Wat voeg ik toe in mijn 3x25A meterkast voor een laadpaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Tweakers,

Momenteel ziet mijn meterkast er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzXbD6bjmFeg7YKw3oJDYK3kEok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkXLmqgYRUVxhR20h5GqvtG4.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is recent (een jaartje geleden) zo omgebouwd door een installateur tijdens de installatie van zonnepanelen (ombouw van 1x35A naar 3x25A).

Binnenkort komt hier een EV (Tesla Model Y Rwd) en wil de meterkast alvast inrichten voor een laadpaal op onze oprit. Dit wordt een Tesla Wall Connector op 3 fase 11Kw of mogelijk een ander merk slimme lader met load balancing optie (als dat via de P1 poort kan/gaat, want nóg meer CT spoelen zit ik niet op te wachten. Huidige inrichting zit al echt propvol met 6 spoelen voor mijn Enphase PV).

Kunnen jullie me helpen/adviseren met wat ik precies nodig heb en hoe aan te sluiten?
Kan ik dit qua ruimte/mogelijkheid/verdeling bijplaatsen in de rechter kast waar nu alles in zit mbt ons PV systeem?
Welke ALS en/of ALAMAT, welke karakteristiek, hoe parallel netjes en conform aan te sluiten kijkende naar de huidige 3 als'en en alamat, bij welke kooiklemmen mag het er bij, etc.

De YMVK kabel naar de locatie van de laadpaal zal circa 8 meter lang worden. Kijkende naar 11Kw, 5x4 voldoende?

Pfff, wat een spaghetti door die lange CT spoel bedrading, ferrietringen, etc. Had installateur wel wat netter mogen doen 8)7
En waarom zitten er bovenop de Chint alamat van die aftakblokjes (heten die zo?).
Dat ziet er toch minder fraai uit dan de bekabeling, met adereindhulzen direct in de kooien? ->
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etLcSiuFmVBHNuKCnvlsYatS8H8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgzgxoqIOxmfBWQi2y6G5LXP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5B07ScCBmda9SawiRv0Cr_yprzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PgLg0ysYaxyaCFdFJO4r6H28.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Allewijn op 18-02-2024 11:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
NB310L er bij. Of twee keer een 2CSR256140R1165 van ABB zodat alles dezelfde kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:12:
NB310L er bij. Of twee keer een 2CSR256140R1165 van ABB zodat alles dezelfde kwaliteit is.
Dankjewel voor je snelle reactie.
Dus zoiets? (even een simpele paint tekening met een extra Chint alamat en bedrading getekend)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIzfiC9EOE4x7Mcfq6UBXybKS6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Iuj4iuQJOLMIB7PtB42Ti52.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Allewijn op 18-02-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Jep. Die koppeling onderin kan je nog doen met een kamrail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:33
Correct bijna identieke setup:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/V9Pt0mm/f08fb504-f8ec-459f-80bb-2080d24ff058.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@jadjong met een kamrail? Mag ik de bekabeling niet onder in kooien van de huidige Chint alamat er bij schroeven?
Ik denk dat ik overigens dan voor de Chint ALAMAT ga. Is wat goedkoper dan de ABB en helaas is toch al niet alles meer van dezelfde 'kwaliteit' omdat de monteur bij installatie PV ook een Hager ALS heeft bijgevoegd ipv ABB zie ik...

@markweb4871 Dat is inderdaad wel een flink gelijksoortige setup! Dankjewel voor je foto. Ik zie dat jij twee lcd schermen/verbruiksmeters er bij hebt? Of wat is die rechter van de twee precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Je kan ook twee keer Hager ADM416G er in zetten, ik probeer je gewoon van Chint af te helpen. :+ Kamrail scheelt je nog meer dradenbende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:05
Zet ook even een buisinvoerstuk in de onderkant ipv de open gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@grlk goed gezien. buisinvoerstuk ga ik zeker doen. Bah dit is idd lelijk gedaan...

