cementdekvloer storten i.c.m. vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-05 00:07
Dag allemaal,

Bij mij thuis wil ik de vloerverwarming zelf aanleggen en de cementdekvloer smeren
Mijn idee is om draadmatten te gaan gebruiken waar ik de buizen aan bind.

Nou zit ik met het volgende:

- Is een dekking van 30 mm boven op de buizen voldoende (totale dikte dekvloer is dan 50 mm)?
- Moet ik iets van folie gebruiken onder de draadmatten zodat de dekvloer zich niet hecht aan het beton en vrij kan werken?

Eventueel dilatatievoegen? Ik ben van plan om de vloer af te werken met tegels.

Het gaat om een oppervlak van circa 75 m2.

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 07:49
Aphyrnae schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:34:
Dag allemaal,

- Is een dekking van 30 mm boven op de buizen voldoende (totale dikte dekvloer is dan 50 mm)?
Wij krijgen als advies vanuit de vloerverwarming leverancier minimaal 35mm boven op de buis.
De aannemers hebben meestal een dekvloer van minimaal 60mm bij vloerverwarming
- Moet ik iets van folie gebruiken onder de draadmatten zodat de dekvloer zich niet hecht aan het beton en vrij kan werken?
Een beetje afhankelijk, de ene aannemer wil de vloer zwevend houden, de anders liever gehecht op het beton.
Ik merk dat de meeste aannemers tegenwoordig zonder folie willen.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik zou ook niet te dun gaan bij de dekvloer, liever een beetje marge. 60 of 70mm is wat veiliger en fijner, maakt de vloer ook wat sterker als deze zwevend is gelegd.

Direct op beton geeft wat meer kans op scheuren dan het zwevend leggen op een folie. Afhankelijk van de indeling is bij zo'n oppervlakte een dilatatievoeg zeker niet nodig. Leg je krimpnetten overlappend, dat werkt al als een soort wapening van je zandcement en voorkomt scheurtjes. En laat ze aan het zandcement ook een vezelversterking toevoegen.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:38
Is ook een beetje de vraag of je de constructievloer ook als "buffer" voor je vloerverwarming wil gebruiken. Dan zonder folie.

Als het een wat oudere woning is, is de temperatuur vaak wat minder constant. Dan kan je beter een snel-reagerende vloer hebben. Dan zou ik zelfs eerder met een tacker of noppenplaat met 2cm isolatie werken.

• Aphyrnae
Noppenplaat of tacker is denk ik alleen mogelijk als ik een hele egale ondervloer zou hebben en dat is niet het geval bij mij.

Waarschijnlijk kies ik voor de volgende opbouw vanaf bovenzijde betonvloer:

- isofoam aluminium folie (zwevend opleggen en de buizen als één geheel laten werken)
- stalen netten;
- buizen 16 mm, h.o.h. 10 cm;
- minimaal 35 mm dekking boven op de buis (totaal ongeveer 60 mm dekvloer).

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:12

Aardedraadje

Met kabelschoen

Overweeg ook eens randstrookisolatie. Zeker als je spouwmuur niet geweldig geïsoleerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aphyrnae
Ja dat zal ik zeker plaatsen, ik denk vooral in verband met het werken van de cementdek vloer.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

vooral even kijken wat er onder de dekvloer ligt mbt. scheuren. Als wat er onder zit nog werkt of een beetje zakt, scheurt de dekvloer geheid. Als je bijvoorbeeld een deuropening oversteekt en er zit nog een stukje muur als onderbreking van de betonvloer dan heb je daar vrijwel zeker een scheur te pakken.
Dan is dat de plek voor een dilatatievoeg, of een dorpel

Als het er allemaal al 30 jaar in ligt zal het wel meevallen maar zeker verse bouw wil nog wel eens een beetje settelen. Dan zijn scheurtjes op dit soort bouwknopen onvermijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
Dank voor de tips!

Het wordt mij trouwens ontraden om het zelf te doen.

