Ik ga over een paar maanden klussen aan een chalet. o.a. de vloer gaat vervangen worden. Ook de buitenkant wordt volledig aangepakt en gaat geïsoleerd worden. Nu zou ik graag voordat dit feest begint een aantal duurzaamheid tips willen geven aan de eigenaar. Het chalet heeft wel een aantal beperkingen:
Om nu een slag te maken en op de lange termijn geld te besparen zou ik het volgende willen voorstellen:
Hoofdpijn dossier waar ik voornamelijk mee zit is de 10A aansluiting en eventuele beperkingen van een houten vloer. Ik vroeg mij af hoe jullie hier naar kijken, of iemand anders een soortgelijk project al heeft aangepakt en wat jullie zouden toevoegen aan bovenstaande lijstje.
- Houten balken waarop het chalet rust
- Tussen de houten balken schijnt wat isolatie materiaal te zitten, witte platen van polyester is mij verteld
- Beperkte stroom aansluiting, 10A waarop alles moet gebeuren op het park. Nog geen navraag gedaan of dit kan worden uitgebreid
Om nu een slag te maken en op de lange termijn geld te besparen zou ik het volgende willen voorstellen:
- Een droogbouw vloersystemen laten plaatsen. Huidige bewoners vinden de radiatoren niet mooi, scheelt ruimte in de kamer. Hier zou mijn voorkeur naar uit gaan mits dit haalbaar is gezien we dan nog met de nieuwe vloer geen rekening hoeven te houden met oude radiator aansluitingen. Met de vloerverwarming kan er een lucht/water warmtepomp worden geïnstalleerd.
- Mocht dit geen goed idee zijn / geen budget dan de radiatoren vervangen met lage temperatuur radiatoren i.c.m. een lucht/water warmtepomp.
- [Mocht een lucht / water warmtepomp ook niet lukken dan kijken naar een lucht / lucht warmtepomp en warm water eventueel opvangen met een warmtepompboiler
- Een aantal zonnepanelen plaatsen om het verbruik van de warmtepomp te compenseren
Hoofdpijn dossier waar ik voornamelijk mee zit is de 10A aansluiting en eventuele beperkingen van een houten vloer. Ik vroeg mij af hoe jullie hier naar kijken, of iemand anders een soortgelijk project al heeft aangepakt en wat jullie zouden toevoegen aan bovenstaande lijstje.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply