Funderingsaanzet waterkering - hoe doe je dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
Hi allemaal,

Ik zie door de bomen het bos niet meer en hoop dat iemand hier een idee heeft wat de juiste manier is om mijn fundering voldoende waterdicht/kerend te maken.

Het gaat om een schuur die nog gebouwd moet worden. Alles is mogelijk. Schiet maar raak en zeg me vooral al het ontwerp anders moet worden ;) Ook als ik te rampzalig denk en een oplossing probeer te vinden voor een probleem dat er niet is :P

Hieronder een plaatje van wat ik zelf al heb bedacht kwa waterkering/bescherming. Zomaar gedachten die door mijn hoofd spoken :? :
  • Is dit zo voldoende? Of doe ik te veel?
  • Er kan zo toch water lopen in de folie die gebruikt is voor het storten van de fundering?
  • Volgens mij kan er zo vocht achter de XPS komen en zo alsnog in het cellenbeton komen.
  • Moet ik geen rubberseal oid over de hele fundering en cellenbeton smeren? Of EPDM of bitumen...?
  • Noppenfolie tegen de vorstrand aan t.b.v. drainage?
Wie kan me een paar goede tips geven? _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAsBRz1Q2ZmyZedcbNqcUTfpbnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h23Ee7swAsHGStZ6fLUmfeQA.png?f=fotoalbum_large

Meer achtergrond info:
Opbouw schuur op hoofdlijnen:
  • Funderingsplaat met vorstrand met metselsponning
  • Vloerisolatie komt óp de funderingsplaat
  • Houtenskelet draagstructuur met gemetselde gevel.
  • Ca. 4.4 x 4.3 m.
  • 2 zijden van de schuur staan op de erfgrens, dus uitstekende isolatie van kantplanken gaat niet.
  • Stevige zandgrond (duingrond) ca. 4m boven grondwaterniveau. Water zakt redelijk snel weg.
  • Alle isolatie aan de buitenzijde van de houtconstructie. Niet tussen de staanders. Evt. kan dat later nog, maar voor een werkruimte is de ruimte tussen de staanders best chill.
Wandopbouw (binnen>buiten):
  1. HSB
  2. 18mm underlayment.
  3. Dampopen waterdichte folie
  4. ALU PIR
  5. 40mm geventileerde luchtspouw
  6. Gevelstenen (ca 105mm)
  7. Onder het maaiveld komt XPS
Overige zaken die ik al in het detail heb zitten:
  • Volledig ongeisoleerde funderingsplaat. (vloerisolatie gaat óp de plaat, ivm erfgrens, zie hierboven).
  • Bovenkant beton ongeveer gelijk met maaiveld.
  • HSB wand op 200mm hoge cellenbeton/ytong op beton (dus ca. 200mm boven maaiveld).

[ Voor 4% gewijzigd door MWDKing op 20-02-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:26
Onze aannemer bouwde het als volgt op, dus een dpc folie minimaal 10cm boven het maaiveld en 30cm onder het maaiveld, waarbij je het verticaal tussen xps en metselwerk onder het maaiveld laat lopen.
En hij legde foamglas als koudegrugonderbreking/waterkering, maar was wel een gemetselde binnenwand etc.
Dus weet niet of dat voor jou ook opgaat/nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMlKgYNpmV6VqvC8pKt98HtXl8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPvYuL1tl5r1SXBb0KCQW6W1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:48
De vorstrand is eigenlijk al je waterkering. Evt. van buiten doorgeslagen vocht blijft in je spouw onder/tegen de vorstrand. Dat klimt daar niet verticaal omhoog je binnenblad in. Mijn aanbouw is zonder de dpc folie van @Murkmans gebouwd. Heb al 7 jaar geen vochtproblemen gesignaleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Piemol schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:33:
De vorstrand is eigenlijk al je waterkering. Evt. van buiten doorgeslagen vocht blijft in je spouw onder/tegen de vorstrand. Dat klimt daar niet verticaal omhoog je binnenblad in. Mijn aanbouw is zonder de dpc folie van @Murkmans gebouwd. Heb al 7 jaar geen vochtproblemen gesignaleerd.
Bedankt voor je reactie! Beton zuigt natuurlijk wel vocht op als het in contact staat met vochtige grond. En op die manier gaat het ook omhoog tot op vloerniveau (als een spons). Vandaar de zorg.

Daarnaast is de bovenkant van de vloerplaat ongeveer gelijk met het maaiveld. Dus een kleine plas zal ongeveer gelijk komen met bovenkant beton. Natuurlijk houdt de gevel wat water tegen, maar die zal ook doorslaan, dan komt het in de spouw en kan het eventueel bij de vloer komen. Dat is iig waar mijn zorg zit.

