Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsei
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-12-2024
Mensen! Ik heb een vrij frustrerend probleem, en ik kan op internet nog niemand vinden die hetzelfde heeft gehad. Dus bij deze de hoop dat iemand zou kunnen helpen...

Korte uitleg: Het moederbord (ASUS ROG Strix B650E-F Gaming Wifi) wil niet posten. Gekeken naar de Q-leds, gaat eerst RAM led aan voor 10-15 sec, daarna CPU voor ongeveer 5 sec, en dan flitst de VGA led voor nog geen halve seconde, en zet daarna het hele systeem uit.

Samenstelling maakt niet uit, heb het al geprobeerd met 1 stick RAM, geen GPU, alle SSD's los, BIOS flash, CMOS clear... Maar geen geluk.

CPU: AMD Ryzen 5 7600X
MoBo: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WiFi
RAM: 32GB (2x16GB) Corsair Vengeance DDR5 5200
Voeding: Corsair RM850x
GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX4060

Het lange verhaal: Het systeem is halverwege vorig jaar gebouwd door mij, nu dus ongeveer een half jaar oud en heeft het sindsdien altijd goed gedaan. Het systeem wordt gebruikt op evenementen om met Resolume Arena en een 8K Blackmagic Design Decklink kaart beelden op LED schermen te tonen. Gisteren heeft de PC ongeveer een uur of 8 aangestaan zonder problemen, en ineens viel het hele systeem uit. De hele dag heb ik het systeem gemonitord, en tot het moment van uitvallen was de gemiddelde CPU load rond de 25 procent, GPU rond de 30 procent en RAM rond de 25 procent. Ook in temperaturen weinig geks te zien, GPU rond de 40 graden. CPU heb ik zo gauw niet kunnen zien, maar van vorige keren was deze ook nog ruim binnen de marges.

Iemand die een idee heeft waar dit aan zou kunnen liggen, en hoe dit dan opgelost kan worden? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:52
marcelsei schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:45:
Samenstelling maakt niet uit, heb het al geprobeerd met 1 stick RAM, geen GPU, alle SSD's los, BIOS flash, CMOS clear... Maar geen geluk.
Volledige CMOS reset misschien ook eens proberen?
Dus stekker eruit, CMOS batterij eruit en dan ook Bios jumper reset doen.
Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator
vincenzobags:
The one thing that I failed to do when resetting the bios, including removing the battery was physically unplugging the psu.

Most other boards I have used recently including an MSI x570, i didn't need to unplug the psu for the bios reset to work, but in a new rig and t his motherboard, I indeed do need to unplug before bios resetting procedure.

I hope that solves your issue.
OfficerAction:
Holy shit man. After I did a BIOS update on my x670E SL my pc wouldn't boot anymore no matter what with the CPU POST status LED glowing. 50 restarts, reverting to the old BIOS and even a CMOS reset with the jumper pins didn't do anything. I thought my CPU was a goner. But unplugging and removing the battery actually did the trick, thanks.
ZatarraNL schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:09:
Had ik niet verwacht, maar met stekker eruit, CMOS batterij eruit en met Bios jumper reset: Ik kan weer in de bios. Nu het geheugen maar even grondig testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsei
Goede tip, had wel elke keer de stekker uit de voeding gehaald, maar zal morgen ook even proberen met alle voedingskabels uit het moederbord halen.

Al verwacht ik na het testen van vandaag dat er ergens een kortsluiting zit op het moment van de VGA checken, maar wie weet lost dit wat op.

Stay tuned!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelsei
The_Doman schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:07:

Volledige CMOS reset misschien ook eens proberen?
Dus stekker eruit, CMOS batterij eruit en dan ook Bios jumper reset doen.
Heeft helaas niet geholpen... Ik gok dat dit een gevalletje RMA moederbord wordt. Dank voor de hulp in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-06 11:49
marcelsei schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:54:
[...]

Heeft helaas niet geholpen... Ik gok dat dit een gevalletje RMA moederbord wordt. Dank voor de hulp in ieder geval!
Als het niet aan het moederbord ligt kan het wellicht aan je CPU liggen? Ik had zelf problemen met mijn Ryzen 5 7600 CPU. Bleef hangen bij CPU en RAM led, normaal duurt memory training maximaal 1 a 2 minuten. Van alles geprobeerd en uiteindelijk mijn hele PC opgestuurd voor een check bij een bekende PC zaak/webshop. CPU werd vervangen en alles doet het weer.