Ik heb nu PiHole draaien, weet jij toevallig hoe ik daar inregel dat alles vanaf bijvoorbeeld plex.domein.nl wordt doorgestuurd naar bijvoorbeeld 192.168.1.100:3000?RobertMe schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:18:
[...]
Zeer grote kans dat de router (Nokia ONT, naar ik aanneem) geen hairpin NAT ondersteund.
De situatie die je nu hebt is dat vanuit het interne netwerk verbinding wordt gemaakt met het externe IP adres van de router (modem / ONT in router modes). Afhankelijk van wel of geen hairpin NAT maak je dan dus netjes een U-bocht door de port forward terug naar het interne netwerk of maak je verbinding met het modem.
Een mogelijke oplossing hiervoor is in je eigen netwerk zelf een DNS server draaien (bv meteen een met ad-blocking, zoals PiHole of AdGuard Home) en je eigen regels daar in opnemen alleen dan met het interne IP adres i.p.v. het publieke / externe IP adres. Bijkomend voordeel is dat het verkeer dan uberhaupt niet via de "router" (modem/ONT in router modes) hoeft te gaan.
Of om het over een totaal andere boeg te gooien: gebruik IPv6. Dan heb je niks met NAT en port forwards te maken. In het interne netwerk bevindt het (publieke) IP adres zich binnen het lokale subnet dus wordt het rechtstreeks benaderd (en niet via de router) en buiten de deur wordt het IP adres over internet naar jou thuis gerouteerd. In de router (/ONT) hoef je dan maar de poort open te zetten).
Uiteraard daarbjj wel opletten dat je het vaste IPv6 adres gebruikt en niet dat wat door de privacy extension willekeurig gegenereerd is en periodiek wordt gewijzigd.
Edit:
[...]
Make that four. Dus ik kan best iets toevoegen aan een Delta topic zonder klant te zijn
Ik zit op deze pagina, maar wat ik ook invul, ik krijg een foutmelding bij het opslaan.
[ Voor 4% gewijzigd door miicker op 26-02-2024 11:14 ]
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
/f/image/bkXrCqg4l0GGe0WDoioXRccl.png?f=fotoalbum_large)