Cat 6A patch of zonder connectors

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 19:41
Al redelijk wat topics bezocht en het antwoord nog niet gevonden:

Is het een probleem om 2x 30m patched cat6a te kopen ipv 50m cat6a zonder connectors?

Ik ga mijn apt bekabelen en heb aan 50m waarschijnlijk genoeg.
Ik heb al alle toebehoren voor cat6a (wandconnector, toolles RJ45, LSA tang, stripper, switch). En ben nu op zoek naar UTP 6a puur koper zodat ik er twee tegelijkertijd door de loze leidingen kan trekken.

Ligt het aan mij of is het aanbod voor kabels met patch connectors veel beter? De prijs komt ongeveer 4x zo laag uit (€4 vs € 1 per meter), afgezien van slechte leverbaarheid. Kan ik de kabels kopen, de connectors eraf knippen, de kabels trekken en zelf de RJ45 erop bevestigen?

Ik heb een keer eerder RJ45 met succes bevestigd, en wel eens met switches gewerkt, maar daar houd mijn ervaring een beetje op.

UPDATE: Denkfout gemaakt, patch kabel is niet stug, dus geen goed idee voor langere afstanden

[ Voor 5% gewijzigd door appel00 op 22-02-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Gebruik de zoekfunctie (of Google) eens…. Komt elke week wel een keer voorbij.

Of begin hier: Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Conclusie, koop Belden Cat6.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 21-02-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
appel00 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:12:
Kan ik de kabels kopen, de connectors eraf knippen, de kabels trekken en zelf de RJ45 erop bevestigen?
Nee, Nee en nog eens Nee !
(grootste reden is dat de aders vaak te dun is om nieuwe connectoren op te zetten)

installatiekabel Cat6A is vaak tegen minder dan 0,50€ / meter te vinden op bv Marktplaats (er bv staat een 305meter haspeltje van Siemon 6A voor 150€ op MP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel00
Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:15:
Gebruik de zoekfunctie (of Google) eens…. Komt elke week wel een keer voorbij.

Of begin hier: Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Conclusie, koop Belden Cat6.
Bedankt voor je advies, had het topic al wel gezien, maar op je aanmanen toch maar eens doorgezocht. Ik heb een denkfout gemaakt, patchkabels zijn natuurlijk niet stug. Ik ga op zoek naar de heilige belden kabels.
ijske schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:21:
[...]

Nee, Nee en nog eens Nee !
(grootste reden is dat de aders vaak te dun is om nieuwe connectoren op te zetten)

installatiekabel Cat6A is vaak tegen minder dan 0,50€ / meter te vinden op bv Marktplaats (er bv staat een 305meter haspeltje van Siemon 6A voor 150€ op MP)
Ja, ik heb hem inmiddels door. Wat betreft marktplaats, ik had wel op V&A gekeken, marktplaats toch vaak minder fijne communicatie dan medetweakers, zal het proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-07 07:03
appel00 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:26:
Ja, ik heb hem inmiddels door. Wat betreft marktplaats, ik had wel op V&A gekeken, marktplaats toch vaak minder fijne communicatie dan medetweakers, zal het proberen.
Hoe zoek je dan? Bij Elektromat, MP2 Netwerken en nog wat van dat soort handelaren zijn voor redelijke prijzen te krijgen.

Trouwens: CAT6A is overdreven. Gewoon CAT6 is in 99 van de 100 gevallen meer dan voldoende voor een thuisnetwerkje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:53
@appel00 Hier ervaring met Cat6a SFTP en die gaan eigenlijk al niet met 2 kabels fatsoenlijk door een 19mm buis als daar meer dan 2 bochten in zit. Nu is SFTP niet de dunste variant maar in woningen zit meestal 16mm buis aangelegd ;)
En over prijs patchkabel vs solid kabel, patch kabel is geen solid-core maar diverse dunnere aders gedraaid tot een kern. Dit om het soepel te maken en beter bestand tegen knikken. Maar Cat6A snelheden ga je daarom dus ook niet halen over 100 meter patchkabel. Maar zeg eerlijk heb je overal 10Gbps apparatuur ;)
2.5Gbps gaat prima over Cat6 en misschien ook wel over Cat5E.
Cat max snelheden per 100 meter worden gemeten als 90meter solid + 2x 5 meter patchkabel. En kan vaak ook wel tot 120 meter maar niet met 2x 15meter patchkabel :P
Nu denk ik overigens wel dat als je totale lengte onder de 30 meter blijft per kabel dat je wel weg komt met alleen soepel. Maar houd er rekening mee dat keyless key-stones vaak ook bedoeld zijn voor stugge kern bekabeling.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-07 16:24

BHQ

Gewoon Cat6 zou voldoende moeten zijn. Je hebt die Belden ook in twin-kabel.

Daarnaast, bedoel je met 'toolless rj45' een Keystone jack?

• appel00
BHQ schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:44:
Gewoon Cat6 zou voldoende moeten zijn. Je hebt die Belden ook in twin-kabel.

Daarnaast, bedoel je met 'toolless rj45' een Keystone jack?
Ja dit hoor ik van alle kanten, dus ik ga ook op zoek naar cat6.

Je bedoelt een belden twin-cat6a stug? Trek je die met een normale veer erdoor heen? Ik ga even op zoek, thanks in ieder geval!

Ik bedoel zoiets: https://www.allekabels.nl...2304713/rj45-stekker.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:04
Voor vaste bekabeling gebruik je Cat 6 Utp met stugge kern die je dan afmonteert op een wcd.
Aansluiten doe je dan met een patchkabel die kant en klaar koopt.

Die toolless RJ45 gebruik je alleen als je een access point aansluit die direct op de doos gemonteerd moet worden die uit de muur komt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-07 07:03
Vaste kabels eigenlijk altijd met een keystone (en die in een wandcontactdoos) of in een wandcontactdoos afmonteren. Aan beide zijden. Dan met een patch kabel naar het gewenste apparaat. Dat is het mooiste. Vaste kabel met RJ45 is bijvoorbeeld als je een apparaat aan de muur wil monteren waarbij de CAT-kabel uit de muur komt.

[ Voor 22% gewijzigd door RonnieKo op 22-02-2024 09:24 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-07 16:24

BHQ

appel00 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:09:
[...]
Je bedoelt een belden twin-cat6a stug? Trek je die met een normale veer erdoor heen? Ik ga even op zoek, thanks in ieder geval!
Pfoe, ik heb daar zelf geen ervaring mee. Ik zou denken van wel. Bij twijfel: Belden 7965E (die is ook vrij dun).

Tenzij je echt stukken langer dan ~50 meter gaat doen en/of meer dan 10Gbit is (goede) CAT6 prima iig.
Hmm, naast dat het allekabels is zou ik dat niet zo snel doen, maar UTP keystones gebruiken aan beide kanten en met een patchkabeltje naar het apparaat toe.

Als je die gelegenheid niet hebt (b.v. kabel die direct in een access point gaat en je kan de patch niet wegwerken) dan zou ik zelf neigen naar gewone UTP plugjes, geschikt voor solide kabel, en een degelijke tang (voor 'pass through' connectoren heb je een speciale tang nodig, let daarop). Bijvoorbeeld hier, hier of hier (let wel op de levertijd) vind je de nodige materialen.

[ Voor 7% gewijzigd door BHQ op 22-02-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:04
Gewone Rj45 kun je beter nooit gebruiken en al helemaal niet op stugge kabel.

Die toolless RJ45's hebben tenminste nog een lsa connectie die ervoor zorgt dat de stugge aders een beetje ingesneden worden en zo een corrosievrije las maken.
Een gewone Rj45 maakt alleen contact aan de oppervlakte.

En kabel met soepele aders moet je ook niet gebruiken, die neem je alleen in de kant en klare versie met aangespoten RJ45's als patchkabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:52
appel00 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:09:
[...]

Ja dit hoor ik van alle kanten, dus ik ga ook op zoek naar cat6.

Ik bedoel zoiets: https://www.allekabels.nl...2304713/rj45-stekker.html
Sander Vunderink heeft de cat6 kabel van belden die je zoekt in twin en enkel op jouw gewenste lengte. Plus alles wat je verder eventueel nodig hebt. En dat kan allemaal met een nylon trekdraad of trekveer. Cat5e zal het ook wel voor je doen denk ik…

[ Voor 61% gewijzigd door Miezie op 22-02-2024 23:00 ]

Pagina: 1