MSI Pro B650-P WIFI vast in memory training (30+ minuten).

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-05 20:25
Beste Tweakers,

Sinds een aantal dagen geleden werkt mijn 5 maanden oude PC (zie pcpartpicker) niet naar behoren. Bij koude start boot het niet meer, gele (RAM) en rode (CPU) LED lamp geven licht voor langer dan 30 minuten. Normaal duurt een memory training bij AM5 platform hier circa 30 tot 45 seconden. BIOS instellingen zijn PBO -10 (undervolt) en DDR5 van 5600 naar 6000 via MSI Try It (was stabiel voor minstens 3 maanden). Ik weet het, DDR5 kit die ik gebruik is bedoeld voor Intel, maar werkt ook bij deze AMD moederbord van MSI (staat in de QVL). BIOS versie is 7D78v17 (AGESA ComboPI 1.0.0.7c), nieuwe BIOS versie heb ik uitgevoerd i.v.m. problemen die gemeld zijn bij verschillende fora/forums.

Ik heb van alles geprobeerd:
  • alle USB en HDMI kabels op PSU na loskoppelen
  • RAM geheugen opnieuw monteren (A2 en B2 volgens handleiding
  • CPU + CPU luchtkoeler opnieuw monteren en opnieuw thermopaste (Noctua NT-H1)
  • BIOS resetten via moederbord jumper (twee pinnetjes voor 5-10 seconden aanraken met schroevendraaier)
  • CMOS batterij eruit halen, paar seconden wachten en opnieuw monteren
  • heb ook gekeken of alle kabels aan de moederbord, andere componenten en PSU goed vast zitten
Moederbord jumper heeft 1x gewerkt, kwam in BIOS terecht en ben toen op default gaan draaien (zonder EXPO/XMP). Na een herstart oude BIOS setting geprobeerd en het boot in minder dan een minuut. Dag erna PC weer opstarten, maar het bleef weer hangen bij memory training. Dit keer CMOS batterij verwijderd en opnieuw gemonteerd, werkte ook prima. Het rare is dat het soms wel boot bij een koude start en soms weer niet.
Voor de zekerheid draai ik nu weer op 5600 MT/s, maar zelfs dan kwam ik niet verder dan booten. Elke keer mijn PC openen voor een CMOS batterij reset is volgens mij niet top?

Edit: QVL toegevoegd.
Edit 2: DDR5 RAM kit is CMK32GX5M2B5600C36 van Corsair (Samsung B-die).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:37
Je RAM heeft allen Intel XMP profielen. Waarom heb je geen RAM met AMD EXPO genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
Uszka schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:16:
Je RAM heeft allen Intel XMP profielen. Waarom heb je geen RAM met AMD EXPO genomen?
Klopt, fout van mij. Had dit nog laten na checken door meerdere vrienden die ook een eigen build hebben. Het werkt ook op sommige AMD moederborden, zoals de MSI PRO B650-P WIFI die ik heb. Zie QVL. Heeft 5 maanden gewerkt zonder problemen, met XMP profiel aan bij 5600 MT/s en XMP uit bij 6000MT/s OC (via MSI Try It).

[ Voor 11% gewijzigd door NeverSettle op 17-12-2023 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:43
Welke versie van je ram heb je? Bij corsair zijn er verschillende chips per versienummer. Je kan versienummer alleen op de sticks zelf zien, niet aan de verpakking.

Dat jouw ram op de QVL staat is leuk, maar als het niet exact dezelfde versienummer is, zijn het compleet andere sticks met dezelfde typenummer. Daarom dat je hier vaak op het forum vindt dat Corsair + ryzen niet samengaat: bij de intel sticks is het Russische roulette dat het werkt. (Ik verdenk Corsair trouwens ook van cherrypicking bij reviews, waarbij dan IC's gebruikt worden die beter zijn dan degene die ze meest verkopen).

Het heeft 5 maand gewerkt met een oud bios - ga eventueel terug naar de oude bios. Ik zou je ram wel heel uitgebreid testen (memtest pro of testmem met de juiste profielen, memtest x86 is niet gevoelig genoeg)

[ Voor 22% gewijzigd door manzonderdas op 17-12-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
manzonderdas schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:58:
Welke versie van je ram heb je? Bij corsair zijn er verschillende chips per versienummer. Je kan versienummer alleen op de sticks zelf zien, niet aan de verpakking.

Dat jouw ram op de QVL staat is leuk, maar als het niet exact dezelfde versienummer is, zijn het compleet andere sticks met dezelfde typenummer. Daarom dat je hier vaak op het forum vindt dat Corsair + ryzen niet samengaat: bij de intel sticks is het Russische roulette dat het werkt. (Ik verdenk Corsair trouwens ook van cherrypicking bij reviews, waarbij dan IC's gebruikt worden die beter zijn dan degene die ze meest verkopen).

