Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-09 13:32
Beste allemaal,

Ik ben druk bezig met het samenstellen van een nieuw systeem. Ik heb genoeg ervaring om losse componenten te verzamelen en in elkaar te zetten, maar dit is wel enkele jaren geleden. Zodoende lig ik er een beetje uit bij wat momenteel verstandige keuzes zijn. Graag zou ik gebruik willen maken van jullie expertise om te toetsen of ik op de juiste weg ben.

Ik heb deze thread uitgeschreven op basis van het voorbeeldtopic.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben een gamer met een bescheiden 1080P monitor, dit ivm afmetingen op mijn bureau, waar ook het systeem van mijn vrouw naast staat. Ik heb mijn vorige systeem ongeveer 7 jaar geleden samen gesteld en kan hier nog steeds redelijk op gamen, maar merk dat 't beestje te kort begint te schieten. Ik wil graag een PC bouwen die weer ongeveer dezelfde periode mee zou kunnen gaan, en waar ik mij geen zorgen hoef te maken over slechte framerates in de komende jaren

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb na wat onderzoek een wensenlijst gegenereerd en ik lijk rond de €1500,- uit te komen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles voor een compleet nieuw systeem, van voeding tot fans tot moederbord tot grafische kaart etc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor merk etc. Ik hou wel van betrouwbaarheid, maar kies niet snel voor €50,- duurder voor een merknaam.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn voorkeur is een systeem die redelijk geluidsarm is, maar dit is niet het absolute breekpunt. Ik game soms ook met koptelefoon op en dan merk ik het zelf niet eens, maar voor de omgeving mag het geluidsstil zijn. Lage energie kosten houdt iedereen van, dus daar maak ik graag gebruik van.

Ga je overklokken?
Ik heb 0,0 verstand van overklokken en ben hier ook huiverig voor. Ik ben direct bang voor schade aan de onderdelen en vrees voor minder lange houdbaarheid voor mijn systeem. Wellicht naïef maar overklokken is voor mij dus geen meerwaarde.

Wat verwacht je van ons?
Zouden jullie een blik willen werpen op mijn wensenlijst, en kijken of hier onzinnige samenstellingen in staan? Ik ben in de veronderstelling dat ik alles redelijk op elkaar heb afgestemd, maar laat hier graag de mening van experts overheen gaan.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600KF Boxed€ 201,33€ 201,33
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650M-PLUS WIFI€ 187,-€ 187,-
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7800 XT 16GB€ 538,99€ 538,99
1BehuizingenZalman S2 TG€ 53,-€ 53,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 45,-€ 45,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2X7200C34€ 149,-€ 149,-
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 127,-€ 127,-
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 106,90€ 106,90
Totaal€ 1.408,22

Alvast bedankt voor het lezen en jullie tijd.

met vriendelijke groet,

Toxo

[ Voor 0% gewijzigd door Toxo op 16-02-2024 12:42 . Reden: Typfouten/spelling ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• forodrova
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 11:41
Je hebt een AM5 (AMD) moederbord voor een Intel CPU. edit: Dat werkt dus niet samen. CPU Moederbord heeft een chipset die gelijk moet zijn aan die van de processor.

RAM is ook voor intel (intel XMP overklokprofiel ipv AMD Expo). Niet dat t per se niet werkt, maar is vaak wel beter. Moederbordfabrikanten hebben ook lijsten met welk geheugen met hun moederbord zeker weten werkt.

Als je toekomst bestendig wil is AMD beter op dit moment.

Maar er zijn aardig wat 1500 euro builds als je nog een beetje zoekt in 't forum, zoals https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2234376
of
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2232572

[ Voor 32% gewijzigd door forodrova op 16-02-2024 15:59 ]

Boo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxo
forodrova schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:54:
Je hebt een AM5 (AMD) moederbord voor een Intel CPU. edit: Dat werkt dus niet samen. CPU heeft een chipset die gelijk moet zijn aan die van de processor.
Wow, je hebt helemaal gelijk - ooit wist ik dit. Blij dat je de stof van mijn geheugen af blaast.
RAM is ook voor intel (intel XMP overklokprofiel ipv AMD Expo). Niet dat t per se niet werkt, maar is vaak wel beter. Moederbordfabrikanten hebben ook lijsten met welk geheugen met hun moederbord zeker weten werkt.
Ok, dit is dus ook beter op elkaar af te stemmen. Ik ga hiermee aan de slag.
Als je toekomst bestendig wil is AMD beter op dit moment.
Zou je dit kunnen toelichten? Waarom is AMD beter toekomstbestendig?

