HogeHoedje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:30:
Aangezien ik niet zo 1-2-3 een algemeen "solliciteren"-/afgestudeerdentopic kon vinden (heb wel
het Recruiter-/HR-ervaringentopic gevonden), heb ik mijn vragen hier gepost. (Mocht het gewenst zijn, kan ik het omtoveren naar een algemeen topic met een VGV-sectie met de gewonnen kennis in deze post!)
---
Zelf ben ik laatst afgestudeerd in Zuid-Nederland en zit ik te zoeken naar een geschikte juniorpositie. Ik had al via de onlineformulier met CV en motivatiebrieven gesoliciteerd (een bedrijf had ik al eerder positieve ervaring mee; met open sollicitatie, de ander was nieuw met interessante tech stack; op specifieke vacature gesolliciteerd). Echter hebben beide bedrijven nog niet gereageerd terwijl de sollicitaties na de carnaval verzonden zijn. Hoewel ik nog een vacature in gedachten hebt die bij me past (wachtend op meer informatie), zit ik wel dwars te staren op vacatures (en zeker wanneer al 3 jaar werkervaring wordt gevraagd).
Heeft men tips met betrekking tot:
1. Wat is een gepaste manier/tijd voor reminder sturen bij al gesolliciteerde bedrijven als ze niet reageren (binnen welke tijd?)?
Tenzij er een vervaldatum staat waarop de vacature sluit zou ik na een week of anderhalf à twee eens contact gaan zoeken. Zelf geef ik in dat soort gevallen de voorkeur aan bellen, omdat het dan gelijk duidelijk is waar je staat. Als je langer dan twee weken wacht is de kans al een stuk groter dat ze je in een laatje hebben gestopt.
Voor een junior zou ik vooral letten op zaken als de mogelijkheid om cursussen te volgen. Je moet nog veel leren en dat papiertje is maar een startbewijs. Na een jaar of wat zal je zeker wel op cursus willen om verder in te kunnen gaan op zaken waarvan je merkt dat je jezelf meer in wil verdiepen. Dit is ook iets waar je tijdens een sollicitatiegesprek ook best wat vragen over mag stellen.
Bij vacatures met een werkervaringseis tot ca. drie jaar is het gewoon puur een junior functie. Bij vacatures waar meer dan dat wordt gevraagd moet je toch wel kunnen bewijzen dat je iets mee kan brengen voordat je serieus genomen zal worden.
Tja, recruiters. Als je net begint weet je nog niet hoe je een recruiter kan filteren op kwaliteit, dus dan zal je ook de uitwassen mee gaan maken. Als je een beetje je best doet is het niet nodig. Ze leven ervan om iemand, niet perse jou, ergens geplaatst te kunnen krijgen. Voor ca. 95% van de recruiters maakt het ze geen zier uit hoe dat gebeurt en wie jij bent.
Ik heb een aantal bureaus op een zwarte lijst staan. Deze zijn op te delen in grofweg drie categoriën:
1. De bureaus die je op linkedin ziet posten alsof hun eigen vacatures zijn, maar waar in werkelijkheid de teksten van andere bedrijven staan overgepend met wat details die veranderd zijn. Ze zullen bijv. de naam niet noemen en ook vestigingsplaatsen zijn vaak compleet anders dan de werkelijkheid. Dit is een voorname categorie van te vermijden recruiters. Alles wat onder de Jobs & Media Group valt is sowieso foute boel. (o.a.: AndWork, GoodCompany, Jouw
<x>Vacaure) Er zijn ook een aantal mensen die vanuit deze groep voor zichzelf zijn begonnen, zoals Cooder. Vaak zijn dit soort bureau's onbetrouwbaar, ze zetten je CV zonder blikken of blozen ongevraagd, en soms ook naar hartelust bewerkt, door naar onbekende partijen en ze houden zich doorgaans niet aan de AVG.
2. De meeste toko's die onder de paraplu van een uitzendbureau vallen zijn doorgaans ook van belabberde kwaliteit. Ze zijn vaak net zulke snelle jongens als de JMG, maar houden zich doorgaans wel aan de AVG gelukkig.
Zelf zoeken is ongeveer even effectief als je er wat moeite in steekt, en het verhoogt de kans dat je wordt aangenomen als junior. Je kan altijd even vragen in
Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen. of een vacature er enigszins geloofwaardig uitziet.
Het voordeel van dit soort bedrijven is dat je best veel bedrijven van binnen ziet, wat best wat waarde toevoegt aan je CV. Tevens zijn cursussen vaak onderdeel van het aanbod. Nadelen zijn wel de min of meer standaard afkoopsom.
1. Wees niet te verlegen. "Oneitis" gaat je bar weinig opleveren. stuur gewoon een brief als het je enigszins interessant lijkt. Één compleet nieuw geschreven brief per dag moet te doen zijn. Mijn doel is altijd om minimaal één sollicitatie per week te verzorgen. Het maakt echt geen flikker uit als jij 10 toko's tegelijk hebt aangeschreven. Het gaat erom om te mogen komen praten bij een bedrijf dat interessant genoeg is om jouw carrière een goede start te geven.
2. Recruiters willen nog wel eens vragen om exclusiviteit. Ik zou niet zo heel snel akkoord gaan met exclusiviteit t.a.v. een recruiter. Ze leveren daarvoor te weinig kansen op. Mijn antwoord op die vraag is altijd of ze je een starterssalaris gaan betalen uit eigen zak als ze niet minimaal één gesprek per week bij een nieuw bedrijf aanleveren. Als het antwoord daarop nee is, vraag dan waarom je in vredesnaam akkoord zou gaan als de kansen zó beperkt zijn.
3. Weet wat je waard bent. Je bent vaak meer waard dan je zelf denkt. Wat je waard bent hangt overigens sterk af van de bedrijfstak waarin het bedrijf waar je komt te werken in actief is. Zoek dit uit en richt je op de takken waar je denkt dat je gelukkig zal worden, maar waar je ook genoeg zal verdienen. Doe hier onderzoek naar.
4. Er zijn maar heel weinig bedrijven die van binnen zijn hoe zij zich voordoen tijdens de sollicitaties. Het helpt om met enig doorzettingsvermogen te vragen naar voorbeelden van dingen die jij belangrijk vind, omdat het concreet maken ervan de andere kant dwingt om een betere weergave van de zaken te geven. Doe dat wel met tact, anders wordt je misschien voor botte hork aangezien.
5. Weet dat grotere bedrijven relatief meer salaris betalen voor hetzelfde werk en dat dit over tijd doorwerkt in zaken als pensioen en de salarisontwikkeling in je verdere carrière.
6. Durf om pensioen te vragen bij de onderhandelingen.
[
Voor 3% gewijzigd door
ocf81 op 25-02-2024 23:15
]