Toon posts:

UTP Kabel buiten in Mantelbuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:12
Hallo iedereen,

Momenteel heb ik een Powerline netwerkverbinding naar mijn tuinhuis, hier ben ik niet over te spreken en verliest telkens zijn verbinding.

Nu gaat de tuin binnenkort open, waardoor dit mooi de kans is om een netwerkkabel weg te leggen.

De kabel wil ik ter bescherming in een mantelbuis leggen:
mantelbuis

Daarnaast wil ik een 100% kopere Cat6 S/FTP kabel er in leggen.
Nu is mijn vraag, gezien deze al in een mantelbuis zit, is het dan nog steeds nodig dat dit een grondkabel is, of is een standaard kabel in dit geval ook al voldoende?

Ze schelen namelijk nogal in prijs, daarnaast heb ik max maar 50 meter nodig en kan ik de grondkabels alleen als 100M varianten vinden.

Standaard S/FTP Cat 6 Kabel

Grondkabel

Beste antwoord (via PorschefanRoel op 18-06-2021 15:03)

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:01
PD2JK schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:36:
Een grondkabel is dan niet nodig. Je mantelbuis is dan de bescherming tegen vocht / weersinvloeden.
Ik heb precies zo'n mantelbuis hier in de grond liggen en heb daar wel deels weersbestendige variant in gelegd (wel gewoon UTP zonder shielding). 100% waterdicht is dat spul namelijk niet (ook niet met van die blauwe doppen erop). En vergeet ook niet dat er condenswater in kan komen. Heb een ander deel wel van normale UTP kabel voorzien (kwam net wat meters tekort). De tijd gaat leren welke kabel het beter vol gaat houden. Ik heb deze buizen zelf overigens niet extreem diep gelegd (maar op 30 cm diepte ofzo, aangezien er grotendeels toch straatwerk overheen komt):

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03
Een grondkabel is dan niet nodig. Je mantelbuis is dan de bescherming tegen vocht / weersinvloeden.

Waarom shielded én foiled? Gewoon U/UTP is ook prima, zolang het maar koper is (geen CCA meuk) en je de kabel niet langs krachtstroomkabels trekt.

[Voor 75% gewijzigd door PD2JK op 18-06-2021 13:46]

AMD DX4 100 (3.11) / Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Opteron 165 (XP x64) / Q6600 (Vista) / Ryzen 5 5600X (10)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:29
Ik zou gewoon 32mm rioleringbuis gebruiken en netjes verlijmen, heel er veel goedkoper en veel makkelijker om kabel in te trekken want glad in plaats van geribbelt.
Grondkabel is dan overbodig.

En zoals al gezegd geen afgeschermde kabel gebruiken, dat heeft geen enkel nut maar kan wel voor problemen zorgen.
En ook krachtstroom kabels in dezelfde buis is geen enkel probleem, alle storingen van buiten worden zeer effectief door de twist in aders van een utp kabel geneutraliseerd.

[Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 18-06-2021 14:17]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:01
PD2JK schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:36:
Ik heb precies zo'n mantelbuis hier in de grond liggen en heb daar wel deels weersbestendige variant in gelegd (wel gewoon UTP zonder shielding). 100% waterdicht is dat spul namelijk niet (ook niet met van die blauwe doppen erop). En vergeet ook niet dat er condenswater in kan komen. Heb een ander deel wel van normale UTP kabel voorzien (kwam net wat meters tekort). De tijd gaat leren welke kabel het beter vol gaat houden. Ik heb deze buizen zelf overigens niet extreem diep gelegd (maar op 30 cm diepte ofzo, aangezien er grotendeels toch straatwerk overheen komt):

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-03 12:52
Wij hebben afgelopen winter onze tuin aangepakt en hierbij ook internetkabel aangelegd naar de nieuwe veranda. Wij hebben gekozen voor grondkabel, en deze hebben we in een simpele PVC pijp gelegd. We hebben 1 kabel getrokken en we hebben nog een loze leiding liggen (zit wel al een draad in waarmee we deze er doorheen kunnen trekken).

