3 fase laadpaal op 2 of 1 fase laten laden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetMvZ
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-01 12:16
Hallo,
Ik heb een Alfen eve mini 3 fase laadpaal thuis. En zonnepanelen op mijn dak liggen.
Ik wil graag zoveel mogelijk zonnestroom zelf gebruiken en ga daarom in de middag mijn auto laden.
Alleen dat gaat veel te hard. Trekt gelijk 11kw en ik zou dat handmatig willen knijpen als er minder stroom door de panelen geleverd wordt dan 11 kw.
Toevallig kwam ik er vanmiddag achter (omdat ik een langer laadkabel aan de lader monteerde en perongeluk 1 fase niet goed contact maakte) dat de lader ook prima op 2 fase laadt. Is dat iets dat ik ongestraft kan doen en kan dat dan ook op 1 fase? .
Ik weet, het is houtje touwtje en een nieuwe loadbalacing paal zou veel beter zijn maar dat is voorlopig nog geen optie.
Ik ben benieuwd naar jullie inzicht.

Groet, Peter

Beste antwoord (via peetMvZ op 18-02-2024 14:12)

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:19
Alle auto's kunnen ook op 1 fase laden, immers een granny charger biedt dat ook aan. Als je twee fasen aanbiedt ipv 3 weet ik niet wat auto's doen, maar blijkbaar laadt je auto wel. Daar is niks mis mee, als de laadpaal en de auto niet zeuren kun je het gewoon doen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:34
Kun je de laadstroom niet beperken in je auto of laadpaal? 3x 6A = 4,2 kW zou dan het minimum zijn.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Springuin
  • Laatst online: 14:19
Alle auto's kunnen ook op 1 fase laden, immers een granny charger biedt dat ook aan. Als je twee fasen aanbiedt ipv 3 weet ik niet wat auto's doen, maar blijkbaar laadt je auto wel. Daar is niks mis mee, als de laadpaal en de auto niet zeuren kun je het gewoon doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33
Maakt t wat uit voor je wanneer de auto snel volgeladen is?
De saldering maakt dit toch weer gelijk bij de afrekening?

Dus de kwh die je opwekt nadat de auto volgeladen is, wordt afgestreept tegen je geladen kwh.

Een gewone stekker kan je ook laden ja, ongeveer 2 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

peetMvZ schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:10:
Hallo,
Ik heb een Alfen eve mini 3 fase laadpaal thuis. En zonnepanelen op mijn dak liggen.
Ik wil graag zoveel mogelijk zonnestroom zelf gebruiken en ga daarom in de middag mijn auto laden.
Alleen dat gaat veel te hard. Trekt gelijk 11kw en ik zou dat handmatig willen knijpen als er minder stroom door de panelen geleverd wordt dan 11 kw.
Toevallig kwam ik er vanmiddag achter (omdat ik een langer laadkabel aan de lader monteerde en perongeluk 1 fase niet goed contact maakte) dat de lader ook prima op 2 fase laadt. Is dat iets dat ik ongestraft kan doen en kan dat dan ook op 1 fase? .
Ik weet, het is houtje touwtje en een nieuwe loadbalacing paal zou veel beter zijn maar dat is voorlopig nog geen optie.

Groet, Peter
op 11kw laad je snel op, je moet dat de langzame 3.7kw keuze maken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:45

BCC

Bij Tesla kun je dat in de app gewoon instellen - in mijn laadpaal kan ik kiezen voor 6-10 of 16a met een switch. Ik zou niet gaan rommelen met fases op deze manier imho.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ferry34 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:49:
Maakt t wat uit voor je wanneer de auto snel volgeladen is?
De saldering maakt dit toch weer gelijk bij de afrekening?

Dus de kwh die je opwekt nadat de auto volgeladen is, wordt afgestreept tegen je geladen kwh.

Een gewone stekker kan je ook laden ja, ongeveer 2 kw
Kan ook gewoon principe zijn. In de zomer (plus lente en herfst voor zover mogelijk) probeer ik ook, mits ik de auto niet direct nodig heb, ook te laden met wat mijn panelen opleveren aan overschot.

Financieel niet nodig, maar volgens mij wel redelijk wat het beste is voor het net en mogelijk de auto.

[ Voor 3% gewijzigd door Fly-guy op 17-02-2024 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-05 09:28
koop een gebruikte 1 fase kabel op marktplaats voor een paar tientjes als je paal of auto niet deze functie heeft

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

peetMvZ schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:10:
Hallo,

Groet, Peter
Jouw laadpaal heeft een solar modus. Gebruik die, dan zal hij langzamer laden als er zonnestroom beschikbaar is. Hoewel... ik lees nu dat je geen load-balancing licentie hebt, dan kun je de solar mode ook niet gebruiken volgens mij...

Ter info: financieel maakt het weinig uit wanneer je laadt. Je kunt dat net zo goed in de nacht doen. Dat is goedkoper want je hebt dan minder laadverliezen.

