Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:02
Over enkele weken komt een tuinman onze tuin grondig verbouwen. Hiervoor neemt hij een klein graafwagentje mee. Ik heb nu 16 oude panelen op mijn huis (4400 wp) en kom daar niet mee uit. Zo is het idee ontstaan om in ieder geval alvast de kabels neer te leggen voor mogelijke uitbreiding. Maar inmiddels is het plan er om er 8 neer te leggen, waar ik er momenteel 5 extra nodig heb.

Ik kom er echter niet helemaal uit met de kabels. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Het plan:
1 4x4 grondkabel. Het zou misschien logischer zijn om 1 4x2,5 en 1 4x4 te leggen zodat ik eventueel in de toekomst ook een laadpaal kan aansluiten. Echter is het een behoorlijk stuk van mijn meterkast naar de schuur (45 meter) dus dat loopt qua kosten behoorlijk op. Bij Elektramat zit ik op 4,79 Euro per meter 4x4 en op 3,24 Euro per meter 4x2,5. Dat is dus 215 Euro voor de 4x4 en 146 voor de 4x2,5. Omdat een laadpaal voor mij misschien in de toekomst ooit eens kan gebeuren vind ik dat het nu niet waard. Dan kijk ik tegen die tijd liever hoe het gemaakt krijg met een verdeler (vandaar ook nu de 4x4 terwijl ik voor de panelen 4x2,5 nodig heb).

Mijn probleem zit hem vooral in de UTP kabel die ik nodig heb Dit topic heeft me wel op weg geholpen, maar ik krijg niet de goede UTP kabels gevonden.

Het idee is om een mantelbuis te leggen met daarin 3 UTP kabels (1 voor panelen, 1 voor eventuele laadpaal in toekomst en 1 voor eventuele batterij in de toekomst).

Ik ben van plan om voor UTP-grondkabels te gaan, ook obv deze reactie:
captain007 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:34:
[...]

Ik heb precies zo'n mantelbuis hier in de grond liggen en heb daar wel deels weersbestendige variant in gelegd (wel gewoon UTP zonder shielding). 100% waterdicht is dat spul namelijk niet (ook niet met van die blauwe doppen erop). En vergeet ook niet dat er condenswater in kan komen. Heb een ander deel wel van normale UTP kabel voorzien (kwam net wat meters tekort). De tijd gaat leren welke kabel het beter vol gaat houden. Ik heb deze buizen zelf overigens niet extreem diep gelegd (maar op 30 cm diepte ofzo, aangezien er grotendeels toch straatwerk overheen komt):
[Afbeelding]
Mijn gedachte: Ik heb U/UTP Cat6 kabels nodig, 100% koper. Ik dacht echter voor een soepele/stranded kern te gaan. Ik heb namelijk geen patchpaneel in mijn meterkast. Ook kunnen de UTP-kabels wat mij betreft direct in de beoogde apparaten. Ik hoef geen aansluiting in een wandcontactdoos.
Echter krijg ik alleen maar grondkabels gevonden die een stugge kern hebben. Dat lijkt me met rj45 connectors geen goed idee. Of het zijn kabels met een soepele kern maar niet 100% koper. Dat zie ik ook niet zo zitten.

Hoe zouden jullie het aanpakken? Welke UTP kabels kan ik nu het beste nemen? Toch maar U/UTP soepel 100% koper maar dan geen grondkabel? Of toch beter iets anders?

Bedankt voor het lezen van dit topic en alvast bedankt voor reacties. :)

Beste antwoord (via Lennnn op 27-02-2024 06:53)

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:11
Ik heb ook een mantelbuis liggen naar de garage met daarin twee stuks stugge UTP kabel. Deze zijn aan beide kanten verbonden met keystones die in een kleine behuizing passen. Is dat niet wat?
https://www.allekabels.nl...e-behuizing-2-poorts.html

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• perslucht
Ik heb ook een mantelbuis liggen naar de garage met daarin twee stuks stugge UTP kabel. Deze zijn aan beide kanten verbonden met keystones die in een kleine behuizing passen. Is dat niet wat?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-11 22:30
Sowieso UTP grondkabel nemen. Anders kan je over 5/10 jaar de boel weer opentrekken en alsnog UTP grondkabel toepassen.

Wat de poster hierboven zegt. Gewoon keystone eraan en netjes in een opbouwbakje afmonteren, kan je vanuit daar door naar je apparatuur :Y

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-11 07:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik heb 2 netwerkkabels van huis naar schuur (kabels per stuk zo'n 15 meter schat ik), grond-utpkabels, zonder mantelbuis, zo hup de grond in, naast tig Tyleenbuizen etc. Draait al jaren als een trein.

1 kabel vanaf meter kast naar switch in schuur. En andere kabel gaat van meterkast naar Dahua camera in dak van de overkapping die aan de schuur vast zit.

[ Voor 38% gewijzigd door NeFoRcE op 22-02-2024 14:42 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-11 12:57
Ik heb ooit gewone soepele UTP (CAT5) kabel open en bloot bovenop het dag gelegd. Dat heeft het in weer en wind (en soms staand water) ongeveer 8 jaar volgehouden.