Het heeft 5 maand gewerkt met een oud bios - ga eventueel terug naar de oude bios. Ik zou je ram wel heel uitgebreid testen (memtest pro of testmem met de juiste profielen, memtest x86 is niet gevoelig genoeg)
Het gaat om CMK32GX5M2B5600C36 met Samsung B-Die. Die staat in de QVL.
In die 5 maanden heb ik verschillende BIOS updates geprobeerd, omdat AMD en MSI bij verschillende BIOS versies de memory training hadden verbeterd. Huidige BIOS versie heb ik minstens 4 maanden in gebruik.

Ik ga testmem 5 even proberen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:43
Wat gebeurt er als je timings en subtimings manueel invoert ipv xmp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
manzonderdas schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:42:
Voorheen gebruikte in "MSI Try It!", gezien ik weinig ervaring heb met RAM OC. Ik kon kiezen uit verschillende kant-en-klare timings. Had 6000MT/s bij 36-36-36-36-86 gezet welke stabiel bleef tot begin deze week.

Heb nog ZenTiming data van de 6000 (XMP uit):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/df72J2XZkk_YdjSg3nR1Ag6OVvE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HiGx99xhkIH02j88Eso87Q5o.png?f=user_large

En die van 5600, die ik nu gebruik (XMP aan):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zo14vbYv3a09c_Qno261Z1kdOMs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QNiHSO8tnByhfAfsAyZ31HWp.jpg?f=user_large

Ik ga later op de avond even proberen om handmatig de timings te veranderen. Nu even geen zin om PC uit elkaar te halen als dat nodig is i.v.m. boot issues :P

[ Voor 8% gewijzigd door NeverSettle op 17-12-2023 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
Apart, vandaag PC op kunnen starten zonder problemen. Hopelijk blijft het zo, als het nog eens terug komt zal ik het melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
Het is weer feest, bleef hangen bij rood en oranje LED (RAM gerelateerd) voor langer dan 30 minuten. Dus uitgezet, alle USB kabels los en CMOS reset (batterij er uit en er weer in).
Eerste keer werkte niet, tweede keer wel. Vervolgens niks aangepast aan BIOS, opnieuw opstarten en helemaal uit en aan werkte weer.

Voor de zekerheid had ik BIOS opnieuw geflasht met dezelfde versie, wat ook prima ging. Fan curves aangepast en opnieuw opstarten. Alles werkte weer :)
manzonderdas schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:42:
Uit nieuwsgierigheid toch maar is RAM OC naar 6000 (A-XMP uit) en handmatig alle waarden ingevoerd. Ik kon terug in Windows 11.
PC later uitgezet en weer aan om te kijken of het ook bij een koude boot werkt, maar nee...

Nu wilt CMOS reset ook niet meer werken... |:(

Edit: gek genoeg werkt CMOS reset na een uur wel weer. Voorlopig maar standaard 4800 MT/s houden en hopen dat de volgende AMD BIOS update wel stabiel is.

Edit 2: vanochtend kon mijn PC weer niet booten, zelfs niet met standaard 4800MT/s. Is mijn moederbord defect? Heb geen tweede DDR5 kit die ik kan testen.

Edit 3: CPU eruit en opnieuw thermopasten heeft ook niet gewerkt. Opstarten zonder GPU, maar met de iGPU werkt ook niet. Is mijn moederbord stuk of toch de DDR5 kit?

[ Voor 32% gewijzigd door NeverSettle op 20-12-2023 20:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeverSettle
Nieuwe jaar, nieuwe update:

Had vorige week de moederbord en CPU terug naar Azerty gestuurd, onder garantie. RAM en andere onderdelen had ik niet opgestuurd omdat ik die bij een andere zaak had besteld, ook stuur ik liever niet een heel PC op.
Gisteren mailtje gekregen dat ze het hebben opgelost. Blijkbaar was een bios update de oplossing (blijkbaar was de oudere versie toch niet stabiel dan). Ik koos destijds niet om voor de nieuwe bios update vanwege bugs die er werden vermeld op Reddit en andere forums.
Maar goed, ze hebben bij Azerty ook verschillende stresstesten uitgevoerd zonder problemen.

Hopelijk kan ik volgende week alles weer aansluiten en genieten :)

[ Voor 11% gewijzigd door NeverSettle op 13-01-2024 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
Gisteren mijn moederbord en CPU terug gekregen, opgebouwd en het werkt nog steeds niet. Kom niet verder dan een oranje/rood licht van MSI EZ Debuger. Oplossing dat ik nog kon bedenken was een nieuwe DDR5 kit voor AM5 build, G.Skill F5-6000J3238F16GX2-FX5. Snel besteld en vandaag ontvangen. Ook dan werkt het niet na 30 minuten, één stick en twee sticks (2e en 4e slot). Zonder GPU boot het ook niet.

