Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HogeHoedje
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-04 17:39
Aangezien ik niet zo 1-2-3 een algemeen "solliciteren"-/afgestudeerdentopic kon vinden (heb wel het Recruiter-/HR-ervaringentopic gevonden), heb ik mijn vragen hier gepost. (Mocht het gewenst zijn, kan ik het omtoveren naar een algemeen topic met een VGV-sectie met de gewonnen kennis in deze post!)

---

Zelf ben ik laatst afgestudeerd in Zuid-Nederland en zit ik te zoeken naar een geschikte juniorpositie. Ik had al via de onlineformulier met CV en motivatiebrieven gesoliciteerd (een bedrijf had ik al eerder positieve ervaring mee; met open sollicitatie, de ander was nieuw met interessante tech stack; op specifieke vacature gesolliciteerd). Echter hebben beide bedrijven nog niet gereageerd terwijl de sollicitaties na de carnaval verzonden zijn. Hoewel ik nog een vacature in gedachten hebt die bij me past (wachtend op meer informatie), zit ik wel dwars te staren op vacatures (en zeker wanneer al 3 jaar werkervaring wordt gevraagd).

Heeft men tips met betrekking tot:
  • Wat is een gepaste manier/tijd voor reminder sturen bij al gesolliciteerde bedrijven als ze niet reageren (binnen welke tijd?)?
  • Waar op te letten bij vacatures ("red flags", aanbevolen secundaire voorwaarden etc.)?
  • Hoe "X aantal jaar in werkervaring" opvatten voor iemand die net vers is afgestudeerd?
  • Wel of niet op recruiters reageren?
  • Wel of niet bij detacheer bedrijven starten? Evt. enige tips rondom deze soort bedrijven?
  • Eventueel andere sollicitatietips?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
• Wat is een gepaste manier/tijd voor reminder sturen bij al gesolliciteerde bedrijven als ze niet reageren (binnen welke tijd?)?
Manier weet ik niet, maar ik zou me afvragen of je daar nog wil werken als ze geen moeite doen om een reactie terug te sturen.
• Hoe "X aantal jaar in werkervaring" opvatten voor iemand die net vers is afgestudeerd?
Ik snap je vraag niet, maar ik zou daar niets van aantrekken. Veel bedrijven hebben gewoon geen zin om iemand te moeten inwerken, dus zijn ze met z'n allen op zoek naar ervaren mensen. Werkt natuurlijk niet zo. Ik zou gewoon solliciteren en argumenten geven waarom ze jou moeten aannemen ondanks je geen werkervaring hebt.
In mijn geval had ik een persoonlijk doel om iets te bereiken en daar wilde mijn werkgever me bij helpen, ondanks 0,0 werkervaring. Inmiddels zit ik er 3 jaar en zijn ze hartstikke tevreden met me.
Ik ben zelf met een recruiter de zee in gegaan. Het is verschrikkelijk, maar heeft me aan sollicitatiegesprekken geholpen zodat ik ook weer ervaring kon opdoen hoe zo'n gesprek gaat en welke vragen je kan verwachten. Ik had ook 0,0 ervaring met solliciteren en ging bij het eerste gesprek echt door een hel. Het 2de, 3de en 4de gesprekken voelden al wat meer "ervaren" aan en zat ik er beter bij. :) Uiteindelijk bij het 5de gesprek een baan geloof ik (zonder recruiter trouwens).

[ Voor 3% gewijzigd door Wispe op 23-02-2024 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogeHoedje
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-04 17:39
Wispe schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:30:
[...]

Manier weet ik niet, maar ik zou me afvragen of je daar nog wil werken als ze geen moeite doen om een reactie terug te sturen.
Inderdaad goede vraag ja. Ik had wel net de vrijdag voor en tijdens Carnaval de sollicitaties gestuurd, maar er is al inmiddels een week verstreken zonder Carnavalsdagen en nog steeds geen reactie. Wel van beide automatische "we nemen zo snel mogelijk/binnen enkele werkdagen contact op" mailtje, maar nog niets.
[...]