Verder bedankt voor je antwoorden, ik merk al wel dat ik er verstandig aan heb gedaan wat hulp te vragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Toxo op 16-02-2024 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:26

Thomg

Aww yiss

Omdat Intel geen processoren meer uitbrengt voor 1700, met AMD krijg je in ieder geval nog de 8000 generatie als optie.

Verder eens met forodrova, je eisen zijn niet zo wild dus ik zou beginnen met een PC van een andere topic rond dezelfde prijsklasse.

Ik zou wel aanraden om een betere monitor te kopen, je huidige build is heftig overkill voor een 7800XT pc.

Als je dat niet wilt, deel dan wel even welke monitor je precies hebt. Als het 60Hz is kan je al voor 1000 klaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Thomg schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:08:
Omdat Intel geen processoren meer uitbrengt voor 1700, met AMD krijg je in ieder geval nog de 8000 generatie als optie.
Ik zou altijd primair kijken naar wat nu de beste koop is, de toekomst is een leuke bonus maar het is maar erg onzeker of dat interessant genoeg wordt (in absolute prestaties maar ook prijstechnisch) om ooit te upgraden.

Voor nu bieden zowel AMD als Intel prima opties in dit prijssegment (i5 / Ryzen 5). Als je hoger gaat zitten loopt AMD gewoon uit omdat de 7800X3D gewoon bovenaan staat in gamen. Intel gaat in het hogere segment (i7, en dan vooral de K-varianten, maar de i5 14600K ook al wel) snel meer verbruiken en daarmee ook meer warmte en dus geluid produceren, dat gaat bij AMD minder hard.

[ Voor 11% gewijzigd door bwerg op 16-02-2024 19:28 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:11

SpamLame

niks

bwerg schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:27:
[...]

Ik zou altijd primair kijken naar wat nu de beste koop is, de toekomst is een leuke bonus maar het is maar erg onzeker of dat interessant genoeg wordt (in absolute prestaties maar ook prijstechnisch) om ooit te upgraden.
Dus dit. 7 jaar is lang.

Wat ik mis is of je in die 7 jaar upgrades aan je systeem hebt gedaan of niet en belangrijker of dat iets is om rekening mee te houden voor je build.
Nee kies wat nu het beste past.
Ja kies een AM5 platform, voor de meeste kans op CPU upgrade paden obv resultaten uit het verleden.
In beide gevallen kan een mooi startpunt Best Buy Guide: Desktop Best Buy Guide - 1080p-gamesysteem februari 2024 (let hier op het prijsverschil in vergelijking tot je budget) of de review: Desktop Best Buy Guide - Oktober 2023 zijn met wat aanpassingen.

Wat ik verder mis zijn de
-monitor welke heb je nu (merk/model)?
-welke games speel je (wil je spelen) en op welke settings dat is (of wat je wilt bereiken)?

Waarom, je steekt je budget nu in alleen de desktop met mogelijk overkill voor je monitor, waar het BBG systeem budget overlaat voor een evnt monitor met beter specs (pixel/ Hz/ verhouding/ paneltechniek) en evnt aanpassingen aan je buro mocht dat nodig zijn (en kunnen natuurlijk)

Goed antwoord op je samenstelling:
-CPU mobo combi past niet zoals door andere aangestipt, waardoor RAM wel/niet DDR5 afhankelijk is van verdere keuze in platform, zie BBG ter inspiratie
-PSU, kan met minder toe, rond de 650W is (ruim) voldoende, wederom zie BBG
-CPU koeler. Je hebt een budget kast met 3 fans gekozen, kans is dan klein dat deze stiller zijn dan bv een Noctua variant. Ik zou dan ook de CM Hyper 212 achterwegen laten, ervaren hoe stil je nieuwe systeem (niet) is. Spelen met fancurves en dan beslissen fans en/of CPU koeler te vervangen.

PSU/CPU koeler geven budget ruimte wat terug kan vloeien in bv een andere monitor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

voorbeeld

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 359,95€ 359,95
1MoederbordenASRock B650 PG Lightning€ 164,90€ 164,90
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7800 XT 16GB€ 538,99€ 538,99
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,-€ 89,-
1ProcessorkoelingDeepCool AK620€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 113,90€ 113,90
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 97,56€ 97,56
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 169,90€ 169,90
Totaal€ 1.594,10

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

(vergeten te vermelden) als je budget niet toereikend is, kun je een cpu kiezen als 76-7700X

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxo
Thomg schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:08:
Ik zou wel aanraden om een betere monitor te kopen, je huidige build is heftig overkill voor een 7800XT pc.

Als je dat niet wilt, deel dan wel even welke monitor je precies hebt. Als het 60Hz is kan je al voor 1000 klaar zijn.
Bedankt voor je reactie; ik heb een Iiyama XUB2794HSU. Deze is 100Hz, ik weet niet zo goed waarom ik goedkoper uit zou zijn als ik 60Hz zou hebben? Waar hangt dat van af?
bwerg schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:27:
[...]
Voor nu bieden zowel AMD als Intel prima opties in dit prijssegment (i5 / Ryzen 5). ... de i5 14600K ook al wel)[/url] snel meer verbruiken en daarmee ook meer warmte en dus geluid produceren, dat gaat bij AMD minder hard.
Ok, goed advies, ik zal me op basis daarvan toch meer gaan richten op AMD, jouw opmerking spreekt me erg aan.
Vertel mij wat! Afgelopen 7 jaar meer meegemaakt dan in de 30 jaar daarvoor!
SpamLame schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:57:
Wat ik mis is of je in die 7 jaar upgrades aan je systeem hebt gedaan of niet en belangrijker of dat iets is om rekening mee te houden voor je build.
Nee, ik heb geen upgrades gedaan behalve extra harde schijf gekocht. Ik zou er wel rekening mee willen houden als dat verstandig is en er voor de hand liggende upgrades aan zitten te komen (bijv. nieuwe 2x zo snelle versie van DDR5 RAM of zoiets) maar als ik dat niet hoef te verwachten dan niet.
Wat ik verder mis zijn de
-monitor welke heb je nu (merk/model)?
-welke games speel je (wil je spelen) en op welke settings dat is (of wat je wilt bereiken)?
Ik ben een behoorlijke nerd, dus ik game alles wat los en vast zit behalve race games, sport games en flight sims. Het aller aller belangrijkste voor mij is goede framerate, maar een mooi plaatje is me ook heel wat waard. Daarom leek een dik systeem mij een goede keuze, zodat ik langere tijd alle settings weer voluit kan gooien zonder framedrops. Geen goed idee?
Waarom, je steekt je budget nu in alleen de desktop met mogelijk overkill voor je monitor, waar het BBG systeem budget overlaat voor een evnt monitor met beter specs (pixel/ Hz/ verhouding/ paneltechniek) en evnt aanpassingen aan je buro mocht dat nodig zijn (en kunnen natuurlijk)
Wellicht toch maar budget zien vrij te maken voor een beter scherm... maar nieuwe PC komt eerst.
Goed antwoord op je samenstelling:
-CPU mobo combi past niet zoals door andere aangestipt, waardoor RAM wel/niet DDR5 afhankelijk is van verdere keuze in platform, zie BBG ter inspiratie
-PSU, kan met minder toe, rond de 650W is (ruim) voldoende, wederom zie BBG
-CPU koeler. Je hebt een budget kast met 3 fans gekozen, kans is dan klein dat deze stiller zijn dan bv een Noctua variant. Ik zou dan ook de CM Hyper 212 achterwegen laten, ervaren hoe stil je nieuwe systeem (niet) is. Spelen met fancurves en dan beslissen fans en/of CPU koeler te vervangen.

PSU/CPU koeler geven budget ruimte wat terug kan vloeien in bv een andere monitor
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik heb hier heel veel aan!
Bedankt voor je voorbeeld systeem! Klopt het dat als je de boxed versie van een processor koopt deze inclusief koeler is? Is deze in de basis prima als je niet overclockt? Of wil je deze per definitie vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxo
Beste allen, ik ben nu uitgekomen op de volgende onderdelen lijst:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 359,95€ 359,95
1MoederbordenASRock A620M Pro RS WiFi€ 137,-€ 137,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G€ 538,99€ 538,99
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 70,-€ 70,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 58,90€ 58,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 113,90€ 113,90
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 127,-€ 127,-
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 106,90€ 106,90
Totaal€ 1.512,64

Het moederbord spreekt me erg aan omdat deze ook bluetooth en wifi bevat, en daar verwacht ik gebruik van te maken met mijn wireless controller. Dit moederbord heeft ook een heatshield voor de m2 harde schijf die ik erin wil zetten. AM5 socket met AMD Ryzen 7 3D V-cache CPU moet me toch weer heel wat jaartjes voorzien.