Ja het is veel werk...3,75 m3 aan volume.
Maar verdeeld over 4 dagen moet het goed te doen zijn.

En waarschijnlijk begin ik klein (niet in één keer 4 kuub zand bestellen maar eerst
beginnen met een oppervlak van5 m2 bijvoorbeeld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
Aphyrnae schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:46:
Dank voor de tips!

Het wordt mij trouwens ontraden om het zelf te doen.

Ja het is veel werk...3,75 m3 aan volume.
Maar verdeeld over 4 dagen moet het goed te doen zijn.

En waarschijnlijk begin ik klein (niet in één keer 4 kuub zand bestellen maar eerst
beginnen met een oppervlak van5 m2 bijvoorbeeld).
Een cementdekvloer smeer je het liefst in een keer, niet in meerdere dagen. Het is belangrijk dat er nat in nat wordt gewerkt, anders zal de hechting van het drogende cement op het nieuwe cement niet erg goed zijn en is dit een mogelijke plek van breukvorming.

Ik heb in mijn verbouwing enorm veel zelf gedaan, ook zelf de vloerverwarming gelegd bijvoorbeeld, maar het zandcement laten smeren was echt een no-brainer voor mij. Zij hebben de voorzieningen om zo'n volume snel aan te kunnen maken en naar binnen te kunnen spuiten, zodat zo'n oppervlakte er in een ochtend in ligt, perfect glad is en netjes uitgelijnd met de laser op een meterpeil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
Ja dat is een goed punt om mee te nemen in mijn overweging.

Eventueel kan ik het mooi opdelen d.m.v. tijdelijke bekisting en bij een nieuw gedeelte de zijkanten
opschuren en primen voor optimale hechting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-05 16:04
Ik heb het afgelopen week in mijn garage gedaan, je wilt het echt in een keer doen want de dag erna is het al vrij hard. Ik moest zn 400kg doen wat nog wel meeviel, maar ergonomisch is dat niet zo super. Dus ik raad wel een pompwagen en een externe mixer aan. Additioneel een concrete float / afwerkrij of hoe dat heet kopen zodat je de bovenkant mooi nat en vlak kan afwerken. Dat in 2x doen is veel meer werk.

Buiten de ergonomie van het mixen met de boormachine etc was het goed te doen met 0 ervaring.

Bij een groter oppervlakte kan je eventueel nog altijd navlinderen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPe4dQBRgZPeq1gC3G4YQXewwjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwuH0wSINdVcwNYaGTUTeMbs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8skZ5--YwzpDt6qricPirkHPPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LF5dsUgl4hn0IDYGueSYc25I.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het in 2x gedaan omdat ik mijn "float" nog niet gemaakt had. Het in een keer doen is makkelijker en wel aan te raden.De äfwerklaag"heb ik goed nat gemaakt om het net wat beter te laten vloeien.

Mocht je overigens een partij vinden die het voor 20 - 30 de m2 doet o.i.d. dan moet je eens goed nadenken of het wel de moeite waard is om the diyén. Huren van dat materiaal etc is ook niet gratis.

[ Voor 52% gewijzigd door Spikeee op 16-02-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Aphyrnae schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:42:
Ja dat is een goed punt om mee te nemen in mijn overweging.

Eventueel kan ik het mooi opdelen d.m.v. tijdelijke bekisting en bij een nieuw gedeelte de zijkanten
opschuren en primen voor optimale hechting...
Ik zou echt overwegen om dit uit te besteden. Het is echt een rotklus, waarbij je enorm veel volume moet aanmaken wat ook nog eens veel weegt. Ga eens uitrekenen hoe vaak die kilo's door je handen gaan, eerst in de cementmolen, dan er weer uit, dan naar binnen en op de vloer en dan nog verspreiden en glad maken.