Ik snap je vraag niet, maar ik zou daar niets van aantrekken. Veel bedrijven hebben gewoon geen zin om iemand te moeten inwerken, dus zijn ze met z'n allen op zoek naar ervaren mensen. Werkt natuurlijk niet zo. Ik zou gewoon solliciteren en argumenten geven waarom ze jou moeten aannemen ondanks je geen werkervaring hebt.
In mijn geval had ik een persoonlijk doel om iets te bereiken en daar wilde mijn werkgever me bij helpen, ondanks 0,0 werkervaring. Inmiddels zit ik er 3 jaar en zijn ze hartstikke tevreden met me.
Van sommigen kreeg ik al vaker te horen van "stages kun je ook als werkervaring meetellen", of juist "negeer die werkervaringminima - laat gewoon zien dat je genoeg kennis en motivatie hebt"; vandaar de vraag hoe ik het moet opvatten (negeren, met stages meerekenen of strikt aannemen zoals het er staat).

Als ik mag vragen: wat voor doel had je? Specifieke stack onder de knie te krijgen, bepaalde soorten projecten aan te kunnen? Ik heb sowieso ervaring met zelf nieuw (voor mij) tech onder de knie te krijgen in rap tempo om aan de slag te kunnen. Heb ik ook in zowel CV als motivatiebrieven duidelijk benadrukt, om die eventuele missende werkervaring te kunnen overbruggen of laten zien dat ik wel snel iets kan oppikken door ervaring met andere programmeertalen/-frameworks.
[...]

Ik ben zelf met een recruiter de zee in gegaan. Het is verschrikkelijk, maar heeft me aan sollicitatiegesprekken geholpen zodat ik ook weer ervaring kon opdoen hoe zo'n gesprek gaat en welke vragen je kan verwachten. Ik had ook 0,0 ervaring met solliciteren en ging bij het eerste gesprek echt door een hel. Het 2de, 3de en 4de gesprekken voelden al wat meer "ervaren" aan en voelde ik me er beter bij. :) Uiteindelijk bij het 5de gesprek een baan geloof ik (zonder recruiter trouwens).
Haha, ik had wel nog voor stages redelijke sollicitatiegesprekken. Maar bij eentje afgewezen gekregen, maar had gelukkig toen nog een bedrijf die al gesprek gepland had staan. Zelf geleerd gewoon je passie/interesse tonen, praten over eventuele eerdere projecten (zelf al wat ik "redelijke simpele" projecten vond, vonden ze al interessant genoeg) en vragen stellen over het bedrijf tijdens die gesprekken. Natuurlijk zou het wel wat anders zijn voor een daadwerkelijke job bij een bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tot 3 jaar werkervaring kan prima, daarboven wordt de kans kleiner, en ga je op echt een senior positie solliciteren dan doe je in principe gewoon een open sollicitatie: Het kan slagen, maar natuurlijk niet voor die specifieke functie waar ze een senior voor zoeken.
Wel of niet bij detacheer bedrijven starten? Evt. enige tips rondom deze soort bedrijven?
De één is er dol op omdat je verschillende bedrijven ziet en ze je veel cursussen geven, de ander zal liever wat meer stabiliteit hebben / minder reistijd. Ligt natuurlijk ook erg aan het bedrijf waar je terecht komt.

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook persoonlijk. Wil jij veel met een redelijk nieuwe auto rijden, dan is een leaseauto wel erg lekker. Geef je weinig om een auto, en heb je zelf nog eentje die je van A naar B brengt die paar keer dat je hem nodig hebt, dan is het veel minder een voordeel. Wil je veel reizen, dan wil je een werkgever met of meer vrije dagen, of mogelijkheid die bij te kopen. Heb je al moeite met de standaard 20-25 op te krijgen dan voegt dat weinig toe. Laptop van de zaak vind ik iig weinig toevoegen omdat ik daar gewoon mijn werk op doe, en wil gewoon privé laptop ernaast. Maar sowieso is dat net als telefoon van de zaak beetje gerommel in de marge tov je normale salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
HogeHoedje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:44:
[...]

Van sommigen kreeg ik al vaker te horen van "stages kun je ook als werkervaring meetellen", of juist "negeer die werkervaringminima - laat gewoon zien dat je genoeg kennis en motivatie hebt"; vandaar de vraag hoe ik het moet opvatten (negeren, met stages meerekenen of strikt aannemen zoals het er staat).

Als ik mag vragen: wat voor doel had je? Specifieke stack onder de knie te krijgen, bepaalde soorten projecten aan te kunnen? Ik heb sowieso ervaring met zelf nieuw (voor mij) tech onder de knie te krijgen in rap tempo om aan de slag te kunnen. Heb ik ook in zowel CV als motivatiebrieven duidelijk benadrukt, om die eventuele missende werkervaring te kunnen overbruggen of laten zien dat ik wel snel iets kan oppikken door ervaring met andere programmeertalen/-frameworks.
I.v.m. herkenbaarheid wil ik dat niet zeggen. Ik zit in ieder geval niet in de ICT (ja, die lopen hier ook rond ;)).
Mij lijkt dat je niet meer kan doen.
[...]

Haha, ik had wel nog voor stages redelijke sollicitatiegesprekken. Maar bij eentje afgewezen gekregen, maar had gelukkig toen nog een bedrijf die al gesprek gepland had staan. Zelf geleerd gewoon je passie/interesse tonen, praten over eventuele eerdere projecten (zelf al wat ik "redelijke simpele" projecten vond, vonden ze al interessant genoeg) en vragen stellen over het bedrijf tijdens die gesprekken. Natuurlijk zou het wel wat anders zijn voor een daadwerkelijke job bij een bedrijf.
Is een sollicitatiegesprek voor een stage niet anders dan voor een job? Ik weet dat niet.
Ik vond alleen een recruiter handig om wat ervaring op te doen in sollicitatiegesprekken. Toen zij mij na de afwijzing vroeg of ik wel enthousiast genoeg was tijdens het gesprek en zei dat het belangrijk was dat ik dat de naam van dat recruiterebueau omhoog moest houden, heb ik haar gedumpt. :+
Dat ze netwerken heeft, dat ontken ik niet. Zou je wellicht kunnen helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Dus je hebt bij 2 bedrijven via een webformulier "gesolliciteerd" en nu refresh je je mailbox als tijd vulling? Nou paar tips alvast, iets meer je blik verbreden.

Slinger LinkedIn aan, stel zoekfilters op met je voorkeuren. Doe hetzelfde bij de vele andere banen sites. Geef op LinkedIn aan dat je open staat voor werk. En werk daar je profiel bij.

Even aangenomen dat je LinkedIn hebt.
Als je dat nog niet heb zet m dan op en maak connectie met alles en iedereen die je kent.

Zorg dat je Facebook als je daar wel op zit geen studenten hok is. Dus als je toekomstige werkgever gaat zoeken het het toonbaar is en niet gênant.

Je bent nog maar net begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:21
Let bij traineeships e.d. op wat de voorwaarden zijn van de studieregeling, meestal begin je met 10-20k schuld die in een paar jaar afgebouwd wordt. Ik heb een traineeship gedaan bij een detacheerder, ik heb er heel veel geleerd en het werk op zich was leuk, maar nadat het bedrag afgebouwd was was ik ook meteen weg.

Een detacheerder betekent vaak ook dat ze jouw declarabele uren zoveel mogelijk willen maximaliseren, een van de redenen dat ik weg wilde was ook dat het aantal avondsessies aan het toenemen was. Nu heb ik er echt geen probleem mee om ook een deel eigen tijd in training e.d. te stoppen, maar dan moet de toegevoegde waarde wel echt duidelijk zijn en ook geaccepteerd worden dat ik soms niet kan tijdens zo een sessie (wat dus niet gewaardeerd werd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Wat heb je gestudeerd en wat voor werk wil je doen dat haal ik niet uit de eerste post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverNL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 07:39
Leg vooral de lat niet te hoog, het is “maar” je eerste baan. Als je eenmaal meedoet en werkervaring opdoet, gaan er vanzelf allerlei andere deuren open.

Vind je solliciteren spannend en/of heb je moeite om “het juiste” bedrijf te vinden, ga dan vooral op gesprek bij een detacheerder (deloitte, ordina) of bij een traineeshipbureau (working talent, calco). Motivatiebrief is vaak nieteens nodig en zet anders chatgpt in.

Solliciteer vooral altijd op 2 soortgelijke functies/bedrijven. Dan heb je vergelijkingsmateriaal.

Nogmaals, maak het jezelf niet te moeilijk. Het is maar je eerste baan. Overal gaan ze in je willen investeren qua hard- & softskills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Een beetje pro-actief zijn helpt ook. Geen reactie op het formulier na 3 werkdagen? Bel het bedrijf en vraag naar de persoon die bij de vacature staat als contactpersoon om te vragen of je sollicitatie in goede orde is ontvangen en of de misschien nog vragen hebben die je in een gesprek kan toelichten. Als je dit niet doet, dan nemen de mensen die het wel doen een voorsprong op jou (of de recruiters die het namens hen doen).

