Randfiguur schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 14:00:
De heibel is zo te lezen redelijk vers, er is (nog) geen sprake van een jarenlange koude oorlog, dus het is nog niet te laat om voor TS om z'n ego aan de kant te zetten en de afgelopen maanden van mens tot mens te bespreken met de buren. Desnoods met de gemeente als mediator, die negeren ze minder makkelijk. En daarbij eerlijk te zijn: "Ik was boos/geïrriteerd, jullie misschien ook, maar laten we weer met een schone lei beginnen" en elkaar dan de hand te schudden. Ik voorzie anders nog heel wat nieuwe pagina's in dit topic
Ik heb zelf regelmatig last van een buurvrouw waar geen land mee te bezeilen is (is instabiel en heeft conflictzoekerig en onredelijk karakter), maar dat hoeft hier niet het geval te zijn.
Dat dus, inderdaad.
Zelf veel problemen gehad met nieuwe buren een aantal jaren geleden.
- Een jaar lang vrijwel elke dag bouwoverlast.
- Daarna maanden lang muziek overlast.
- Terwijl we ook last hadden van geuroverlast (Mensen die nogal houden van blowen, en dit vrijwel de hele dag in hun achtertuin doen, en wij onze ramen niet konden opendoen zonder dat we konden mee genieten)
Vol frustratie van de bouw nog confrontatie na confrontatie bij elk langdurige overlast. (En, dan heb ik het over uren lang hardstyle met volle bass luisteren)
Tot op het punt dat het pesten en expres werd en ik zo vol frustratie was dat ik mee ging doen.
Elke avond BBQ'en, om 08:00 opstaan en in de tuin klussen en muziek luisteren zodra ze visite hadden.
(Heel klein en slecht, weet ik)
Maar, het heeft er wel voor gezorgd dat we in de communicatie kwamen en we allemaal realiseerden wat voor invloed het heeft op iedereen zijn leven.
Iedereen heeft recht op zijn eigen manier van leven uiteindelijk, maar elkaar tegemoet komen moet altijd kunnen.
Afspraken gemaakt.
- Af en toe hard muziek luisteren, geen probleem... maar zet A.U.B die bass uit.
- Blowen in de voortuin zodat wij ook onze ding kunnen doen in de achtertuin.
- Elkaar niet meer uitdagen en pesten.
En, nu een aantal jaren later hebben we BBQ's samen, werken we lekker in de tuin samen en doen we zo nu en dan wat kleine projectjes samen rondom het huis.
Ruzie met je buren, daar heb je uiteindelijk alleen maar jezelf mee.
En ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk normale communicatie hierin is.
Lukt het de eerste keer niet? Try again.
Lukt het de tiende keer niet? Try again, maar schakel instanties in om je te helpen.
Want, grote kans dat deze mensen net zo boos/gefrustreerd over jou zijn.
(Maar, ik begrijp ook dat er mensen zijn met wie niet valt te praten. Maar veelal komt dat gewoon door een verkeerde indruk of opgebouwde frustratie)