Is de fundering van jouw aanbouw is waarschijnlijk in EPS bekisting gestort en met EPS onder de vloer? En de bovenkant beton zal dan ook hoger zijn dan het maaiveld vermoedt ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Murkmans schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:01:
Onze aannemer bouwde het als volgt op, dus een dpc folie minimaal 10cm boven het maaiveld en 30cm onder het maaiveld, waarbij je het verticaal tussen xps en metselwerk onder het maaiveld laat lopen.
En hij legde foamglas als koudegrugonderbreking/waterkering, maar was wel een gemetselde binnenwand etc.
Dus weet niet of dat voor jou ook opgaat/nodig is.

[Afbeelding]
Dankjewel! Doorlopende DPC dus. Ik kan alleen geen EPS toepassen aan de rand van de fundering, want dat zou dan op het erf van de buren komen. Hoewel dat natuurlijk onder de grond zit...

Heb je misschien een legenda met de betekenis van de nummers?
En weet je waar dan de drainage/stootvoegen zitten voor het laten leeglopen van de spouw? Dat zie ik niet terug in je detailtekening.
De stootvoegen zijn het kruis in je gevel op de tekening. Daar loopt dan dus nog een laag DPC tot op het binnenblad denk ik?

[ Voor 5% gewijzigd door MWDKing op 20-02-2024 10:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit wordt de meest over-engeneerde schuur in nederland, me like.

De basis klopt wel maar je water kerende dampopen folie heeft daar geen zin het zit tegen de damp dichte kant van pir aan dus is het niet meer dampopen en het kan water wat eventueel door de gevel komt niet keren omdat het onder pir zit (zijn primare functie) je kan daar wel een damp dichte folie plaatsen isoleren met een damp open materiaal en dan buiten een waterkerende damp open folie gebruiken.

Overegens denk ik dat jij beton wat gestort is zonder folie in je referentie hebt dan kan de onderkant totaal niet goed verdichten omdat tijdens het drogen het zijn water kwijt raakt de onderkant is dan letterlijk als een spons met slechts een toplaag van fatsoenlijk beton bovenop.
Goed verdichten door gebruik te maken van trilnaald en folie om het wegtrekken van vocht tegen te gaan. je kan eventueel ook nog toevoeg materialen gebruiken om het beter bestand tegen water te maken. Er van uitgaan dat het beton niet geheel waterdicht is, is altijd het juiste uitgangspunt, maar meestal is het toepassen van een behandelde onderregel meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:22
@twain4me Trilnaald gebruiken is niet echt nodig voor een gemiddelde schuur/woning toch?
Ik dacht dat de funderingen en vloeren in die gevallen zo overgeconstrueerd zijn dat wat achtergebleven luchtbellen niet erg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
twain4me schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:38:
Dit wordt de meest over-engeneerde schuur in nederland, me like.

De basis klopt wel maar je water kerende dampopen folie heeft daar geen zin het zit tegen de damp dichte kant van pir aan dus is het niet meer dampopen en het kan water wat eventueel door de gevel komt niet keren omdat het onder pir zit (zijn primare functie) je kan daar wel een damp dichte folie plaatsen isoleren met een damp open materiaal en dan buiten een waterkerende damp open folie gebruiken.

Overegens denk ik dat jij beton wat gestort is zonder folie in je referentie hebt dan kan de onderkant totaal niet goed verdichten omdat tijdens het drogen het zijn water kwijt raakt de onderkant is dan letterlijk als een spons met slechts een toplaag van fatsoenlijk beton bovenop.
Goed verdichten door gebruik te maken van trilnaald en folie om het wegtrekken van vocht tegen te gaan. je kan eventueel ook nog toevoeg materialen gebruiken om het beter bestand tegen water te maken. Er van uitgaan dat het beton niet geheel waterdicht is, is altijd het juiste uitgangspunt, maar meestal is het toepassen van een behandelde onderregel meer dan genoeg.
Haha, ik ben ook een engineer, dus ik wordt hier ook blij van :9~ Maar jij zit echt in de bouwsector denk ik?
Liever alles goed doordenken zodat er geen problemen ontstaan in de toekomst. Soms kost dat nauwelijks meer arbeid, materiaal.

Beton ga ik sowieso op folie storten. Eventueel zelfs op noppenfolie?

