Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-05 11:51
Mijn vraag
In november heb ik eindelijk de tijd gevonden om mijn Ryzen 1600x te vervangen door een 5600x.
Ik heb dan eindelijk ook het extra geheugen kunnen inprikken (16 -> 32 GB) waar de 1600 zijn memory controller moeite mee had. Dit alles op een MSI B350 Gaming pro carbon MB.

Dit systeem draaide een maand lang zonder enig probleem. En plots op een avond herstart de pc.
Sindsdien blijft hij herstarten.. komt meestal niet eens in windows .. heel soms wel... steeds maar rebooten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro
Incident deed zich voor na downloaden van upgrade files windows 11. Of dat relevant is weet ik niet.. upgrade was niet ingezet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- laatst bijgeprikte geheugen verwijderd
- opgestart met ubuntu op usb stick: reboot ook
- binnengebracht bij winkel (heeft daar een maand zitten camperen)
Ze hebben twee keer de bios chip vervangen en de nvme disk (die een te hoge stroomstoot zou gehad hebben) (330€ inclusief 1 TB SATA SSD ter vervanging)
Hardware testen gedaan, memory testen gedaan.. zou daar stabiel hebben gedraaid

Ik kom thuis.. start naar windows.. ik werk even.. HOP bootloop.
Ik heb zelf:
- moederbord vervangen -> geen oplossing (B550 msi)
- voeding vervangen -> geen oplossing

Beetje ten einde raad.... welk voor de hand liggend issue vergat ik na te kijken?

Beste antwoord (via Koja78 op 25-02-2024 19:11)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:16
Als je je oude CPU nog hebt die gebruiken al test?
In dit topic was de Ryzen 5 7600 blijkbaar stuk:
MSI Pro B650-P WIFI vast in memory training (30+ minuten).

Ook waren hier wat andere recente topics wat betreft AMD problemen.
PC post niet meer na upgrade
Volledige CMOS reset misschien ook eens proberen?
Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator
vincenzobags:
The one thing that I failed to do when resetting the bios, including removing the battery was physically unplugging the psu.

Most other boards I have used recently including an MSI x570, i didn't need to unplug the psu for the bios reset to work, but in a new rig and t his motherboard, I indeed do need to unplug before bios resetting procedure.

I hope that solves your issue.
OfficerAction:
Holy shit man. After I did a BIOS update on my x670E SL my pc wouldn't boot anymore no matter what with the CPU POST status LED glowing. 50 restarts, reverting to the old BIOS and even a CMOS reset with the jumper pins didn't do anything. I thought my CPU was a goner. But unplugging and removing the battery actually did the trick, thanks.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:43
Al een schone windowsinstallatie geprobeerd? Als de software tijdens die upgrade ergens corrupt is geraakt, dan zou dat wellicht e.e.a. kunnen verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
-- opgestart met ubuntu op usb stick: reboot ook

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Als je je oude CPU nog hebt die gebruiken al test?
In dit topic was de Ryzen 5 7600 blijkbaar stuk:
MSI Pro B650-P WIFI vast in memory training (30+ minuten).

Ook waren hier wat andere recente topics wat betreft AMD problemen.
PC post niet meer na upgrade
Volledige CMOS reset misschien ook eens proberen?
Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator
vincenzobags:
The one thing that I failed to do when resetting the bios, including removing the battery was physically unplugging the psu.

Most other boards I have used recently including an MSI x570, i didn't need to unplug the psu for the bios reset to work, but in a new rig and t his motherboard, I indeed do need to unplug before bios resetting procedure.

I hope that solves your issue.
OfficerAction:
Holy shit man. After I did a BIOS update on my x670E SL my pc wouldn't boot anymore no matter what with the CPU POST status LED glowing. 50 restarts, reverting to the old BIOS and even a CMOS reset with the jumper pins didn't do anything. I thought my CPU was a goner. But unplugging and removing the battery actually did the trick, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
Ik weet niet of die B550 de 1600 zal pakken. Ik neem aan dat de koeler van de 5600x daar ook wel op past... zal wel eens koelpasta moeten bijkopen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Koja78 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:45:
Ik weet niet of die B550 de 1600 zal pakken. Ik neem aan dat de koeler van de 5600x daar ook wel op past... zal wel eens koelpasta moeten bijkopen dan.
Voor een korte diagnose post test hoef je niet de hele koeler volledig te monteren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
Hoe zie je die test dan? Ik zou toch graag in een os booten ipv iedere keer loopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Koja78 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:35:
Hoe zie je die test dan? Ik zou toch graag in een os booten ipv iedere keer loopen
Ja, ok als je PC nog wel start naar je OS wil je wel iets van koeler monteren natuurlijk.
Dat hoeft dan niet meteen met optimale/nieuwe koelpasta natuurlijk.
Ik bedoelde meer dat ik wel eens een korte CPU post test doe zonder koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
The_Doman schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:45:
[...]

Ja, ok als je PC nog wel start naar je OS wil je wel iets van koeler monteren natuurlijk.
Dat hoeft dan niet meteen met optimale/nieuwe koelpasta natuurlijk.
Ik bedoelde meer dat ik wel eens een korte CPU post test doe zonder koeler.
Hoe bedoel je dit precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Wat precies?
Post testen CPU/Board zonder koeler?
Daarmee bedoel ik dat ik de PC dan kortstondig aanzet om een post beep/beeld bios te krijg om te zien of een board/cpu combinatie (weer) werkt.
Maar dat jouw systeem wel start maar gaat resetten is een andere situatie.

Maar nu er al zoveel basis onderdelen zijn vervangen ga je wel de CPU verdenken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
Ja, kom probleemloos in het bios. Het is erna dat hij reboot. Kan bij de ubuntu stick ook kiezen "try ubuntu" en dan erna.. hup.. reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
Het lijkt dus inderdaad de cpu geweest te zijn. Oude cpu even terug gestoken en "voorlopig" no issue.
Pagina: 1