Ervaringen hybride warmtepomp op plat houten dak (Quatt)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lisa_26
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-02-2024
Wie heeft ervaring met een Quatt op een plat houten dak in een appartement? Of kan een andere hybride warmtepomp aanbevelen die geen/beperkt geluidsoverlast in de ruimte eronder veroorzaakt?

We wonen in een appartement (twee woonlagen, verdieping drie en vier) met een plat houten dak en overwegen om een hybride warmtepomp van Quatt (4-6 kW) te nemen. Alleen door een plat houten dak kunnen trillingen ontstaan die kunnen zorgen voor geluidsoverlast in het hele huis. Ik begrijp dat het geluid nooit volledig weg te nemen is, dus we vinden het niet erg als je het een beetje hoort in de woonkamer, maar willen wel ons best doen om het geluid dat ontstaat via trillingen zo veel mogelijk te beperken zodat het in ieder geval niet zorgt voor overlast als we 's avonds tv kijken zeg maar. We vragen ons af of de Hybrid Quatt 4-6 kW daar een goede keuze voor is, dus we horen graag jullie ervaringen met deze hybride warmtepomp.

Voor de context: onze woonkamer en keuken zitten onder het platte houten dak in één ruimte (L-vorm) van ca. 53 m2 (verdieping vier) en alle andere ruimtes op verdieping eronder. Het idee is dat de hybride warmtepomp boven de keuken komt. Qua isolatie; de opbouw met woonkamer en keuken zijn nieuwbouw, gebouwd bovenop een bestaand huis uit de jaren '20, wat ook meteen mee is gerenoveerd. De isolatie boven is daardoor goed, die van de verdieping eronder iets minder. We hebben nu energielabel C (zit tegen B aan). De warmtepomp van Quatt wordt geleverd en bevestigd op het dak met bigfoots.

Het dak bestaat uit twee lagen dakbedekking, underlaylent (18mm), Kooltherm K8 spouwplaat, houten balken, dampremmende folie, 12mm OSB en 12,5 mm gipsplaat. De muren van de opbouw zijn vergelijkbaar opgebouwd, maar dan met steenstrips. De ramen (stuk of negen) in de hele opbouw hebben allemaal HR++ glas.

Verder willen we zonnepanelen op het dak laten plaatsen en de spouwmuren op de derde woonlaag (oude deel uit jaren '20) nog verder isoleren en verduurzamen.

We zijn benieuwd naar jullie reacties, ervaringen en ideeën.

[ Voor 25% gewijzigd door lisa_26 op 24-02-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
En als het heel warm is dan is het niet erg dat de warmtepomp lawaai maakt?
Want ik neem aan dat je 'm ook gaat gebruiken om te koelen.
Overigens lees ik niks over de (bestaande) isolatie van het appartement, beetje lastig om een berekening te maken of de warmtepomp die jullie op het oog hebben wel geschikt is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lisa_26
Yaksa schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:24:
En als het heel warm is dan is het niet erg dat de warmtepomp lawaai maakt?
Want ik neem aan dat je 'm ook gaat gebruiken om te koelen.
Overigens lees ik niks over de (bestaande) isolatie van het appartement, beetje lastig om een berekening te maken of de warmtepomp die jullie op het oog hebben wel geschikt is.
Dank voor je reactie! We hebben geen warmtepomp die gaat koelen, maar ik doelde er met mijn opmerking vooral op dat we begrijpen dat iets van geluid niet te voorkomen is met een warmtepomp, ongeacht of het heel koud of warm is. Het hoort er eenmaal bij.

Goed punt over de isolatie (ga ik toevoegen aan de post). De dakopbouw is nieuwbouw (gebouwd bovenop een bestaand appartement uit de jaren twintig), wat helemaal is gerenoveerd. De isolatie boven is daardoor goed, die van de verdieping eronder iets minder. We hebben nu energielabel C (zit tegen B aan).
Om je een beter beeld te geven van de isolatie van het dak; het dak bestaat uit twee lagen dakbedekking, underlaylent (18mm), Kooltherm K8 spouwplaat, houten balken, dampremmende folie, 12mm OSB en 12,5 mm gipsplaat. De (buiten) muren zijn vergelijkbaar opgebouwd, maar dan met steenstrips. De ramen op de opbouw hebben allemaal HR++ glas

Verder willen we zonnepanelen op het dak laten plaatsen en de spouwmuren op de derde woonlaag (oude deel uit jaren '20) nog verder isoleren en verduurzamen.