Ik wil wel PIR gebruiken ivm met isolatiewaarde en dikte van de muur. Maar inderdaad de PIR is al dampdicht. Belangrijkste is dat de folie achter het PIR op het hout waterkerend is. Dampopen of dampdicht maakt dan niet uit. Maar folie over het PIR is ook niet nodig toch (in de SBR referentiedetails zie ik dat niet voor een gemetseld binnenblad iig? En ook bij Knauf als ze steenwol/glaswol gebruiken doen ze de folie óp het hout en niet erachter. Bovendien zou je door het gebruik van spouwankers toch ook de folie continue doorboren.
Als het goed is, is het natuurlijk alleen voor condens afvoer en misschien wat nattigheid dat bij storm door de stootvoegen komt. Dank jij dat gewoon de naden tapen met ALU tape niet voldoende is?
Afbeeldingslocatie: https://www.knaufinsulation.co.uk/sites/ki_gb/files/styles/paragraph_image_crop/public/media/images/Knauf%20Insulation%20Timber%20Frame%20Partial%20Fill_0.png?itok=lgTVv3ZT

Ik heb wat info online gevonden en alles weer samengevoegd in een plaatje. In rood de dingen waar ik nog aan denk. Ben benieuwd wat jij ervan vind.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmyRjY0PaYAYuyGhwc24ynjkA1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/us5h9UBT78tw7Dt15x3LXrGE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door MWDKing op 20-02-2024 12:06 . Reden: Plaatje knauf toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:46
MWDKing schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:58:
[...]
Haha, ik ben ook een engineer, dus ik wordt hier ook blij van :9~ Maar jij zit echt in de bouwsector denk ik?
Liever alles goed doordenken zodat er geen problemen ontstaan in de toekomst. Soms kost dat nauwelijks meer arbeid, materiaal.
Soms is over uitdenken te veel van het goede. Hier een nette schuur gezet. Houtskeletbouw op een betonplaat met vorstrand. Ook met dit weer geen vocht in vloer van onderen. Dit omdat er een folie en isolatie onder zit. Werk je de vloer met een coating af dan heb je al stukken minder last.
MWDKing schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:58:
[...]
Beton ga ik sowieso op folie storten. Eventueel zelfs op noppenfolie?
Neem gewone folie. Isolatie onder de vloer moet het werk doen. De noppenfolie zal dan niet veel helpen.

Wil je je het zelf wat simpeler maken neem prefab bekisting van EPS / XPS. Dan is het een kwestie van betonstorten en vanaf daar opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
RonnieKo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:44:
[...]

Soms is over uitdenken te veel van het goede. Hier een nette schuur gezet. Houtskeletbouw op een betonplaat met vorstrand. Ook met dit weer geen vocht in vloer van onderen. Dit omdat er een folie en isolatie onder zit. Werk je de vloer met een coating af dan heb je al stukken minder last.

[...]

Neem gewone folie. Isolatie onder de vloer moet het werk doen. De noppenfolie zal dan niet veel helpen.

Wil je je het zelf wat simpeler maken neem prefab bekisting van EPS / XPS. Dan is het een kwestie van betonstorten en vanaf daar opbouwen.
Dank voor je adviezen. Prefab bekisting gaat niet omdat ik een metselsponning nodig heb.
Isolatie komt op de vloer. Eronder kan ook, maar dan grote koudebrug omdat de vorstrand niet geïsoleerd is. Erop is dan een stuk makkelijker en dan heb ik een mooi doorlopende schil.
Folie komt uiteraard onder beton. Noppenfolie laat ik onder beton maar achterwege.

Dit is de vloeropbouw (cellenbeton verborgen om doorkijk te geven):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhCb2_dQowMsInO1-2Ei4p1GwL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zHHzyUmbCcV9ptiw1Qgct4sG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door MWDKing op 20-02-2024 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
MWDKing schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:48:
[...]

Dank voor je adviezen. Prefab bekisting gaat niet omdat ik een metselsponning nodig heb.
Isolatie komt op de vloer. Eronder kan ook, maar dan grote koudebrug omdat de vorstrand niet geïsoleerd is. Erop is dan een stuk makkelijker en dan heb ik een mooi doorlopende schil.
Folie komt uiteraard onder beton. Noppenfolie laat ik onder beton maar achterwege.
Kijk eens hier: Prefab vorstrandbekisting. Dan zal je zien dat het allemaal veel en veel simpeler kan. Je kan gewoon een standaard opbouw doen. Buitenblad - spouw - binnenblad. Waarbij het binnenblad op de beonvloer / fundering staat. Het buitenblad staat dan gewoon opgemetseld op de fundering. Dan doe je het betonstorten in twee keer: Eerst een betonstrook als fundering voor buiten en binnenblad. Dan opmetselen. Vloerisolatie en volstorten met beton. Binnenblad bestaande uit houtskelet met isolatie aan de buitenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
RonnieKo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:58:
[...]

