Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-04 13:08
Edit: Ik heb onderstaande tekst herschreven aangezien er een aantal misvattingen waren over onze gezinssituatie en ieders bijdrage daarin. Ik heb inmiddels door een hoop mensen de antwoorden gekregen waar ik naar zocht, waarvoor dank! Ik zag niet meer verder reageren hier (dus bespaar je de moeite ;) )

Hoi! Ik ben op zoek naar advies over een uitdaging die mijn verloofde en ik hebben door gebrek aan kinderopvang.

De situatie is als volgt;
Mijn verloofde is tijdens haar zwangerschap haar baan verloren (verhaal apart door vreemde gang van zaken bij werkgever). Zij was werkzaam in de horeca als kok. Hierbij verdiende ze net iets boven minimumloon.

In november is onze dochter geboren, zij is nu drie maanden. Toen we er achter kwamen dat we in verwachting waren, hebben we onze meteen bij 3 kinderdagverblijven aangemeld, maar zoals op veel plekken in Nederland moeten we nog 4 maanden wachten. Vanaf eind juni krijgen wij één dag kinderopvang. Op z'n vroegst krijgen we in 2025 een tweede dag erbij. We hebben helaas geen familie in de buurt wonen die kan oppassen. De weekenden willen we - het liefst - vrij houden om samen door te brengen + familie en vrienden te kunnen zien.

Mijn verloofde heeft ongeveer sinds haar bevalling een uitkering bij het UWV. Haar geboorteverlof loopt nu ten einde en moet ze dus weer gaan werken, of solliciteren om uitkering te behouden. Ouderschapsverlof (9 weken eerste jaar) heeft ze geen recht op als ze niet werkt.

Ik werk zelf ~40 uur per week als freelance software ontwikkelaar, hybride. Voor mij is werk niet te combineren met oppassen. Ik verdien goed waardoor we ook weinig kinderopvangtoeslag zullen krijgen. Een paar dagen minder werken zodat mijn verloofde kan werken en ik kan oppassen, zie ik graag gebeuren, maar door het inkomensverschil gaat dat niet lukken om onze vaste lasten te dekken.

We zien nu de volgende uitdagingen;
- Wanneer mijn verloofde haar UWV uitkering kwijtraakt, heeft zij geen inkomsten meer en geen recht op ouderschapsverlof. Dit betekent dat ik alle kosten zal dragen. Natuurlijk hebben wij dit vooraf besproken, maar het is een lastige situatie omdat zij wél wilt werken, maar tot dat we opvang hebben zal dat betekenen dat ik minder moet werken en dat we dus samen geld te kort komen.
- Wanneer we over 4 maanden één dag opvang krijgen, zal mijn verloofde een dag moeten werken om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag. Aangezien haar salaris geen vetpot zal zijn, levert dit - na kosten kinderopvang van €120 per dag - vrijwel niets op. Uiteraard is het wel goed voor haar ontwikkeling en wilt ze dit alsnog graag doen. Dit resulteert erin dat ik nog steeds niet minder kan werken om op andere dagen de zorg kan dragen. Pas wanneer mijn verloofde 3 dagen zou werken, wordt het mogelijk dat ik ook minder ga werken.

De meest voor de hand liggende optie - die wij niet zien zitten - is dat zij gaat solliciteren voor één dag in de week zodat we kinderopvangtoeslag krijgen zodra ze over 4 maanden naar de opvang gaat. Dit zal dan alleen in het weekend kunnen voor nu en hoogstwaarschijnlijk moeilijk worden om iets te vinden. Hierdoor voldoe je aan het UWV circus om je uitkering te houden. Dit voelt verkeerd doordat je een uitkering krijgt omdat je geen werk kan vinden, maar in feite ben je niet flexibel genoeg.

We hebben volgende maand een gesprek bij het UWV om te zien wat de mogelijkheden zijn.

Mocht iemand hier nog tips hebben, dan horen we dat graag!

We horen het graag ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Pindakaaskroket op 28-02-2024 08:06 . Reden: Verduidelijking situatie ]

Beste antwoord (via Pindakaaskroket op 27-02-2024 12:09)

• Mimi89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-04 08:25
Ten eerst: Wat een kutte situatie. Ken het van dichtbij een vriendin zat ook mee. Zij wou integreren na een burn-out, maar haar man verdiende teveel dus kwam ze niet in aanmerking voor herintegratie van de gemeente. En omdat ze geen integratie traject volgde, kwam ze dus niet in aanmerking van kinderdagverblijf toeslag. (Gemeente Nijmegen) maar de aanhouder wint, na 3/4 jaar vechten heeft ze her-integratie gekregen via de gemeente, en zo ook recht op kinderdagverblijf toeslag.

Als een feminist:
Dat je vriendin graag wil werken is heel goed. Er is niets beter voor je loopbaan en je financiële zelfstandigheid dan werken. Al komt he onder aan de streep dat minder oplevert dan thuis blijven.

Mijn advies:
Neem contact op met de sociale wijkteam, en leg de situatie uit. Zij wil graag werken (herintegreren), maar dat niet kan zonder de KDV. En of zij een idee hebben/potje kennen wat jullie aanspraak op kunnen maken.

Wat ook kan, ze kan werk zoeken dat ook in de nacht uren te doen zijn. Bijvoorbeeld klant contact medewerker. Kan zij na dat jij klaar bent met werken nog een paar uurtjes werken, zo heb je KDV recht, en kan ze op zoek naar een nieuwe baan. Niet Ideal, maar wel een oplossing. Veel klant contact bedrijven geven de mogelijkheid om vanuit huis te werken, bijvoorbeeld T-mobile en KPN.

Alle reacties

Acties:
  • +64 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 13:43
Maar waarom moet je kind naar de opvang? Je verloofde is toch thuis. Ik zelf draag ook heel ouderwets de kosten voor ons hele gezin. En mijn vrouw de zorg voor onze kinderen. Het voelt voor mij niet dat ik mijn vrouw financieel moet dragen, maar ons hele gezin. Wat voor mij vrij normaal is als je een gezin bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:33

Agent47

I always close my contracts.

Gastouder nog een optie?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 18:19
(jarig!)
Als het voor 1 dag niet rendabel is om te gaan werken, is dat voor 3 dagen toch hetzelfde?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
mathy_ schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:10:
Maar waarom moet je kind naar de opvang? Je vriendin is toch thuis. Ik zelf draag ook heel ouderwets de kosten voor ons hele gezin. En mijn vrouw de zorg voor onze kinderen. Het voelt voor mij niet dat ik mijn vrouw financieel moet dragen, maar ons hele gezin. Wat voor mij vrij normaal is als je een gezin bent.
Niets moet, het eerste jaar zien we dat het liefst ook zo, maar financieel wordt dat wel lastig na een tijdje. Hebben ook een hypotheek te betalen.

Mijn vriendin wilt uiteindelijk ook graag weer participeren in de maatschappij door te werken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:21
mathy_ schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:10:
Maar waarom moet je kind naar de opvang? Je verloofde is toch thuis. Ik zelf draag ook heel ouderwets de kosten voor ons hele gezin. En mijn vrouw de zorg voor onze kinderen. Het voelt voor mij niet dat ik mijn vrouw financieel moet dragen, maar ons hele gezin. Wat voor mij vrij normaal is als je een gezin bent.
Ik neem aan dat TS een tijdelijke oplossing zoekt en zijn vriendin nog steeds de ambitie heeft te willen werken. Tijdelijk zou het wellicht kunnen, zelf de zorg opnemen en bij een baan en beschikbaarheid van 3 dagen opvang de switch maken.

Wij doen bijvoorbeeld ook 2 dagen opvang, 1 dag opa en oma, en 1 dag papa, 1 dag mama. Ideale verdeling. Ook voor de band, vind ik zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Inverted_World op 27-02-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
ymoona schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:12:
Als het voor 1 dag niet rendabel is om te gaan werken, is dat voor 3 dagen toch hetzelfde?
Met rendabel doel ik op rond komen op maand-basis. Met drie dagen zal ze meer verdienen en zouden we wellicht rond kunnen komen
Ook naar gekeken, wel kortere wachttijden, maar alsnog wel enkele maanden. Ik zal eens informeren of dat wel meer dan één dag in de week zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
(jarig!)
Maar met drie dagen opvang betaal je daar ook 3x zoveel voor. Je krijgt geen kwantum korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:13
Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:12:
[...]

Niets moet, het eerste jaar zien we dat het liefst ook zo, maar financieel wordt dat wel lastig na een tijdje. Hebben ook een hypotheek te betalen.

Mijn vriendin wilt uiteindelijk ook graag weer participeren in de maatschappij door te werken
Excuses als ik het verkeerd begrijp maar als nu blijkt dat werken voor haar bijna niet loont vanwege de kosten voor de kinderopvang, dan is het financieel toch hetzelfde gevolg voor jullie of zij nu werkt of niet?

Als zij meer dan 1 dag per week gaat werken komen jullie ook in een hogere schaal met minder opvangtoeslag als gevolg. Ik snap dat dit inderdaad voelt alsof werken niet loont maar dat is nu eenmaal het systeem wat er is.