Wil je hier meer informatie over. Ga dan even lezen in het topic over jouw laadpaal. Daar wordt het continu besproken namelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 17-02-2024 18:25 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:38
Zijn de zonnepanelen op 3 fasen aangesloten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
@Matadores dat is niet van belang, je kunt rustig op 1 fase terugleveren en op een andere verbruiken. Dat wordt in de verbruiksmeting direct tegen elkaar weggestreept.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:38
guido66 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:51:
@Matadores dat is niet van belang, je kunt rustig op 1 fase terugleveren en op een andere verbruiken. Dat wordt in de verbruiksmeting direct tegen elkaar weggestreept.
Klopt, maar als er sprake is van een 1 fase omvormer, dan zou ik de laadpaal op diezelfde 1 fase aansluiten om daarmee het net zoveel mogelijk te ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetMvZ
guido66 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:36:
Kun je de laadstroom niet beperken in je auto of laadpaal? 3x 6A = 4,2 kW zou dan het minimum zijn.
Ik heb het in onze auto’s niet kunnen vinden, zoe en id4. Laadpaal ga ik van de week even kijken, heb m niet aan mijn netwerk hangen maar zal m eens rechtstreeks met een utp kabel verbinden om dat te onderzoeken. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Volgens het IDx topic moet je VW het kunnen: Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1 zoeken op beperkte laadstroom.

[ Voor 8% gewijzigd door guido66 op 18-02-2024 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:14
peetMvZ schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:21:
[...]

Ik heb het in onze auto’s niet kunnen vinden, zoe en id4. Laadpaal ga ik van de week even kijken, heb m niet aan mijn netwerk hangen maar zal m eens rechtstreeks met een utp kabel verbinden om dat te onderzoeken. Bedankt!
In de id4 kun je de laadstroom alleen maar halveren. Dus laden met 5,5 kW.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetMvZ
Springuin schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:37:
Bedank voor je antwoord, ik ga er mee experimenteren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:45
Hmm... 2-fase, nee. Het is niet de bedoeling dat apparaten zoveel asymmetrisch afnemen.
Het is 3-fase of 1-fase laden.
Een goeie laadpaal of auto zal hier een alarm op moeten geven, immers is er ergens een draad los.

Neemt de auto nu dan ook stroom af op twee fases, of schakelt hij terug naar fase-nul?

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 18-02-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetMvZ
guido66 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:38:
Volgens het IDx topic moet je VW het kunnen: Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1 zoeken op beperkte laadstroom.
Dankjewel! Ik wist niet van het bestaan van die functie, zojuist opgezocht en dat is precies wat ik nodig heb! Nou nog kijken of de zoe ook zoiets heeft. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetMvZ
jeroen3 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:35:
Hmm... 2-fase, nee. Het is niet de bedoeling dat apparaten zoveel asymmetrisch afnemen.
Het is 3-fase of 1-fase laden.
Een goeie laadpaal of auto zal hier een alarm op moeten geven, immers is er ergens een draad los.

Neemt de auto nu dan ook stroom af op twee fases, of schakelt hij terug naar fase-nul?
Ik heb homewizard met abonnement en kan per fase bekijken wat er gebeurt. Fase1 lag gisteren los en fase 2 en 3 gingen vrolijk leveren ondanks dat 1 los lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetMvZ
Fly-guy schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:30:
[...]

Kan ook gewoon principe zijn. In de zomer (plus lente en herfst voor zover mogelijk) probeer ik ook, mits ik de auto niet direct nodig heb, ook te laden met wat mijn panelen opleveren aan overschot.

Financieel niet nodig, maar volgens mij wel redelijk wat het beste is voor het net en mogelijk de auto.
Precies mijn gedachte! 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:45
peetMvZ schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:08:
[...]

Ik heb homewizard met abonnement en kan per fase bekijken wat er gebeurt. Fase1 lag gisteren los en fase 2 en 3 gingen vrolijk leveren ondanks dat 1 los lag.
Dat is dus niet helemaal de bedoeling. Ik zou dit niet aanbevelen. Enkelfase 400v laden.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 18-02-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
jeroen3 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:36:
[...]

Dat is dus niet helemaal de bedoeling. Ik zou dit niet aanbevelen. Enkelfase 400v laden.
Er komt geen 400V op. Tussen fase en nul is telkens 230V. Tussen 2 fasen staat inderdaad 400V, maar dan moet TS het wel erg bont maken om dat voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:09
de Peer schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:23:
[...]

Ter info: financieel maakt het weinig uit wanneer je laadt. Je kunt dat net zo goed in de nacht doen. Dat is goedkoper want je hebt dan minder laadverliezen.
Het is maar de vraag of ‘s nachts laden goedkoper is; dat hangt van je contract af.
Uit mijn Greenchoice contract blijkt dat het “daltarief” duurder is dan het “normaaltarief”.
Dat is tegenwoordig zo omdat er overdag een overschot aan zonne-energie is.
Even controleren dus, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

CharlieBulldog schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:14:
[...]

Het is maar de vraag of ‘s nachts laden goedkoper is; dat hangt van je contract af.
Uit mijn Greenchoice contract blijkt dat het “daltarief” duurder is dan het “normaaltarief”.
Dat is tegenwoordig zo omdat er overdag een overschot aan zonne-energie is.
Even controleren dus, zou ik zeggen.
Bij salderen speelt dit minder een rol. Maar je moet alsnog checken hoe ze precies met dal en normaal omgaan mbt salderen. Elke aanbieder doet dat anders

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BCC schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:55:
Bij Tesla kun je dat in de app gewoon instellen - in mijn laadpaal kan ik kiezen voor 6-10 of 16a met een switch. Ik zou niet gaan rommelen met fases op deze manier imho.
In de Tesla app is het amperage per fase. Stel je 6A in (het minimum) dan neem je dus 18A in totaal af met 3 fasen.

Als je niet zoveel zonnepanelen hebt én je wilt nul op de meter dan is het dus handiger om op 1 fase te laden omdat je dan met vanaf 6A kan sturen.
Pagina: 1