@jadjong Geen fan van Chint merk ik (wat ik snap, blijft Chinees spul)... Dankjewel voor de tip voor 2x Hager MCN616E. Chint er uit. Hager er in. Dan is alles iig ABB & Hager. Hager is ook netjes geprijsd.

Welke kamrail heb ik dan nodig als ik minder draadbende wiil? Heb niet zo veel ervaring met (ABB) kamrails.

En los van bovenstaande gelijk nog een aansluitende vraag als ik het dus zo aan ga sluiten zoals nu geadviseerd:

Keuze voor een simpele 3 fase EV lader of een load balancing model:

Jullie zien dat dat ik momenteel 12 groepen, verdeeld over 3 aardlekschakelaars heb.
Nou ja, 11, want dubbele kookgroep telt als één toch?

Ben bang dat als ik straks 11kW EV ga laden, zonder load balancing, en een paar flinke extra verbruikers aan zet, dat het dan teveel wordt in de huidige verdeling over de groepen?
Wat gebeurd er dan? Klapt één van als'en (40A per stuk zie ik) er uit? Klapt de nieuwe EV alamat uit? Klapt de hoofdschakelaar er uit (40A zie ik)?
Hoe zien jullie dit?

Groep 1: Vaatwasser (max 2000w) + Combi Magnetron (max 2400w) (staan nooit tegelijk aan)
Groep 2: Oven (max 3500w)
Groep 3: Wasmachine (max 2200w) + CV ketel
Groep 4: Droger (max 2750w)
Groep 5: verlichting + stopcontacten begane grond
Groep 6: 2X split-airco (Mitsubishi 1x 2.5kW output model en 1x 5kWoutput model) + stopcontacten 1e etage
Groep 7: Koelkast + Koffiemachine + stopcontacten + verlichting keuken
Groep 8: Afzuigkap (max 300w) en WTW installatie (max 300w)
Groep 9: Daalderop (max 2200w)
Groep 10: Tuinverlichting
Groep 11: Kookplaat (max 7400w) } kookgroep
Groep 12: Kookplaat (max 7400w) } kookgroep (5 zones, staan nóóit allemaal vol tegelijk aan)

PV input: 19x405wp = 7695wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Allewijn schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:01:
@grlk goed gezien. buisinvoerstuk ga ik zeker doen. Bah dit is idd lelijk gedaan...

@jadjong Geen fan van Chint merk ik (wat ik snap, blijft Chinees spul)... Dankjewel voor de tip voor 2x Hager MCN616E. Chint er uit. Hager er in. Dan is alles iig ABB & Hager. Hager is ook netjes geprijsd.

Welke kamrail heb ik dan nodig als ik minder draadbende wiil? Heb niet zo veel ervaring met (ABB) kamrails.

En los van bovenstaande gelijk nog een aansluitende vraag als ik het dus zo aan ga sluiten zoals nu geadviseerd:

Keuze voor een simpele 3 fase EV lader of een load balancing model:

Jullie zien dat dat ik momenteel 12 groepen, verdeeld over 3 aardlekschakelaars heb.
Nou ja, 11, want dubbele kookgroep telt als één toch?

Ben bang dat als ik straks 11kW EV ga laden, zonder load balancing, en een paar flinke extra verbruikers aan zet, dat het dan teveel wordt in de huidige verdeling over de groepen?
Wat gebeurd er dan? Klapt één van als'en (40A per stuk zie ik) er uit? Klapt de nieuwe EV alamat uit? Klapt de hoofdschakelaar er uit (40A zie ik)?
Hoe zien jullie dit?

