Vorige week zijn onze spouwmuren geisoleerd met knauf supafil. Ik wil graag controleren of dit goed is gegaan. Ik heb op een aantal zaken gelet en een paar dingen gecontroleerd, maar ben benieuwd naar anderen hun ervaringen.
Tijdens het werk
Ik heb opgelet dat er een testbox werd gespoten en dat er op de juiste manier is gewerkt (eerst boren, dan in lagen vullen van onderaf). Er is op 80cm afstand geboord.
Gemiddelde vulling
De SKIKOB beoordelingsrichtlijn geeft aan dat er 30kg/m3 moet worden gevuld.
/f/image/pPSNgURPJ8WPaPW0aoMAILKh.png?f=fotoalbum_large)
Onze spouw is ongeveer 6 cm breed. Het gaat om 185m2, dat is in totaal ongeveer 11,1 kuub spouw. Er zijn 20 zakken van 16,5 kilo verwerkt: 330kg. 330/11,1 = bijna 30 kg/m3 gemiddeld. Dat komt ongeveer overeen met wat de richtlijn als minimum geeft.
De 'plaatselijk minimale hoeveelheid' van 25kg kan ik niet controleren. Ik heb wel een paar extra gaatjes geboord in de gevel. Dan zie ik wel wat vlokken supafil zitten maar het is geen solide "pakket" wat ik eigenlijk had verwacht.
Mijn vragen
Tijdens het werk
Ik heb opgelet dat er een testbox werd gespoten en dat er op de juiste manier is gewerkt (eerst boren, dan in lagen vullen van onderaf). Er is op 80cm afstand geboord.
Gemiddelde vulling
De SKIKOB beoordelingsrichtlijn geeft aan dat er 30kg/m3 moet worden gevuld.
/f/image/pPSNgURPJ8WPaPW0aoMAILKh.png?f=fotoalbum_large)
Onze spouw is ongeveer 6 cm breed. Het gaat om 185m2, dat is in totaal ongeveer 11,1 kuub spouw. Er zijn 20 zakken van 16,5 kilo verwerkt: 330kg. 330/11,1 = bijna 30 kg/m3 gemiddeld. Dat komt ongeveer overeen met wat de richtlijn als minimum geeft.
De 'plaatselijk minimale hoeveelheid' van 25kg kan ik niet controleren. Ik heb wel een paar extra gaatjes geboord in de gevel. Dan zie ik wel wat vlokken supafil zitten maar het is geen solide "pakket" wat ik eigenlijk had verwacht.
Mijn vragen
- Moet ik verwachten dat er overal in de muur een 'dik pakket' supfail zit?
- Kan ik dat fatsoenlijk controleren?
- Zou ik iets zinnigs kunnen zeggen met een warmtebeeldcamera?
- Wat zou ik nog meer kunnen/moeten controleren?