Ik had gemiddeld 7 cm en zo'n 70 m2 totaal. Twee mannen kwamen in de ochtend rond een uur of 8 aanrijden met een een vrachtwagen vol zand, hadden een speciale tank waar het in werd gemengd met automatische zandtoevoer en het onder hoge druk naar binnen werd gespoten op precies de juiste plek. De man die de vloer smeerde deed dit al ruim 30 jaar, en ging als een speer door het huis met een lange rij van 4 meter lang. Met de lunch waren ze weer weg en had ik een perfect strakke zandcementvloer die nu nog nergens is gescheurd.

Ruim 8000 kilo wat ze er moeiteloos in hebben gekregen in zo'n 4 uur tijd aan smeren, dus ze verwerkten zo'n 30 kilo per minuut! Ik krijg al rugpijn als ik er aan denk om dat zelf te moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
- Randstrookisolatie is geen optie, dat moet.
- Uitzetvoegen: maak een schets van het grondplan en post deze eens. Hou er rekening mee dat de uitzetvoegen moeten doorgezet worden in de tegels (dus boven uitzetvoeg geen lijm en de voeg siliconen; deftige merken hebben silicone en voegmiddel in zelfde kleur).
- Hoe groot worden je tegels? Vooraf goed uitdenken wat de ligging is kan je veel rottigheid besparen (uitzetvoeg uitslijpen wil je niet, wordt minder mooi en veel extra werk).

En ben je 100% zeker dat je zelf wil zandcement leggen? Het is een rotklus. Zelf geen ervaring mee, maar bekijk het Staenis-rooster eens, dat is bedoeld voor DIY zancement leggen, maakt het veel eenvoudiger vlak te blijven, in stukken te werken, en dient meteen als uitzetvoegen (randisolatie blijft nodig).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
Hoeveel heb je daarvoor betaald? Ik zit met name met de kosten.
Jouw oppervlak komt redelijk overeen met mijn oppervlak (dekking is alleen 6 cm).

Waar ik ook mee zit is de vloerverwarming die ik zelf ga leggen. Met een h.o.h. 10 cm met netten zijn de
buizen redelijk fragiel. Als er een lek in ontstaat dan krijgen we een welles/niettes verhaal.

Om mij de kosten en discussies bij eventuele schade te besparen doe ik het liever zelf.

Ik weet waar ik aan begin....Belangrijker dat het goed gebeurt en dat ik o.a. geen problemen krijg omdat ik het in delen ga storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Aphyrnae schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:12:
Hoeveel heb je daarvoor betaald? Ik zit met name met de kosten.
Jouw oppervlak komt redelijk overeen met mijn oppervlak (dekking is alleen 6 cm).

Waar ik ook mee zit is de vloerverwarming die ik zelf ga leggen. Met een h.o.h. 10 cm met netten zijn de
buizen redelijk fragiel. Als er een lek in ontstaat dan krijgen we een welles/niettes verhaal.

Om mij de kosten en discussies bij eventuele schade te besparen doe ik het liever zelf.

Ik weet waar ik aan begin....Belangrijker dat het goed gebeurt en dat ik o.a. geen problemen krijg omdat ik het in delen ga storten.
Heb de factuur er nog eens bijgepakt. Zat uitgerekend op 6,5 cm gemiddelde dikte, 75 m2 totaal. Kwam neer op 1500,- incl. btw, 20 euro per vierkante meter dus. Vond ik zeer schappelijk.

Lekke buizen is altijd een risico natuurlijk, maar hij had het zelf nog nooit meegemaakt. Die buizen zijn ook veel stugger dan je denkt, daar prik je niet zomaar een gaatje in. En zet je buizen op leidingwaterdruk, dan heb je het snel door als er eentje lek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
naftebakje schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:11:
- Randstrookisolatie is geen optie, dat moet.
- Uitzetvoegen: maak een schets van het grondplan en post deze eens. Hou er rekening mee dat de uitzetvoegen moeten doorgezet worden in de tegels (dus boven uitzetvoeg geen lijm en de voeg siliconen; deftige merken hebben silicone en voegmiddel in zelfde kleur).
- Hoe groot worden je tegels? Vooraf goed uitdenken wat de ligging is kan je veel rottigheid besparen (uitzetvoeg uitslijpen wil je niet, wordt minder mooi en veel extra werk).

