Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:29
Blijkbaar zit onze centrale verwarmingsketel (een HR combicondensatie gasketel) aan zijn laatste weken/maanden bezig.
Dit na 17 jaren trouwe dienst.

Deze stuurt met een 30kwh een 11-tal radiatoren aan en gaf ons warm water.
Ik merkte al wel wat langer dat de performantie terug aan het lopen was.

Nu qua vervanging...
Ik ben niet klaar om heel de tuin om te gaan spitten, vloerverwarming te leggen en daarbij rond de 50.000€ te gaan spenderen.
Ook ben ik van mening met mijn 6000 kwh zonnepanelen installatie dat ik niet voldoende stroom opwerk om in het warmtepomp verhaal in te stappen.

Ik verwarm nu het huis tot een 15-16 graden en van zodra we thuis zijn zetten we onze houtkachel aan voor de gezelligheid en dan gaat de temperatuur in de beneden verdieping vlotjes naar 20-22 graden zodat de gasketel niet aanspringt.

Ik kan het huis met 50° centrale verwarming, vlotjes op een 20-21 graden houden als ik wil (wel mijn radiatoren eens moeten ontluchten)

Nu er gaat zowiezo iets moeten komen.
Is dit een nieuwe combi condensatie ketel op gas ?
Is dit een electrische boiler met airco's ?
toch een soort combinatie warmtepomp of hybride systeem ?

Ik heb er weinig verstand van, maar volgens mij denk ik dat ik gewoon het beste opnieuw een gasketel omhoog hang (zal me ook het minste kosten vermoed ik)

Wat zouden jullie doen ?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat zouden jullie doen ?
Mezelf hier goed inlezen in warmtepompen om jezelf met kennis te wapenen tegen installateurs die claimen alles te weten. Of erachter te komen hoe belachelijk goedkoop het is als je zelf een monoblock scoort ergens.
vloerverwarming te leggen
daarbij rond de 50.000€ te gaan spenderen.
Ik heb er weinig verstand van, maar volgens mij denk ik dat ik gewoon het beste opnieuw een gasketel omhoog hang
Je straalt niet echt uit dat je bereid bent moeite te doen om te kijken of een warmtepomp een verstandige investering kan zijn terwijl dat eigenlijk wel nodig is.

Vloerverwarming is niet perse nodig voor een WP en ook is 50k wel heel erg hoog ingeschat.

Maar als je hier een topic start met dergelijke dooddoeners dan ga je hier niet heel veel feedback krijgen vermoed ik afgezien van het advies om gewoon een CV te kopen en vooral de kennis te verspreiden dat warmtepompen te duur zijn en dat gas de toekomst heeft.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Wolfp4ck
50k is voor grond/water warmtepomp installatie met vloer uitbreken en vloerverwarming leggen en terug vloeren ;)
denk wel dat 50k een correcte inschatting is ?

Mijn vraag is een nieuwe gasketel komt op om en bij de 4000€-5000€ en daarbij heb ik warm water en centrale verwarming.
Zijn er opties die niet gek veel duurder zijn, maar meer eco(l)(n)omisch ?

Monoblocks zijn een no go omdat vrouwlief graag stilte in huis heeft, dus indien airco's zouden het split airco's moeten zijn.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Er zijn 3 soorten warmtepompen:
1) Grond/water
2) Lucht/water
3) Luch/lucht

Er zijn 2 soorten gasketels:
1) HR
2) Hybride

Allemaal met voors en tegens en een ander prijskaartje. Wat het uiteindelijk kost ligt aan een hoop zaken (afgifte, aantal M2, warmteverlies etc)

Als je wilt weten wat voor jou het handigst is, zoek het uit: lees de topics hier op tweakers en als je weet wat je wilt, vraag offertes op.
Als je er snel klaar mee wilt zijn, gooi er een nieuwe CV in en je kunt weer door.

Checken = weten. Ongefundeerde aannames doen help je niemand mee.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 14:10
Begin eens hier te kijken:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Daar staat alles goed in uitgelegd

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Neem maar gewoon een CV ketel, je bent duidelijk nog niet klaar voor verandering ;)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Monoblocks zijn een no go omdat vrouwlief graag stilte in huis heeft, dus indien airco's zouden het split airco's moeten zijn.
Dit is dus typisch weer zo'n dingetje.. een monoblock staat buiten. Je hebt dus helemaal geen herrie binnen met een monoblock. Als je 2 tellen had gezocht naar monoblock dan had je dit gevonden.

Wij gaan overigens eind maart hier de hele woonkamer verbouwen, en dat kost 60k maar daarvoor doen ze echt heeeeel veel meer dan alleen VVV invrezen en opnieuw tegelen. Dat kost echt geen 50k. Een W/W pomp met bronboring zal wel zoiets kosten, maar het is mij echt een raadsel waarom je zoiets zou willen. Veel te duur en het bestaat niet dat je dat terugverdiend. Al is het alleen al omdat de temperatuur buiten vandaag de dag best een flink deel van het jaar hoger is dan de brontemperatuur. L/W is gewoon meer dan genoeg. En je moet verplicht koelen in de zomer om je bron opnieuw te laden.

Overigens vind ik 5000 voor een nieuwe gasketel belachelijk. Rond de 2500 vind ik redelijk. Maar ik heb hier minder betaald voor mijn warmtepomp :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:15

silverball

De wagen voor moderne mensen

Wolfp4ck schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:44:
50k is voor grond/water warmtepomp installatie met vloer uitbreken en vloerverwarming leggen en terug vloeren ;)
denk wel dat 50k een correcte inschatting is ?

Mijn vraag is een nieuwe gasketel komt op om en bij de 4000€-5000€ en daarbij heb ik warm water en centrale verwarming.
Zijn er opties die niet gek veel duurder zijn, maar meer eco(l)(n)omisch ?

Split airco's zijn geen probleem maar een monoblock maakt geluid :?
Glashelder schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:01:
[...]

Wij gaan overigens eind maart hier de hele woonkamer verbouwen, en dat kost 60k maar daarvoor doen ze echt heeeeel veel meer dan alleen VVV invrezen en opnieuw tegelen. Dat kost echt geen 50k. Een W/W pomp met bronboring zal wel zoiets kosten, maar het is mij echt een raadsel waarom je zoiets zou willen. Veel te duur en het bestaat niet dat je dat terugverdiend. Al is het alleen al omdat de temperatuur buiten vandaag de dag best een flink deel van het jaar hoger is dan de brontemperatuur. L/W is gewoon meer dan genoeg. En je moet verplicht koelen in de zomer om je bron opnieuw te laden.
Op het moment ga ik over op een warmtepomp, voor mijn eigen comfort neem ik hierbij vloerverwarming. De kosten zijn als volgt:
  • Monoblock 5kW + leidingwerk < €5k (zelf)
  • Vloerverwarming 40 m2 infrezen €1800,-
  • Egaliseren / dichtsmeren € 1000
  • Nieuwe keuken €9000 (zelf neerzetten)
----
€17500

Hiervoor heb ik een gehele renovatie van mijn benedenverdieping, een behoorlijk stille monoblock en lekker vloerverwarming. Ymmv en het is natuurlijk heel koffiedikkijken op basis van mijn informatie; maar € 50k is heel pessimistisch.

[ Voor 48% gewijzigd door silverball op 22-02-2024 15:39 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Wolfp4ck
Glashelder schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:01:
[...]

Dit is dus typisch weer zo'n dingetje.. een monoblock staat buiten. Je hebt dus helemaal geen herrie binnen met een monoblock. Als je 2 tellen had gezocht naar monoblock dan had je dit gevonden.
https://www.generalbenelu...noblock-airco-in-huis/89/
was het eerste resultaat op een monoblock in google ;) (het klopt dat ik geen flauw idee had wat dit was)

@silverball zit met bebouwde oppervlak van om en bij de 200 vierkante meter waarvan er toch 2/3 verwarmd dient te worden, met een granieten vloer.

Ik heb inmiddels de monoblock gevonden waar het hier over gaat.
Ik zal wat meer informatie uitzoeken over een lucht/water monoblock.

[ Voor 21% gewijzigd door Wolfp4ck op 22-02-2024 12:25 ]

• silverball

silverball

Wolfp4ck schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:18:
[...]

https://www.generalbenelu...noblock-airco-in-huis/89/
was het eerste resultaat op een monoblock in google ;) (het klopt dat ik geen flauw idee had wat dit was)

@silverball zit met bebouwde oppervlak van om en bij de 200 vierkante meter waarvan er toch 2/3 verwarmd dient te worden, met een granieten vloer.

Ik heb inmiddels de monoblock gevonden waar het hier over gaat.
Ik zal wat meer informatie uitzoeken over een lucht/water monoblock.
Toppie, een monoblock airco is inderdaad niet wat je wilt (lawaai!). Een monoblock lucht/water wel, die zijn vaak bijzonder stil, tot onhoorbaar.

Ik zou dit topic eens doorlezen.

Ik snap dat vloerverwarming geen optie kan zijn, maar dat is gelukkig geen vereiste (meer).

[ Voor 5% gewijzigd door silverball op 22-02-2024 12:28 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:56
Koop een kleine cv ketel want als ik het zo lees heb je maar heel weinig capaciteit nodig want je belangrijkste warmbron is die houtkachel.
Je hebt hem dus alleen nodig voor de overige ruimten en warmwater.

Een refurbed ketel heb je al voor een paar honderd euro.

[ Voor 28% gewijzigd door Ben(V) op 22-02-2024 12:38 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
silverball schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Split airco's zijn geen probleem maar een monoblock maakt geluid :?

[...]

Op het moment ga ik over op een warmtepomp, voor mijn eigen comfort neem ik hierbij vloerverwarming. De kosten zijn als volgt:
  • Monoblock 5kW + leidingwerk < €5k
  • Vloerverwarming 40 m2 infrezen €1800,-
  • Egaliseren / dichtsmeren € 1000
  • Nieuwe keuken €9000
----
€16500

Hiervoor heb ik een gehele renovatie van mijn benedenverdieping, een behoorlijk stille monoblock en lekker vloerverwarming. Ymmv en het is natuurlijk heel koffiedikkijken op basis van mijn informatie; maar € 50k is heel pessimistisch.
Mag ik de telefoonnummers van de uitvoerende partijen van je via DM, alles wat ik hier het afgelopen jaar heb gekregen zat rond hetzelfde bedrag maar dan had ik er geen keuken bij... waar jij 50K wel heel pessimistisch noemt vind ik 16,5K inclusief een nieuwe keuken wel heel erg onrealistisch ;)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• silverball

silverball

R2D2 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:41:
[...]

Mag ik de telefoonnummers van de uitvoerende partijen van je via DM, alles wat ik hier het afgelopen jaar heb gekregen zat rond hetzelfde bedrag maar dan had ik er geen keuken bij... waar jij 50K wel heel pessimistisch noemt vind ik 16,5K inclusief een nieuwe keuken wel heel erg onrealistisch ;)
Ja de uitvoerende partij ben ik uiteraard, anders red je het nooit O-)
Zal ik er even duidelijker bij zetten.

Pagina: 1