Niet teveel naar gevraagde werkervaring kijken, gewoon solliciteren. Natuurlijk wil iedereen iemand met 5 jaar ervaring die net van school komt, maar die bestaan niet. Bovendien, ik ben collega’s gehad met 5 jaar ervaring die ik nog niet m’n auto zou laten wassen en ik heb collega’s gehad die recht van de studie kwamen en meedraaien alsof ze dit al 5 jaar doen. Kan alle kanten op, en bedrijven weten dat ook wel. Als jij een aantrekkelijk cv hebt voor een bedrijf met een vacature, zullen ze je heus uitnodigen. En anders: de markt is krap, pech voor hen, volgende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
HogeHoedje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:30:
  • Waar op te letten bij vacatures ("red flags", aanbevolen secundaire voorwaarden etc.)?
  • Wel of niet bij detacheer bedrijven starten? Evt. enige tips rondom deze soort bedrijven?
- Net wat je zelf prettig vindt. Ik zou niet na een dag al aan de telefoon hangen, maar na een week zou ik toch wel reactie verwacht hebben.

- Recruiters ipv direct bij het bedrijf. :+ Daarmee pak ik je volgende antwoord ook wel mee. Over het algemeen zijn Inhouse recruiters helemaal prima. Die cowboytoko's, blijf daar vér uit de buurt. Zet ook NIET je telefoonnummer of emailadres op linkedin, ook niet in je CV daar! Anders wordt je ongevraagd toegevoegd aan de Tuigdatabase (Lusha) en bellen ze je ongevraagd nog jaren op.

- Detacheerders zijn prima eerste werkgevers. Je kan er veel leren, cursussen volgen, softskills bijschaven. Ben er zelf ook begonnen en heb er absoluut geen spijt van. Daarna kan je altijd overstappen naar andere bedrijfjes die beter betalen.

- Staar je niet blind op je startsalaris. Je begint net dus gaat nog heel veel groeien. Kijk vooral naar je groeipad en mogelijkheden, als je hier begint waar sta je dan over 2 jaar? Met welke bagage? Dat is voor nu belangrijk, niet die kale euro's of die vette leasebak.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
De belangrijkste tip die ik kan geven: Bellen.

Het vermogen om met elkaar persoonlijk contact op te zoeken wordt ontzettend gewaardeerd en zet je over het algemeen gelijk boven de kandidaten die alleen maar een formulier invullen of enkel solliciteren via de mail.

Bel voorafgaand aan de sollicitatie met een bedrijf. Vraag bijvoorbeeld naar concretisering van de werkzaamheden. De vraag waar ze nog meer op letten bij kandidaten die niet in de vacature staat is ook erg behulpzaam. Weet je geen vragen: Verzin ze, maar laat zien dat je contact durft op te nemen,

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:19
Voornaamste tip bij geen gehoor is bellen. Actief er achter aangaan over het algemeen zijn bedrijven druk met andere zaken en worden dit soort dingen vergeten of weg gedrukt. Met betrekking tot ervaring dat vragen ze overal maar bedrijven staan te springen om personeel wat gemotiveerd is en wilt leren. Benoem dit ook nadrukkelijk in je motivatie dus niet ik wil dit en dat leren want dat lijkt me leuk. Recruiters zijn een leuk middel om gesprekken te oefenen soms rolt er wat leuks uit maar je kan ook stevig aan de tand worden gevoelt omdat er natuurlijk flink betaald gaat moeten worden dit zijn dan ook vaak minder leuke gesprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:44
Ik zit in een totaal andere sector dan de meesten hier.

Maar meer in algemene zin, zorg ervoor dat je inzicht verkrijgt in de inhoud van de functie waarvoor je solliciteert, inzicht hebt in het bedrijf waarbij je solliciteert. En waar dit niet voor jezelf afdoende inzichtelijk is, zorg ervoor dat je dit als vragen voor het bedrijf paraat hebt.

Een sollicitant die zich heeft ingelezen en actieve interesse toont in de functie, staat bij ons altijd 1-0 voor t.o.v. de sollicitant die weinig anders doet dan een afwachtende houding aannemen en vragen blijft incasseren.

Weet daarnaast ook met wie je komt te spreken. Is dit HR? Een recruiter? Zijn dit je toekomstige collega's? In ons geval komt HR pas secundair, enkel voor administratieve afhandeling na acceptatie. Als collega's willen wij dan ook gewoon graag weten wie iemand is. Je ziet ook binnen NL hedendaags steeds meer de tendens komen voor mensen om dit soort vragen af te willen houden. Maar bij ons sta je in ieder geval al snel 3-0 achter.