Kijk eens hier: Prefab vorstrandbekisting. Dan zal je zien dat het allemaal veel en veel simpeler kan. Je kan gewoon een standaard opbouw doen. Buitenblad - spouw - binnenblad. Waarbij het binnenblad op de beonvloer / fundering staat. Het buitenblad staat dan gewoon opgemetseld op de fundering. Dan doe je het betonstorten in twee keer: Eerst een betonstrook als fundering voor buiten en binnenblad. Dan opmetselen. Vloerisolatie en volstorten met beton. Binnenblad bestaande uit houtskelet met isolatie aan de buitenzijde.
Dankje, ik ga me erin verdiepen. Ik zie het nog niet direct voor me.
De bekisting met vorstrand heeft toch geen metselsponning? En die is bedoeld om in één keer de vloer en vorstrand te storten en niet in twee keer zoals jij beschrijft?

Ik dacht dat een vloerplaat met vorstrand juist eenvoudig was in de uitvoering, omdat je in één keer kan storten, en dat het daarom wordt gedaan voor kleine bouwwerken.

[ Voor 10% gewijzigd door MWDKing op 20-02-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Ja dat wordt het. Alleen niet zo volledig geïsoleerd als jij wil. Als je het wil zoals jij dat wil zal je het iets anders moeten aanpakken.

Jij wil gewoon compleet geïsoleerd huisje neerzetten in plaats van een simpel schuurtje.

[ Voor 25% gewijzigd door RonnieKo op 20-02-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
RonnieKo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:37:
Ja dat wordt het. Alleen niet zo volledig geïsoleerd als jij wil. Als je het wil zoals jij dat wil zal je het iets anders moeten aanpakken.

Jij wil gewoon compleet geïsoleerd huisje neerzetten in plaats van een simpel schuurtje.
Klopt, ik wil bouwbesluit isolatie om in de toekomst misschien als tuinkantoor te gebruiken.

Ik heb dit referentiedetail gevonden wat lijkt op wat jij beschrijft. Behalve dat de draadconstructie bij mij HSB is ipv kalkzandsteen
Zoundit echt eenvoudiger zijn dan een funderingsplaat met vorstrand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jN3n8SJr17ky3Fcnu725HpEaDOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QandmzUMWwKH7jxN5AyPyQt3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Ja, dat is eenvoudiger. Zeker als je de binnenzijde gewoon stort. Aan de buitenzijde op metselen

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieKo op 20-02-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
RonnieKo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:54:
Ja, dat is eenvoudiger. Zeker als je de binnenzijde gewoon stort. Aan de buitenzijde op metselen
Thx, wat bedoel je met; "de binnenzijde gewoon storten"? De vloer sowieso, maar die moet los van de fundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Waarom los? Kan een deel zijn. Door de isolatie aan die zijde gebeurd er niets mee. Door op staal de vloer te funderen zal er ook niets verzakken. Tenminste als je op redelijk vaste grond zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
RonnieKo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:08:
Waarom los? Kan een deel zijn. Door de isolatie aan die zijde gebeurd er niets mee. Door op staal de vloer te funderen zal er ook niets verzakken. Tenminste als je op redelijk vaste grond zit.
Los staat in het detail (edit: bij het SBR-referentiedetail staat specifiek dat de vloer los moet van het opgaande metselwerk). Is ook wat voor te zeggen omdat of het zand of de fundering de vloer draagt.
Als de fundering de vloer draagt, moet de vloer dragend zijn. Wordt de betonplaat dan dikker denk ik?
Maar wat bedoel je dan met de binnenzijde storten?

Waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd. Het is lastig zonder plaatje.

(En dan eindig je toch alsnog met een plaatfundering met vorstrand met metselsponing, behalve dat je het dan in 2x stort?)

[ Voor 13% gewijzigd door MWDKing op 20-02-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
RonnieKo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:08:
Ik heb het even getekend. Bedoel je het zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayvQv0DbsVwb_AwclhIjUCrBgPk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e6ThjaQe5KNiLPp8kQuILr4F.png?f=user_large

En voor de volledigheid, dit is wat ik zelf in 3D toonde in OP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1wCwirfR7zFkjZjjThFEBd57Og=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C5dZjU19n7KZd1kNHxvaan2O.png?f=fotoalbum_large

Dit is nog wat eenvoudiger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByMzRVzCc_Xpi7dbu-ZSwmhOsXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e9FNixT6mB4GqbLg0XYLj5yA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door MWDKing op 20-02-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
twain4me schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:38:
Nog even op mijn eerdere reactie terugkomend. In alle amerikaanse videos stellen ze dat de folie gebruikt moet worden ivm luchtdichting op de contructieplaat én dat de DPC eigenlijk áchter de constructieplaat moet komen.

Ik denk dat ik begrijp waarom: de ALU van de PIR is dampdicht, maar die zijde kan ik niet dicht tapen. Er kan dan een kleine luchtstroom naar de buitenzijde van de PIR-plaat gaan en condenseren. Dat kan ik deels voorkomen door luchtdichting. Alternatief is alle naden van de constructieplaat tapen, maar dan zou ik die alsnog tegen vocht willen beschermen.
Bovendien zit het condensatiepunt in de PIR. Als ik de buitenkant van de PIR dichttape, dan kan de isolatie alleen naar binnen toe uitdampen. En dan moet daar dus een dampopenfolie.

In de SBR referentiedetails zit 'isolatie met reflecterende laag' (ALU PIR?) zonder folie aan de spouwzijde gemonteerd.

Omdat alles dampdicht is door de PIR zorg ik uiteraard wel voor voldoende ventilatie.

Maar misschien meer on-topic :P ; waterdichting van de fundering Wat is wijsheid in jouw ogen?

[ Voor 6% gewijzigd door MWDKing op 20-02-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakong
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-09 14:49
Waarom niet gewoon wat PS bekisting (isobouw) kopen met wat standaard korven voor de fundering en daarop vanaf de wagen wat geïsoleerde kanaalplaatjes/balken broodjesvloer/ribcassette leggen? HSB op de vloer. HSB 10mm OSB - - dampremmer - stijlregelwerk +isolatie - OSB 10mm - waterkerende folie. Strook XPS langs de vloer op de fundering en metselen maar. :+ Paar stoot voegen bij de fundering en net boven het maaiveld. Xps los houden van het metselwerk zodat het geheel kan ventileren. Ik heb het idee dat je het heel ingewikkeld aan het maken bent.

https://www.nieman.nl/nieuws/funderingsdetail/.
https://n6e5c9b7.rocketcd...-passiefhuis-1-scaled.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door dakong op 20-02-2024 18:36 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MWDKing schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:12:
[...]

Nog even op mijn eerdere reactie terugkomend. In alle amerikaanse videos stellen ze dat de folie gebruikt moet worden ivm luchtdichting op de contructieplaat én dat de DPC eigenlijk áchter de constructieplaat moet komen.

Ik denk dat ik begrijp waarom: de ALU van de PIR is dampdicht, maar die zijde kan ik niet dicht tapen. Er kan dan een kleine luchtstroom naar de buitenzijde van de PIR-plaat gaan en condenseren. Dat kan ik deels voorkomen door luchtdichting. Alternatief is alle naden van de constructieplaat tapen, maar dan zou ik die alsnog tegen vocht willen beschermen.
Bovendien zit het condensatiepunt in de PIR. Als ik de buitenkant van de PIR dichttape, dan kan de isolatie alleen naar binnen toe uitdampen. En dan moet daar dus een dampopenfolie.

In de SBR referentiedetails zit 'isolatie met reflecterende laag' (ALU PIR?) zonder folie aan de spouwzijde gemonteerd.

Omdat alles dampdicht is door de PIR zorg ik uiteraard wel voor voldoende ventilatie.

Maar misschien meer on-topic :P ; waterdichting van de fundering Wat is wijsheid in jouw ogen?
Condensatie punt zit in de pir en juist daarom breng je binnen een dampscherm aan zodat het er nagenoeg niet in kan komen ;) je sluit er geen hout op dus mocht er een beetje komen is dat niet erg en pir kan er tegen. je wil daarom dus geen dampopen folie op die plek dat gaat ook niets doen behalve damp open zijn. geen folie is exact het zelfde resultaat damp open en waterkerend hoeft niet omdat dit al door de buitenste laa aluminium op de pir plaat (plus tape) wordt gedaan eventueel zou een klimaat folie kunnen als je het echt damp open wil hebben naar binnen toe, maar eigenlijk is het onzin. (denk aan de warm dakopbouw)
Amerikanen isoleren doorgaans aan de andere kant van de plaat en dan wil je dat de waterkering damp open is. wat dat is de functie waterkeren damp open is bijzaak die noodzakelijk is om op die plek water te keren. Ze hebben trouwens ook verschillende soorten folie, net als wij en niet heel amerika maakt de details het zelfde omdat ze gewoon verschillende klimaten en bouwregelgeving hebben (en dus vaak totaal niet te vergelijken met onze situaties) daarnaast lopen er in amerika ook miljoenen mensen rond die denken dat ze iets weten en kunnen bouwen omdat ze een 2 by 4 recht af kunnen zagen, maar stiekem helemaal niets snappen van constructie of bouwfisica. de building code is op sommige plekken zo omschreven dat nagenoeg elke jan lul een huis kan bouwen zonder dat het instort maar dan gaat er nog steeds constructief heel veel fout.