Als je een trekkabel in je mantelbuis kan stoppen wordt het eenvoudig om die UTP eventueel te vervangen wanneer het nodig is.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Lennnn ik zou voor cat6a gaan (lager is max 1gbit) trek kabels altijd in paren zelfs al gebruik je er maar 1 van de 2 (kabel stuk oid kan je overschakelen)

als je nu 2 gaat gebruiken doe dan + 2 je hoeft de extra kabels niet aan te sluiten, de paar euro "ongebruikte" kabel is niks vergelijken met de moeite

o en zorg dat elke buis gelijmt is .. *iets met water"

wellicht dat je ook nog een webcam oid aan de achterkant van de huis wil doen .. neem dat mee.

Tja vanalles

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:43
Als je door een mantelbuis legt moet je denk ik 5 aders voor 3 fases? Zie dat 6mm 275,- is en 4mm 200,- en zou dan zelf 6mm leggen denk ik zodat je hoger voltage overhoudt.

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:51
Bekijk ook de mogelijk om een 50mm pvc pijp te leggen ipv een mantelbuis, waardoor de kans op kabelbeknellingen minder wordt.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:31
Ik zou het gewoon op 1 kabel voor elektra houden, 3 fase lijkt mij dan voor de hand liggend gezien de mogelijke laadpaal en 1 UTP kabel. Beide door een 1 rode mantelbuis trekken, zodat er altijd in de toekomst nog eens wat anders naar de schuur getrokken kan worden.

Voor de elektra werk je dan met een onderverdeler in de schuur, voor de UTP kabel is het een kwestie van een simpele switch ophangen.

• Lennnn
perslucht schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:32:
Bedankt. Zo simpel en toch heb ik daar niet aan gedacht. Ik denk dat het dit gaat worden.

Dus dan 3x cat6 UTP-U 100% koper stug met aan 2 kanten keystones in een behuizing.

• Lennnn
Matadores schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:39:
Bekijk ook de mogelijk om een 50mm pvc pijp te leggen ipv een mantelbuis, waardoor de kans op kabelbeknellingen minder wordt.
Heb ik naar gekeken. Maar een mantelbuis is natuurlijk wel een stuk makkelijker te realiseren.

• Lennnn
Oilman schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:39:
Ik zou het gewoon op 1 kabel voor elektra houden, 3 fase lijkt mij dan voor de hand liggend gezien de mogelijke laadpaal en 1 UTP kabel. Beide door een 1 rode mantelbuis trekken, zodat er altijd in de toekomst nog eens wat anders naar de schuur getrokken kan worden.

Voor de elektra werk je dan met een onderverdeler in de schuur, voor de UTP kabel is het een kwestie van een simpele switch ophangen.
Dat was ook eerst mijn gedachte, maar 1 utp was blijkbaar niet genoeg. De laadpaal heeft de UTP kabel niet nodig als ethernet-kabel maar als p1-kabel. Er is dus rechtstreeks verbinding nodig met de meterkast.

Overigens ga ik de elektrakabel niet door de mantelbuis trekken. Die ligt ernaast los in de grond ergens. Ik las dat je geen netwerkkabels en elektra in een mantelbuis mocht doen.

• Lennnn
HeldereM schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:30:
Als je door een mantelbuis legt moet je denk ik 5 aders voor 3 fases? Zie dat 6mm 275,- is en 4mm 200,- en zou dan zelf 6mm leggen denk ik zodat je hoger voltage overhoudt.
In de mantelbuis komen alleen de UTP-kabels. De YMvK-as grondkabel komt los in de grond. Mijn zonnepaneel adviseur gaf aan dat voor hem 4x2,5 voldoende was maar vanwege mogelijkheid tot laden wil ik voor 4x4 gaan. Voor de toekomst is 4x6 dan een slimmere keuze?

• Lennnn
vso schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:52:
@Lennnn ik zou voor cat6a gaan (lager is max 1gbit) trek kabels altijd in paren zelfs al gebruik je er maar 1 van de 2 (kabel stuk oid kan je overschakelen)

als je nu 2 gaat gebruiken doe dan + 2 je hoeft de extra kabels niet aan te sluiten, de paar euro "ongebruikte" kabel is niks vergelijken met de moeite

o en zorg dat elke buis gelijmt is .. *iets met water"

wellicht dat je ook nog een webcam oid aan de achterkant van de huis wil doen .. neem dat mee.
Waarvoor het gebruikt wordt lijkt cat6 mij toch ruim voldoende?

De kabels komen in een mantelbuis dus er kunnen altijd nog kabels bij, al is dat natuurlijk wel een gekloot. Helemaal gezien de afstand van 45 meter. Zo goedkoop is het ook weer niet om alles nu x2 te doen daardoor dus ik ben daar nu nog niet zo'n voorstander van.

Wat bedoel je met buizen lijmen? Ik pak toch een mantelbuis? Al kan daar blijkbaar nog steeds (condens)water inkomen, zie ook topic waarnaar ik verwijs in de OP. Vandaar dat ik voor de utp-grondkabels wil gaan.

• Oilman
Lennnn schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:01:
[...]

