Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies SolarEdge legplan na slechte voorbereiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Buur75
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 15:21
Met onze buren uit een rijtje van 5 huizen zijn wij gezamenlijk tot de beslissing gekomen om zonnepanelen te nemen. Nu ze er bijna opliggen, kom ik er pas achter dat ik me afgezien van het verbruik/opbrengst en kosten beter ook wat meer in de hardware had kunnen verdiepen. Je gaat er vanuit dat er door de installateur goed geadviseerd wordt, maar naarmate ik er meer over lees heb ik het idee dat ze ons zo maar wat hebben aangesmeerd.

Nu blijkt ook dat de zonnepanelen op ons dak anders moeten worden neergelegd, omdat deze vanwege de aanwezigheid van meerdere luchtafvoerkanalen en de dakkapel niet passen zoals is afgesproken. Ik moet nu op het laatste moment gaan kiezen hoe ik ze dus wel wil laten neerleggen :F

Verder is ons een SolarEdge-systeem aangesmeerd met optimizers, wat gezien de aanwezigheid van een grote boom schuin voor het huis en de (kleine) dakkapel aan de achterkant best nut zou kunnen hebben, maar misschien ook beter anders had gekund:
  • 9 x zonnepaneel AEG AS-M1082B-H(M10) 410
  • 1 x SolarEdge SE 3680H 1-fase HD-Wave
  • 9 x SolarEdge S500B
Mijn vragen:
1. Slaat dit bovenstaande lijstje überhaupt ergens op? Zijn er niet veel te weinig panelen aan beide kanten van het dak (zie afbeelding) voor deze omvormer?
2. Hoe kan ik mijn zonnepanelen het beste laten leggen? Zie onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3jJkk6HrOkIv9PZ0VLp5qMUA1w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NQANEzZtkvoZhVnlQQiLH3Ik.jpg?f=user_large

(De voorkant van het huis is links van de nok, daar komen 5 panelen, en de achterkant rechts, daar komen 4 panelen. Het noorden is boven)

De linkerafbeelding blijkt niet te kunnen. 5 panelen op de bovenste rij aan de voorkant zit in de weg voor de afvoer van de cv-ketel, en de twee panelen naast de dakkapel aan de achterkant liggen er te dicht op, waardoor "de uitloop (van het dak van de dakkapel) boven de panelen uitkomt waardoor er water op de panelen terecht komt".

De voorgestelde oplossing is in de tweede afbeelding weergegeven.

Het probleem is de schaduw van de dakkapel, goed te zien in de linker afbeelding, waar deze gewoon op het dak valt en niet op de panelen, waardoor we er nauwelijks last van zouden hebben. In de rechter afbeelding liggen de twee laagste panelen een gedeelte van de dag in de schaduw van de dakkapel. Heeft dat, gezien het lage aantal, nog effect op het bereiken van de minimale opstartspanning voor de omvormer?

Misschien was het beter om 6 aan de voorkant en 2 aan de achterkant te leggen, maar 2 zou te weinig zijn vanwege die opstartspanning. Ik denk dan dat 4 waarvan er 2 in de schaduw liggen ook niet genoeg is.

Kan iemand op basis van deze gegevens misschien iets zinnigs over het legplan zeggen? De installateur komt alleen met twee getalletjes van opbrengst, die uit een stukje software komen die niet echt met de schaduw rekening lijkt te houden...

Alle reacties

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:13

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Minimaal 5-6 panelen per richting als je 1 fase omvormer met 500b optimizers gebruikt. Zie "Valkuilen SolarEdge" in Het grote SolarEdge topic.

Met die kleine plukjes misschien liever micro's.

[ Voor 13% gewijzigd door Kanarie op 20-02-2024 15:36 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
Micro omvormers of alles aan de voorkant leggen dit gaat zo nooit goed werken. De installateur heeft geen andere opties aangeboden dan dit?

[ Voor 48% gewijzigd door No Hands op 20-02-2024 16:35 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
@Ronald Jij bent de Solaredge master, kijk eens even of dit klopt

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
@RobertV70 Klopt geen drol van natuurlijk.

4+5 op een SE3680H? Zou me verbazen als Designer met meer dan een SE3000H op de proppen komt... Is het dak voldoende steil dan gaat een SE2200H nog ook 8)7

Micro's it is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Ronald schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:36:
@RobertV70 Klopt geen drol van natuurlijk.

4+5 op een SE3680H? Zou me verbazen als Designer met meer dan een SE3000H op de proppen komt... Is het dak voldoende steil dan gaat een SE2200H nog ook 8)7

Micro's it is.
_O-
Kijk, voor zoiets inderdaad is een micro een perfecte uitkomst, dat dan weer wel...!!

• Buur75
No Hands schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:35:
Micro omvormers of alles aan de voorkant leggen dit gaat zo nooit goed werken. De installateur heeft geen andere opties aangeboden dan dit?
Nee, er zijn geen andere opties gegeven. Ik dacht, je mag er toch van uit gaan dat ze het zelf een beetje begrijpen en een goed systeem aanbieden. Ik weet het, naïef en zo, maar goed ik ben totaal niet in staat dit zelf aan te sluiten of veel tijd in te steken, dus besteed je het uit. Erg leuk. Not

Maar goed, nu zitten we met de gebakken peren. Je zegt: dit gaat zo nooit goed werken. Heeft dat te maken met het "tuinhuisje probleem" dat staat beschreven in het SolarEdge topic?

Het enige waar ik nog invloed op heb is het legplan. Je zegt: alle negen panelen aan de voorkant leggen. Is dat inderdaad de beste optie?
Ik durf het bijna niet te vragen, maar kan de SolarEdge master @Ronald dat bevestigen?

• Ronald
Beste is je dak vol. Of in elk geval een dakdeel vol.

Solaredge niet aan beginnen met minder dan 5 per dak deel… met schaduw heb je meer nodig dan de minimums.

Zelfs niet iedereen bij solaredge zelf snapt echt hoe de dynamiek van het systeem is bij lage aantallen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Buur75
Maakt het nog uit dat het 410wp panelen zijn?
Mijn buren hebben nu ook allemaal 4 panelen op de achterkant (en 6 op de voorkant), echter op plek zonder schaduw... Dezelfde materialen als in startpost staan opgesomd (met een paneel meer).

Sorry dat ik er op doorhamer: maar wat gebeurt er precies als je op een dakdeel onder het minimum zit? Begrijp ik het goed dat er dan optimizer blocking plaats vindt? Heeft dit als gevolg dat de opbrengst niet optimaal is, of dat het systeem helemaal niet werkt en uit gaat?

• Ronald
Ennuh....

Je mag van een expert zeker verwachten dat ze kennis hebben van het systeem dat ze leggen.
Echter geeft SolarEdge op dit specifieke punt onvoldoende training. Dus hoe hard kun je het de installateur aanrekenen?

Wat ik wel verwacht is dat ze accepteren dat het ontwerp niet goed was en daar dus gepast op reageren.
Dus kosteloos annuleren of aanpassen naar iets wat wel goed is.

De gratis training staat in het SE topic ;-)

@Buur75 optimizer blocking is kans op ZWAAR aftoppen van de best presterende panelen, die in de zon, aan de kant met tekort panelen.
Dit loopt dermate snel zo hard uit de hand dat een veel goedkoper string systeem beter kan presteren.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
Buur75 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:41:
[...]

Nee, er zijn geen andere opties gegeven. Ik dacht, je mag er toch van uit gaan dat ze het zelf een beetje begrijpen en een goed systeem aanbieden. Ik weet het, naïef en zo, maar goed ik ben totaal niet in staat dit zelf aan te sluiten of veel tijd in te steken, dus besteed je het uit. Erg leuk. Not

Maar goed, nu zitten we met de gebakken peren. Je zegt: dit gaat zo nooit goed werken. Heeft dat te maken met het "tuinhuisje probleem" dat staat beschreven in het SolarEdge topic?

Het enige waar ik nog invloed op heb is het legplan. Je zegt: alle negen panelen aan de voorkant leggen. Is dat inderdaad de beste optie?
Ik durf het bijna niet te vragen, maar kan de SolarEdge master @Ronald dat bevestigen?
Je kunt daar vanuit proberen t gaan maar feit is dat er installateurs zijn die denken: O met Solaredge kan ik gewoon alles aansluiten en het werkt slatijd dus dat verkoop ik alleen maar.
Verder weten ze niks, snappen stroom en spanning niet, etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1