Wij hebben bewust voor losse PVC pijpjes gekozen omdat er vaak geadviseerd wordt om stroom niet bij UTP kabel te leggen, maar daar lees ik dan ook weer wisselende verhalen over.. De kabels liggen bij ons wel erg diep, ik denk dat we een geul gegraven hebben van ongeveer 60 cm, dit omdat er ook nog 2 stroomkabels (5 aderig, dikke kabel) en een waterleiding (uiteraard op verre afstand van de stroom en UTP) neergelegd moesten worden.

Grondkabel is denk ik niet eens perse nodig, maar S/FTP al helemaal niet. Ik zou gewoon een U/UTP kabel nemen en dan kun je zelf nog bepalen of je grondkabel wilt gebruiken. Wij hebben CAT6 kabel genomen, en dat zou de komende jaren naar mijn idee ruim voldoende moeten zijn.

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:12
Bedankt voor de snelle reacties allemaal.

Gezien zo goed als iedereen hier zegt dat S/FTP nergens voor nodig is zal ik daar van af stappen, vanwege het prijs verschil. Voor de zekerheid zal ik wel een grondkabel pakken, gezien @captain007 zegt dat er nog wel eens condens in kan komen te staan.

Dan lijk ik op zo een kabel uit te komen:
U/UTP
CAT6
Grondkabel
100% Koper

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:10

Sharky

Skamn Dippy!

PorschefanRoel schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:12:
Bedankt voor de snelle reacties allemaal.

Gezien zo goed als iedereen hier zegt dat S/FTP nergens voor nodig is zal ik daar van af stappen, vanwege het prijs verschil. Voor de zekerheid zal ik wel een grondkabel pakken, gezien @captain007 zegt dat er nog wel eens condens in kan komen te staan.

Dan lijk ik op zo een kabel uit te komen:
U/UTP
CAT6
Grondkabel
100% Koper
Mocht je je dat nog niet bedacht hebben, neem geen stranded maar solid. Ik ga er althans vanuit dat je afmonteert op een patchpaneel en/of wcd.

This too shall pass

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:59

Matis

Rubber Rocket

Sharky schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:18:
Mocht je je dat nog niet bedacht hebben, neem geen stranded maar solid. Ik ga er althans vanuit dat je afmonteert op een patchpaneel en/of wcd.
Ik heb hier de netwerk ook door een mantelbuis van 50mm getrokken. Dit waren gewoon afgemonteerde UTP kabels. Ene uiteinde direct in de switch in de meterkast. Het andere uiteinde direct in een switch.

Dit was gewoon een huis tuin en keuken UTP kabel, Cat6 volgens mij.

[Voor 7% gewijzigd door Matis op 18-06-2021 15:24]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:10

Sharky

Skamn Dippy!

Matis schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:23:
[...]

Ik heb hier de netwerk ook door een mantelbuis van 50mm getrokken. Dit waren gewoon afgemonteerde UTP kabels. Ene uiteinde direct in de switch in de meterkast. Het andere uiteinde direct in een switch.

Dit was gewoon een huis tuin en keuken UTP kabel, Cat6 volgens mij.
Dat is natuurlijk ook een optie.

This too shall pass

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:50
Belden 7965EPE zoek je dus ? is per meter te vinden , maar kost percentueel zoveel meer dat ik een 100M haspeltje zou kopen en gelijk lekker dubbel te leggen :)

(of doe is gek en neem iets wat 100% zeker 10gbps aankan... https://www.netwerkproduc...100m-1200mhz-pe-mesh.html )

[Voor 32% gewijzigd door ijske op 18-06-2021 16:42]

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:36
Pak een kabel met een PE mantel, zit je altijd goed qua weersinvloeden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee