Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-11-2024
Hallo,

Wij zijn op zoek naar een vervanger voor onze huidige CV ketel van ongeveer 23 jaar oud.
We hebben op dit moment een Vaillant VHR 18-22 C.

Even wat gegevens:
- Tussenwoning uit 1963, gedeeltelijk geisoleerd (bijna overal dubbel glas, geen vloerisolatie, matige dakisolatie).
- Verwarming staat eigenlijk alleen op de begane grond aan. Op de 1e verdieping staat de verwarming alleen in de badkamer aan en op zolder (daar hangt de CV) lopen de leidingen maar er zijn geen radiatoren.
- Woningoppervlakte van ca. 125m² en inhoud van ca. 330m3
- We hebben een normale douche, geen bad.
- In de keuken gebruiken we een kleine keukenboiler.
- Jaarverbuik ongeveer 1.100 m3.

Ik heb positieve verhalen gelezen over de Intergas Xtreme, maar nu twijfel ik tussen de Xtreme 30 (CW4) en de Xtreme 36 (CW5).

Kan iemand mij misschien wat adviezen geven over een keuze tussen deze 2 modellen rekening houdend met bovenstaande gegevens?

Zijn er nog bepaalde vereisten (voor b.v. de leidingen) voor deze modellen?

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:44
Als je een normale douche hebt is de kleinste Xtreme een prima keuze. Wij hebben hier een regendouche en dat werkt prima met de Xtreme 30.

Je kunt even meten hoeveel liter per minuut je gewone douche doet, en dan kun je in de specs van de Xtreme serie wel zien of de warmtapwater capaciteit voldoende is.

[ Voor 37% gewijzigd door olafmol op 26-02-2024 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 18:40

JdM

Humbled

Wat is het prijsverschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
olafmol schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:25:
Als je een normale douche hebt is de kleinste Xtreme een prima keuze. Wij hebben hier een regendouche en dat werkt prima met de Xtreme 30.

Je kunt even meten hoeveel liter per minuut je gewone douche doet, en dan kun je in de specs van de Xtreme serie wel zien of de warmtapwater capaciteit voldoende is.
Bedankt voor de tip, ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
De xtreme 30 is ongeveer 1.300 en de xtreme 36 1.400 euro.
Dus niet heel veel prijsverschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:21
Xtreme 36 is overkill. Ik weet zo niet wat het minimale vermogen van die twee is, maar als die te hoog is gaat je ketel vaak aan / uit wat slecht voor je verbruik is. Voor dat type woning is CW4 zat, zelfs als je een bad zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Aangezien je toch de ketel moet laten plaatsen tegenwoordig door een gecertificeerd installateur: Je kunt een paar offertes laten maken/ advies inwinnen bij de professionals, komen ze zelfs voor bij je thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:58
VHR18-22 is CW3. Xtreme30 is dus sowieso een vooruitgang met CW4.

Op papier hebben de Xtreme30 en Xtreme36 hetzelfde minimale vermogen, in de praktijk hangt dat nogal af van de softwareversie en instellingen. Als je geen grote stortdouche gepland hebt is de Xtreme30 ruim voldoende.

Overigens verwacht ik dat installatiebedrijven die je een offerte vraagt met allerlei kulverhalen aankomen en een HRE willen verkopen, dat is de ketel die ze massaal op voorraad hebben. Het verhaal van gevoelig onderhoud gebeurt alleen als je onderhoud met de franse slag doet (wat veel van die stickerplakkers ook daadwerkelijk deden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Zenomyscus schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 04:11:
Xtreme 36 is overkill. Ik weet zo niet wat het minimale vermogen van die twee is, maar als die te hoog is gaat je ketel vaak aan / uit wat slecht voor je verbruik is. Voor dat type woning is CW4 zat, zelfs als je een bad zou hebben.
Minimaal vermogen is even hoog. Beide 3,6kW.

CW4 of 5 heeft niets met type woning te maken maar met je warm water behoefte in combinatie met diameter van je leidingwerk.

@Henkie48 Ketel eruit en aan de WP? Dit is HET moment.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 27-02-2024 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:05
_JGC_ schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:20:
Het verhaal van gevoelig onderhoud gebeurt alleen als je onderhoud met de franse slag doet (wat veel van die stickerplakkers ook daadwerkelijk deden).
Is hier iets in veranderd dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
G-addict schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:49:
[...]

