Waterbeesje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:43:
Klein detail in het bod dat je wilt uitbrengen:
Voorbehoud van financiering is een goede escape om in te bouwen, maar daarin wil je ook een te financieren bedrag inbouwen. Stel, woning kost €300.000 en je wilt €400.000 lenen om die verbouwing te kunnen doen. Bank zegt, nee nee je mag er maximaal €350.000 lenen, dan mag jij alsnog het huis kopen. Je kan immers de vraagprijs ophoesten en dan heb je geen escape voor de verbouwing.
Daarnaast vind ik 6 weken persoonlijk zeer kort om eea rond te krijgen. Dan mag er _nixx_ tegenzitten.
- Zeker nog 2 hypotheekgesprekken inplannen (1 week doorloop per gesprek)
- Eigen gegevens allemaal boven water krijgen (2 weken doorloop, zeker als je nog gegevens van een instantie moet lospeuteren)
- Taxateur namens jou naar de woning sturen (2 weken doorloop)
- Bouwkundig inspecteur namens jou naar de woning sturen (2 weken doorloop)
- Bank die de hypotheekaanvraag gaat beoordelen (2 à 3 weken doorloop)
Uiteraard zullen sommige zaken samenvallen, maar dan nog wordt het zweten. Niet alleen jouw afspraak moet tijd hebben hiervoor, maar ook de huidige eigenaar van de woning / makelaar moet tijd vrij maken hiervoor.
Verder kan ik me wel vinden in wat anderen zeggen:
- Asbest riool is ongevaarlijk. Dat vergaat niet zolang je er niks geks mee doet, het gevaar wordt imo overdreven voor dit soort zaken. In mijn eigen tuin heb ik 'm zelf opgegraven een aantal jaren geleden en dat was voor de gemeente toen prima. Maar ik had 'm ook kunnen laten zitten tot het einde der tijden.
- Een simpel dak-lek los je inderdaad zelf op TENZIJ je geen geld / ellebogenstoom hebt en het verder wel best vind. Geloof me: oudere mensen denken vaker zo dan je denkt. Dat kapotte enkelglas raampje op zolder plak je een duct tapeje op en het is 'dicht' en "àgge 't nie meer wit, gebruik 'te PUR en kit..." Pas op bij lekkage voor houten delen als de nokbalk, gordingen en dakbeschot: rotten gaat daar erg snel. Maar dat is iets dat je de bouwkundig inspecteur expliciet moet meegeven.
- Water in de kruipruimte is 'lastig' als je er toevallig moet zijn, maar zeker geen ramp. Je zou kunnen onderzoeken of drainage mogelijk is als er optrekkend vocht is. De lucht in huis (geur + vochtigheid) vertellen daar al wat over en de muur mogelijk ook (als deze niet pas is geverfd). Ook dat is iets dat je de bouwkundig inspecteur expliciet moet meegeven.