Nepreviews MAX ICT

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-05 11:00
Rond 12 januari 2024 zijn er een aantal reviews geplaatst bij Max ICT. Dit lijken nieuwe accounts te zijn die op dezelfde dag zijn aangemaakt en verder geen activiteit op Tweakers hebben. Ik twijfel aan de echtheid van deze reviews. Ze geven wel aan "uit eigen beweging".

Is er zicht op de kwaliteit van deze reviews? Het ondermijnt de credibility van Tweakers...

[ Voor 6% gewijzigd door ZatarraNL op 24-02-2024 21:25 ]

Beste antwoord (via ZatarraNL op 28-02-2024 13:13)

• Marco van Veen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-07-2024
ZatarraNL schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:24:
Rond 12 januari 2024 zijn er een aantal reviews geplaatst bij Max ICT. Dit lijken nieuwe accounts te zijn die op dezelfde dag zijn aangemaakt en verder geen activiteit op Tweakers hebben. Ik twijfel aan de echtheid van deze reviews. Ze geven wel aan "uit eigen beweging".

Is er zicht op de kwaliteit van deze reviews? Het ondermijnt de credibility van Tweakers...
Hallo @ZatarraNL bedankt voor jouw opmerkzaamheid.

We hebben alle reviews die 12 januari gedaan zijn de afgelopen nogmaals grondig bekeken en onze conclusie op basis van deze kwaliteits-controles is dat het legitieme reviews zijn. Max ICT is de afgelopen maanden gegroeid in volume uitklikken en dat verklaard ook mede de toename van de hoeveelheid reviews.

Nogmaals dank voor het melden.

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:11
Kan een campagne van MaxICT zijn aan klanten, “laat een review achter, maak kans op €5 shoptegoed” ofzo. Dan krijg je een tijdelijke golf van reviews, ook van nieuwe mensen.

Over MaxICT is hier al het nodige geschreven. Beste is denk ik om reviews te lezen van mensen met wat meer karma. En ook specifiek de klantenservice feedback, dat geeft aan hoe bedrijven er mee omgaan als dingen mis gaan.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:57
Hoeveel energie er al in MaxICT gestopt is met de jaren...
Was beter geweest wanneer deze shop vele jaren geleden al een ban had gekregen op Tweakers.

"We streven kwaliteit na op Tweakers en MaxICT draagt daar volgens ons niet aan bij." Het is zo simpel maarja 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door spokje op 25-02-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Heeft tweakers geen beleid voor bedrijven die misbruik maken van het systeem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
Dank. Dus als ik het goed begrijp:
WoutF schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:51:
In feite zijn er twee aspecten aan deze discussie: 1) Hoe gaan we om met shops die informatie in hun feed hebben die niet klopt 2) Hoe gaan we om met shops die slechte reviews krijgen en/of shops die hun gebruikers vragen een review achter te laten.
[...]

1. De informatie die shops in hun feed zetten over leverbaarheid en prijzen moet kloppen. Bij shops met duizenden producten kan het altijd voorkomen dat het laatste exemplaar net verkocht is, of er een prijsfoutje in staat, maar in de basis moet het kloppen. Dit gaat vaak mis als er met een groot netwerk van distributiecentra en dropshipping wordt gewerkt, die hun voorraad niet zo nauw bijhouden. Dit is vooral waar we het de laatste tijd met Max ICT over hebben gehad. Onze positie tot nu toe was dat we alleen producten uit hun eigen magazijn in de feed wilde zien.

De laatste weken zijn er gesprekken geweest en Max ICT heeft laten zien hoe ze nu werken met tiers van leveranciers. Naast hun eigen voorraad hebben ze Tier A-producten die vergelijkbaar moeten zijn aan hun eigen voorraad. Ze gebruiken die Tier A-feed al enige tijd om producten via Bol.com aan te bieden en onder de naam Bol Plaza waren ze dus ook al in de Pricewatch beschikbaar. Daar hebben we geen negatieve reacties op gehad en ook bij Bol zijn ze behoorlijk streng op dit soort dingen. Daarom hebben we Max ICT toestemming gegeven om per 15 maart hun Tier A-feed richting de Pricewatch aan te zetten. Er zal tweewekelijks contact zijn tussen Tweakers en Max ICT om dit te monitoren.
[...]