Is hier iets in veranderd dan?
Volgens gasketelwet zouden ze het nu eindelijk eens volgens de voorschriften moeten doen, dus ik mag hopen dat het nu idd "deden" is ipv "doen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:06
@Zenomyscus ; @_JGC_ ; @MotorBeast
Voor alle duidelijkheid: het minimum CV-vermogen van een Xtreme 36 is lager dan dat van een Xtreme 30, nl. 3,8 kW versus 4,0 kW. Zie onderstaande technische specificaties.
Ik hoop niet dat jullie de term belasting verwarren met vermogen, want dat zijn twee verschillende begrippen. Belasting is de toegevoerde energie naar de ketel (Pin) en vermogen is de energie die door de ketel wordt geleverd (Puit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3rrYbABOKCvYLWzgbMV6sVZj84=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2KGRdwL9aunKEKsvfyBHSIpZ.png?f=user_large

Als gebruiker van een Xtreme 36 heb ik nog een handige tip om deze ketel van een CW5 naar een CW4 te transformeren. De Xtreme heeft nl. een instelling om het SWW-vermogen te verlagen. Ik heb deze parameter P070 verlaagd van 100% naar 70%. Met dat vermogen is het ongeveer een CW4-toestel. Ik heb gemerkt dat het idd een kleine gasbesparing oplevert zonder dat ik enig comfort mis van mijn regendouche.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@arpeggio Wel gek dat als je 3.6KW in een Xtreme30 duwt dat de afgifte dan hoger is dan bij een Xtreme36. Volgens die redenering zou het rendement op CV hoger moeten zijn bij de Xtreme30.

Jouw trucje heb ik bij mijn HRE28/24 ook gedaan, die heeft nu hetzelfde vermogen als de 24/18 wat hem CW3 maakt. Merk er niks van met douchen. Maakt de ketel wel een stuk rustiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:06
_JGC_ schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:29:
@arpeggio Wel gek dat als je 3.6KW in een Xtreme30 duwt dat de afgifte dan hoger is dan bij een Xtreme36. Volgens die redenering zou het rendement op CV hoger moeten zijn bij de Xtreme30.
Tja, dat is idd gek. Daar heb ik ook geen verklaring voor. Ik vermoed dat het te maken heeft met de meetmethode die Intergas gebruikt voor deze specificaties en met de manier waarop de condensatiewarmte van aardgas in de getallen wordt verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 22:44
Hier recent een Remeha Tzerra Ace Matic 24kw CW4 ketel laten installeren.
Nieuwe Tzerra Ace versie welke dieper kan moduleren dan de oude versie.
Weinig ervaring mee nog, wel lekker stil heb ik al gemerkt.
Compacter dan Intergas ketels mocht dit belangrijk zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door spaarpot op 27-02-2024 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:45
We hebben zelf een CW5 ketel (welke bijna CW6 is). Overweging voor ons toendertijd (en nog steeds) om CW5 te nemen ipv CW4: toendertijd hadden we nog een bad (dus sneller vol), maar het belangrijkste; als je onder de douche staat en iemand anders trekt de warm waterkraan open in de keuken oid -> waterstraal gaat lekker door en dipt nauwelijks. Als er weinig prijsverschil zit in de CV-ketels, iets om rekening mee te houden (ergo comfort generiek)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:44
Als het minimale vermogen van de Xtreme36 hetzelfde of zelfs lager is dan de kleinere types, en het prijsverschil is te verwaarlozen, dan zou ik idd voor de Xtreme36 gaan. Ik zou dit wel even checken bij Intergas zelf, soms sluipen er wel foutjes in specsheets.