Onder de streep is het natuurlijk ook een beetje wat voor een soort werkcultuur je zelf zoekt. Er zullen vast ook bedrijven zijn die nul interesse hebben in de persoon, en waar mensen die privé en zakelijk 100% strikt gescheiden wensen te houden prima terecht kunnen.

Ten aanzien van geen reactie, zelf houdt ik in bredere zin, zowel sollicitatie als niet sollicitatie gerelateerd meestal 1 - 3 weken aan als tijdsbestek. Ik stuur dan gewoon een reminder mail met begrip voor waarschijnlijke drukte, niet aan toe kunnen komen, wat dan ook. Maakt het voor de ander wat eenvoudiger om laat te reageren op iets dat ze vergeten zijn.

Indien ook daar geen reactie op komt, zou ik voor wat betreft een gewenste sollicitatie na 1 - 2 weken even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-05 02:35
[...]

Inderdaad goede vraag ja. Ik had wel net de vrijdag voor en tijdens Carnaval de sollicitaties gestuurd, maar er is al inmiddels een week verstreken zonder Carnavalsdagen en nog steeds geen reactie. Wel van beide automatische "we nemen zo snel mogelijk/binnen enkele werkdagen contact op" mailtje, maar nog niets.

[...]

[...]

In mijn ervaring gaat 90% van het sollicitatiegesprek over de “klik”. Uiteraard moet er een match zijn tussen de functie en het niveau van de persoon, maar <3 jaar werkervaring kun je prima in stages en projecten bij elkaar lullen.
Het is hier al gezegd, maar ga ook op andere manier het contact opzoeken, bellen is het beste. En de tip daar is om interesse te tonen, dus niet bellen met de vraag: “waar is de uitnodiging voor het gesprek”, maar “ik had nog wat vragen over de functie en/of het bedrijf”. Het is wel handig om dan wat relevante vragen te hebben voorbereid 😬.

En een laatste tip, ik hoop dat je brieven en mails niet op dezelfde manier geschreven zijn als je posts, anders zou ik daar wat meer tijd voor nemen. Het leest nogal rommelig namelijk. Bedenk wat je wil zeggen en blijf daar bij, pas op dat het niet teveel verzandt in “en toen… en toen… en toen” verhaaltjes.

Als allerlaatste: Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MaltheseFalcon schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:54:
De belangrijkste tip die ik kan geven: Bellen.

Het vermogen om met elkaar persoonlijk contact op te zoeken wordt ontzettend gewaardeerd en zet je over het algemeen gelijk boven de kandidaten die alleen maar een formulier invullen of enkel solliciteren via de mail.

Bel voorafgaand aan de sollicitatie met een bedrijf. Vraag bijvoorbeeld naar concretisering van de werkzaamheden. De vraag waar ze nog meer op letten bij kandidaten die niet in de vacature staat is ook erg behulpzaam. Weet je geen vragen: Verzin ze, maar laat zien dat je contact durft op te nemen,
Bellen bij geen gehoor ben ik het mee eens, maar over deze heb ik toch mijn twijfels of dat bij ons gewaardeerd zou worden. Gezien dat dit gewoon typisch dingen zijn die we prima kunnen bespreken in het sollicitatie gesprek. En waarvoor je niet iemand midden in een vergadering gaat bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou zeggen een week, tenzij er bijvoorbeeld al een sluitingsdatum in staat, dan is het een week na sluitingsdatum.
Kijk verder dan enkel de vacature. Kijk ook naar de website van het bedrijf, past het bedrijf bij je, pas jij bij het bedrijf. Als ze vertellen over hun geweldige in-house kroeg en jij bent toch meer van het "vrijdagavond lekker thuis op de bank ploffen" is het misschien niet jouw werkgever. Dus kijk niet alleen naar salaris en arbeidsvoorwaarden, maar ook naar bedrijfscultuur.
Geen. Niet liegen op je CV. Wel zou je eventuele stages als stage kunnen vermelden.
Depends. Er is veel kaf tussen het recruiterkoren, maar er zijn prima recruiters.
Let er wel op dat ze bijvoorbeeld direct vertellen om welk bedrijf het gaat en daar niet vaag over doen, vraag ook actief na of ze in opdracht van het bedrijf werken of zelfs exclusief. (Als dat al niet duidelijk is omdat bijvoorbeeld de recruiter in-house is, of in de advertentietekst staat dat ze voor hun recruitmentproces gebruik maken van recruiter X of Y.
Net wat bij je past. Detachering kan heel leuk en leerzaam zijn, maar je reistijd is vaak wat langer, je hebt je opdrachten niet te kiezen, etc. Ga daarover ook gerust het gesprek aan met het bedrijf, vraag door. Er is niets mis besluiten na een 1e of 2e gesprek dat het bedrijf toch niet bij je past of detachering niet je ding is. Tegelijkertijd, aan het begin van je loopbaan kan het wel heel nuttig zijn.
Weet jezelf. :)