Groep 1: Vaatwasser (max 2000w) + Combi Magnetron (max 2400w) (staan nooit tegelijk aan)
Groep 2: Oven (max 3500w)
Groep 3: Wasmachine (max 2200w) + CV ketel
Groep 4: Droger (max 2750w)
Groep 5: verlichting + stopcontacten begane grond
Groep 6: 2X split-airco (Mitsubishi 1x 2.5kW output model en 1x 5kWoutput model) + stopcontacten 1e etage
Groep 7: Koelkast + Koffiemachine + stopcontacten + verlichting keuken
Groep 8: Afzuigkap (max 300w) en WTW installatie (max 300w)
Groep 9: Daalderop (max 2200w)
Groep 10: Tuinverlichting
Groep 11: Kookplaat (max 7400w) } kookgroep
Groep 12: Kookplaat (max 7400w) } kookgroep (5 zones, staan nóóit allemaal vol tegelijk aan)

PV input: 19x405wp = 7695wp
Ik zou eerst mijn groepen opnieuw verdelen over de fases en die kookgroep mag niet in een 3-fase kast, dat moet een 3-fase aansluiting zijn waarvan 2 verschillende fases de kookplaat voeden.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online

KDN463E voor Hager. ABB heb je kamrail met pennen in plaats van vorken voor nodig.
Wat gebeurd er dan? Klapt één van als'en (40A per stuk zie ik) er uit?
Nee. Die meten geen stroom in de vorm van overbelasting. Als je daar 45A doorheen stuurt gebeurd er niets, of ze fikken zwart uit. :+ Daarnaast is het moeilijk om daar 45A doorheen te sturen omdat de laadpaal als het goed is direct aan de hoofdschakelaar zit, stroom voor die paal gaat dus niet door de ALS voor de algemene groepen.
Klapt de nieuwe EV alamat uit? Klapt de hoofdschakelaar er uit (40A zie ik)?
Hoe zien jullie dit?
Alamat EV gaat enkel de belasting van de EV doorheen, dus 16A. Blijft de hoofdschakelaar over, daar gaat wel alles doorheen. Alleen is dat een schakelaar en die doet niets uit zichzelf.

Waar alle stroom ook doorheen gaat zijn de zekeringen van de netbeheerder, die zitten onder de meter. Om die heel te houden is het wel handig dat de loadbalancer zijn werk kan doen.

Daarnaast zou ik, zoals @klump4u adviseert, de groepen mogelijk anders verdelen over de drie fases. Ik ga er van uit dat groepen 1-4 op fase 1 zitten en de andere acht op fase 2&3. Door die iets beter te spreiden kan heb je minder last van de loadbalancer.
Stel dat fase 1 veel belast wordt(20A) en daar is volgens de loadbalancer nog 3A over voor de auto, dan zal de auto met 3x3A laden terwijl fase 2&3 uit hun neus staan de vreten. Verdeel je de belasting van fase 1 een beetje dan heb je 7A per fase in gebruik en blijft er nog 3x16A voor de auto over.
Zo uit een lijst is het moeilijk om te zeggen welke fase veel belast wordt, want als jij nooit een taart bakt terwijl de wasmachine bezig is en de vaatwasser je kookgerei schoon straalt hoeft fase1 helemaal niet zwaar belast te zijn, gelijktijdigheid is waar het dan om gaat. Daar kom je het beste achter door een paar maanden de P1 meter uit te lezen en mooie grafieken te maken.
Hier thuis viel op dat wel heel vaak de waterkoker en wasmachine tegelijk pieken, blijkbaar is een kopje thee nadat je de wasmachine gevuld hebt een pavlov reactie. :+ Wasmachine even gewisseld met iets op een andere fase en crisis diverted.

[ Voor 29% gewijzigd door jadjong op 18-02-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Bedankt voor de tips mbt het mogelijk herverdelen van de groepen over de 3 fasen.
Als daar winst valt te halen ga ik dat zeker een monitoren. Heb een Homewizard P1 met betaald abbo dus kan ook per fase lijngrafieken maken en dus voor mezelf inzichtelijk maken welke apparaten we nu wel/niet tegelijk gebruiken in praktijk.

