)
Kosten: 0 EUR (los van netbeheerskosten e.d.)

2. Met salderen en met terugleverboete
Verbruik: 5000kWh
Opwek: 5000kWh
Verbruik na salderen: 0kWh (ongeacht hoeveel je daadwerkelijk van je eigen stroom gebruikt hebt)

Maar laten we even als voorbeeld nemen dat je van de 5000kWh opwek 3000kWh daadwerkelijk zelf heb gebruikt. Dan heb je dus 2000kWh terug geleverd, en op een ander moment 2000kWh van het net gehaald.

Laten we budget energie als voorbeeld nemen (bron: https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten). Zij zeggen dan: je "saldeerbare teruglevering is 2000kWh, en hier mee kom in schaal 2 van terugleverkosten". Dan ga je opeens 10 EUR per maand betalen.

Dus ondanks dat na salderen je verbruik 0kWh is, betaal je nu opeens wel EUR 120 op jaarbasis extra (wederom netbeheerskosten e.d. buiten beschouwing gelaten).

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:09
En het op een kansloze manier met COP=1 in je huis stoppen, om het vervolgens als de zon niet schijnt voor 30 cent per kWh te moeten kopen is nog veel duurder.

Je kunt beter je tijd steken in een energiecontract voor 3 jaar zonder (of met een zo laag mogelijke terugleverboete).

• Eric-Peric
Oilman schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:51:
En het op een kansloze manier met COP=1 in je huis stoppen, om het vervolgens als de zon niet schijnt voor 30 cent per kWh te moeten kopen is nog veel duurder.

Je kunt beter je tijd steken in een energiecontract voor 3 jaar zonder (of met een zo laag mogelijke terugleverboete).
In de huidige situatie met saldering heb je helemaal gelijk, en is het geldvernietiging.
Zonder saldering krijg je 5 cent voor levering, en betaal je 30 cent voor afname. 7kw minder is dan 2.10, en 42 kw leveren zou mij niet lukken.

Het was even een experimentje, that's all.

Nieuw contract afsluiten ga ik zeker doen, maar ik wacht daar nog even mee tot de prijzen wat lager zijn. Februari is niet de handigste maand voor een nieuw contract.
Pagina: 1