Het verbaast me wel dat er bij jou pas in 2025 plaats is voor drie dagen, wachtlijsten zijn lang maar komt dit misschien ook vanwege de specifieke dagen die jullie willen?

Acties:
  • +30 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:01:
Ik ben de beroerdste niet en wil graag de kosten opvangen in deze periode, maar het voelt toch vreemd dat er niet echt regelingen zijn voor zo'n situatie. We hebben al wat heen en weer zitten Googlen, maar er lijkt toch niet echt een andere optie te zijn, tenzij iemand hier een idee heeft?
Mooi toch….je kiest voor een kind en draagt dan de consequenties. Eigen verantwoordelijkheid heet dat.

En zolang je vriendin niet werkt is er geen probleem en zal je ze beide moeten onderhouden, simpeler kan het niet. En ja, met één inkomen en een vrouw/kind is het lastig rondkomen. Maar blijkbaar verdien je genoeg anders zijn er in NL sloten toeslagen te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 27-02-2024 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:10
Ja er zal gekeken worden naar de persoon die het minste uur werkt. Basis daarvan wordt er gekeken hoeveel uur recht je hebt voor opvang. Daarnaast wordt ook het totaal inkomen bekeken.

1 dag werken en 1 dag opvang zal bijvoorbeeld niet rendabel zijn.
Maar 3 dagen werken en 1 dag opvang bijvoorbeeld wel.

Normaals, dit hangt ook af van totaal inkomen.

Gastouder/KDV maakt hier niet in uit. ( behalve uur tarief )

Wachttijden zijn eenmaal een drama. ( verschilt per gebied ) In sommige gevallen heb je gewoon geen plek.

@Wren Sommige gebieden zijn een drama. Wij hadden in ons gebied geen plek. ( ingeschreven 2019 en tot nu toe geen plek en hij gaat straks naar school )

BSO hetzelfde verhaal waarschijnlijk.

[ Voor 34% gewijzigd door corporalnl op 27-02-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
Wren schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:16:
[...]

Excuses als ik het verkeerd begrijp maar als nu blijkt dat werken voor haar bijna niet loont vanwege de kosten voor de kinderopvang, dan is het financieel toch hetzelfde gevolg voor jullie of zij nu werkt of niet?

Als zij meer dan 1 dag per week gaat werken komen jullie ook in een hogere schaal met minder opvangtoeslag als gevolg. Ik snap dat dit inderdaad voelt alsof werken niet loont maar dat is nu eenmaal het systeem wat er is.

Het verbaast me wel dat er bij jou pas in 2025 plaats is voor drie dagen, wachtlijsten zijn lang maar komt dit misschien ook vanwege de specifieke dagen die jullie willen?
Ik had het wellicht niet zo handig verwoord, met niet rendabel bedoelde ik dat ze netto minder dan de helft overhoudt door kosten kinderopvang. Hier kan je niet van leven natuurlijk met ~4 dagen per maand. Pas bij meerdere dagen zal dat beter zijn.

Ze kunnen ons vanaf eind juni alleen de vrijdag aanbieden, vanaf 2025 waarschijnlijk de maandag of woensdag. We zijn niet uit naar specifieke dagen. Het is helaas heel erg vol in onze regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:17:
[...]

Mooi toch….je kiest voor een kind en draagt dan de consequenties. Eigen verantwoordelijkheid heet dat.

En zolang je vriendin niet werkt is er geen probleem en zal je ze beide moeten onderhouden, simpeler kan het niet. En ja, met één inkomen en een vrouw/kind is het lastig rondkomen. Maar blijkbaar verdien je genieg anders zijn er in NL sloten toeslagen te krijgen.
Daar hoor je me ook niet over klagen, ik draag daar graag aan bij. Wel voelt het gek om zelf dik belast te worden om vervolgens 'een salaris' aan mijn verloofde te geven.

De enige andere optie die er is, is om te solliciteren voor één dag per week en dan te worden afgewezen zodat zij haar UWV uitkering houdt. Dat is wel waar het UWV op pushed, maar dat voelt als fraude en dit willen we niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is dan nog wel rendabel: het levert aantoonbare doorlopende werkervaring op de CV, en meer variatie in het leven. Geen vetpot, dat niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wren
Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:20:
[...]

Ik had het wellicht niet zo handig verwoord, met niet rendabel bedoelde ik dat ze netto minder dan de helft overhoudt door kosten kinderopvang. Hier kan je niet van leven natuurlijk met ~4 dagen per maand. Pas bij meerdere dagen zal dat beter zijn.

Ze kunnen ons vanaf eind juni alleen de vrijdag aanbieden, vanaf 2025 waarschijnlijk de maandag of woensdag. We zijn niet uit naar specifieke dagen. Het is helaas heel erg vol in onze regio.
Tja, zo zie ik dat niet. de helft netto overhouden is meer dan niks overhouden door de kosten van kinderopvang. En nogmaals: meer werken betekent meer totaalinkomen dus minder % toeslag.

Overigens heb je als het goed is wel recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting. moet je partner wel minimaal €6073 per jaar verdienen in 2024. Afhankelijk van hoeveel ze verdient kan het bedrag verschillen. Scheelt toch een beetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:19

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Een ding mis ik nog in dit verhaal: ik zou me zo maar voor kunnen stellen dat de werktijden van een kok niet per definitie overlappen met de werktijden van een softwareontwikkelaar. Het zou dus moeten kunnen dat zij werkt in de avond, terwijl jij oppast. En als freelancer lijkt het me niet onmogelijk voor jou om van sommige werkdagen het laatste uurtje af te snoepen, bijvoorbeeld, zodat zij op een redelijke tijd (voor een kok) kan beginnen.

Ja, dat is bikkelen. Maar het kan wel.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
F_J_K schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:24:
Het is dan nog wel rendabel: het levert aantoonbare doorlopende werkervaring op de CV, en meer variatie in het leven. Geen vetpot, dat niet.
Klopt, dat is ook een reden dat ze wilt gaan werken. Maakt het wel frustrerend dat je een hoop gedoe op je schouders neemt (halen en brengen) zonder dat je er direct profijt van hebt
thunder7 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:28:
Een ding mis ik nog in dit verhaal: ik zou me zo maar voor kunnen stellen dat de werktijden van een kok niet per definitie overlappen met de werktijden van een softwareontwikkelaar. Het zou dus moeten kunnen dat zij werkt in de avond, terwijl jij oppast. En als freelancer lijkt het me niet onmogelijk voor jou om van sommige werkdagen het laatste uurtje af te snoepen, bijvoorbeeld, zodat zij op een redelijke tijd (voor een kok) kan beginnen.

Dit zou inderdaad kunnen, maar is afhankelijk van waar ze gaat werken. Voorheen werkte ze vooral ochtend/middag diensten dus dat kwam niet uit. Avonden zouden in dit geval wel aankomst bieden

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ymoona
(jarig!)
Als je zelf minder gaat werken, heb je minder totaal inkomen en krijg je meer toeslagen. Het werkt aan twee kanten, je hebt ook een dag minder opvang nodig.

Het verbaast me dat je nu tegen dit probleem aanloopt, dit hoort toch een beetje bij het plannen van kind.
mijn inkomsten al voor ~45% worden belast vóórdat ik dat geld aan haar geef, terwijl een uitkering vrijwel bruto=netto is.
Iedere euro die aan je verloofde geeft is 1 euro voor haar. Wat is je punt?

Maar klinkt alsof je moeite hebt om je eigen geld te spenderen aan je gezin.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-05 10:14
Ik snap dat je het onderste uit de kan wil halen, maar probeer het ook in perspectief te zien. Als je effectief 45% inkomstenbelasting betaalt heb je het prima voor elkaar (in loondienst betekent dat 150k+, als freelancer heb je nog aanvullende (belasting-)voordelen).

wat betreft deelnemen in de maatschappij, dat vind ik alleen maar te prijzen. Als je 1) weekenden en avonden niet wil opgeven en 2) zelf geen dagen wil/kan opvangen en 3) geen familie/vrienden in de buurt hebt die structureel kunnen oppassen, ben je dus afhankelijk van opvang (dagopvang/gastouder/au pair?). Dat heeft niks met regelingen etc te maken, maar alleen de beschikbaarheid van je tijd.

Als je eeen gezin hebt maar zelf wel 5 dagen in de week wil kunnen/moet werken, betekent dat ook dat je bijdrage aan het gezin op een andere manier wordt ingevuld (=geld). Daar is niks mis mee, genoeg gezinnen die het zo inrichten. Wellicht moet je mentaal nog de stap zetten dat de grootste kosten van een kind niet de uitgaven zijn maar de lagere inkomsten. Accept it.

Dan je vraag over regelingen en toeslagen: die zijn er natuurlijk om iedereen de kans te geven deel te nemen aan de (werk) maatschappij. Als ik het zo beluister is 'tijd' een groter probleem dan 'geld' in jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
Wren schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:26:
[...]

Tja, zo zie ik dat niet. de helft netto overhouden is meer dan niks overhouden door de kosten van kinderopvang. En nogmaals: meer werken betekent meer totaalinkomen dus minder % toeslag.