De grafische kaart heeft 2 HDMI uitgangen en met het streaming programma dat ik gebruik is dat ook een uitkomst.

De voeding vind ik lastig - ik lees dat het verstandig is om overcapaciteit te hebben? Echter wordt met boveenstaande suggestie build 650W aangeraden. Hoe kun je dit preciezer "berekenen"? Voorlopig hou ik het gewoon ruim aan.

Processor koeler is even optioneel - gebaseerd op de suggestie van @SpamLame test ik gewoon eerst de meegeleverde processor koeler en als deze niet bevalt vervang ik hem met bovenstaande.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

7800X3D Komt zonder koeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het moederbord wat ik aangaf heeft een betere stroomvoorziening, en de voeding is ook beter, en voldoende wattage

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 18-02-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxo
Ja, ik zie het. Thanks, dan mag ik die dus per definitie mee bestellen.
Hackus schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:33:
Het moederbord wat ik aangaf heeft een betere stroomvoorziening, en de voeding is ook beter, en voldoende wattage
Nou, duidelijk. Bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:11

SpamLame

niks

Toxo schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:31:
..

De voeding vind ik lastig - ik lees dat het verstandig is om overcapaciteit te hebben? Echter wordt met boveenstaande suggestie build 650W aangeraden. Hoe kun je dit preciezer "berekenen"? Voorlopig hou ik het gewoon ruim aan.
..
PSU fabrikanten hebben daar een tooltje voor, hoewel IMO die altijd aan de ruime kant zitten.
bv https://www.bequiet.com/en/psucalculator of https://seasonic.com/wattage-calculator
Een andere manier is van elke component opzoeken wat het verbruik is (of inschatten).
De 7800X3D doet ~120 watt. De 7800XT recommends een 700W PSU, maar kan zelf maar 375Watt via de 2 PCIe powerplugs + PCIe slot consumeren volgens de standaard.
Dus de twee grootste verbruikers in jouw lijstje doen ~500W als beide onder 100% load zijn.
Fans, moederbord, RAM en SSD neem je aan niet meer dan 50W.
Geef je jezelf nog wat overcapaciteit voor piekmomenten en dan kom je rond de 650W uit.
Wil heb je RGB/ een AIO koeler tel je dat er nog bij op.

Overcapaciteit is een keuze.
Een PSU efficientie is naast zijn rating (bv 80+ gold voor je MSI keuze) ook afh van zijn loadcurve.
Hoe meer overcapaciteit hoe lager de load waardoor efficientie achteruit kan gaan.
Maar dat is niet de enige afweging.
Geluid kan een andere afweging zijn en je MSI keuze heeft een zero fan modus, helaas geeft MSI niet op wat de grens is voor fan aan/uit (of pwm?). Maar dat houd in dat, stel de grens ligt op 65% load, dat de fan dus bij 850*0.65 ~ 550W aanslaat. Blijf je daaronder dan is ie passief en in jou geval zal dat op de rand zijn als mijn aanname klopt. Je kan dus je overcapaciteit inzetten om het geluid naar beneden te krijgen
Upgrades in de toekomst, wil je de nieuwste Intel ARTX7090XT en daar hopelijk een beetje op voorbereid zijn dan kan je je PSU groter sizen.
Budget, leuk die shinny 1.5KW semi passieve voeding van ~€250, maar zou je je systeem nooit upgraden en geen zak geven over hoeveel geluid de PSU produceert dan geef je geld uit waar je niet direct iets van terugziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxo
Duidelijk antwoord, erg verhelderend, ook je verhaal over zero fan modus. Dat klinkt wel interessant! Klinkt alsof ik met 650W dan prima af ben. Ik ga nog weer even aan mijn lijst sleutelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Toxo schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:32:
[...]

Duidelijk antwoord, erg verhelderend, ook je verhaal over zero fan modus. Dat klinkt wel interessant! Klinkt alsof ik met 650W dan prima af ben. Ik ga nog weer even aan mijn lijst sleutelen.
Een fabrikant weet ook niet of jij een 14900k gebruikt overclock, die 300w verbruikt, of een
Ryzen 5500 met 58w. Ze geven ook geen advies over de kwaliteit van de voeding, intern.
Het is globaal advies, dat je met oa 750w bronze ook goed zou zitten. Ook heb je tegenwoordig te maken met constant vermogen. De door mij genoemde voeding kan dus constant dit vermogen leveren als dat nodig is. ATX12v 3.0 ook nog powerspikes erboven.

Pagina: 1