Wat doe ik fout vergeleken met Azerty? Ze zeiden dat het moederbord weer boot na een BIOS update en vervolgens door alle testen heen kwam. Heel frustrerend dit :(

[ Voor 3% gewijzigd door NeverSettle op 18-01-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
Nieuwe CMOS batterij werkt ook niet, heb ook de stock CPU cooler geprobeerd van AMD. Zonder NVME SSD werkt het ook niet (Windows drive). Het lijkt er op dat ik mijn volledige PC moet laten na checken bij een computer zaak of versturen naar Azerty.

[ Voor 13% gewijzigd door NeverSettle op 19-01-2024 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
Vandaag mijn volledige PC voorbereiden op verzending naar Azerty voor onderzoek. Ik dus alles weer controleren of het goed vats zit en GPU eruit halen voor verzenden. Voor de zekerheid nog één keer de PC aan doen (je weet het maar nooit). Ja hoor, PC boot en gaat direct naar Windows login scherm na bijna 2 maanden irritatie :D

Gelijk windows update uitgevoerd en alles gecheckt, het werkt. PC opnieuw opstarten en helemaal opstarten werkt ook zonder problemen (afkloppen op mijn houten bureau), met GPU werkt het ook.
Het blijft een mysterie waarom het nu wel werkt, ik vermoed CMOS probleem. Batterij daarvan had ik laatst nog vervangen, maar werkte niet (dag erna ook niet). Want ik heb niet aan de kabels gezeten sinds mijn laatste test. Niks aan de PC doen, doet blijkbaar ook wonderen.

Edit: misschien een HDD probleem. Pc blijft nu hangen nadat ik een HDD had aangesloten. Ik begrijp dat een defecte HDD ook voor boot problemen kan veroorzaken, ookal is dat niet de boot driver.

Edit 2: te vroeg gejuicht. Terug bij af... |:(

Edit 3: CMOS reset werkt, kwam in de BIOS terecht. Ik probeer EXPO aan te zetten en bij herstarten blijft het weer hangen. Na zoveel teleurstellingen kan ik niet eens meer spreken van irritatie :P

[ Voor 21% gewijzigd door NeverSettle op 31-01-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-05 12:16
Welke sloten gebruik je voor je geheugen? A2 en B2? en met 1 al geprobeerd?
Slot A2 en B2 is de default voor je dual channel geheugen.

problemen zijn meestal CPU en moederbord gerelateerd. ook de positie van het geheugen (slot), de hoeveelheid en singel rank of dual rank geheugen.

cpu mem spec
2x1R (2 sticks singel rank)
DDR5-5200

2x2R
DDR5-5200

4x1R
DDR5-3600

4x2R
DDR5-3600

spec moederboard:
• 1DPC 1R Max speed up to 7200+ MHz
• 1DPC 2R Max speed up to 6000+ MHz
• 2DPC 1R Max speed up to 6000+ MHz
• 2DPC 2R Max speed up to 5400+ MHz

als ik de spec zie van de CPU zou ik beginnen met 5200Mhz voor je geheugen.

[ Voor 6% gewijzigd door Master_duck op 01-02-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
Master_duck schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:09:
Welke sloten gebruik je voor je geheugen? A2 en B2? en met 1 al geprobeerd?
Slot A2 en B2 is de default voor je dual channel geheugen.

problemen zijn meestal CPU en moederbord gerelateerd. ook de positie van het geheugen (slot), de hoeveelheid en singel rank of dual rank geheugen.

cpu mem spec
2x1R (2 sticks singel rank)
DDR5-5200

2x2R
DDR5-5200

4x1R
DDR5-3600

4x2R
DDR5-3600

spec moederboard:
• 1DPC 1R Max speed up to 7200+ MHz
• 1DPC 2R Max speed up to 6000+ MHz
• 2DPC 1R Max speed up to 6000+ MHz
• 2DPC 2R Max speed up to 5400+ MHz

als ik de spec zie van de CPU zou ik beginnen met 5200Mhz voor je geheugen.
Ik kom niet eens in de bios meer ;)

Heb alle opties al eens geprobeerd. Ook zonder RAM, SSD, GPU etc. Alle AM5 CPU's geven alleen aan dat zij tot 5200MHz stabiel zijn. Maar dat is wat AMD garandeert, velen laten al zien dat 6000 MT/s de sweetspot is.

PC is verzonden naar Azerty.

Hoe dan ook, dank voor het meedenken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NeverSettle
Opgelost! :)

Azerty is tot conclusie gekomen dat mijn CPU defect was, ze hebben de AMD Ryzen 5 7600 vervangen, getest en terug verzonden. Verpakking was zeer goed, met piepschuimstukken als opvulmateriaal de CPU koeler, GPU en een aantal fans vast gezet. De PC was in de originele verpakking + een extra doos vol met schokbestendige zakken gevuld.
Direct alles aangesloten en zag dat het direct al met EXPO (6000MT/s) werkt.

Geen idee of personeel van Azerty hier meelezen, maar dank!
Pagina: 1