En zie een sollicitatie als een kennismaking van 2 kanten. Het is redelijk gelijkwaardig. Het bedrijf kijkt of jij bij hen past, maar kijk zelf ook of jij bij het bedrijf past en durf "nee" te zeggen. Maar vooral, echt, wees jezelf.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:22

Dit is ook exact wat je straks kunt doen en als je in de smaak valt als persoon dan wordt je gewoon aangenomen voor starter posities. Kan zijn dat ze 'meer ervaring' willen of een of ander iets wat niet tot een starter behoort, maar dat is dan meer hun probleem. Dat laatste zeg ik even omdat sollicitatie procedures soms nogal oneerlijk kunnen zijn tegenover de sollicitant.
Wispe schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:30:
[...]
In bedrijven waar een losse HR is die niet zo snel reageert, zou ik die conclusie niet zo snel maken. Kan nog steeds een prachtige omgeving zijn om te werken en waar ze slecht zijn in reageren kunnen ze weer uitmuntend zijn op voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Sissors schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:16:
[...]
Bellen bij geen gehoor ben ik het mee eens, maar over deze heb ik toch mijn twijfels of dat bij ons gewaardeerd zou worden. Gezien dat dit gewoon typisch dingen zijn die we prima kunnen bespreken in het sollicitatie gesprek. En waarvoor je niet iemand midden in een vergadering gaat bellen.
Eens. Ik zou echt niet heel blij worden van een sollicitant die voorafgaand aan een sollicitatiegesprek belt met vragen die juist bij uitstek in het sollicitatiegesprek naar voren zouden kunnen komen. Daar is het sollicitatiegesprek voor.

Kandidaat zou daarmee eerder 1-0 achter staan ten opzichte van de rest wegens opdringerigheid, dan 1-0 vóór wegens proactiviteit.

(Tegelijkertijd, een kandidaat die twijfelt om te solliciteren omdat diegene bijvoorbeeld niet aan alle functie-eisen voldoet, is van harte welkom om contact op te nemen en op basis van dat contact, te besluiten wel of niet te solliciteren. In die gevallen kan dat het verschil maken tussen "afwijzen op basis van CV en motivatie" en "uitnodigen omdat belletje".)

[ Voor 18% gewijzigd door unezra op 25-02-2024 15:17 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:16:
[...]

Mijn suggestie is niet gericht op de lopende sollicitatie die de TS al heeft, maar in het algemeen voordat je überhaupt reageert op een vacature. De tip is er juist op gericht om de kans om voor een gesprek uitgenodigd te worden te vergroten.

Het gaat er om dat wanneer je op een stapel ligt met cv's het enorm helpt wanneer je al een positieve indruk hebt achtergelaten door even je stem te laten horen en je actieve houding te laten merken. Een ander voordeel van een telefonisch gesprek is dat je zelf ook een indruk kan krijgen of solliciteren wel zinvol is. Bijvoorbeeld als het bedrijf al met een kansrijke kandidaat een arbeidsvoorwaardengesprek aan het voeren is, of er een interne kandidaat met voorrang is.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Hangt wel af bij welk bedrijf je solliciteert, bij ons moet je eerst door een aantal lagen HR heen voordat de hiring manager je cv krijgt.

Dus even bellen van te voren heeft dan precies 0 effect. Als je überhaupt een mens aan de telefoon te pakken krijgt.

(Ja I know, verschrikkelijk, maar de mensen die er doorheen komen hebben in ieder geval geen opgeef mentaliteit. En managers maar roepen, waarom kunnen we geen mensen vinden....nou ik heb wel een ideetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Aangezien ik niet zo 1-2-3 een algemeen "solliciteren"-/afgestudeerdentopic kon vinden (heb wel het Recruiter-/HR-ervaringentopic gevonden), heb ik mijn vragen hier gepost. (Mocht het gewenst zijn, kan ik het omtoveren naar een algemeen topic met een VGV-sectie met de gewonnen kennis in deze post!)

