Alle besturingssystemen op pc verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubshert
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-05-2024
Goedendag,

Ik heb als gevolg op een andere topic wat zitten spelen met besturingssystemen. Nu heb ik het per ongeluk voor elkaar gekregen om 2 verschillende besturingssystemen op mijn laptop te krijgen. Nu staan er Windows 8.1 en Linux Opensuse tumbleweed op. Nu wil ik eigenlijk graag beide besturingssystemen verwijderen, maar ik heb geen idee hoe. En wat zijn de gevolgen hiervan? Kan ik als ik dat doe nog wel in de BIOS komen?

Hopelijk zijn er mensen slimmer dan ik die daar antwoord op kunnen geven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ja, dat kan. Gevolg van het verwijderen is dat jouw laptop niet meer kan opstarten totdat je een nieuw besturingssysteem heb geïnstalleerd.

Als je bijvoorbeeld een nieuwe Windows installatie doet, kan je binnen dat proces de harde schijf leegmaken. Aansluitend wordt Windows geïnstalleerd.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Alle partities verwijderen inderdaad. Hou je 1 disk over zonder partities. En dan het is van je keuze installeren.
Data ben je kwijt, tenzij je een backup hebt gemaakt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubshert
Een nieuw besturingssysteem installeren zou ik dan moeten doen via een usb lijkt mij? En kan ik nog in de BIOS komen nadat ik de besturingssystemen heb verwijderd? Of start de laptop dan helemaal niet meer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je UEFI (oud: BIOS) staat los van de data op de harddisks, je kunt rustig een schijf wissen en een nieuw OS installeren.
Je kunt inderdaad van USB booten om de het nieuwe OS te installeren.

Overigens hoef je niet per se eerst de disks te wissen. Dat kan vaak ook vanuit de installatie. Zoals in Windows, daar kun je eerst alle bestaande partities verwijderen alvorens de installatie te starten. En in Linux kun je vaak kiezen voor 'replace existing' waarmee eerst de bestaande partities verwijderd worden.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubshert
Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga er mee bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56

franssie

Save the albatross

Maar wat wil je nu? Windows 10 - 8.1 of zijn het twee laptops?
Windows 8.1 gratis op windows 10 laptop zetten

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubshert
Ik heb een nieuw plan 😊. Ik ben een beetje chaotisch.... Maar geen van beiden. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Wat dan?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubshert
Ik ben nu een aantal keer met activekilldisk & schijfbeheer bezig geweest. Nu heb ik alle partities verwijderd. Ik weet nu alleen niet hoeveel & welke partities ik nu moet aanmaken. Wie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

rubshert schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:30:
Ik ben nu een aantal keer met activekilldisk & schijfbeheer bezig geweest. Nu heb ik alle partities verwijderd. Ik weet nu alleen niet hoeveel & welke partities ik nu moet aanmaken. Wie wel?
Jijzelf.
Vroeger waren partities op harddisk een logische noodzaak. Tegenwoordig met de SDD maakt het heen niet meer uit en is het een kwestie van of er een reden is om een tweede driveletter te hebben, met alle moeilijkheden van dien.
Onder Windows voegt het niks toe.
Dus ga je Windows: gewoon een grote partitie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubshert
Dus geen extra partitie voor bestanden opslag ofzo?

[ Voor 9% gewijzigd door rubshert op 19-02-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10 21:50

rjong5

?

rubshert schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:43:
Het voegt niet zo heel veel toe, of je moet het zelf overzichtelijker vinden.

Data staat alsnog op dezelfde schijf, dus het is ook niet "veiliger"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubshert
Oke, bedankt voor jullie antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
rubshert schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:43:
Nee, dat is een beetje 'old-school' om harddisks in partities voor losse opslag in te delen. Tegenwoordig kun je het juist beter niet doen, zodat alles automatisch in je backup opgenomen wordt als je gewoon je home dir backupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:13
Ha, ja , de "old school partitioneren" discussie komt hier om de zoveel tijd wel weer voorbij. :)

Google: Partitioning Yes or No
The_Doman schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:20:
Waarom zou partitioneren nou "onzinnig" zijn?, ik zie dat wel vaker gezegd worden.
Ik vindt het altijd wel prettig om een extra partitie te hebben om gegevens/backups apart te kunnen zetten van de Windows systeem partitie.
Makkelijk ook als je eens een (test) herinstallatie wilt doen.
Maar natuurlijk niet echt nuttig bij kleine SSD/HDD's of als je toch al meerdere schijven in je systeem hebt.
Ook moet je partities helemaal niet zien als vervanging voor mappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dan heeft ie nu beide meningen gehoord. d:)b

Pagina: 1