Voor de rest ERG tevreden over de Xtreme, erg veel settings om te finetunen, kan lekker laag moduleren, is stil en draait zuinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:33
arpeggio schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:22:
Voor alle duidelijkheid: het minimum CV-vermogen van een Xtreme 36 is lager dan dat van een Xtreme 30, nl. 3,8 kW versus 4,0 kW. Zie onderstaande technische specificaties.
Ik hoop niet dat jullie de term belasting verwarren met vermogen, want dat zijn twee verschillende begrippen. Belasting is de toegevoerde energie naar de ketel (Pin) en vermogen is de energie die door de ketel wordt geleverd (Puit).
Als ik z'n display mag geloven draait mijn Xtreme30 rustig minimaal op 3,6 kW. En het verschil tussen 3,6 en 4,0 is slechts 400W, dus daar word je ook niet rijk van.
Bij een normale douche en geen bad dat snel vol moet zijn, zijn zowel de 30 als de 36 overkill. Voor het verwarmen van een normaal geïsoleerd huis heb je aan 20 kW meer dan zat. De installateur verkoopt natuurlijk liever een duurdere ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Dank voor alle reacties!
Een kleine samenvatting:
- Xtreme 30 is prima keuze
- Xtreme 36 is overkill
- Xtreme 30 is ruim voldoende
- stap over op warmtepomp
- Als het minimale vermogen van de Xtreme36 hetzelfde of zelfs lager is dan de kleinere types, en het prijsverschil is te verwaarlozen, ga dan voor de Xtreme36 gaan
- Bij een normale douche en geen bad dat snel vol moet zijn, zijn zowel de 30 als de 36 overkill

Wel wat tegenstrijdige adviezen hier en daar.
Stel ik ga voor de xtreme 30, wat zou mijn besparing zijn in gasverbruik ten opzichte van mijn 23 jaar oude Vaillant? (verbruik nu dus ongeveer 1.100 m3 p. jaar)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 07:10
Stap 1: opzoeken wat er voor jou relevant is in de transitie visie warmte van jouw gemeente. Mijn wijk staat op relatief korte termijn op de warmtenet lijst/gas weg.
(Ook aansluiting warmtenet kost geld. Verbruik van warmte bij warmtenet kost erg veel)
Stap 2: uitzoeken waarom je niet aan de warmtepomp kan. Dat kan heel vaak wel.
I

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Zo tegenstrijdig zijn de adviezen niet.
Of je gaat besparen is koffiedik kijken, ik zou op niks rekenen. Je gaat niet van een VR naar een HR, maar van een HR naar een HR+. Dat levert theoretisch 5% hoger rendement op ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:10
Henkie48 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 00:31:

Stel ik ga voor de xtreme 30, wat zou mijn besparing zijn in gasverbruik ten opzichte van mijn 23 jaar oude Vaillant? (verbruik nu dus ongeveer 1.100 m3 p. jaar)
In gas zou ik geen besparing verwachten, de Vaillant was al HR en dan zit je al ongeveer aan de max wat je uit gas kunt halen. Winst kun je halen uit goed inregelen van het systeem. En mogelijk ga je wel wat besparen op elektra. Pompen zijn wel wat verbeterd.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
T-MOB schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:06:
[...]

In gas zou ik geen besparing verwachten, de Vaillant was al HR en dan zit je al ongeveer aan de max wat je uit gas kunt halen. Winst kun je halen uit goed inregelen van het systeem. En mogelijk ga je wel wat besparen op elektra. Pompen zijn wel wat verbeterd.
Ik verwacht een kleine besparing, maar dan moet je wel het tapcomfort uitzetten of op ECO zetten bij de Xtreme. De Vaillant ketel van TS houdt de warmtewisselaar in principe altijd warm (minimaal 32 graden, standaard 58). Verder is het rendement op tapwater een stuk hoger en kan de ketel bij lage warmtebehoefte langere stooksessies op laag vermogen doen.

Zal niet in de honderden kuubs gaan lopen iig, denk dat je met 50 kuub besparing al in je handjes mag knijpen op dat verbruik.

Maargoed, iedereen denkt "nieuwe ketel dus besparing", het kan ook de andere kant omslaan omdat de ketel waarschijnlijk met een nieuwe thermostaat komt. Beetje afwijking in temperatuur tov de oude, andere regelstrategie en het aantal kuubs is ineens meer ipv minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brxm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-04 17:10
Ik heb vorig jaar November mijn Intergas Kombi Compact van 23 jaar oud vervangen door een Xtreme 36.

