FP Scrollbar loopt door tot voorbij statische header

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
De verticale scrollbar op de FP (rechts) loopt door tot voorbij het statische element (top header). Dat is enigszins storend, want nu heb ik constant het gevoel dat de header in de weg zit en wil ik het wegklikken.

Brave Browser:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2_lMPxmL6War8n5dPW-RFaOg4k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wxfbHXRa0j7UwkxM0IFf06gd.png?f=user_large

Firefox:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axPCPuaOu0SNApwhHZOOof15zcs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7jueBNZ1YXdES3w5fwzcBrYr.png?f=user_large

De scrollbar communiceert waar je de inhoud kunt wegscrollen, dus kan deze beter de zelfde hoogte hebben als het dynamische (scrollbare) gedeelte. Het is m.i. logischer om deze uit te lijnen met de sidebar rechts. Die loopt ook niet door tot de top, wat al enigszins aangeeft wat intuitief de bedoeling is.

(Dit is overigens Linux Mint, mocht dat uitmaken.)

[ Voor 12% gewijzigd door Sando op 22-02-2024 13:00 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:53

crisp

Devver

Pixelated

Dat is standaard browser gedrag bij een pagina met native scroll op het root-element; een fixed header veranderd dat gedrag niet. Dan moet je je pagina compleet anders indelen en het scrollgedrag verplaatsen naar een ander element. Dat is niet iets wat we zomaar zullen overwegen, mede omdat je dan ook voor mobiel waar de header wel kan verdwijnen weer allemaal dingen anders moet gaan doen.

Kortom: geen bug. Veel andere sites met een fixed header hebben ook hetzelfde gedrag.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb er nog eens over nagedacht, en ik denk dat de nieuwe sidebar extra nadruk legt op de uitlijning-mismatch (technisch vs optisch). Omdat hij nu niet op één maar op twee assen visueel is onderbroken van de scrollbare content. Want ik heb me er eerder nooit aan gestoord.
Veel andere sites met een fixed header hebben ook hetzelfde gedrag.
Dat is inderdaad waar. Ik heb even op verschillende sites gekeken om te onderzoeken waarom ik discrepantie ervaar, en het is toch de sidebar: Zij zetten geen statische content tussen de scrollbar en de optische viewport, daarin is jullie keuze zover ik zie vrij uniek. Sites die dat toch doen, zoals XDA-developers, plaatsen de statische content links, zodat de scrollbar nog steeds visueel vast zit aan de scrollbare content.

Geen bug maar wel een "UX-glitch". Een klein recent geïntroduceerd ongemak in de gebruikerservaring.

Ik zou graag de sidebar naar links willen kunnen verplaatsen of uit kunnen schakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sando op 22-02-2024 14:04 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Sando schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:03:
[...]

Ik zou graag de sidebar naar links willen kunnen verplaatsen of uit kunnen schakelen.
Daar zijn custom css snippets voor ;)

Intentionally left blank

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik zal het inderdaad weghalen met CSS, echter wilde ik jullie eerst even attenderen op de UX-verstorende aspecten waar misschien geen rekening mee was gehouden, om eventueel een heroverweging te bewerkstelligen. :)

Als laatste, voordat ik twk-sidebar en twk-sidebar-pane aan mijn blocklist toevoeg, wil ik ook nog even dit UX-probleem met de smiley-popup icm de nieuwe statische sidebar onder de aandacht brengen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTHGbpTJZ4ITUNKINsk35BPe1nw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sl8x5yU7lLsXQG8NtxoIaZAj.png?f=user_large

De smileys-popup valt onder de sidebar. Het lijkt me handig om deze boven de sidebar te tekenen, of als dat niet de bedoeling is; verder naar links.

PS - de rare smiley-kleuren komen van de enable-force-dark flag van Chrome. Dat was nooit een probleem, totdat die nieuwe High DPI svg smileys kwamen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRC3VxWBRKSQFPkqYlPh1yZbEg0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H5HTW2jpdvpKB1zzQuSVqnVP.png?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door Sando op 23-02-2024 14:33 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Sando schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:40:
Ik zal het inderdaad weghalen met CSS, echter wilde ik jullie eerst even attenderen op de UX-verstorende aspecten waar misschien geen rekening mee was gehouden, om eventueel een heroverweging te bewerkstelligen. :)

Als laatste, voordat ik twk-sidebar en twk-sidebar-pane aan mijn blocklist toevoeg, wil ik ook nog even dit UX-probleem met de smiley-popup icm de nieuwe statische sidebar onder de aandacht brengen:
[Afbeelding]

De smileys-popup valt onder de sidebar. Het lijkt me handig om deze boven de sidebar te tekenen, of als dat niet de bedoeling is; verder naar links.
Dit hebben we zojuist gefixed, ook voor andere popups die mogelijk onder de sidebar konden komen :)

Intentionally left blank

Pagina: 1