Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:23

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
Ik ga over een paar maanden klussen aan een chalet. o.a. de vloer gaat vervangen worden. Ook de buitenkant wordt volledig aangepakt en gaat geïsoleerd worden. Nu zou ik graag voordat dit feest begint een aantal duurzaamheid tips willen geven aan de eigenaar. Het chalet heeft wel een aantal beperkingen:
  • Houten balken waarop het chalet rust
  • Tussen de houten balken schijnt wat isolatie materiaal te zitten, witte platen van polyester is mij verteld
  • Beperkte stroom aansluiting, 10A waarop alles moet gebeuren op het park. Nog geen navraag gedaan of dit kan worden uitgebreid
Het chalet is op het moment gestookt met een HR ketel naar radiatoren. Oppervlakte zal ongeveer 35 a 40m2 zijn. Bewoners hebben ook aangegeven dat het in de zomer veel te heet is. Dus ik zie wel een mogelijkheid om de bewoners blij te maken met een warmtepomp welke de boel kan koelen. Er komt ook een inductieplaat in dus het enige wat nog op gas zal werken is de CV ketel.

Om nu een slag te maken en op de lange termijn geld te besparen zou ik het volgende willen voorstellen:
  • Een droogbouw vloersystemen laten plaatsen. Huidige bewoners vinden de radiatoren niet mooi, scheelt ruimte in de kamer. Hier zou mijn voorkeur naar uit gaan mits dit haalbaar is gezien we dan nog met de nieuwe vloer geen rekening hoeven te houden met oude radiator aansluitingen. Met de vloerverwarming kan er een lucht/water warmtepomp worden geïnstalleerd.
  • Mocht dit geen goed idee zijn / geen budget dan de radiatoren vervangen met lage temperatuur radiatoren i.c.m. een lucht/water warmtepomp.
  • [Mocht een lucht / water warmtepomp ook niet lukken dan kijken naar een lucht / lucht warmtepomp en warm water eventueel opvangen met een warmtepompboiler
  • Een aantal zonnepanelen plaatsen om het verbruik van de warmtepomp te compenseren
Gezien het een bosrijk gebied is, is er zat ruimte voor een stille buiten unit.

Hoofdpijn dossier waar ik voornamelijk mee zit is de 10A aansluiting en eventuele beperkingen van een houten vloer. Ik vroeg mij af hoe jullie hier naar kijken, of iemand anders een soortgelijk project al heeft aangepakt en wat jullie zouden toevoegen aan bovenstaande lijstje.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

10A betekent een maximaal dagverbruik van 55 kWh - ruim genoeg voor alles wat je wil, maar je hebt er wel een flinke accu voor nodig.
Onder andere voor de inductieplaat, want de 2300W van de aansluiting is net genoeg voor een enkele pit.

Een 5 kWh accu die je 1C mag ontladen lijkt me ongeveer genoeg, maar daar mag nog aan gerekend worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:23

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
Proton_ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:39:
10A betekent een maximaal dagverbruik van 55 kWh - ruim genoeg voor alles wat je wil, maar je hebt er wel een flinke accu voor nodig.
Onder andere voor de inductieplaat, want de 2300W van de aansluiting is net genoeg voor een enkele pit.

Een 5 kWh accu die je 1C mag ontladen lijkt me ongeveer genoeg, maar daar mag nog aan gerekend worden.
Inductie kookplaat is al gekocht en speciaal verzekerd op een aansluiting van 10A. Dat het wat langzamer zal gaan maakt voor de bewoners weinig uit, zolang de stoppen er maar niet uit slaan.

Desondanks blijft je wel met het overige vermogen zitten. Maar dat wordt dan wel al en al een flinke investering.

[ Voor 8% gewijzigd door Yariva op 20-02-2024 18:01 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:53
10A en inductie is inderdaad wel een grote uitdaging...

Staat er in het chalet ook een wasmachine, droger, oven, magnetron en vaatwasser?

Zoals gezegd zal de hoeveelheid energie die per 24 uur geleverd kan worden niet echt een probleem zijn als het chalet straks een beetje fatsoenlijk geïsoleerd is. Met ons all-electric huis van ruim 150m² wat echt nog niet 'supergoed' geïsoleerd is blijven we per etmaal ook op de koudste dagen van het jaar echt wel makkelijk onder 50kWh.

Het probleem zit hem vooral in het gelijktijdig vermogen. Zonnepanelen geven wat dat betreft geen enkele compensatie. Want wanneer je in de winter 's middags uit werk komt en gaat wassen, koken etc en de warmtepomp lekker laat pruttelen doen de zonnepanelen die buiten in het donker liggen gewoon helemaal niets.

Zonnepanelen compenseren alleen een stuk van de energierekening, en dan vooral zolang er nog gesaldeerd kan worden.

Om zonder al teveel zorgen over de hoofdzekeringkast het huisje "all electric" te maken moet je aan een paar punten gaan denken.
Het eerste is bufferen in een accu. Hoeveel capaciteit die accu moet hebben, zal afhangen van je wensen. Vooral de pieken in ontlading die de accu kan verwerken zullen leidend zijn.
Wil je bijvoorbeeld met 4kW kunnen koken en tegelijkertijd ook nog wat 'over' houden voor andere huishoudelijke apparatuur die aan staat, dan zul je de accu ook met 4 a 5kW moeten kunnen ontladen.

Daarnaast kun je denken aan een prioriteitsregeling tussen kookplaat en warmtepomp. Zodra de kookplaat meer dan X watt gebruikt, schakelt de warmtepomp dan even uit. Zonder prioriteitsregeling moet je namelijk genoeg vermogen kunnen afnemen voor koken + warmtepomp + overige huishoudelijke apparatuur en verbruikers.

Een ander belangrijk aandachtspunt is de tarieven die gerekend worden voor elektriciteit en gas op het park. Zijn dat gewoon commerciële tarieven, of hanteert de parkeigenaar daar zijn eigen tarieven voor?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.