De oude ketel was CW3. Qua CV was dat voor mijn woning (hoekwoning 188m2/460m3) ruimschoots toereikend in combinatie met de Jaga convectoren en vloerverwarming op bgg.
Het tapcomfort was echter wel minimaal.
Het geheel werkte op een aan/uit thermostaat.

Nu met de Xtreme is de verwarming nog steeds prima geregeld (weinig verrrassend natuurlijk) maar het tapcomfort is een enorme verbetering ik zou nooit meer terug willen.

De kwalificatie 'overkill' begrijp ik niet, die honderd euro prijsverschil is te verwaarlozen op het totaalbedrag en de tijd dat je zo'n ketel gebruikt. Verder zijn er geen nadelen aan de 36 tov de 30 want juist het tapwater rendement en het bijbehorende comfort is waar het verschil zit (in het voordeel van de 36.

Dus voor die honderd euro meer krijg je iets hoger rendement op je tapwater en meer warmwatercomfort. Een duidelijke plus.

Verder zijn er geen nadelen. De Xtreme lijkt (mindergas.nl) totnutoe zelfs nog iets zuiniger te stoken dan de oude ketel, maar dat is maar een eerste indruk uiteraard - 4 maanden gebruik tov 23 jaar.

Ik heb nu een openterm thermostaat en die geeft 19 graden aan waar de oude op 20 stond. Ik stook nu dus op 19, eerder was dat 20.

Succes met je keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Henkie48 De grootste verbetering bij de xTreme (en trouwens ook bij de nieuwere ATAG's) ligt in het duidelijk hogere tapwater (jaar)rendement (constructieve details zal ik je besparen).

Dus als je relatief veel warm water misbruikt bespaar je hier iig significant.
Bij de cv is de mogelijke besparing door een beter (seizoens)rendement waarschijnlijk marginaal.
Just my 2 m³

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ2411
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15-07-2024

[Afbeelding]

Als gebruiker van een Xtreme 36 heb ik nog een handige tip om deze ketel van een CW5 naar een CW4 te transformeren. De Xtreme heeft nl. een instelling om het SWW-vermogen te verlagen. Ik heb deze parameter P070 verlaagd van 100% naar 70%. Met dat vermogen is het ongeveer een CW4-toestel. Ik heb gemerkt dat het idd een kleine gasbesparing oplevert zonder dat ik enig comfort mis van mijn regendouche.
Wat mij dus is opgevallen is dat er nauwelijks verschil zit tussen de tapwaterhoveelheden van de Xtreme 30 en de Xtreme 36.

Xtreme 30:
7,5 l/m (60°C)
16 l/m (40°C)

Xtreme 36:
9 l/m (60°C)
17 l/m (40°C)

Dat lijkt toch niet te kloppen, of wel?

Normaal zit een CW vier rond de 12 á 13 liter per minuut bij 40°C.

Kijk bijvoorbeeld naar de Tzerra Ace. Die zit op 13 l/m voor CW4 en 18 l/m voor CW5.

Kan iemand dit verklaren?

De enige reden waarom ik zelf voor de Xtreme 36/CW5 wilde gaan is voor de extra SWW capaciteit. Het hogere CV vermogen heb ik niet nodig. Maar dat scheelt dus vrijwel niets...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-04 17:28

[Afbeelding]
Wat ik me dus afvraag. In theorie (de specs) moduleert de Xtreme 36 terug tot 3,8 kW (lager dus dan de 30 inderdaad) wat overeenkomt met 12% van de maximale 32 kW. In de praktijk lijkt het minimaal in te stellen vermogen P11 in het expert menu te variëren tussen 25% en 17% (laatste na tussenkomst monteur). Intergas Xtreme 36 'expert' instellingen

Als de 36 echt tot 3.8 kW terug kan is het voor mij prima en ben ik twaalf jaar gevrijwaard van klachten over de regendouche). Als die slechts tot 17% terugmoduleert dan is dat 5,4 kW en niet de 3,8 kW die de fabrikant opgeeft en dan is weer voor het gasverbruik en hybride minder handig.

Wat is precies de reden dan de fabrikant dat minimum wat hoger instelt en een monteur dat met een laptop lager kan instellen? Is dat om voor het totale ketelbestand in de markt wat marge te hebben om een goede verbranding te garanderen en klachten te minimaliseren?
Pagina: 1