Hi allemaal,
Ik zie door de bomen het bos niet meer en hoop dat iemand hier een idee heeft wat de juiste manier is om mijn fundering voldoende waterdicht/kerend te maken.
Het gaat om een schuur die nog gebouwd moet worden. Alles is mogelijk. Schiet maar raak en zeg me vooral al het ontwerp anders moet worden
Ook als ik te rampzalig denk en een oplossing probeer te vinden voor een probleem dat er niet is
Hieronder een plaatje van wat ik zelf al heb bedacht kwa waterkering/bescherming. Zomaar gedachten die door mijn hoofd spoken
:
/f/image/h23Ee7swAsHGStZ6fLUmfeQA.png?f=fotoalbum_large)
Meer achtergrond info:
Opbouw schuur op hoofdlijnen:
Ik zie door de bomen het bos niet meer en hoop dat iemand hier een idee heeft wat de juiste manier is om mijn fundering voldoende waterdicht/kerend te maken.
Het gaat om een schuur die nog gebouwd moet worden. Alles is mogelijk. Schiet maar raak en zeg me vooral al het ontwerp anders moet worden
Hieronder een plaatje van wat ik zelf al heb bedacht kwa waterkering/bescherming. Zomaar gedachten die door mijn hoofd spoken
- Is dit zo voldoende? Of doe ik te veel?
- Er kan zo toch water lopen in de folie die gebruikt is voor het storten van de fundering?
- Volgens mij kan er zo vocht achter de XPS komen en zo alsnog in het cellenbeton komen.
- Moet ik geen rubberseal oid over de hele fundering en cellenbeton smeren? Of EPDM of bitumen...?
- Noppenfolie tegen de vorstrand aan t.b.v. drainage?
/f/image/h23Ee7swAsHGStZ6fLUmfeQA.png?f=fotoalbum_large)
Meer achtergrond info:
Opbouw schuur op hoofdlijnen:
- Funderingsplaat met vorstrand met metselsponning
- Vloerisolatie komt óp de funderingsplaat
- Houtenskelet draagstructuur met gemetselde gevel.
- Ca. 4.4 x 4.3 m.
- 2 zijden van de schuur staan op de erfgrens, dus uitstekende isolatie van kantplanken gaat niet.
- Stevige zandgrond (duingrond) ca. 4m boven grondwaterniveau. Water zakt redelijk snel weg.
- Alle isolatie aan de buitenzijde van de houtconstructie. Niet tussen de staanders. Evt. kan dat later nog, maar voor een werkruimte is de ruimte tussen de staanders best chill.
- HSB
- 18mm underlayment.
- Dampopen waterdichte folie
- ALU PIR
- 40mm geventileerde luchtspouw
- Gevelstenen (ca 105mm)
- Onder het maaiveld komt XPS
- Volledig ongeisoleerde funderingsplaat. (vloerisolatie gaat óp de plaat, ivm erfgrens, zie hierboven).
- Bovenkant beton ongeveer gelijk met maaiveld.
- HSB wand op 200mm hoge cellenbeton/ytong op beton (dus ca. 200mm boven maaiveld).
[ Voor 4% gewijzigd door MWDKing op 20-02-2024 09:49 ]