2) de shopreviews. Die zijn er voor een reden. Wij hebben niet de intentie om voor onze gebruikers te bepalen bij welke shops ze wel en niet mogen kopen. Shops die zeer agressief inzetten op lage prijzen, hebben logischerwijs minder budget voor aftersales en zullen daar minder goed op scoren. Dat is een afweging voor hen en ook een afweging voor gebruikers. Als jij voor de laagste prijs wilt gaan en de gok wilt nemen, dan is dat aan jou. De sterrenrating van een shop geeft daarbij een indicatie van of je op je hoede moet zijn en de reviews zelf geven je meer informatie over hoe die rating tot stand komt. Dat Max ICT klanten vraagt een review te schrijven is zoals gezegd niet gek. Als we opeens alle shops zouden weren die dat doen, dan blijft er geen compleet prijsoverzicht meer over. Dit is dan ook de hoofdreden dat we een tijdje terug een shopfilter hebben gebouwd, je natuurlijk kunt filteren op shopscore en je bij de reviews ziet of ze van een nieuwe gebruiker zijn.

Ik weet dat sommigen van jullie zullen denken ‘waarom schoppen ze jullie niet gewoon uit de Pricewatch als zoveel mensen klagen’. Omdat we beleid niet willen maken op basis van emotie. Als we Max ICT uit de Pricewatch zouden zetten, dan moeten we dat ook doen voor andere shops die slecht beoordeeld worden. Als ik even kijk naar shops die een lagere rating hebben dan Max ICT, dan zitten daar namen tussen als Amazon, Samsung, Microsoft, MediaMarkt, T-Mobile en Vodafone. Ik hoop dat jullie het met mij eens zijn dat de Pricewatch als vergelijker niet compleet is als je zulke grote namen niet erbij hebt.

Ondertussen zijn we aan het kijken hoe we beter grip kunnen krijgen op shops waarvan de feeds niet kloppen, want zoals gezegd is dit echt niet enkel een Max ICT-probleem. De tijd die de afgelopen periode is gestoken in contact en discussie met Max ICT valt niet op te schalen naar de rest van de Pricewatch, dus daar zullen we iets op moeten verzinnen.
Wat betreft de nepreviews interpreteer ik dit als: ze doen het allemaal, dus we accepteren het. Dat is wel jammer. Ik begrijp dat je slechte winkels misschien niet wilt weren, maar nepreviews ondermijnen het doel van de pricewatch. Dus lijkt het me logisch dat je dit als Tweakeres wilt verdedigen, bijvoorbeeld door reviews van nieuwe aangemaakte accounts te weren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
ZatarraNL schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:37:
Dank. Dus als ik het goed begrijp:

[...]

Wat betreft de nepreviews interpreteer ik dit als: ze doen het allemaal, dus we accepteren het. Dat is wel jammer. Ik begrijp dat je slechte winkels misschien niet wilt weren, maar nepreviews ondermijnen het doel van de pricewatch. Dus lijkt het me logisch dat je dit als Tweakeres wilt verdedigen, bijvoorbeeld door reviews van nieuwe aangemaakte accounts te weren.
Reviews van nieuw aangemaakte accounts zijn toch niet meteen nepreviews?

Als een shop mij vraagt een review te schrijven, ik maak account aan en doe dat, schrijf ik geen nepreviews

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

42erik schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:29:
[...]

Als een shop mij vraagt een review te schrijven, ik maak account aan en doe dat, schrijf ik geen nepreviews
Ze zijn in ieder geval verkeerd gelabeld onder 'uit eigen beweging'.
Wellicht zijn ze dan niet nep, maar geven wel een verkeerd beeld aan de onoplettende reviewlezer (of mensen die puur naar de sterren kijken).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Wellicht even @Dirk taggen, die kan hier dacht ik wat mee :)

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
42erik schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:29:
[...]

Misschien sommige niet. Maar de motivatie voor dit soort reviews is anders dan reviews uit eigen motivatie omdat deze op verzoek van de winkel worden gedaan. Dat kan de winkel selectief doen, waardoor de score vertroebelt raakt. Ik kan me daarom best een beleid voorstellen waarbij er een voorwaarde wordt gesteld aan tijd of moeite voordat een review op tweakers wordt meegeteld.

[ Voor 3% gewijzigd door ZatarraNL op 25-02-2024 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 01:15

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
PeacekeeperNL schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:12:
Wellicht even @Dirk taggen, die kan hier dacht ik wat mee :)
Nope, tenzij ik echt zware misdragingen of spam zie, blijf ik van de shopreviews af. Ik bemoei me enkel met de reacties op de frontpage (exclusief V&A) en de productreviews. De shopreviews zijn in principe de volledige verantwoordelijkheid van het kantoor.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Dirk schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:30:
[...]

Nope, tenzij ik echt zware misdragingen of spam zie, blijf ik van de shopreviews af. Ik bemoei me enkel met de reacties op de frontpage (exclusief V&A) en de productreviews. De shopreviews zijn in principe de volledige verantwoordelijkheid van het kantoor.
En daar wringt ook precies de schoen, want dan zijn de gebruikers van Tweakers / GoT niet de klanten, maar het product en spelen er logischerwijs andere belangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
True schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:35:
[...]

Wellicht zijn ze dan niet nep, maar geven wel een verkeerd beeld aan de onoplettende reviewlezer (of mensen die puur naar de sterren kijken).
Da's waar ja, dat klopt niet nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
ZatarraNL schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:29:
[...]

Misschien sommige niet. Maar de motivatie voor dit soort reviews is anders dan reviews uit eigen motivatie omdat deze op verzoek van de winkel worden gedaan. Dat kan de winkel selectief doen, waardoor de score vertroebelt raakt. Ik kan me daarom best een beleid voorstellen waarbij er een voorwaarde wordt gesteld aan tijd of moeite voordat een review op tweakers wordt meegeteld.
Tja, dat is wel waar, maar of dat nu ook weer zoveel uitmaakt... En om dan nieuwe users rechten te ontnemen, wat heftig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZatarraNL
42erik schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:36:
[...]

Da's waar ja, dat klopt niet nee
Misschien is het dan een idee om het maken van reviews wel mogelijk te houden, maar deze niet in het gemiddelde mee te tellen tot gebruikers een bepaalde ranking/karma hebben. Het moet dan natuurlijk wel duidelijk zichtbaar zijn hoe hiermee wordt omgegaan.

[ Voor 10% gewijzigd door ZatarraNL op 26-02-2024 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 14:11
True schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:35:
Ook dat hoeft niet persé. De opties die je als reviewer hebt zijn:
"Uit eigen beweging"
"Ik krijg er iets voor terug (beloning)"
"Ik maak kans op een prijs"

Als je als winkel dus iets stuurt als "ging alles goed, dan stellen we het op prijs als je een review op tweakers achter laat - mocht je aanmerkingen hebben, dan staat onze klantenservice voor je klaar op het op te lossen", dan lijkt mij "uit eigen beweging" toch echt de beste keuze. Zonder te weten wat MaxICT gevraagd heeft kan je denk ik niet oordelen over of het label klopt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

vanaalten schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:55:
[...]