Overigens heb je als het goed is wel recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting. moet je partner wel minimaal €6073 per jaar verdienen in 2024. Afhankelijk van hoeveel ze verdient kan het bedrag verschillen. Scheelt toch een beetje.
Ah dit wist ik niet, hier ga ik even naar kijken. Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
ymoona schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:32:
Als je zelf minder gaat werken, heb je minder totaal inkomen en krijg je meer toeslagen. Het werkt aan twee kanten, je hebt ook een dag minder opvang nodig.

Het verbaast me dat je nu tegen dit probleem aanloopt, dit hoort toch een beetje bij het plannen van kind.

[...]
Ik denk dat ze het werkloos raken van zijn partner niet echt gepland hadden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:31:
[...]

Klopt, dat is ook een reden dat ze wilt gaan werken. Maakt het wel frustrerend dat je een hoop gedoe op je schouders neemt (halen en brengen) zonder dat je er direct profijt van hebt

[...]
Wij betalen ook 30% van 1 salaris voor opvang. En daarvoor moet ik nog 40 minuten voor omrijden ( per rit ) Dus kost mij zo een 1 a 2 uur op een dag voor alleen halen en brengen.

Het is maar net wat je ziet als profijt.
Daarnaast leren kinderen ook een hoop van een KDV.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• De Cheetah
Nog een vraag: hoe had je het ingericht als je verloofde niet ontslagen zou zijn? dan liep je toch tegen dezelfde problemen aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:23:
[...]

Daar hoor je me ook niet over klagen, ik draag daar graag aan bij. Wel voelt het gek om zelf dik belast te worden om vervolgens 'een salaris' aan mijn verloofde te geven.

De enige andere optie die er is, is om te solliciteren voor één dag per week en dan te worden afgewezen zodat zij haar UWV uitkering houdt. Dat is wel waar het UWV op pushed, maar dat voelt als fraude en dit willen we niet
Ik vind dat een rare manier van denken. Er is een gezinsinkomen waar jullie allemaal van moeten leven. En inkomen wordt in NL op dezelfde manier belast.

Werken loont misschien niet op de hele korte termijn. Nu wel werken vergroot wel de kansen voor de toekomst. Dus op lange termijn loont het juist wel. Kan me overigens niet voorstellen dat je er nu ook niet iets aan overhoudt. Het zal geen vetpot zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
(jarig!)
Wren schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:34:
[...]
Ik denk dat ze het werkloos raken van zijn partner niet echt gepland hadden...
Goed punt. Het is tegenwoordig nog steeds een probleem, dat vrouwen tijdens de zwangerschap gedumpt worden door werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
ymoona schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:32:

[...]

Iedere euro die aan je verloofde geeft is 1 euro voor haar. Wat is je punt?

Maar klinkt alsof je moeite hebt om je eigen geld te spenderen aan je gezin.
Pardon? Je doet wel erg veel aannames nu. Ik stel hier gewoon een normale vraag en ben helemaal niet de beroerdste. Ik wil enkel weten wat er mogelijk is en of ik nog iets heb gemist.

Dat mijn verloofde haar baan is kwijtgeraakt was niet bepaald 'gepland'. Ze heeft hierdoor ook geen recht op ouderschapsverlof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
Vervelend natuurlijk dat ze tijdelijk tegen haar zin geen baan heeft. Het voordeel ervan is dat ze nu er gebrek aan opvang is zij ruim beschikbaar is om 'op te passen'. Dat betekent wel dat (zodra de uitkering afloopt) er één inkomen wegvalt, maar ook dat er geen kosten voor kinderopvang zijn. Het komt op me over alsof haar inkomen en jouw inkomen behoorlijk scheef lopen en 'slechts' het kleinste deel van jullie gezamenlijke inkomen wegvalt. Dat is dus een meevaller.

Je geeft aan goed te verdienen en (zodra er kinderopvang beschikbaar is) weinig kinderopvangtoeslag te ontvangen. Ik kan me vergissen, maar volgens mij krijg je minimaal 33% terug - en dan zit je aan een gezamenlijk toetsingsinkomen vanaf ~139k. Ik zou 1/3 subsidie persoonlijk niet weinig noemen :X

Een uitkering wordt qua IB toch niet anders belast dan een salaris? Dat het bruto bijna netto is, zal dan eerder aan de hoogte liggen dan aan het feit dat het een uitkering is. Het is toch logisch dat jij geen bruto-salaris aan je partner kunt geven en dat het dus eerst belast wordt en je haar (en jullie kind) er dan pas van kunt 'onderhouden'? Dat het nadelig uitpakt in jouw situatie, maakt niet dat het vreemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:36:
[...]

Pardon? Je doet wel erg veel aannames nu. Ik stel hier gewoon een normale vraag en ben helemaal niet de beroerdste. Ik wil enkel weten wat er mogelijk is en of ik nog iets heb gemist.

Dat mijn verloofde haar baan is kwijtgeraakt was niet bepaald 'gepland'. Ze heeft hierdoor ook geen recht op ouderschapsverlof.
Waarom niet? Ouderschapsverlof kun je opnemen tot het kind 8 is en wat niet verbruikt is, gaat toch gewoon mee als recht naar een volgende werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
[...]

Recht op ouderschapsverlof krijgt ze weer zodra ze een baan heeft.
Daarnaast is dat ouderschapsverlof vaak onbetaald. ( verschilt per werknemer werkgever )

Tenzij je het over de 9weken hebt die je binnen 1 jaar moet opnemen.
Daar heb je recht op tijdens je ww uitkering. Daarbuiten niet.

[ Voor 12% gewijzigd door corporalnl op 27-02-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
(jarig!)
@Pindakaaskroket excuses, ik snap dat ze haar baan onverwacht is kwijt geraakt. Maar hoe had de situatie geweest als ze wel werk had gehad?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:23:
[...]
Nee, de andere optie is gewoon dat ze gaat werken. Kok in de horeca is gewoon nog steeds veel gevraagd dus dat zal geen probleem zijn. En dan gewoon op tijden dat jij kan oppassen op je eigen kind en kinderopas helemaal niet nodig is. ‘s Avonds en in het weekend dus….. gewoon een iets minder verwende instelling, en anders minder inkomsten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:19

The End

!Beginning

[...]

Nou je houding is nogal apart. Waarom zouden al die kosten op de maatschappij moeten worden afgewenteld, terwijl je zelf een riant salaris verdient. Je wilde toch een kind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
corporalnl schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:38:
[...]

Recht op ouderschapsverlof krijgt ze weer zodra ze een baan heeft.
Daarnaast is dat ouderschapsverlof vaak onbetaald. ( verschilt per werknemer werkgever )
Precies.
Tenzij je het over de 2 maanden hebt die je binnen 1 half jaar moet opnemen.
Dat is bevallingsverlof. En daar heb je ook in de ww gewoon recht op, toch? https://www.uwv.nl/partic...jg-ik-zwangerschapsverlof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
corporalnl schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:35:
[...]

Daarnaast leren kinderen ook een hoop van een KDV.
Dit is ook de reden dat we er mee willen beginnen, liefst in het begin maar 1 dag per week omdat we zelf graag nog tijd met haar spenderen. Die toeslag krijg je helaas pas wanneer beide ouders op die dag ook werken
De Cheetah schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:35:
Nog een vraag: hoe had je het ingericht als je verloofde niet ontslagen zou zijn? dan liep je toch tegen dezelfde problemen aan?
Enigszins wel ja, met het verschil dat ze recht zou hebben op ouderschapsverlof. Ze zou dan ook flexibelere uren kunnen krijgen in het begin door alleen avonden te werken (terwijl ik voor onze dochter zorg)
wheel schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:38:
[...]

Waarom niet? Ouderschapsverlof kun je opnemen tot het kind 8 is en wat niet verbruikt is, gaat toch gewoon mee als recht naar een volgende werkgever?
Precies, volgende werkgever. Die heeft ze nu niet dus zal eerst iets moeten vinden waar ze haar willen hebben. Of wel alleen een paar avonden of pas vanaf juni
Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:39:
[...]
gewoon een iets minder verwende instelling, en anders minder inkomsten.
Nogmaals, ik vraag hier enkel wat hier mogelijk is en of ik nog iets over het hoofd heb gezien. Die 'verwende instelling' had je achter wegen mogen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
wheel schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:42:
[...]

Precies.

[...]

Dat is bevallingsverlof. En daar heb je ook in de ww gewoon recht op, toch? https://www.uwv.nl/partic...jg-ik-zwangerschapsverlof
Je hebt ook betaald ouderschapsverlof. ( en inmiddels had ik mijn post al aangepast ) :)

https://www.rijksoverheid...betaald-ouderschapsverlof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:11

BCC

Je vrouw zou nog als ZZPer aan bak kunnen als inval kok/chef - dan is alles wat flexibeler bij de kinderopvangtoeslag. En mogelijk heeft ze trouwens dan ook nog recht op de ZEZ?

