Over enkele weken komt een tuinman onze tuin grondig verbouwen. Hiervoor neemt hij een klein graafwagentje mee. Ik heb nu 16 oude panelen op mijn huis (4400 wp) en kom daar niet mee uit. Zo is het idee ontstaan om in ieder geval alvast de kabels neer te leggen voor mogelijke uitbreiding. Maar inmiddels is het plan er om er 8 neer te leggen, waar ik er momenteel 5 extra nodig heb.
Ik kom er echter niet helemaal uit met de kabels. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Het plan:
1 4x4 grondkabel. Het zou misschien logischer zijn om 1 4x2,5 en 1 4x4 te leggen zodat ik eventueel in de toekomst ook een laadpaal kan aansluiten. Echter is het een behoorlijk stuk van mijn meterkast naar de schuur (45 meter) dus dat loopt qua kosten behoorlijk op. Bij Elektramat zit ik op 4,79 Euro per meter 4x4 en op 3,24 Euro per meter 4x2,5. Dat is dus 215 Euro voor de 4x4 en 146 voor de 4x2,5. Omdat een laadpaal voor mij misschien in de toekomst ooit eens kan gebeuren vind ik dat het nu niet waard. Dan kijk ik tegen die tijd liever hoe het gemaakt krijg met een verdeler (vandaar ook nu de 4x4 terwijl ik voor de panelen 4x2,5 nodig heb).
Mijn probleem zit hem vooral in de UTP kabel die ik nodig heb Dit topic heeft me wel op weg geholpen, maar ik krijg niet de goede UTP kabels gevonden.
Het idee is om een mantelbuis te leggen met daarin 3 UTP kabels (1 voor panelen, 1 voor eventuele laadpaal in toekomst en 1 voor eventuele batterij in de toekomst).
Ik ben van plan om voor UTP-grondkabels te gaan, ook obv deze reactie:
Echter krijg ik alleen maar grondkabels gevonden die een stugge kern hebben. Dat lijkt me met rj45 connectors geen goed idee. Of het zijn kabels met een soepele kern maar niet 100% koper. Dat zie ik ook niet zo zitten.
Hoe zouden jullie het aanpakken? Welke UTP kabels kan ik nu het beste nemen? Toch maar U/UTP soepel 100% koper maar dan geen grondkabel? Of toch beter iets anders?
Bedankt voor het lezen van dit topic en alvast bedankt voor reacties.
Ik kom er echter niet helemaal uit met de kabels. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Het plan:
1 4x4 grondkabel. Het zou misschien logischer zijn om 1 4x2,5 en 1 4x4 te leggen zodat ik eventueel in de toekomst ook een laadpaal kan aansluiten. Echter is het een behoorlijk stuk van mijn meterkast naar de schuur (45 meter) dus dat loopt qua kosten behoorlijk op. Bij Elektramat zit ik op 4,79 Euro per meter 4x4 en op 3,24 Euro per meter 4x2,5. Dat is dus 215 Euro voor de 4x4 en 146 voor de 4x2,5. Omdat een laadpaal voor mij misschien in de toekomst ooit eens kan gebeuren vind ik dat het nu niet waard. Dan kijk ik tegen die tijd liever hoe het gemaakt krijg met een verdeler (vandaar ook nu de 4x4 terwijl ik voor de panelen 4x2,5 nodig heb).
Mijn probleem zit hem vooral in de UTP kabel die ik nodig heb Dit topic heeft me wel op weg geholpen, maar ik krijg niet de goede UTP kabels gevonden.
Het idee is om een mantelbuis te leggen met daarin 3 UTP kabels (1 voor panelen, 1 voor eventuele laadpaal in toekomst en 1 voor eventuele batterij in de toekomst).
Ik ben van plan om voor UTP-grondkabels te gaan, ook obv deze reactie:
Mijn gedachte: Ik heb U/UTP Cat6 kabels nodig, 100% koper. Ik dacht echter voor een soepele/stranded kern te gaan. Ik heb namelijk geen patchpaneel in mijn meterkast. Ook kunnen de UTP-kabels wat mij betreft direct in de beoogde apparaten. Ik hoef geen aansluiting in een wandcontactdoos.captain007 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:34:
[...]
Ik heb precies zo'n mantelbuis hier in de grond liggen en heb daar wel deels weersbestendige variant in gelegd (wel gewoon UTP zonder shielding). 100% waterdicht is dat spul namelijk niet (ook niet met van die blauwe doppen erop). En vergeet ook niet dat er condenswater in kan komen. Heb een ander deel wel van normale UTP kabel voorzien (kwam net wat meters tekort). De tijd gaat leren welke kabel het beter vol gaat houden. Ik heb deze buizen zelf overigens niet extreem diep gelegd (maar op 30 cm diepte ofzo, aangezien er grotendeels toch straatwerk overheen komt):
[Afbeelding]
Echter krijg ik alleen maar grondkabels gevonden die een stugge kern hebben. Dat lijkt me met rj45 connectors geen goed idee. Of het zijn kabels met een soepele kern maar niet 100% koper. Dat zie ik ook niet zo zitten.
Hoe zouden jullie het aanpakken? Welke UTP kabels kan ik nu het beste nemen? Toch maar U/UTP soepel 100% koper maar dan geen grondkabel? Of toch beter iets anders?
Bedankt voor het lezen van dit topic en alvast bedankt voor reacties.