@klump4u Die kookgroep is idd een erfenis van toen de kast nog 1x35Ah was.
Jammer dat dat niet opgemerkt/aangepast was door monteur bij ombouw naar 3 fasen. Bah...
Mag dit echt niet?
Plaat is nu een 93cm brede 5 zone halogeenplaat die we sowieso willen vervangen voor een nieuwe 93cm breed inductie model. Die zijn altijd 3 fasen, dus moet idd omgebouwd worden.
Is geen plek voor op huidige kookgroep locatie, dus helaas wat meer werk/extra kast worden denk ik.

@jadjong Groep 1 t/m4 idd op fase 1, 5 t/m 8 op fase 2, 8 t/m 12 op fase 3. Ook matchende met de kleurbalken die er onder staan en ook onder de als'en.

[ Voor 9% gewijzigd door Allewijn op 18-02-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Rechterkast is plaats genoeg, beetje laten fatsoeneren en je krijgt er alles in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@klump4u Check, rechterkant dus plek genoeg voor nog een extra alamat voor EV en een extra alamat voor 3 fase kookplaat ipv de huidige kookgroep (die dus kennelijk niet mag in een 3 fase setup..).
Ik ga dat dan mooi herverdelen om het passend te krijgen.

@markweb4871 Ben nog benieuwd waar de 2 energiemeters in jouw gelijksoortige setup voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ja, 3 dezelfde alamats naast elkaar onderste rij en verbinden met een kamrail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
Allewijn schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:37:
@klump4u Check, rechterkant dus plek genoeg voor nog een extra alamat voor EV en een extra alamat voor 3 fase kookplaat ipv de huidige kookgroep (die dus kennelijk niet mag in een 3 fase setup..).
Ik ga dat dan mooi herverdelen om het passend te krijgen.

@markweb4871 Ben nog benieuwd waar de 2 energiemeters in jouw gelijksoortige setup voor zijn.
De meters zijn voor homewizard. De ene voor het verbruik warmtepomp en andere voor de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Nu ik bovenstaand even mijn groepen en watt qua 'grootverbruikers' op die betreffende 11 groepen zit heb omschreven:

Stel dat ik dus een 'domme' 3 fase - 11kW laadpaal op omschreven wijze met een nieuw bij geplaatste alamat op de hoofdschakelaar aan sluit:
Dan wordt elke fase dus met 16A belast.
Dus dan heb ik per fase nog maar 9A beschikbaar. Dus dat is nog maar 2070watt per fase toch?
Dus als ik dan tijdens het vol vermogen laden van de auto ook maar één apparaat voor wat langere tijd 2000+watt laat vragen (bijv de oven die een uur+ een taart staat te bakken of twee split aircos die max koelen/verwarmen, etc), loop ik al kans dat een smeltzekering van de 3x25A hoofdzekeringen er uit gaat?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
U snapt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Dat is potverdorie weinig over / onwerkbaar in de praktijk toch?...

Dus eigenlijk MOET je load balancing verplicht hebben bij 11kW thuis laden (zonder verzwaren aansluiting)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001

Croga

The Unreasonable Man

Allewijn schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:54:
Dus eigenlijk MOET je load balancing verplicht hebben bij 11kW thuis laden (zonder verzwaren aansluiting)?
Yup. Het is dus ook niet raar dat nagenoeg iedere leverancier dit aanbiedt en de meesten het gewoon standaard er bij doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03:19
Allewijn schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:02:
Nu ik bovenstaand even mijn groepen en watt qua 'grootverbruikers' op die betreffende 11 groepen zit heb omschreven:

Stel dat ik dus een 'domme' 3 fase - 11kW laadpaal op omschreven wijze met een nieuw bij geplaatste alamat op de hoofdschakelaar aan sluit:
Dus dan heb ik per fase nog maar 9A beschikbaar. Dus dat is nog maar 2070watt per fase toch?
Dus als ik dan tijdens het vol vermogen laden van de auto ook maar één apparaat voor wat langere tijd 2000+watt laat vragen (bijv de oven die een uur+ een taart staat te bakken of twee split aircos die max koelen/verwarmen, etc), loop ik al kans dat een smeltzekering van de 3x25A hoofdzekeringen er uit gaat?? :?
Dat probleem heb ik als volgt opgelost. Ik heb mijn laadpaal afgesteld op 7kW. Daarom houd ik op iedere fase 15 A over. Dat gaat al 1,5 jaar prima, zonder ergens ook maar rekening mee te houden.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Allewijn schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:02:

Waarom op 11kW laden, hier is die op 6kW maximaal begrenst en kan de rest gewoon door. En ik heb alles elektrisch.
Momenteel vaatwasser, warmtepomp en autolader in gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fCa7TUl8d98jkV232Z0rz6i1vw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/giWMxj0CxXoHYcRFCvuzCNkH.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 17% gewijzigd door klump4u op 18-02-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Jullie hebben gelijk dat mijn focus misschien niet moet liggen op 11kW willen laden.
Begrenzen is ook voldoende om hem klaar te maken voor de volgende dagelijkse ritten.
Tenzij dynamisch laden echt een ding wordt en je binnen een zo kort mogelijke periode (een blok met hele lage kWh of misschien zelfs negatieve kWh prijs) hem vol wil laden...

Maar dat gaat voor mij komende jaren toch niet op. Want met 19 panelen wek ik op wat ik per jaar verbruik, dus fijn salderen nu dat tot 2030 weer een zekerheid is en vaste jaarcontracten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Nog een vraag.
Moet ik nou het beste een 16A of een 20A Alamat kiezen?

We hadden het hierboven over 16A versies (Chint, Hager, etc) maar ik lees online dit:

Een vuistregel is om bij een groep met een gelijktijdigheidsfactor van 1, de automaat maximaal 80% continue te belasten. Dus als je een laadpaal wilt aansluiten van 11kW, dan heb je een automaat nodig van 20A

ev lader wordt een 3fase model die ik op max 11kw zal gebruiken. En vermoedelijk lager zal instellen/begrenzen op 7kw ivm jullie bovenstaande adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 21:03
Ik zou persoonlijk altijd naar een 20A gaan, als voorbeeld Alfen raadt dit ook aan bij de Eve lijnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lu72FP4W80Gr7fG0R1fdFJi6V5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MqAhIw27DuMPIZ3WO04V0T62.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:57
Nog even een ander aandachtspunt, waar ik verder nog niemand over gehoord heb:

Disclaimer: ik heb zelf geen ervaring met Enphase, dus correct me if I’m wrong.

Je hebt het over plaatsen kamrails onder de (straks 3) alamats.
Das prima natuurlijk, veel mooier dan losse draden…
Maar let even op die ferrietkralen onderin.
Ik verwacht dat die erin zitten om de mains voor de Enphase apparatuur te filteren van de rest van alle groepen, zodat de Enphase een “schonere”, gefilterde mains input ontvangt.

Dat betekent dat er áchter die ferrietkralen alléén de Enphase installatie mag zitten.
Met gebruik van een kamrails zou je alle drie de alamats, incl. laadpaal, achter die ferrieten aansluiten, dus die ferrieten kunnen daar dan niet blijven zitten. Dan zul je die wellicht moeten verplaatsen naar de bovenzijde van de Chint Alamat.
Overigens geldt hetzelfde voor je Paint tekeningetje… daar zitten ook de ferrietkralen nog op de verkeerde plek (met laadpaal erbij).