[ Voor 31% gewijzigd door BCC op 27-02-2024 10:46 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
Als jij minder gaat werken, kan zij méér werken (als de overlap het probleem is). Per saldo betaal jij dan minder belasting (want minder inkomen), bouwt zij werkervaring (en pensioen, als dat bestaat in de horeca) op en ontstaat er mogelijk recht op méér KOT (zodra er plek is). Win-win?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
BCC schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:44:
Je vrouw zou nog als ZZPer aan bak kunnen als inval kok/chef - dan is alles wat flexibeler bij de kinderopvangtoeslag.
Zaten we ook aan te denken, nadeel daarvan is wel dat het vooral oproepbasis is, dat is wellicht lastig met een kleine en ik die fulltime werk. Maar we gaan dit zeker nog overwegen, thanks!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wheel
Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:42:
[...]

Dit is ook de reden dat we er mee willen beginnen, liefst in het begin maar 1 dag per week omdat we zelf graag nog tijd met haar spenderen. Die toeslag krijg je helaas pas wanneer beide ouders op die dag ook werken
Zo werkt KOT niet :N

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:19

The End

!Beginning

[...]

Nogmaals, ik vraag hier enkel wat hier mogelijk is en of ik nog iets over het hoofd heb gezien. Die 'verwende instelling' had je achter wegen mogen laten.
Dit zeg je in de TS
Dit terwijl wij - zeker in het begin - graag zelf tijd doorbrengen met onze dochter.

Ik ben de beroerdste niet en wil graag de kosten opvangen in deze periode, maar het voelt toch vreemd dat er niet echt regelingen zijn voor zo'n situatie. We hebben al wat heen en weer zitten Googlen, maar er lijkt toch niet echt een andere optie te zijn, tenzij iemand hier een idee heeft?
We willen allemaal tijd doorbrengen met onze kinderen, maar dat kost dus geld. Daarom moet iedereen in NL een afweging maken. Je kan zoveel tijd doorbrengen met je kind als je wil, maar dat kost je geld. Waarom zou ik dat voor jou moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
Wat ik hier lees, is het een eis dat beide ouders werken;
https://www.belastingdien...nderopvangtoeslag-krijgen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wren
Ja maar niet specifiek op de dag dat de opvang is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheel
Er is ook KOT mogelijk als je tijdelijk niet werkt. Zie https://www.belastingdien...krijgen-als-ik-niet-werk/. En sowieso is het geen eis dat beide ouders (of zelfs maar 1) werkt op de dag dat het kind naar de opvang gaat. Vanaf 2023 is het aantal uren dat een ouder werkt niet meer bepalend voor de kinderopvangtoeslag; je hebt dus recht op KOT vanaf dat ze een klein parttime baantje heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door wheel op 27-02-2024 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]
Die mogelijkheid is dus dat jullie gewoon je eigen geld verdienen….

En ja, een beroep in de horeca en dan (alleen) op kantoortijden willen werken is nogal verwend, al helemaal omdat je wilt dat de maatschappij dat voor je gaat betalen. En iedereen weet dat werken tegen minimumloon en dan je kind persé naar de opvang willen brengen amper loont. Daarom moet je dan werken op andere tijden.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 27-02-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
The End schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:49:
[...]

Dit zeg je in de TS

[...]

We willen allemaal tijd doorbrengen met onze kinderen, maar dat kost dus geld. Daarom moet iedereen in NL een afweging maken. Je kan zoveel tijd doorbrengen met je kind als je wil, maar dat kost je geld. Waarom zou ik dat voor jou moeten betalen?
Dat vraag ik jou helemaal niet, als jij je meteen voelt aangesproken als de belastingbetaler. Ik gaf ook aan dat we niet misbruik willen maken van de UWV sollicitatie circus.

Als we willen dat andere ervoor betalen, zou m'n verloofde wel met de kinderwagen gaan solliciteren en zeggen dat ze maar 8 uur per week kan werken, dan wordt ze nergens aangenomen en kan je voorlopig uit de belastingpot vreten. Zo zijn we niet.
Wren schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:50:
[...]
Komt op hetzelfde neer voor ons. Mijn vriendin zou alleen kunnen werken wanneer onze dochter naar de opvang gaat (avonden niet mee gerekend)
wheel schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:51:
[...]

Er is ook KOT mogelijk als je tijdelijk niet werkt. Zie https://www.belastingdien...krijgen-als-ik-niet-werk/. En sowieso is het geen eis dat beide ouders (of zelfs maar 1) werkt op de dag dat het kind naar de opvang gaat.
Ah dank, ben wel bang dat dit te laat is aangezien ze pas over 4 maanden naar de opvang gaat, tegen die tijd zal ze geen uitkering meer hebben
Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:52:
[...]

Die mogelijkheid is dus dat jullie gewoon je eigen geld verdienen….

En ja, een beroep in de horeca en dan (alleen) op kantoortijden willen werken is nogal verwend, al helemaal omdat je wilt dat de maatschappij dat voor je gaat betalen.
Dat heb ik nergens gezegd, enkel dat weekenden niet echt een optie zijn. Avonden zijn zeker wel een optie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:55:
[...]
Dat heb ik nergens gezegd, enkel dat weekenden niet echt een optie zijn. Avonden zijn zeker wel een optie.
Wat is dan het probleem, werk genoeg in die sector. En als jij je uren een beetje flexibel kan indelen is het al helemaal geen probleem.

Maar horeca en niet in de weekenden willen werken blijft natuurlijk een suboptimale combinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:55:
[...]

[...]

Komt op hetzelfde neer voor ons. Mijn vriendin zou alleen kunnen werken wanneer onze dochter naar de opvang gaat (avonden niet mee gerekend)

[...]

[...]

Hmm, als zij als kok wil werken dan zal dat vaker in de avonden zijn waarschijnlijk. Maar omdat jij gewoon werkt heb je toch recht op KOT? Kind gaat overdag naar de opvang zodat jij kan werken. Dus of ze gaat overdag werken, op de dag dat je kind naar de opvang gaat en/of ze gaat 's avonds werken, dan is er al helemaal geen opvang probleem omdat jij er bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
Er zijn anders zat tentjes die alleen open zijn vanaf 5 uur.

Jij kan ook schuiven met je werk, of minder uur werken of ouderschapsverlof opnemen?

Je verloofde kan ook in een andere sector gaan werken?

Familie/vrienden/buren vragen?

Een kind hebben vereist flexibiliteit en oplossingsgericht denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
[...]

[...]

Enigszins wel ja, met het verschil dat ze recht zou hebben op ouderschapsverlof. Ze zou dan ook flexibelere uren kunnen krijgen in het begin door alleen avonden te werken (terwijl ik voor onze dochter zorg)

[...]

Precies, volgende werkgever. Die heeft ze nu niet dus zal eerst iets moeten vinden waar ze haar willen hebben. Of wel alleen een paar avonden of pas vanaf juni

[...]

Ik reageerde specifiek hierop:
Ze heeft hierdoor ook geen recht op ouderschapsverlof.
Dat ze nu geen baan heeft, maakt niet dat ze gedurende de geldigheid van het ouderschapsverlof geen recht op verlof heeft. Dat heeft ze wél. Mits ze ergens in die tijd een baan heeft. Moet lukken toch in de komende 7,5 jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
Hoi! Ik ben op zoek naar advies over een uitdaging die mijn verloofde en ik hebben door gebrek aan kinderopvang.

De situatie is als volgt;
Mijn verloofde is tijdens haar zwangerschap haar baan verloren (verhaal apart door vreemde gang van zaken bij werkgever). Zij was werkzaam in de horeca als kok. Hierbij verdiende ze net iets boven minimumloon.

In november is onze dochter geboren, zij is nu drie maanden. Toen we er achter kwamen dat we in verwachting waren, hebben we onze meteen bij 3 kinderdagverblijven aangemeld, maar zoals op veel plekken in Nederland moeten we nog 4 maanden wachten. Vanaf eind juni krijgen wij één dag kinderopvang. Op z'n vroegst krijgen we in 2025 een tweede dag erbij. We hebben helaas geen familie in de buurt wonen die kan oppassen. De weekenden willen we - het liefst - vrij houden om familie en vrienden te kunnen zien.

Mijn verloofde heeft ongeveer sinds haar bevalling een uitkering bij het UWV. Haar geboorteverlof loopt nu ten einde en moet ze dus weer gaan werken, of solliciteren om uitkering te behouden.

Ik werk zelf ~40 uur per week als freelance software ontwikkelaar, hybride. Voor mij is werk niet te combineren met oppassen. Ik verdien goed waardoor we ook weinig kinderopvangtoeslag zullen krijgen.

We zien nu de volgende uitdagingen;
- Wanneer mijn verloofde haar UWV uitkering kwijtraakt, zal ik haar financieel moeten bijstaan, dit vind ik geen probleem, ik vind het alleen jammer dat mijn inkomsten al voor ~45% worden belast vóórdat ik dat geld aan haar geef, terwijl een uitkering vrijwel bruto=netto is.
- Wanneer we over 4 maanden één dag opvang krijgen, zal mijn verloofde die dag moeten werken om de in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag. Aangezien haar salaris geen vetpot zal zijn, levert dit - na kosten kinderopvang van €120 per dag - vrijwel niets op. Dit resulteert erin dat ik hoe dan ook haar financieel moet bijstaan tot dat onze dochter 3 dagen naar de opvang gaat. Dit terwijl wij - zeker in het begin - graag zelf tijd doorbrengen met onze dochter.

