Mijn vraag
In november heb ik eindelijk de tijd gevonden om mijn Ryzen 1600x te vervangen door een 5600x.
Ik heb dan eindelijk ook het extra geheugen kunnen inprikken (16 -> 32 GB) waar de 1600 zijn memory controller moeite mee had. Dit alles op een MSI B350 Gaming pro carbon MB.
Dit systeem draaide een maand lang zonder enig probleem. En plots op een avond herstart de pc.
Sindsdien blijft hij herstarten.. komt meestal niet eens in windows .. heel soms wel... steeds maar rebooten.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro
Incident deed zich voor na downloaden van upgrade files windows 11. Of dat relevant is weet ik niet.. upgrade was niet ingezet.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- laatst bijgeprikte geheugen verwijderd
- opgestart met ubuntu op usb stick: reboot ook
- binnengebracht bij winkel (heeft daar een maand zitten camperen)
Ze hebben twee keer de bios chip vervangen en de nvme disk (die een te hoge stroomstoot zou gehad hebben) (330€ inclusief 1 TB SATA SSD ter vervanging)
Hardware testen gedaan, memory testen gedaan.. zou daar stabiel hebben gedraaid
Ik kom thuis.. start naar windows.. ik werk even.. HOP bootloop.
Ik heb zelf:
- moederbord vervangen -> geen oplossing (B550 msi)
- voeding vervangen -> geen oplossing
Beetje ten einde raad.... welk voor de hand liggend issue vergat ik na te kijken?
In november heb ik eindelijk de tijd gevonden om mijn Ryzen 1600x te vervangen door een 5600x.
Ik heb dan eindelijk ook het extra geheugen kunnen inprikken (16 -> 32 GB) waar de 1600 zijn memory controller moeite mee had. Dit alles op een MSI B350 Gaming pro carbon MB.
Dit systeem draaide een maand lang zonder enig probleem. En plots op een avond herstart de pc.
Sindsdien blijft hij herstarten.. komt meestal niet eens in windows .. heel soms wel... steeds maar rebooten.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro
Incident deed zich voor na downloaden van upgrade files windows 11. Of dat relevant is weet ik niet.. upgrade was niet ingezet.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- laatst bijgeprikte geheugen verwijderd
- opgestart met ubuntu op usb stick: reboot ook
- binnengebracht bij winkel (heeft daar een maand zitten camperen)
Ze hebben twee keer de bios chip vervangen en de nvme disk (die een te hoge stroomstoot zou gehad hebben) (330€ inclusief 1 TB SATA SSD ter vervanging)
Hardware testen gedaan, memory testen gedaan.. zou daar stabiel hebben gedraaid
Ik kom thuis.. start naar windows.. ik werk even.. HOP bootloop.
Ik heb zelf:
- moederbord vervangen -> geen oplossing (B550 msi)
- voeding vervangen -> geen oplossing
Beetje ten einde raad.... welk voor de hand liggend issue vergat ik na te kijken?