Ik denk niet dat je grote problemen hoeft te verwachten met optrekkend vocht ik heb een vergelijkbaar detail en heb flevopol in de beton toegevoegd om meer waterdichting te hebben. ik heb de onderkant van de gasbeton ook ingesmeerd met water plus flevopol (dat moet toch tijdens het metselen) ik heb even getwijfeld om het te coaten of dpc toe te passen maar dat heb ik niet gedaan. In een ander detail gebruik ik dit als ik genoeg had had ik dat erop gesmeerd. maar ik wilde juist hechting en dan is dpc niet het handigste om er tussen te hebben. Ik heb wel de houten ligger die op de gasbeton ligt2x in de grondverf staan. (de onbehnadelde ligger was in de bestaande situatie (op een stenen fundering die drijfnat was) na 200+ jaar wel aangetast. Dus dit blijft vast wel lang genoeg goed :p ik betwijfel of mijn huis er over 200 jaar nog is :P

maargoed dus wel je beton goed behandelen (folie ebruiken, afdekken, vochtighouden, goed trillen etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Amerikanen bouwen iets anders dan hier in Europa. Altijd leuk om dat soort dingen op YT te bekijken.

Je kan het op twee manieren benaderen:
- Je bouwt een klein huis met alle isolatie die je wil. Dan zit je op standaard details met volledige isolatie e.d.
- Je bouwt een geïsoleerde schuur. Dat is niet geheel volgens "bouwbesluit" voor hoofdverblijfruimtes maar wel geïsoleerd waardoor de boel niet compleet aan de elementen is blootgesteld. Dan is meer het om snel comfortabel warm te krijgen en redelijk warm te houden.

Het detail wat ik bedoel is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooV-4ptCJQ2P8agStiDjqqj3jb8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vh21Gq2GZteHOZtAM3rAkmxX.png?f=user_large

Dat is een vrij standaard detail voor een standaard uitbouw aan een woning op staal. Hierbij is de boel aardig geïsoleerd. Je kan het een en ander nog met prefab zaken oplossen. Je bent dan behoorlijk aan het over dimensioneren.

Een alternatief is het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7Cv_MPt0WJu1UvEb7RMDQWH18M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ae8YOwuEATJQ6o0gBOWbhwvB.png?f=user_large

Dan gebruik je de kantplank om op te metselen. Even navragen of dat mogelijk is. Al vind ik dit voor een schuur al een overkill.

Alternatief: Freds Bouwtekeningen funderingsplaat met vorstrand. Deze kan je ook wel gebruiken. Binnenblad kan je natuurlijk vervangen door houtskelet. Je zal ook naar de deuren en ramen moeten kijken. Als je daar niets mee doet heb je niets aan de hele isolatie verhaal van fundering, wanden en daken.

Zelf hier hier een schuur (6x6 meter) neergezet. Geïsoleerd om de vorst eruit te houden. Een beetje als de oplossing van Fred's tekening. Alleen geen metselwerk maar houtskeletbouw vanaf de vloerplaat. Geen metselwerk aan de buitenzijde. Onder de vloerplaat zit de isolatie. Een wat dikkere vloer (200mm) omdat er een vrij zware machine op op de vloer staat. Natuurlijk ook de wanden en dak geïsoleerd. Met de vorstperiode een kacheltje erin gehad om de boel in de nacht een beetje warm te houden. Dat ging gewoon heel goed. En als ik wilde werken in de schuur de kachel vol aan en binnen geen tijd de boel op een aangename temperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door RonnieKo op 20-02-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
dakong schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:23:
Waarom niet gewoon wat PS bekisting (isobouw) kopen met wat standaard korven voor de fundering en daarop vanaf de wagen wat geïsoleerde kanaalplaatjes/balken broodjesvloer/ribcassette leggen? HSB op de vloer. HSB 10mm OSB - - dampremmer - stijlregelwerk +isolatie - OSB 10mm - waterkerende folie. Strook XPS langs de vloer op de fundering en metselen maar. :+ Paar stoot voegen bij de fundering en net boven het maaiveld. Xps los houden van het metselwerk zodat het geheel kan ventileren. Ik heb het idee dat je het heel ingewikkeld aan het maken bent.

https://www.nieman.nl/nieuws/funderingsdetail/.
https://n6e5c9b7.rocketcd...-passiefhuis-1-scaled.jpg
Dit is de hoofdreden dat ik geen PS bekisting gebruik: Piepschuim bekisting op erfgrens. Het piepschuim mag niet over de erfgrens en ik heb de erfgrens aan twee zijden van het gebouw. Bijna 9 strekkende meter totaal.

ik wil geen isolatie in het regelwerk omdat verschillende redenen. 1) Omdat ik nu de ruimte tussen de staanders kan gebruiken in mijn schuur, heb ik meer werk/vloeroppervlak (je kan vanalles tussen de staanders kwijt, elektra, latten, schoppen, harken, etc.) 2) geen gekloot met een dampscherm wat best nauw komt om aan te brengen, zeker in de details met o.a. het dak. 3) als ik er een tuinkantoor van maak en aan bouwbesluit wil voldoen, doe ik nog 40mm glaswol tussen de staanders en heb ik nieuwbouw RC waarden en heb ik alsnog geen dampscherm nodig.