Ook dat hoeft niet persé. De opties die je als reviewer hebt zijn:
"Uit eigen beweging"
"Ik krijg er iets voor terug (beloning)"
"Ik maak kans op een prijs"

Als je als winkel dus iets stuurt als "ging alles goed, dan stellen we het op prijs als je een review op tweakers achter laat - mocht je aanmerkingen hebben, dan staat onze klantenservice voor je klaar op het op te lossen", dan lijkt mij "uit eigen beweging" toch echt de beste keuze. Zonder te weten wat MaxICT gevraagd heeft kan je denk ik niet oordelen over of het label klopt of niet.
Voor een winkel die gewoon levert zoals afgesproken kan ik mij niet voorstellen dat men zo gemakkelijk en zo happig accounts wil aanmaken op sites waar ze nog geen account hebben om maar een positieve review te schrijven zonder dat hier een mogelijke beloning tegenover zou staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gelukkig kan je al een hele tijd winkels naar voorkeur zelf weren in de pricewatch. Ik heb Max ICT al sinds de invoering van die feature op de banlijst staan tot volle tevredenheid d:)b

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:04
Glashelder schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:22:
Gelukkig kan je al een hele tijd winkels naar voorkeur zelf weren in de pricewatch. Ik heb Max ICT al sinds de invoering van die feature op de banlijst staan tot volle tevredenheid d:)b
Maar dan moet je wel op de hoogte zijn van de geschiedenis en de slechte reputatie. Voor ons als tweakers is dat geen probleem en weten MAX ICT echt wel te vermijden.

Een henk of ingrid die via google op een laptop zoekt, via de PW bij de goedkoopste webshop uitkomt help je echt niet met die functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is waar, maar als je hier al een aantal jaar rondloopt dan weet je dat er volgens mij al bijna een decennium wordt gestreden om Max ICT uit de pricewatch te weren en Tweakers wil er gewoon niet aan.

Beste was je dan kan doen is er bij neerleggen want het gaat toch niet gebeuren.

Leg je erbij neer en red jezelf ;) Blijkbaar betaald Max ICT meer aan Tweakers dan de eventuele schade aan de reputatie van de PW kan zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Custom CSS (Tweakers): MaxICT doorstrepen in Pricewatch

Scheelt een hoop.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

Glashelder schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:54:
Dat is waar, maar als je hier al een aantal jaar rondloopt dan weet je dat er volgens mij al bijna een decennium wordt gestreden om Max ICT uit de pricewatch te weren en Tweakers wil er gewoon niet aan.

Beste was je dan kan doen is er bij neerleggen want het gaat toch niet gebeuren.

Leg je erbij neer en red jezelf ;) Blijkbaar betaald Max ICT meer aan Tweakers dan de eventuele schade aan de reputatie van de PW kan zijn.
En ik denk ook dat degenen die ontevreden over maxict zijn , ongenoegen hebben met max ICT zelf en niet snel met de pricewatch.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:55
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn laatste ervaringen met MaxICT positief zijn. Als je een niche-achtig product zoekt en de tijd hebt is het een redelijke shop (genoeg zaken die ik persoonlijk zou veranderen, maar het functioneert).

Mijn irritatie was voorheen dat ze altijd als beste prijs bovenaan stonden (en niet leverden/konden leveren) maar dat lijkt aanzienlijk verbeterd. Moet ik wel eerlijk bekennen dat ik de laatste tijd liever fanatiek V&A afstruin, dus zo heel veel nieuwe hardware koop ik niet meer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Marco van Veen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-07-2024
ZatarraNL schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:24:

Hallo @ZatarraNL bedankt voor jouw opmerkzaamheid.

We hebben alle reviews die 12 januari gedaan zijn de afgelopen nogmaals grondig bekeken en onze conclusie op basis van deze kwaliteits-controles is dat het legitieme reviews zijn. Max ICT is de afgelopen maanden gegroeid in volume uitklikken en dat verklaard ook mede de toename van de hoeveelheid reviews.

Nogmaals dank voor het melden.
Pagina: 1