Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• MO1234
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-11 15:46
Voor een semi off-grid locatie wil ik voor warmwater het volgende doen.

title

Direct zonnepanelen op verwarmingselement aansluiten. (zelfde Ohms weerstand)
Laten schakelen via thermostaat op 24VDC, via een relais 24VDC/250VAC/DC (wordt DC door 3 polen in serie te zetten)

Het idee is als er een langere periode te weinig zon is met generator / netspanning 230v AC de ketel op tempratuur te brengen.

Werkschakelaar 2: Moet ook 230v DC kunnen tegen houden + moet fysiek niet mogelijk zijn om in te schakelen als werkschakelaar 1 actief is.

Mijn vragen:

Is dit toegestaan volgens de richtlijnen?

Andere optie is om extra verwarmingselement te plaatsen en deze ook te laten schakelen op de thermostaat.

Relevante hardware die ik gebruik:

Relais: https://www.se.com/nl/nl/...20a-stuurspanning-24v-dc/

Werkschakelaar pv 1 : https://www.elektramat.nl...QSgzHt1IbTyBoCXvcQAvD_BwE

Waarom geen zonnecollector:
- Grotere beperking hoe en waar te plaatsen.
- Duurder in aanschaf,
- Pomp nodig die "energie" gebruikt.
- Voldoende ruimte om PV te plaatsen.
- Komt in omgeving waar -20°C normaal is, bij glycol verouderding is je systeem stuk.

Zie voorbeeld:

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:07
Helemaal geen MPP tracker of variabele weerstand oid?

Voor DC heb je volgens mij DC werkschakelaars.

Naast dat het (nog) niet werkt hoe je het geschetst hebt. Het voldoet inderdaad niet aan allerlei richtlijnen:
- als je de hoofdschakelaar uitschakelt kan er toch stroom op de boiler staan. Hoe beveilig je dat?
- DC door een weerstand sturen die voor AC is bedoeld.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Vergeet de inlaatcombinatie niet.
Een droge weerstand zou goed moeten gaan, net als een warmtelint/mat/... onder de isolatie, maar DC+water=knalgas dus overweeg ook een 6 mA DC aardlekschakelaar (wel €€).
En probeer toch een MPPT ertussen te krijgen.
Ter illustratie, haal uit de datasheet de stroom/spanning curve bij 300W/m² en teken het vermogen van je 17 ohm weerstand erin.

Op deze vermogens zijn (hybride) AC omvormers denk ik de goedkoopste MPPT die je kan vinden, dus doe jezelf een plezier en houd alles AC.
Een goedkope manier om dan het vermogen een nauwkeurig te regelen is met een SSR.
Ook kun je met een handvol relais een driefase (bedoeld) verwarmingselement in een aantal stappen regelen door delen af te schakelen, in serie of parallel te zetten.

[ Voor 33% gewijzigd door Proton_ op 18-02-2024 18:57 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.