De buitenzijde van de HSB isoleren is niet zo moeilijk hoor, minder werk dan een dampscherm.

Ik wil een gemetselde gevel omdat die op de erfgrens komt en die onderhoudsvrij moet zijn, omdat de buren er nog wat voor kunnen zetten. Andere onderhoudsvrije gevelbekleding is vrijwel net zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
RonnieKo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:01:
Amerikanen bouwen iets anders dan hier in Europa. Altijd leuk om dat soort dingen op YT te bekijken.

Je kan het op twee manieren benaderen:
- Je bouwt een klein huis met alle isolatie die je wil. Dan zit je op standaard details met volledige isolatie e.d.
- Je bouwt een geïsoleerde schuur. Dat is niet geheel volgens "bouwbesluit" voor hoofdverblijfruimtes maar wel geïsoleerd waardoor de boel niet compleet aan de elementen is blootgesteld. Dan is meer het om snel comfortabel warm te krijgen en redelijk warm te houden.

Het detail wat ik bedoel is dit:

[Afbeelding]

Dat is een vrij standaard detail voor een standaard uitbouw aan een woning op staal. Hierbij is de boel aardig geïsoleerd. Je kan het een en ander nog met prefab zaken oplossen. Je bent dan behoorlijk aan het over dimensioneren.

Een alternatief is het volgende:

[Afbeelding]

Dan gebruik je de kantplank om op te metselen. Even navragen of dat mogelijk is. Al vind ik dit voor een schuur al een overkill.

Alternatief: Freds Bouwtekeningen funderingsplaat met vorstrand. Deze kan je ook wel gebruiken. Binnenblad kan je natuurlijk vervangen door houtskelet. Je zal ook naar de deuren en ramen moeten kijken. Als je daar niets mee doet heb je niets aan de hele isolatie verhaal van fundering, wanden en daken.

Zelf hier hier een schuur (6x6 meter) neergezet. Geïsoleerd om de vorst eruit te houden. Een beetje als de oplossing van Fred's tekening. Alleen geen metselwerk maar houtskeletbouw vanaf de vloerplaat. Geen metselwerk aan de buitenzijde. Onder de vloerplaat zit de isolatie. Een wat dikkere vloer (200mm) omdat er een vrij zware machine op op de vloer staat. Natuurlijk ook de wanden en dak geïsoleerd. Met de vorstperiode een kacheltje erin gehad om de boel in de nacht een beetje warm te houden. Dat ging gewoon heel goed. En als ik wilde werken in de schuur de kachel vol aan en binnen geen tijd de boel op een aangename temperatuur.
Bedankt voor de details! Afhankelijk van waar het maaiveld zit moet het HSB los van de plaat of niet. Daarom zit er in de tekening van Fred ook geen cellenbeton tussen. Hieronder staan twee nieuwe tekeningen van mij.
twain4me schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:39:
[...]
Condensatie punt zit in de pir en juist daarom breng je binnen een dampscherm aan zodat het er nagenoeg niet in kan komen ;) je sluit er geen hout op dus mocht er een beetje komen is dat niet erg en pir kan er tegen. je wil daarom dus geen dampopen folie op die plek dat gaat ook niets doen behalve damp open zijn. geen folie is exact het zelfde resultaat damp open en waterkerend hoeft niet omdat dit al door de buitenste laa aluminium op de pir plaat (plus tape) wordt gedaan eventueel zou een klimaat folie kunnen als je het echt damp open wil hebben naar binnen toe, maar eigenlijk is het onzin. (denk aan de warm dakopbouw)
Amerikanen isoleren doorgaans aan de andere kant van de plaat en dan wil je dat de waterkering damp open is. wat dat is de functie waterkeren damp open is bijzaak die noodzakelijk is om op die plek water te keren. Ze hebben trouwens ook verschillende soorten folie, net als wij en niet heel amerika maakt de details het zelfde omdat ze gewoon verschillende klimaten en bouwregelgeving hebben (en dus vaak totaal niet te vergelijken met onze situaties) daarnaast lopen er in amerika ook miljoenen mensen rond die denken dat ze iets weten en kunnen bouwen omdat ze een 2 by 4 recht af kunnen zagen, maar stiekem helemaal niets snappen van constructie of bouwfisica. de building code is op sommige plekken zo omschreven dat nagenoeg elke jan lul een huis kan bouwen zonder dat het instort maar dan gaat er nog steeds constructief heel veel fout.