We horen het graag ;)
Aangezien je freelance ontwikkelaar bent kan je overwegen om je partner te laten meewerken in de zaak (bijv. ondersteunend werk met de administratie). Bij een brutoloon van plus/minus 1700/maand of lager is bruto ongeveer gelijk aan netto. Daarnaast, als jullie beiden werken heb je sowieso recht op kinderopvangtoeslag, en met een kind krijg je ook nog combinatiekorting. Je hebt ook nog de meewerkaftrek, volgens mij als je daar gebruik van maakt kwalificeer je ook om gebruik te kunnen maken van de kinderopvangtoeslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
Wren schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:01:
[...]

Hmm, als zij als kok wil werken dan zal dat vaker in de avonden zijn waarschijnlijk. Maar omdat jij gewoon werkt heb je toch recht op KOT? Kind gaat overdag naar de opvang zodat jij kan werken. Dus of ze gaat overdag werken, op de dag dat je kind naar de opvang gaat en/of ze gaat 's avonds werken, dan is er al helemaal geen opvang probleem omdat jij er bent.
Nee, zo werkt KOT niet:
Hebt u een toeslagpartner? Dan moet u allebei werken.
Samen een kind, samen een koopwoning (en daarin samenwonend), vermoedelijk dus toeslagpartners.

Zie https://www.belastingdien...nderopvangtoeslag-krijgen

[ Voor 19% gewijzigd door wheel op 27-02-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
wheel schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:05:
[...]

Nee, zo werkt KOT niet:

[...]

Samen een kind, samen een koopwoning (en daarin samenwonend), vermoedelijk dus toeslagpartners.

Zie https://www.belastingdien...nderopvangtoeslag-krijgen
Je hebt gelijk en ik was vergeten haar er bij te vermelden. Hij werkt en zij werkt (die ene dag, avond whatever) en dan krijg je gewoon KOT, ongeacht de dag of tijdstip van werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
Wren schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Je hebt gelijk en ik was vergeten haar er bij te vermelden. Hij werkt en zij werkt (die ene dag, avond whatever) en dan krijg je gewoon KOT, ongeacht de dag of tijdstip van werken.
Zeker. Er is sinds 2023 geen koppeling meer tussen het aantal werkuren en het aantal uren waarover KOT geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
Hielko schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:04:
[...]

Aangezien je freelance ontwikkelaar bent kan je overwegen om je partner te laten meewerken in de zaak (bijv. ondersteunend werk met de administratie). Bij een brutoloon van plus/minus 1700/maand of lager is bruto ongeveer gelijk aan netto.
Interessant idee, ik weet alleen niet in hoeverre dit een 'eerlijk' idee is. Ik heb namelijk erg weinig administratie of randzaken die zij zou kunnen doen. Ik ga dit even uitzoeken, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:44
Daarom zit er in NL heel veel vrouwelijk talent thuis omdat ze het niet kunnen betalen om te gaan werken ;) het levert nagenoeg niets op / sommige gevallen gaan er op achteruit. Met meer kinderen wordt dit nog versterkt. Lubach heeft er een keer een item overgemaakt met rekenvoorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
Skywalker27 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:27:
Daarom zit er in NL heel veel vrouwelijk talent thuis omdat ze het niet kunnen betalen om te gaan werken ;) het levert nagenoeg niets op / sommige gevallen gaan er op achteruit. Met meer kinderen wordt dit nog versterkt. Lubach heeft er een keer een item overgemaakt met rekenvoorbeelden.
Klopt helaas allemaal. Had dat item ook gezien. Gelukkig is onze situatie niet zo extreem als de voorbeelden die hij liet zien, maar het idee komt op hetzelfde neer.

Mijn verloofde wilt ook graag werken, maar doordat ik (en vrijwel elke man) meer verdient, is dit nu de meest aantrekkelijke optie. Tenzij je je kind meerdere dagen per week naar een opvang wilt sturen, iets wat we beide niet zien zitten

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:16
Skywalker27 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:27:
Tja, deze talenten snappen blijkbaar niet dat andere mensen daar de rekening voor betalen om daarna te klagen dat het leven zo duur is met alle belastingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Als ZZP'er (ik neem aan dat je dat bedoelt met freelance) kan het toch eigenlijk niet zo zijn dat je met een doorsneehypotheek in de knel komt als je partner niet werkt. Of er moet iets grondig mis zijn met je tarief. Het blijft natuurlijk verstandig voor je vrouw om ook te werken en niet alleen afhankelijk te zijn van jouw inkomen. Dan is het ook logisch dat er opvang is gedurende de tijd dat jullie beiden werken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
NotSoSteady schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:37:
[...]

Tja, deze talenten snappen blijkbaar niet dat andere mensen daar de rekening voor betalen om daarna te klagen dat het leven zo duur is met alle belastingen.
Lijkt me beetje een kip-ei probleem. Je kan vrouwen dit niet verwijten.
Leestip: "Ik werk al (ik krijg er alleen niet voor betaald)" van Lynn Berger gaat hier ook over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:31:
[...]

Klopt helaas allemaal. Had dat item ook gezien. Gelukkig is onze situatie niet zo extreem als de voorbeelden die hij liet zien, maar het idee komt op hetzelfde neer.

Mijn verloofde wilt ook graag werken, maar doordat ik (en vrijwel elke man) meer verdient, is dit nu de meest aantrekkelijke optie. Tenzij je je kind meerdere dagen per week naar een opvang wilt sturen, iets wat we beide niet zien zitten
Je had toch gezegd dat het uiteindelijke doel was dat ie drie dagen per week naar de opvang gaat?

Hoe dan ook, een kind krijgen en hebben vergt heel veel aanpassingsvermogen (en geld), alle cliches erover zijn nu eenmaal waar. Je hebt er helaas niet eenmaal mee te dealen. Je kan alleen proberen het iets draaglijker voor jezelf te maken ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• De Cheetah
Het probleem wordt me wat onduidelijk. Wat wil je nou? Idealiter Je verloofde 1 dag + [xx] avonden werken, i.c.m. met 1 dag opvang. Wat weerhoudt juliler ervan om dat te regelen? Als zij zo graag wil deelnemen in de maatschappij (mooi!) en je wil maar 1 dag opvang, dan is dat toch prima zo?

Er zijn heel veel goede redenen om opvang te hebben, zowel voor het kind (en zijn/haar ontwkkeling) als voor de ouders (werkervaring, geen gat op CV, sociaal en professioneel engaged etc) en je gaat er ook nog financieel op vooruit. Misschien niet zoveel als iemand anders, maar toch.

Of ga je dat nou niet doen omdat ze er te weinig geld aan over houdt? Dat lees ik ook tussen de regels door maar vind ik nogal BS in jullie situatie. Je krijgt weinig (33%) toeslag omdat jij te veel verdient, dat is geen probleem maar luxe.

Dus, wat is nu echt het probleem of je vraag?
edit: 2e alinea toegevoegd.

[ Voor 21% gewijzigd door De Cheetah op 27-02-2024 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:31:
[...]

Tenzij je je kind meerdere dagen per week naar een opvang wilt sturen, iets wat we beide niet zien zitten
Hier gaan ze twee dagen, dat is wel een beetje het minimum. Een enkele dag is vaak te weinig om te wennen of goed contact met andere kinderen op te bouwen. Dan kunnen ze ook daar wat ritme op doen en spelen met hun vriendjes en bovenal, sociale vaardigheden opdoen op jonge leeftijd.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mimi89
Ten eerst: Wat een kutte situatie. Ken het van dichtbij een vriendin zat ook mee. Zij wou integreren na een burn-out, maar haar man verdiende teveel dus kwam ze niet in aanmerking voor herintegratie van de gemeente. En omdat ze geen integratie traject volgde, kwam ze dus niet in aanmerking van kinderdagverblijf toeslag. (Gemeente Nijmegen) maar de aanhouder wint, na 3/4 jaar vechten heeft ze her-integratie gekregen via de gemeente, en zo ook recht op kinderdagverblijf toeslag.

Als een feminist:
Dat je vriendin graag wil werken is heel goed. Er is niets beter voor je loopbaan en je financiële zelfstandigheid dan werken. Al komt he onder aan de streep dat minder oplevert dan thuis blijven.

Mijn advies:
Neem contact op met de sociale wijkteam, en leg de situatie uit. Zij wil graag werken (herintegreren), maar dat niet kan zonder de KDV. En of zij een idee hebben/potje kennen wat jullie aanspraak op kunnen maken.

Wat ook kan, ze kan werk zoeken dat ook in de nacht uren te doen zijn. Bijvoorbeeld klant contact medewerker. Kan zij na dat jij klaar bent met werken nog een paar uurtjes werken, zo heb je KDV recht, en kan ze op zoek naar een nieuwe baan. Niet Ideal, maar wel een oplossing. Veel klant contact bedrijven geven de mogelijkheid om vanuit huis te werken, bijvoorbeeld T-mobile en KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
FirePuma142 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:40:
[...]