---

Zelf ben ik laatst afgestudeerd in Zuid-Nederland en zit ik te zoeken naar een geschikte juniorpositie. Ik had al via de onlineformulier met CV en motivatiebrieven gesoliciteerd (een bedrijf had ik al eerder positieve ervaring mee; met open sollicitatie, de ander was nieuw met interessante tech stack; op specifieke vacature gesolliciteerd). Echter hebben beide bedrijven nog niet gereageerd terwijl de sollicitaties na de carnaval verzonden zijn. Hoewel ik nog een vacature in gedachten hebt die bij me past (wachtend op meer informatie), zit ik wel dwars te staren op vacatures (en zeker wanneer al 3 jaar werkervaring wordt gevraagd).

1. Wat is een gepaste manier/tijd voor reminder sturen bij al gesolliciteerde bedrijven als ze niet reageren (binnen welke tijd?)?
Tenzij er een vervaldatum staat waarop de vacature sluit zou ik na een week of anderhalf à twee eens contact gaan zoeken. Zelf geef ik in dat soort gevallen de voorkeur aan bellen, omdat het dan gelijk duidelijk is waar je staat. Als je langer dan twee weken wacht is de kans al een stuk groter dat ze je in een laatje hebben gestopt.
2. Waar op te letten bij vacatures ("red flags", aanbevolen secundaire voorwaarden etc.)?
Voor een junior zou ik vooral letten op zaken als de mogelijkheid om cursussen te volgen. Je moet nog veel leren en dat papiertje is maar een startbewijs. Na een jaar of wat zal je zeker wel op cursus willen om verder in te kunnen gaan op zaken waarvan je merkt dat je jezelf meer in wil verdiepen. Dit is ook iets waar je tijdens een sollicitatiegesprek ook best wat vragen over mag stellen.
3. Hoe "X aantal jaar in werkervaring" opvatten voor iemand die net vers is afgestudeerd?
Bij vacatures met een werkervaringseis tot ca. drie jaar is het gewoon puur een junior functie. Bij vacatures waar meer dan dat wordt gevraagd moet je toch wel kunnen bewijzen dat je iets mee kan brengen voordat je serieus genomen zal worden.
4. Wel of niet op recruiters reageren?
Tja, recruiters. Als je net begint weet je nog niet hoe je een recruiter kan filteren op kwaliteit, dus dan zal je ook de uitwassen mee gaan maken. Als je een beetje je best doet is het niet nodig. Ze leven ervan om iemand, niet perse jou, ergens geplaatst te kunnen krijgen. Voor ca. 95% van de recruiters maakt het ze geen zier uit hoe dat gebeurt en wie jij bent.
Ik heb een aantal bureaus op een zwarte lijst staan. Deze zijn op te delen in grofweg drie categoriën:
1. De bureaus die je op linkedin ziet posten alsof hun eigen vacatures zijn, maar waar in werkelijkheid de teksten van andere bedrijven staan overgepend met wat details die veranderd zijn. Ze zullen bijv. de naam niet noemen en ook vestigingsplaatsen zijn vaak compleet anders dan de werkelijkheid. Dit is een voorname categorie van te vermijden recruiters. Alles wat onder de Jobs & Media Group valt is sowieso foute boel. (o.a.: AndWork, GoodCompany, Jouw<x>Vacaure) Er zijn ook een aantal mensen die vanuit deze groep voor zichzelf zijn begonnen, zoals Cooder. Vaak zijn dit soort bureau's onbetrouwbaar, ze zetten je CV zonder blikken of blozen ongevraagd, en soms ook naar hartelust bewerkt, door naar onbekende partijen en ze houden zich doorgaans niet aan de AVG.
2. De meeste toko's die onder de paraplu van een uitzendbureau vallen zijn doorgaans ook van belabberde kwaliteit. Ze zijn vaak net zulke snelle jongens als de JMG, maar houden zich doorgaans wel aan de AVG gelukkig.
Zelf zoeken is ongeveer even effectief als je er wat moeite in steekt, en het verhoogt de kans dat je wordt aangenomen als junior. Je kan altijd even vragen in Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen. of een vacature er enigszins geloofwaardig uitziet.
5.Wel of niet bij detacheer bedrijven starten? Evt. enige tips rondom deze soort bedrijven?
Het voordeel van dit soort bedrijven is dat je best veel bedrijven van binnen ziet, wat best wat waarde toevoegt aan je CV. Tevens zijn cursussen vaak onderdeel van het aanbod. Nadelen zijn wel de min of meer standaard afkoopsom.
6. Eventueel andere sollicitatietips?
1. Wees niet te verlegen. "Oneitis" gaat je bar weinig opleveren. stuur gewoon een brief als het je enigszins interessant lijkt. Één compleet nieuw geschreven brief per dag moet te doen zijn. Mijn doel is altijd om minimaal één sollicitatie per week te verzorgen. Het maakt echt geen flikker uit als jij 10 toko's tegelijk hebt aangeschreven. Het gaat erom om te mogen komen praten bij een bedrijf dat interessant genoeg is om jouw carrière een goede start te geven.
2. Recruiters willen nog wel eens vragen om exclusiviteit. Ik zou niet zo heel snel akkoord gaan met exclusiviteit t.a.v. een recruiter. Ze leveren daarvoor te weinig kansen op. Mijn antwoord op die vraag is altijd of ze je een starterssalaris gaan betalen uit eigen zak als ze niet minimaal één gesprek per week bij een nieuw bedrijf aanleveren. Als het antwoord daarop nee is, vraag dan waarom je in vredesnaam akkoord zou gaan als de kansen zó beperkt zijn.
3. Weet wat je waard bent. Je bent vaak meer waard dan je zelf denkt. Wat je waard bent hangt overigens sterk af van de bedrijfstak waarin het bedrijf waar je komt te werken in actief is. Zoek dit uit en richt je op de takken waar je denkt dat je gelukkig zal worden, maar waar je ook genoeg zal verdienen. Doe hier onderzoek naar.
4. Er zijn maar heel weinig bedrijven die van binnen zijn hoe zij zich voordoen tijdens de sollicitaties. Het helpt om met enig doorzettingsvermogen te vragen naar voorbeelden van dingen die jij belangrijk vind, omdat het concreet maken ervan de andere kant dwingt om een betere weergave van de zaken te geven. Doe dat wel met tact, anders wordt je misschien voor botte hork aangezien.
5. Weet dat grotere bedrijven relatief meer salaris betalen voor hetzelfde werk en dat dit over tijd doorwerkt in zaken als pensioen en de salarisontwikkeling in je verdere carrière.
6. Durf om pensioen te vragen bij de onderhandelingen.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 25-02-2024 23:15 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinanceExplorer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-04-2024