Ik denk niet dat je grote problemen hoeft te verwachten met optrekkend vocht ik heb een vergelijkbaar detail en heb flevopol in de beton toegevoegd om meer waterdichting te hebben. ik heb de onderkant van de gasbeton ook ingesmeerd met water plus flevopol (dat moet toch tijdens het metselen) ik heb even getwijfeld om het te coaten of dpc toe te passen maar dat heb ik niet gedaan. In een ander detail gebruik ik dit als ik genoeg had had ik dat erop gesmeerd. maar ik wilde juist hechting en dan is dpc niet het handigste om er tussen te hebben. Ik heb wel de houten ligger die op de gasbeton ligt2x in de grondverf staan. (de onbehnadelde ligger was in de bestaande situatie (op een stenen fundering die drijfnat was) na 200+ jaar wel aangetast. Dus dit blijft vast wel lang genoeg goed :p ik betwijfel of mijn huis er over 200 jaar nog is :P

maargoed dus wel je beton goed behandelen (folie ebruiken, afdekken, vochtighouden, goed trillen etc)
Je hebt gelijk! Het moet een dampscherm worden :*) . Ik ben inderdaad helemaal los gegaan op de noord-amerikaanse 'building code', klimaatzones, 'the perfect wall' etc. |:( :P. Maargoed, het belangrijkste zijn wat mij betreft de basis bouwfysica zaken en dat het 'robuust' is, in de zin dat bouwfouten niet snel gemaakt worden (dus geen priegelwerk). Vandaar dat ik geen isolatie tussen de staanders wil omdat dan een dampscherm nodig is (een beetje kan wel, dan heb je een soort hybride isolatie zolang het dauwpunt maar in de PIR zit). Ik heb ook de wanden in Ubakus doorgerekend en in de toekomst kan ik 40mm glaswol toevoegen om naar nieuwbouwnorm Rc te gaan.

Beton ga ik sowieso uitbesteden. Zojuist een aannemer gesproken die het evt. uit gaat voeren. Die wil sowieso geïsoleerde bekisting gebruiken en alles in één keer storten (dus funderingsplaat met vorstrand).

Ik zie dan twee varianten:

Fundering geïsoleerde bekisting EPS onder plaat
Nadeel: Je houdt een koudebrug onderaan de gevelstenen. Foamglas kan, maar is erg duur. Daarnaast wil je misschien open stootvoegen om vocht eruit te laten en dan heeft dat foamglas weer weinig zin.
Voordeel: bovenkant beton eindje boven maaiveld. Veilig voor waterintreding en geen cellenbeton nodig om HSB omhoog te zetten.

Bovendien is een betonvloer vlinderen schijnbaar best duur. Niet goedkoper dan een losse dekvloer iig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fK3-EcEIaNlJqAjpQLZSqxv4wZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yhllQy6DncEotdAhTcyYvHrc.png?f=user_large

Fundering geïsoleerde bekisting EPS onder plaat + PIR + dekvloer
Voordeel: doorlopende geïsoleerde schil. Het extra PIR (40mm) vangt de koudebrug van de gevelstenen op de fundering ruimschoots op.
Nadeel: cellenbeton nodig om HSB wat hoger te zetten en beter opletten met waterintreding, maar ik denk dat het wel meevalt.

Beetje extra kosten PIR. Dekvloer is vergelijkbaar met vlinderen schijnbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a41wv8CbJxbyOtqpM_THE4YBG-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pwfxlFqHWyyzoudMTMLOEPsl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Je overdenkt het veel voor een schuurtje annex tuinhuis. Dan hebben we het pas over de fundering. :)
MWDKing schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:30:
Bovendien is een betonvloer vlinderen schijnbaar best duur. Niet goedkoper dan een losse dekvloer iig.
Het vlinderen zat bij mij gewoon in de prijs inbegrepen. Ze zijn een paar keer terug geweest om te vlinderen maar dat was iedere keer een halfuurtje werk of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Wil je vloerverwarming? Ontkoppeld dekvloertje is dan altijd wel fijn om het geheel een beetje vlot op temperatuur te krijgen. Dus ook in situatie A kan een dekvloertje misschien wel zo fijn zijn.

In situatie A kan je toch een loodslabbe of DPC flap boven het foamglas door laten lopen over je isolatie heen? Dan zet je de stootvoegen een laag hoger in je bakstenen.
Pagina: 1