Hier gaan ze twee dagen, dat is wel een beetje het minimum. Een enkele dag is vaak te weinig om te wennen of goed contact met andere kinderen op te bouwen. Dan kunnen ze ook daar wat ritme op doen en spelen met hun vriendjes en bovenal, sociale vaardigheden opdoen op jonge leeftijd.
Meer dan 1 dag is ook zeker het doel, maar niet wanneer ze pas 7 maanden oud is. Dit is wel het idee naarmate ze ouder wordt
De Cheetah schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:40:
Dat lees ik ook tussen de regels door maar vind ik nogal BS in jullie situatie. Je krijgt weinig (33%) toeslag omdat jij te veel verdient, dat is geen probleem maar luxe.

Dus, wat is nu echt het probleem of je vraag?
We krijgen wel wat meer dan die 33%, zoveel verdien ik nou ook weer niet. Voor kinderdagverblijf betaal je dagtarief (11 uur) wat neerkomt op €120. Met wat toeslag eraf is dat nog steeds een flink bedrag. Iets waardoor die ene dag werken niet heel erg loont (los van eigen ontwikkeling en werkervaring uiteraard).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Cheetah
Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:45:

We krijgen wel wat meer dan die 33%, zoveel verdien ik nou ook weer niet. Voor kinderdagverblijf betaal je dagtarief (11 uur) wat neerkomt op €120. Met wat toeslag eraf is dat nog steeds een flink bedrag. Iets waardoor die ene dag werken niet heel erg loont (los van eigen ontwikkeling en werkervaring uiteraard).
Dan betaal je ook geen 45% inkomstenbelasting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:39:
[...]
Lijkt me beetje een kip-ei probleem. Je kan vrouwen dit niet verwijten.
Natuurlijk niet….. weerloze wezens die vrouwen (en welke andere doelgroep die je maar wilt invullen).

Daarom heb ik in mijn werkzame leven ook bij vele bedrijven gewerkt waar vrouwen minstens zoveel verdienden dan mannen en ook kwa aantallen gewoon heel normaal in bijna alle functiegroepen terug waren te vinden, zelfs in de top.

Maar daar;
- zaten wel vrouwen die vaardigheden hadden geleerd die wat opbrachten
- zaten wel vrouwen die bereid waren hun uren te maken
- zaten wel vrouwen die, net als mannen, wat offers brachten in vrije tijd en kinderen naar de opvang, enz.

Maar het begint natuurlijk met verstandige keuzes. Als je zelf geen vaardigheden bezit of leert die je kan en wil inzetten om meer dan het minimum te verdienen dan wordt het altijd lastig, zowel voor vrouwen als mannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het werken is ook een investering in jezelf. Voor je het weet ben je 4 jaar verder en gaat je kind naar school.
Let dus niet teveel op wat je over houdt door te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
Als je verloofde 1 dag en 3 avonden gaat werken, zeg 20 uur. Dan kun je daar toch prima 1 dag opvanng (121 euro * (1-KOT%)) van betalen?

Sorry voor post hierboven, wat directer dan mijn bedoeling was. Maar het komt voort uit een beetje frustratie omdat hier al 3 pagina's aan moeite staat om je helpen, maar je maakt niet duidelijk (ontwijkt zelfs vragen) over wat nu precies je probleem/vraag is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Niet het populaire standpunt misschien, maar dit kun je toch aan zien komen, voor je aan kinderen begint. Alles wat ik lees is eigenlijk gewoon het gevolg van keuzes die gemaakt worden. Jullie wilden kinderen, neem dan ook maar de gevolgen.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 17:20
Ik vind je bewoording wat raar. Hoezo moet je je verloofde financieel ondersteunen :?
Je draait toch samen een gezin/huishouden :?
Is er een issue (ziekte/geen werk) dan zet je de tering naar de nering en zorgt dat de toko blijft draaien linksom of rechtsom.
Ik vind de term "m'n verloofde financieel ondersteunen" erg negatief klinken?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:44
Je moet het niet beredeneren als 'wanneer mijn vrouw gaat werken loont het vanwege de opvangkosten niet', maar als 'wanneer we beiden gaan werken, moeten we opvangkosten maken'.

Mijn vrouw is altijd blijven werken, met 3 kinderen hoop belasting- en opvangperikelen gehad. Maar daardoor:
- hadden de kinderen als rolmodel: beide ouders dragen bij (in werk, opvang, huishouden)
- vrouw die geen gat van 10 jaar op haar CV heeft, waardoor ze nu meer verdient met interessanter werk dan ze ooit had kunnen inhalen.
- alle fiscale perikelen komen en gaan (2 zekerheden in het leven: belasting en de dood), soms valt het mee en soms valt het tegen. Daar moet je je levenskeuzes niet door laten leiden. Eerst levenskeuzes, daarna pas fiscaal optimaliseren en vervolgens niet miepen dat je keuzes duur zijn.
- Over fiscaal optimaliseren: als zzp-er kun je deze dure opvangjaren veel inleggen in je pensioenregeling, waardoor je inkomen daalt en je opvangtoeslag stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Natuurlijk niet….. weerloze wezens die vrouwen (en welke andere doelgroep die je maar wilt invullen).

Daarom heb ik in mijn werkzame leven ook bij vele bedrijven gewerkt waar vrouwen minstens zoveel verdienden dan mannen en ook kwa aantallen gewoon heel normaal in bijna alle functiegroepen terug waren te vinden, zelfs in de top.

Maar daar;
- zaten wel vrouwen die, net als mannen, wat offers brachten in vrije tijd en kinderen naar de opvang, enz.

Maar het begint natuurlijk met verstandige keuzes. Als je zelf geen vaardigheden bezit of leert die je kan en wil inzetten om meer dan het minimum te verdienen dan wordt het altijd lastig, zowel voor vrouwen als mannen.
Oke.. weet niet waarom je me dit allemaal vertelt want deze verhalen gaan niet allemaal op in onze situatie. Niet iedereen heeft de ambitie om een (kantoor) carrière na te jagen. Voor sommige is een lonende baan die goed te combineren valt met prive leven al voldoende.

Uitzonderingen daargelaten, verdienen vrouwen nog altijd minder dan mannen, maar dat is een andere discussie die we hier niet hoeven te voeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimi89
Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Maar daar;

Nou, volgens mijn is het niet de schuld van de vriendin van OP dat ze ONTSLAGEN is terwijl ze HOOG zwanger was. Nu is het inderdaad een kip-ei situatie.

Kan niet werken want geen KDV > Geen KDV want geen toeslagen.

Ik ben zelf een vrouw met kinderen die nog voltijd werkt. Maar dat kan ik want:
1. Man lief werkt ook een dag minder, en dus een vaste papa dag heeft.
2. Mijn moeder 1 dag per week oppast
3. Ik een werkgever heb die 4x9 accepteert

Wij krijgen ook het minimale KDV toeslag (door met name mijn inkomen) Ik betaal 994E per maand voor 2 dagen opvang en krijg 325 terug van de staat. En zelfs voor ons als meervoudig modaal verdiende stel is dit nogal een aanslag op je inkomen.

Wij hebben als maatschappij een groot tekort aan, met name door vrouwen gedomineerde werkvelden. Dit tekort zal alleen groter worden met onze vergrijzende samenleving, vergeet niet in 2040 is 1 op de 5 Nederlander met pensioen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
@TS Wat is er op tegen dat jij i.p.v. 5 dagen, er 4 gaat werken? Je vrouw kan dan die dag gaan werken, jij hebt tijd met je kindje en zodra je kindje naar KDV heb je recht op KOT. Als je perse vast wil houden aan de 40 uren die je nu maakt, deze uren zijn vast wel anders in te delen (bijv. 4 x 9 en 4 uur op andere dag) of tijdelijk 4 uur minder werken...

Hier ook kinderen en ook bewuste keuzes gemaakt in aantal uren werken, dagen, etc.. Ja, dit heeft mogelijk financiele consequenties. Als je die niet wilt of kunt dragen, dan houd je minder keuzes over.

Je stelt dat er nu een probleem is dat je vrouw wel wil werken, maar niet kan vanwege gebrek aan opvang. Hoe hadden jullie bedacht het te gaan regelen toen ze zwanger was en nog wel een baan had? Neem aan dat je toen al wist dat opvang nog wel even kon duren? Deze vraag is al meermalen gesteld in dit topic. Welke oplossing hadden jullie toen bedacht? En wat is erop tegen om dat alsnog te doen, zodra je vrouw weer een baan kan krijgen?

[ Voor 58% gewijzigd door DarkFly op 27-02-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
ybos schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:00:
Ik vind je bewoording wat raar. Hoezo moet je je verloofde financieel ondersteunen :?
Je draait toch samen een gezin/huishouden :?
Klopt, maar het is natuurlijk meer dan dat. Ik ga niet enkel de kosten van het huis / verzekeringen en boodschappen op me nemen. Ik wil ook dat zij er goed van kan leven, een keertje die nieuwe schoenen kopen, een weekendje weg, etc.
Highland schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:00:
Je moet het niet beredeneren als 'wanneer mijn vrouw gaat werken loont het vanwege de opvangkosten niet', maar als 'wanneer we beiden gaan werken, moeten we opvangkosten maken'.