Laat het gerust weten als je nog meer informatie nodig hebt om een inschatting te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:24
Welke isolatiewaarde heeft je spouwplaat?
Dan is het voor rest: hoe meer massa in je plafond hoe minder snel het zal gaan trillen.
Hoe wil je de warmtepomp bevestigen?
Je kan natuurlijk proberen trillingsvrij te bevestigen, dat zal in ieder geval wat minder constructie-trillingen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lisa_26
99ruud99 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:11:
Welke isolatiewaarde heeft je spouwplaat?
Dan is het voor rest: hoe meer massa in je plafond hoe minder snel het zal gaan trillen.
Hoe wil je de warmtepomp bevestigen?
Je kan natuurlijk proberen trillingsvrij te bevestigen, dat zal in ieder geval wat minder constructie-trillingen geven.
De isolatiewaarde van de Kooltherm K8 Spouwplaat is het plafond is minimaal 6,3 en de muren zijn 4,7

Verder wordt de hybride warmtepomp van Quatt geleverd en bevestigd aan het dak met bigfoots en hebben we nog stoeptegels liggen die we eronder kunnen leggen voor extra massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ben je van bij te isoleren? Want met 4.7 is het niet makkelijk om het huis warm te stoken.

Standaard huis krijgt minimaal 6.3, en met dak recht boven woonkamer zou ik voor minimaal 7 gaan.

[ Voor 50% gewijzigd door 99ruud99 op 24-02-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Tsja, wanneer ik de brochure van Quatt mag geloven (wij van WC-eend) dan is hun merk er een die maar weinig decibels veroorzaakt. Maar dat zegt niks over trillingen die het apparaat maakt.
Stoeptegels kunnen helpen, maar dan wel met een redelijk verende rubber laag erop, het rubber moet de eventuele trillingen op kunnen nemen. Het hangt een beetje van de afmetingen (en soort rubber) van de bigfoot af of deze de trillingen kan absorberen. Het beste overleg je dit van tevoren met de installateur en laat dan ook schriftelijk vastleggen dat je geen overlast zult ondervinden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lisa_26
99ruud99 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:33:
Ben je van bij te isoleren? Want met 4.7 is het niet makkelijk om het huis warm te stoken.

Standaard huis krijgt minimaal 6.3, en met dak recht boven woonkamer zou ik voor minimaal 7 gaan.
Het is ons vooral te doen om het voorkomen van trillingen om geluidsoverlast te beperken, in plaats van isoleren om het geluid van de warmtepomp tegen te houden. Helpt deze isolatie bij het voorkomen van trillingen? Of helpt het vooral tegen het geluid van de buitenunit?

En ik heb me vergist zie ik, de isolatie van het dak is minimaal 6,3 (ga het direct aanpassen in mijn eerdere reacties en de post). De muren zijn 4,7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:32

Veel mensen zullen blij zijn met een isolatiewaarde van 4,7. Dit is echt meer dan genoeg om je huis fatsoenlijk warm te krijgen....

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lisa_26
Yaksa schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:36:
Tsja, wanneer ik de brochure van Quatt mag geloven (wij van WC-eend) dan is hun merk er een die maar weinig decibels veroorzaakt. Maar dat zegt niks over trillingen die het apparaat maakt.
Stoeptegels kunnen helpen, maar dan wel met een redelijk verende rubber laag erop, het rubber moet de eventuele trillingen op kunnen nemen. Het hangt een beetje van de afmetingen (en soort rubber) van de bigfoot af of deze de trillingen kan absorberen. Het beste overleg je dit van tevoren met de installateur en laat dan ook schriftelijk vastleggen dat je geen overlast zult ondervinden.
Precies, dat is ook waar wij tegenaan lopen. In veel artikelen over (hybride) warmtepompen gaat het om het voorkomen van geluidsoverlast (i.v.m. buren of als de unit recht boven je woonkamer hangt), maar veel van de geluidsoverlast wordt veroorzaakt door de trillingen.

Bedankt voor je tip! We gaan navraag doen bij Quatt en/of de installateur over het type rubber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Makrolon schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Veel mensen zullen blij zijn met een isolatiewaarde van 4,7. Dit is echt meer dan genoeg om je huis fatsoenlijk warm te krijgen....
Niet bij plat dak recht boven je leefruimte, dat vreet stroom.

Trillingen kan je enkel weghalen door zwevende ophanging, massa, of demping.

Isolatieplaat geeft beetje massa en wat meer demping.

Echter, je boort hem aan de houten balken, dus "om" de isolatie heen. De balken zullen dan alsnog gaan trillen.
Dan zijn speciale schroeven beter (net zoals zogenoemde spikes).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
99ruud99 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:45:
[...]Trillingen kan je enkel weghalen door zwevende ophanging, massa, of demping.
Echter, je boort hem aan de houten balken, dus "om" de isolatie heen. De balken zullen dan alsnog gaan trillen.
TS geeft aan dat de unit op bigfoots komt te staan.
Volgens mij boor je die juist niet vast aan het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:32
[...]

Hier heb ik een onverwarmde bovenverdieping met ongeisoleerd plafond er tussen, boven is het maximaal een graad of 14, beneden 21, als jouw theorie klopte zou het boven ook 20 graden moeten wezen.

Zonde van je investering om met die isolatiewaarde extra te gaan isoleren.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lisa_26
[...]

Als ik het goed begrijp bevestigen ze de bigfoot dan aan de houten balken in het dak? Hmm... logisch dat het dak/de constructie daardoor (extra) gaat trillen.

[ Voor 33% gewijzigd door lisa_26 op 24-02-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lisa_26
Makrolon schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Hier heb ik een onverwarmde bovenverdieping met ongeisoleerd plafond er tussen, boven is het maximaal een graad of 14, beneden 21, als jouw theorie klopte zou het boven ook 20 graden moeten wezen.

Zonde van je investering om met die isolatiewaarde extra te gaan isoleren.
Kunnen we terug naar de vraag over trillingen van een warmtepomp voorkomen in plaats van extra isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Bigfoots zullen al groot deel dempen, enige wat dan nog helpt is massa.

Het systeem zoals je op foto hebt heeft dus de veren eronder zitten (zoals ik probeerde aan te geven, ontkoppel je daarmee het houten frame). Let wel op dat dit systeem niet goedkoop gaat zijn, 300 euro is als je het zelf doet, als een bedrijf dit moet bedenken kunnen ze zomaar 1000 euro ervoor vragen, als niet meer.

[ Voor 69% gewijzigd door 99ruud99 op 24-02-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:35

Dat zijn de minimale isolatiewaarden voor nieuwbouw. Werkelijk alle nieuwbouwwoningen zijn makkelijk warm te stoken met een warmtepomp. Waarom je met zulke isolatiewaarden voor hybride zou gaan is mij een raadsel. Dan zou het afgiftesysteem niet moeten volstaan, maar gezien het nieuwbouw is ga ik voor het gemak uit van vloerverwarming. In dat geval heb je de meest ideale situatie voor een all electric warmtepomp.

Voor wat betreft trillingen is het raadzaam om een metalen frame te bouwen en zo de drukpunten zo ver mogelijk uit elkaar te bouwen. In dit topic staan wel enkele voorbeelden om een trillingsvrije opstelling te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:59
[...]

tuurlijk. joh. Genoeg voorbeelden waar dat prima gaat, het is niet zi binair als 'Rc < 6, stop ho. niet doen want vreet stroom'. Hoger is natuurlijk fijn maar er zijn miljoenen huizen met daken met een Rc van 1 ofzo. De nieuwbouw standaard van 6 is mooi maar het gaat te ver om het noodzakelijk te noemen, zeker als het om. een verschil tussen 4,7 en 6 gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Makrolon schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:41:
[...]

ook hier gaat men weer de fout in, isolatie zegt alleen hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoe je die opwekt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Fr33z schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:57:
[...]

tuurlijk. joh. Genoeg voorbeelden waar dat prima gaat, het is niet zi binair als 'Rc < 6, stop ho. niet doen want vreet stroom'. Hoger is natuurlijk fijn maar er zijn miljoenen huizen met daken met een Rc van 1 ofzo. De nieuwbouw standaard van 6 is mooi maar het gaat te ver om het noodzakelijk te noemen, zeker als het om. een verschil tussen 4,7 en 6 gaat.
Ik heb zelf in huis gezeten met Rd van 2 in plat dak boven woonkamer - was een koudeval, waardoor je in praktijk nooit in dat gedeelte zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTERV
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-09 10:14
Mogelijk mosterd na de maaltijd, maar toch. Wij hebben nu voor het tweede jaar een Elba Ace in bedrijf. De resultaten zijn prima, de buitenunit is buiten nauwelijks hoorbaar. Echter hij staat op een houten garage dak en dat is m.i. een slecht advies van de leverancier geweest. De warmtepomp staat op twee bigfoots. Kort na plaatsing is de dakbedekking vervangen. Op de oude bedekking lag nog een laag grind van een cm of vijf ergo de massa van het dak was aanzienlijk hoger dan nu het geval is. Zal niet de enige oorzaak zijn, maar binnen is de warmtepomp hoorbaar (brom) specifiek in ruimtes grenzend aan de garage. Verleden jaar had ik er een viertal zakken grind omheen gelegd en dat heeft wel enig effect. Internet afgestruind en enige werkende oplossing lijkt verplaatsing. Ook wordt resultaat aangegeven bij plaatsing van specifiek voor dit probleem in de handel beschikbare dempers. Maar wil je geen waarneembaar geluid, dan is het eerste wat je m.i. niet moet doen is plaatsing op een houten (niet betonnen) garag dak.
Pagina: 1