Dat wil niet zeggen dat het allemaal niet gaat werken als je het toch zo laat zitten, maar zou jammer zijn als je Enphase communicatie verstoord raakt op de momenten dat je je auto aan het laden bent, bijvoorbeeld, omdat de auto laadpaal misschien nét iets teveel verstoring veroorzaakt op net net.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Héél scherp. Dank voor die uitleg. Daar heb je denk ik gelijk in en ik zal zorgen dat die ferriet ringen weer op de goede plekken komen. Dank dank dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@BrainCrash 20A Alamat voor EV is ondertussen binnen en voldoende 6mm2 soepele VD draad (en heb adereindhulzen liggen).
Ivm jouw opmerking om de ferrietringen solistisch te laten zitten op de aanvoer vanaf hoofdschakelaar naar de Alamat voor Enphase/PV, kies ik er dus niet voor om kamrails te gaan gebruiken maar vanaf de hoofschakelaar maar direct aansluitdraad (met correcte aftakblokjes) richting nieuwe bij te plaatsen EV Alamat.
Zo interfereert het niet met het schone signaal wat Enphase nodig heeft (de aansluitdraden met 4 ferrietringen).

Doe ik dit zo correct?

PS: Ik heb Enphase IQ7+ en lees dat die ferrietringen eigenlijk dan helemaal niet hoeven qua schone communicatie en dat het ook nog eens een bromtoon kan geven. Maar goed, zo heeft de installateur het gedaan... Misschien kan ik ze wel weg halen. Ze zijn ook irritant groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Fedde schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:28:
Ik zou persoonlijk altijd naar een 20A gaan, als voorbeeld Alfen raadt dit ook aan bij de Eve lijnen:

[Afbeelding]
Dank voor dit overzicht.
Ik heb een 3 fase 20A Alamat gekozen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:57
@Allewijn :
Er is op zich niks mis mee om kamrails te gaan gebruiken, maar dan moet je gewoon zorgen dat de ferrietkralen aan de bovenzijde (uitgang) van de ALS komen te zitten, in plaats van aan de onderzijde waar ze nu zitten.
Omdat daar echter al die aftakblokjes zitten, is dat daar plaatstechnisch misschien nog wel lastiger.. dus dan kan inderdaad de keuze zijn om ze zoals ze nu zitten aangesloten gewoon te blijven gebruiken ja.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-05 18:00
Allewijn schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:55:
Groep 1 t/m4 idd op fase 1, 5 t/m 8 op fase 2, 8 t/m 12 op fase 3.
Het lijkt erop dat je hele huis donker is als L2 (of de bijbehorende aardlek) uitvalt.
Ik zou de verlichting iets anders verdelen, zodat bij uitval van 1 fase (en/of 1 aardlek) op elke verdieping nog wat verlichting beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:14
jadjong schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:05:
Je kan ook twee keer Hager ADM416G er in zetten
Dankjewel voor de tip voor 2x Hager MCN616E. Chint er uit. Hager er in. Dan is alles iig ABB & Hager. Hager is ook netjes geprijsd.
Ik weet niet wat je nu uiteindelijk hebt besteld maar de MCN616E is géén aardlekautomaat! Dat verklaart de "nette" prijs misschien ook. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@arievz scherp! De 4 groepen op L2 omvatten idd alle verlichting in mijn huis.
Dat ga ik mee nemen/herverdelen als ik toch straks eea opnieuw ga verdelen. Bedankt.

@BrainCrash volgens tekeningen van Enphase mogen die ferrietkralen niet aan de bovenzijde, maar moeten ze echt tussen hoofdschakelaar en EV alamat zitten...
Dus als ik dat niet mag veranderen, is mijn uitleg om de EV alamat dan rechtstreeks met eigen soepele aansluitdraden op de hoofdschakelaar aan te sluiten correct?

@Xander Dat zag ik idd. Ik heb een 20A alamat van Chint bestelde, zelfde type als de 16a die er al zit.
Ik weet het, niet het beste merk, maar ik ga het daar mee doen.

@allemaal: Hebben EV-laadpalen eigenlijk nog aarde/PE draad nodig of niet?
(In mijn geval wordt het een Tesla Wall Connector V3)

[ Voor 3% gewijzigd door Allewijn op 12-03-2024 15:20 ]

Pagina: 1