Mijn vrouw is altijd blijven werken, met 3 kinderen hoop belasting- en opvangperikelen gehad. Maar daardoor:
- hadden de kinderen als rolmodel: beide ouders dragen bij (in werk, opvang, huishouden)
- vrouw die geen gat van 10 jaar op haar CV heeft, waardoor ze nu meer verdient met interessanter werk dan ze ooit had kunnen inhalen.
- alle fiscale perikelen komen en gaan (2 zekerheden in het leven: belasting en de dood), soms valt het mee en soms valt het tegen. Daar moet je je levenskeuzes niet door laten leiden. Eerst levenskeuzes, daarna pas fiscaal optimaliseren en vervolgens niet miepen dat je keuzes duur zijn.
- Over fiscaal optimaliseren: als zzp-er kun je deze dure opvangjaren veel inleggen in je pensioenregeling, waardoor je inkomen daalt en je opvangtoeslag stijgt.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zie het zeker ook niet als onmogelijk, het is nu alleen (hopelijk tijdelijk) een lastige situatie. Ze wilt wel werken, maar dat gaat nog niet door het gebrek aan opvang.

Bedankt ook voor de pensioen tip, daar ga ik ook extra gebruik van maken komende jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Hielko schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:04:
[...]

Aangezien je freelance ontwikkelaar bent kan je overwegen om je partner te laten meewerken in de zaak (bijv. ondersteunend werk met de administratie). Bij een brutoloon van plus/minus 1700/maand of lager is bruto ongeveer gelijk aan netto. Daarnaast, als jullie beiden werken heb je sowieso recht op kinderopvangtoeslag, en met een kind krijg je ook nog combinatiekorting. Je hebt ook nog de meewerkaftrek, volgens mij als je daar gebruik van maakt kwalificeer je ook om gebruik te kunnen maken van de kinderopvangtoeslag.
Er zijn meerdere wegen:

1. neem je verloofde aan in loondienst
2. geeft haar een meewerkvergoeding

Nummer 1 is basic. Salaris, uren per week, KOT.

Nummer 2 heeft iets meer voeten in de aarde. De hoogte van de meewerkvergoeding aan een fiscale partner bepaalt of deze netto-netto of bruto-bruto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-05 16:19
Highland schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:00:

Als dit klopt zou ik hier wat mee gaan spelen! Ligt er natuurlijk aan wat je vaste lasten zijn in het algemeen...
Ik en mijn partner redden het met 24 uur en een 31 uur werkweek. anderhalve dag opvang en deels weekend werk van mijn partner. Die weekenden werken of niet werken kun je makkelijk omheen werken. sochtends in het weekend of een keer savonds. Dat scheelt niet veel, en het levert vaak ook nog eens wat extra's op.

Voor de rest niet te veel op je zelf letten, ik werk 4 dagen, hierdoor 3 dagen in de week bij de kleine, maar de tijd vliegt. Dus geniet daar het meest van!
En wat betreft opvang, dat vindt de kleine ook mega leuk, allemaal andere indrukken. leren spelen etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
Bedankt alle voor de antwoorden. Veel van jullie hebben mij tot nieuwe inzichten en opties geleid die we gaan uitzoeken!

Ik wil nog benadrukken dat het - voor mij - enigszins om een luxe positie gaat. Desalniettemin wilde ik graag bespreken wat de opties zijn. Uitkeringstrekken wordt het in ieder geval niet, voor zolang nodig zal ik de kosten dragen. Mogelijk kan ik iets regelen dat zij bij mij in dienst komt, anders zullen we kijken naar werktijden die goed aansluiten bij die van mij zodat we beide zowel zorg dragen als bezig blijven voor onze eigen carrière

Mijn vragen zijn beantwoord en topic kan gesloten worden (als dat überhaupt kan?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-05 14:59
Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:15:

Uitkeringstrekken wordt het in ieder geval niet, voor zolang nodig zal ik de kosten dragen.
Lekker trekken wat mij betreft, je hebt er recht op en je draagt er ook premie voor af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:00:
[...]

Oke.. weet niet waarom je me dit allemaal vertelt want deze verhalen gaan niet allemaal op in onze situatie. Niet iedereen heeft de ambitie om een (kantoor) carrière na te jagen. Voor sommige is een lonende baan die goed te combineren valt met prive leven al voldoende.

Uitzonderingen daargelaten, verdienen vrouwen nog altijd minder dan mannen, maar dat is een andere discussie die we hier niet hoeven te voeren
Ik meen eerder gelezen te hebben dat haar potentiële horecabaan in financiële zin niet voldoende loonde i.c.m. opvang?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 15:37
Als je partner in de horeca wilt/ kan werken, kan ze neem ik aan goed 's avonds werken. Als jij dan overdag werkt, kan je toch allebei goed werken?

Je ziet elkaar dan wel een stuk minder, dus een beetje goed schema maken zou helpen. Maar je hebt dan minimaal kinderopvang nodig lijkt mij.

Verder: als je nu een UWV uitkering ontvangt (trouwens ook zonder) kan je een gesprek aanvragen bij UWV, misschien hebben die nog ideeën (of banen) waarbij 1 en ander mogelijk is. UWV is er niet alleen om te controleren of je aan je sollicitaties voldoet :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 15:03
als je vrouw een baan had gehad i.p.v. ontslagen was geweest, had je vrouw alsnog na 4 maanden verlof toch moeten werken? of had ze dan onbetaald verlof genomen? dan had je alsnog geen salaris gehad.
Uiteindelijk ben je als kok ook niet heel flexibel, je kan soms wel wat voorwerk doen etc., maar feit blijft dat in de avond en in t weekend een restaurant vaak mensen nodig heb. Dat je in t weekend leuke dingen wilt doen samen is misschien komende tijd wel een utopie? of ze moet werken in een andere branche, maar ik ken persoonlijk wat mensen in de horeca en die hebben t allemaal prima naar hun zin, alleen staan de werktijden vaak wel tegen het is altijd (vaak) vrijdag/zaterdag/zondag en vaak maandag/dinsdag/woensdag vrij.

En tevens zou ik ook gewoon nog eens goed nadenken over de hele situatie. Van te voren voor dat je besluit kinderen te ''willen'' moet je eigenlijk al weten wat je gaat doen als ze er zijn. blijven we werken en brengen we ze naar een opvang, hoe zit t dan met opvang? is er altijd plek of zitten ze al vol? of blijft 1 vd 2 meer/meerdere dagen thuis om de opvoeding/huishouden te doen terwijl iemand anders werkt.
Dat jullie samen een gezin zijn geworden met de komst van een baby, dan praat je toch bijna niet meer over mijn en haar geld, maar jullie manier van verdelen en inkomen. jij kan ook haar 5 dagen laten werken en dat jij thuis gaat zitten, maar wellicht levert dat niet voldoende op.

Werken voor de opvang, ja dat hoort er nou eenmaal bij in Nederland. Is t leuk nee.
Ik werk full time, mijn vrouw werkt 21 uur in de zorg. Onze kleine man gaat 1 dag naar de opvang. Als mijn vrouw 28 uur zou gaan werken en wij ervoor kiezen die man 2 dagen naar de opvang te brengen zouden we ongeveer 75 euro per maand extra overhouden. Daarvoor moet ze +-4x 8 uur extra werken. 32 uur werken voor 75 euro ongeveer 2 euro per uur :D :D Hebben er toen maar voor besloten dat ze 1 dag minder ging werken en lekker de opvoeding zelf ging doen. Mijn vrouw werkt ook 1x per maand een heel weekend. Dat moet je voor lief nemen in sommige beroepen. Dan ben ik t hele weekend thuis voor die kleine en kan ik samen met hem leuke dingen doen, moeders aan t werk. Week erop weer een weekend samen. Concessie doen hoort er echt bij met kinderen. Vooral als je ook nog leuke dingen doen, shoppen, met vrienden weg, familie bezoeken, sporten. Keuzes maken, maar vooral nadenken hoe je denkt een realistisch beeld en werkelijkheid te schetsen met ze 2e die haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
Fijn dat we kebben kunnen helpen, en dat je dat laat weten!

Nog een vraag: Waarom ben je heel uitgesproken tegen uitkering trekken, maar wel heel ontvankelijk om belasting betalen te voorkomen door je vrouw voor je te laten werken terwijl je aangeeft daar geen werk voor te hebben? Of door tijdelijk extra veel pensioenpremie af te dragen zodat je meer KOT krijgt? dat zijn trucjes.

Als je al het gevoel hebt afhankelijk te zijn van de staat om normaal mee te kunnen, vind ik, heel eerlijk, de 'uitkeringsroute' nog het meest moreel verantwoord. Je zit nu eenmaal in een situatie waarin je verloofde niet flexibel is wanneer ze werkt. Doordeweeks overdag moet ze voor de kleine zorgen (dat is prioriteit) en in het weekend zou je ook graag een sociaal leven hebben. Dan hou je avonden en bv om het weeken dover om te werken. als je daarop zoekt en solliciteert, zou dat toch iets moeten kunnen opleveren, en zolang dat niet zo is heb je in NL nou eenmaal recht op een uitkering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Eigenlijk vind ik dat je beiden voor 2,5 dag per week verantwoordelijk bent om voor de kleine te zorgen. Jij wil graag nul dagen per week omdat je wil werken, en daarom kan je vrouw niet werken. Best wel een kromme situatie. Neem je verantwoordelijkheid als vader en zorg ervoor dat je partner een gelijkwaardige vorm van eigen inkomen kan opbouwen! Dat jij dat je carrière misschien ook even vier jaar op een lager pitje moet zetten is toch even zo eerlijk?