Dat was ook eerst mijn gedachte, maar 1 utp was blijkbaar niet genoeg. De laadpaal heeft de UTP kabel niet nodig als ethernet-kabel maar als p1-kabel. Er is dus rechtstreeks verbinding nodig met de meterkast.

Overigens ga ik de elektrakabel niet door de mantelbuis trekken. Die ligt ernaast los in de grond ergens. Ik las dat je geen netwerkkabels en elektra in een mantelbuis mocht doen.
Die mogen best samen, je mag alleen geen VD-draad en ethernet kabels door 1 buis trekken.

• Oilman
Lennnn schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:04:
[...]

In de mantelbuis komen alleen de UTP-kabels. De YMvK-as grondkabel komt los in de grond. Mijn zonnepaneel adviseur gaf aan dat voor hem 4x2,5 voldoende was maar vanwege mogelijkheid tot laden wil ik voor 4x4 gaan. Voor de toekomst is 4x6 dan een slimmere keuze?
Je kan de spanningsval vrij makkelijk uitrekenen en daarmee het energieverlies, gaat zowel op voor PV, maar zonder meer ook voor de lader. Zonder een calculator in te vullen vind ik 2.5 mm2 over 45 meter (dus effectief in de verlies berekening 90 meter), lijkt mij dat wel heel minimaal. Of het 6 kwadraat meerwaarde heeft moet je zelf even bepalen.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Lennnn schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:07:
[...]
Waarvoor het gebruikt wordt lijkt cat6 mij toch ruim voldoende?

De kabels komen in een mantelbuis dus er kunnen altijd nog kabels bij, al is dat natuurlijk wel een gekloot. Helemaal gezien de afstand van 45 meter. Zo goedkoop is het ook weer niet om alles nu x2 te doen daardoor dus ik ben daar nu nog niet zo'n voorstander van.
kabels in de toekomst erbij trekken is met 95% zekerheid iets wat je niet gaat doen, dan ga je andere alternatieven zoeken zoals kabel splitsen .. om die reden leg je ze dus altijd in paren (overvloed)

En als je toegang hebt (nu) kan je beter het goed (iets) overdadig.. doen met genoeg overlengte aan beide kanten dan tot de conclusie komen dat je iets tijdens of achteraf .. en er achter komen dat je te zuinig geweest bent. kabels per meter zijn relatief goedkoop .. zeker als je alle andere werk die je erbij doet/gaat doen in de berekening meeneemt.

Tja vanalles

• Lennnn
Oilman schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:35:
[...]

Je kan de spanningsval vrij makkelijk uitrekenen en daarmee het energieverlies, gaat zowel op voor PV, maar zonder meer ook voor de lader. Zonder een calculator in te vullen vind ik 2.5 mm2 over 45 meter (dus effectief in de verlies berekening 90 meter), lijkt mij dat wel heel minimaal. Of het 6 kwadraat meerwaarde heeft moet je zelf even bepalen.
Een vriend van me die meer thuis is in de laadpalen adviseerde me ook om 4x6 te nemen. De meerprijs is 75 Euro. Valt nog enigszins mee. Ik denk dat ik daar dan voor ga.

• Lennnn
perslucht schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:32:
Wat is voor jou de reden geweest om ze in een mantelbuis te leggen?

Het leek mij handig omdat je ze minder snel kapot maakt, mocht je ooit op die diepte gaan graven, maar ook als je in de toekomst ooit iets erbij wil trekken dan is dat (iig theoretisch) mogelijk.

Nu vertelde mijn zonnepaneel-mannetje mij dat ik de UTP-grondkabels beter NIET in een mantelbuis kan leggen maar direct in de grond. Argument: Water komt een mantelbuis toch wel binnen, maar kan er vervolgens heel moeilijk uit. Je kabels liggen dan constant onder water. Als je ze los in de grond legt dan liggen ze droger.

Dat maakt me nu toch weer aan het twijfelen.

• perslucht
@Lennnn Ik wilde de mogelijkheid hebben om er in de toekomst nog een kabel bij te kunnen leggen, of vervangen. Over water in die buizen maak ik weinig zorgen eigenlijk. Mocht het in de toekomst wel een probleem vormen dan trek ik er wel een buitenkabel doorheen :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 07:29
Hier nog een fan van PVC afvoerbuis gebruiken (met 45° bochten, geen 90°) als mantelbuis, daar trek je na plaatsing nog gemakkelijk een waterleiding door (of een trekhaak aan een plasticzak, stofzuiger op de andere kant).
Zo´n rode buizen zijn nooit mooi glad binnenin, en leggen zich graag in bochten waar je geen kabel meer doorkrijgt.

Qua UTP: vaste kern met keystones gebruiken. Aan een van de kanten zou ik de afscherming aan aarde verbinden (kastjes voor meerdere keystones zijn daar vaak op voorzien).

Qua electriciteit: liever één dikkere kabel, dan meerdere dunne. In het slechtste geval leveren je zonnepanelen 11kW op terwijl je je auto met 11kW aan het laden bent, dan loopt er niets door de kabel. En een dikkere kabel geeft minder spanningsval.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1