---

In welke branche zoek je? Wel heel apart als bedrijven je zo lang laten wachten, krijg je ook geen bevestiging of update berichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:36
FinanceExplorer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:05:
[...]

In welke branche zoek je? Wel heel apart als bedrijven je zo lang laten wachten, krijg je ook geen bevestiging of update berichten?
TS heeft het over 'beide bedrijven'. Waren het er 20 op rij, dan had ik het ook apart gevonden, maar zo bijzonder is het niet dat er 2 bedrijven zijn die niet reageren.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinanceExplorer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-04-2024
Hahn schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:12:
[...]

TS heeft het over 'beide bedrijven'. Waren het er 20 op rij, dan had ik het ook apart gevonden, maar zo bijzonder is het niet dat er 2 bedrijven zijn die niet reageren.
Ik bedoel meer in het algemeen.. Vanuit mijn omgeving hoor ik steeds vaker dat bedrijven het lastig vinden om aan goede werknemers te komen, maar dan laten ze zelf (lang) niets meer van zich horen als iemand dan interesse toont 8)7 . Herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou eerder met recruiters in zee gaan dan met detacheerders, maar het ligt er ook een beetje aan in welke branche je wil werken. Recruiters zijn 9/10 keer hele vervelende mensen en proberen je gewoon als een shotgun overal aan te bieden, maar er zitten er ook tussen die wel echt meedenken en in beide gevallen brengen ze je wel binnen. Je hoeft met een recruiter zelf geen tijd te verdoen met 20 sollicitaties, in plaats daarvan praat je met 10 recruiters en als die er allemaal 5 voor je doen heb je er in principe al 30 mee gewonnen.

Welke opleiding heb je gedaan en welke skills heb je?

[ Voor 51% gewijzigd door Oon op 11-03-2024 08:57 ]

Pagina: 1