Pas als je daardoor qua bestaanszekerheid in de knel komt zou je, samen, keuzes kunnen maken om dat anders in te richten, maar wat mij betreft moeten dan eerst de kosten goed onder de loep worden genomen.

Zelf werken mijn vrouw en ik beiden evenveel en hebben we evenveel dagen ze zorg voor onze kleine. En de opvang betalen we ook samen, dus niet ‘het komt van jouw loon en daarom werk jij voor de opvang, en ik voor de hypotheek’ of andersom. Overigens is met de huidige tarieven de opvang een stuk duurder dan de hypotheek!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
Kurkentrekker schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:14:
Eigenlijk vind ik dat je beiden voor 2,5 dag per week verantwoordelijk bent om voor de kleine te zorgen. Jij wil graag nul dagen per week omdat je wil werken, en daarom kan je vrouw niet werken. Best wel een kromme situatie. Neem je verantwoordelijkheid als vader en zorg ervoor dat je partner een gelijkwaardige vorm van eigen inkomen kan opbouwen! Dat jij dat je carrière misschien ook even vier jaar op een lager pitje moet zetten is toch even zo eerlijk?

Pas als je daardoor qua bestaanszekerheid in de knel komt zou je, samen, keuzes kunnen maken om dat anders in te richten, maar wat mij betreft moeten dan eerst de kosten goed onder de loep worden genomen.

Zelf werken mijn vrouw en ik beiden evenveel en hebben we evenveel dagen ze zorg voor onze kleine. En de opvang betalen we ook samen, dus niet ‘het komt van jouw loon en daarom werk jij voor de opvang, en ik voor de hypotheek’ of andersom. Overigens is met de huidige tarieven de opvang een stuk duurder dan de hypotheek!
Dat kan je leuk vinden, maar in de praktijk werkt dat dus niet zo makkelijk.

De 1 heeft eenmaal een hoger inkomen dan de ander. Simpel 50/50 werken gaat dus niet simpel op.

Eens dat TS kan kijken om hier en daar te schuiven. Maar de partner kan dat ook zeker doen.

[ Voor 3% gewijzigd door corporalnl op 27-02-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:23
Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:17:
[...]
anders zijn er in NL sloten toeslagen te krijgen.
Dat wel maar het is geen garantie dat je daarvoor in aanmerking komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
corporalnl schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:54:
[...]

Dat kan je leuk vinden, maar in de praktijk werkt dat dus niet zo makkelijk.

De 1 heeft eenmaal een hoger inkomen dan de ander. Simpel 50/50 werken gaat dus niet simpel op.

Eens dat TS kan kijken om hier en daar te schuiven. Maar de partner kan dat ook zeker doen.
True, maar die kloof groeit alleen maar als je zo doorgaat. Beter geef je je partner de gelegenheid om die kloof een beetje kleiner te maken in plaats van andersom. Bovendien, die keuze maken hoort ook bij de verantwoordelijkheid van het hebben van een kind hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Kurkentrekker schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:53:
[...]

True, maar die kloof groeit alleen maar als je zo doorgaat. Beter geef je je partner de gelegenheid om die kloof een beetje kleiner te maken in plaats van andersom. Bovendien, die keuze maken hoort ook bij de verantwoordelijkheid van het hebben van een kind hè?
Klopt, maar misschien wil de partner helemaal niet een carrière maken.
Er zijn zat moeders die thuis willen blijven voor de kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
Kurkentrekker schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:14:
Is goed, kan ik jou dat een tikkie sturen voor de hypotheek die wij dan niet meer kunnen dragen?

Je doet nogal veel aannames zonder de volledige situatie te kennen. Daar hebben we helemaal niets aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Pindakaaskroket op 27-02-2024 20:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:32:
[...]Is goed, kan ik jou dat een tikkie sturen voor de hypotheek die wij dan niet meer kunnen dragen?
Daar had je (samen) aan moeten denken vóórdat je die kinderwens ging invullen.
Simple as that.
Je kunt nu geen nieuwe schoenen kopen, lekker uit eten of een reisje maken met z'n tweeën.
Gewoon de tering naar de nering zetten, dat moeten miljoenen mensen in dit land.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
Yaksa schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:41:
[...]

Daar had je (samen) aan moeten denken vóórdat je die kinderwens ging invullen.
Simple as that.
Je kunt nu geen nieuwe schoenen kopen, lekker uit eten of een reisje maken met z'n tweeën.
Gewoon de tering naar de nering zetten, dat moeten miljoenen mensen in dit land.
Wederom aannames. Misschien hadden we deze hypotheek al jaren voordat er een kinderwens was, of zijn andere lasten door bijvoorbeeld gezondheid gestegen.

Soms zit je vast in het systeem en kan je even niet anders, komt dat scenario niet in je op?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
Ik ga vanaf nu niet meer reageren, ik ben door een aantal mensen goed geholpen, waarvoor dank!

Door een aantal andere die zelf van alles erbij verzinnen en aannames doen heb ik er geen zin meer in. Ik vroeg enkel voor mogelijkheden op een tweetal vragen die ik had. Deze mensen hoeven mij geen gevoel aan te praten dat ik een slechte vader ben ‘omdat ik geen verantwoordelijkheid neem’, want jullie hebben geen flauw benul van hoe ons gezin functioneert

[ Voor 5% gewijzigd door Pindakaaskroket op 27-02-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:44:
[...]Soms zit je vast in het systeem en kan je even niet anders, komt dat scenario niet in je op?
Voor zover ik weet is er in Nederland geen systeem (meer) waarbij je als 'echtpaar' verplicht kinderen zou moeten nemen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik nam alleen maar aan dat je nul werkdagen wil inleveren omdat je er in je schrijven geen blijk van geeft daarvoor open te staan. Dan ‘verzin ik er niet van alles bij’. Ik schreef ook niet dat je een slechte vader bent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:40

FreakNL

Well do ya punk?

thunder7 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:28:

Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:39:
[...]

Nee, de andere optie is gewoon dat ze gaat werken. Kok in de horeca is gewoon nog steeds veel gevraagd dus dat zal geen probleem zijn. En dan gewoon op tijden dat jij kan oppassen op je eigen kind en kinderopas helemaal niet nodig is. ‘s Avonds en in het weekend dus….. gewoon een iets minder verwende instelling, en anders minder inkomsten.
Oppassen op je eigen kind? 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 27-02-2024 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wren schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:50:
[...]

Onze dochter ging soms zelfs naar de opvang als we allebei vrij waren :+

Fijn dat je die verantwoordelijkheid toch neemt over je eigen kind :+

Maar serieus;
Je krijgt IACK.
Je krijgt KOT

Wat wil je nog meer?

Ik vind trouwens persoonlijk de opvang helemaal niet duur. Het is wel je meest waardevolle bezit wat je daar brengt. Een schilder is duurder :+

Wel vervelend dat er zo weinig plek is. Ik herken dat helemaal niet. Nu hebben wij sowieso een hele goed opvang. Gaan op aanvraag om 6:00 open voor onze dochter (mits nodig) en we hebben ook geen vaste dagen. Gewoon inplannen een paar weken vantevoren via de app. (Daar betalen we overigens wel het flexibele tarief voor).

[ Voor 74% gewijzigd door FreakNL op 27-02-2024 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Pindakaaskroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:45:
[...]

Meer dan 1 dag is ook zeker het doel, maar niet wanneer ze pas 7 maanden oud is. Dit is wel het idee naarmate ze ouder wordt

[...]

Wij hebben dat eigenlijk nooit zo omgerekend.

En ik reken veel om. Heb overal aparte potjes voor en “beheer” de financiën ook in excel. Maar dit? Nee, daar hebben we eigenlijk nooit op die manier naar gekeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:47
Ik vind dit topic helemaal de verkeerde kant op gaan, en dat begon al bij de topic start en de naar mijn inziens rare opvattingen.

Dit zijn allemaal situaties die je besproken dient te hebben vóór je kinderen wilt proberen te krijgen.

Wat is nu het gevolg? Ga je je eigen vrouw ‘onderhouden’ en ga je ‘oppassen’ op je eigen kind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 14:01
Wat is jouw omzet als freelancer? Als dat genoeg is, boven de 130k per jaar is een BV /holding constructie aan te raden(zie freelance topic hier op tweakers). Dit scheelt veel belasting. Je zal dan jezelf een salaris moeten geven. Op basis van dit salaris wordt dan je kinder opvang toeslag bepaald. Minimale salaris betreft 52k per jaar bruto. Hierdoor zal het ook meer lonen als je vriendin werkt omdat je dan minder gekort wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door mannowlahn op 28-02-2024 07:21 ]

Pagina: 1 2 Laatste