En ben je 100% zeker dat je zelf wil zandcement leggen? Het is een rotklus. Zelf geen ervaring mee, maar bekijk het Staenis-rooster eens, dat is bedoeld voor DIY zancement leggen, maakt het veel eenvoudiger vlak te blijven, in stukken te werken, en dient meteen als uitzetvoegen (randisolatie blijft nodig).
Wel een mooi systeem, maar dat zit al op 15 euro/m2 aan kosten voor alleen dat rooster systeem zie ik. Als je er dan ook nog zelf materiaal bij gaat kopen en een speciemolen bij huurt ben je al duurder uit dan het gewoon uit te besteden. Gaat dus een beetje zijn doel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Spikeee schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:51:
Ik heb het afgelopen week in mijn garage gedaan, je wilt het echt in een keer doen want de dag erna is het al vrij hard. Ik moest zn 400kg doen wat nog wel meeviel, maar ergonomisch is dat niet zo super. Dus ik raad wel een pompwagen en een externe mixer aan. Additioneel een concrete float / afwerkrij of hoe dat heet kopen zodat je de bovenkant mooi nat en vlak kan afwerken. Dat in 2x doen is veel meer werk.

Buiten de ergonomie van het mixen met de boormachine etc was het goed te doen met 0 ervaring.

Bij een groter oppervlakte kan je eventueel nog altijd navlinderen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb het in 2x gedaan omdat ik mijn "float" nog niet gemaakt had. Het in een keer doen is makkelijker en wel aan te raden.

Mocht je overigens een partij vinden die het voor 20 - 30 de m2 doet o.i.d. dan moet je eens goed nadenken of het wel de moeite waard is om the diyén. Huren van dat materiaal etc is ook niet gratis.
Geen kritiek verder hoor, maar dat ziet er wel veel te nat uit voor zandcement. Zal vast goed komen met zo'n klein vloertje voor je garage, maar zo haal je niet de optimale eindsterkte van je cement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:20

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

frennek schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:19:
[...]

Heb de factuur er nog eens bijgepakt. Zat uitgerekend op 6,5 cm gemiddelde dikte, 75 m2 totaal. Kwam neer op 1500,- incl. btw, 20 euro per vierkante meter dus. Vond ik zeer schappelijk.

Lekke buizen is altijd een risico natuurlijk, maar hij had het zelf nog nooit meegemaakt. Die buizen zijn ook veel stugger dan je denkt, daar prik je niet zomaar een gaatje in. En zet je buizen op leidingwaterdruk, dan heb je het snel door als er eentje lek is.
Inderdaad, als je gewoon vloerverwarmingsbuis gebruikt en dat goed vastzet dan kan dat echt heel veel hebben.

Op druk zetten is sowieso handig zodat ze leidingen minder snel gaan drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
frennek schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:19:
[...]

Hoe heb je de vloer afgewerkt? 1500 euro is nog inderdaad wel schappelijk...
Qua materiaal kosten zit ik zelf op zo'n 500 euro.

Heb je na het smeren nog egaline moeten gebruiken? Wat voor een eindvloer heb je?

Als ik het zelf zou doen, gebruik ik afreiprofielen die ik d.m.v. hoopjes zandcement van te voren waterpas
stel door middel van een bouwlaser. Vervolgens gebruik ik de afreiprofielen als geleiders voor een kaarsrechte zandcementvloer.

Daarnaast wil ik de vloer zo smeren dat ik rekening hou met de groepen. D.m.v. perslucht hou ik de vloerverwarming op druk. En stel er gebeurt wat...dan weet ik in ieder geval dat het niet de groepen zijn die al onder het cement liggen...

[ Voor 10% gewijzigd door Aphyrnae op 16-02-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Aphyrnae schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:31:
[...]

Hoe heb je de vloer afgewerkt? 1500 euro is nog inderdaad wel schappelijk...
Qua materiaal kosten zit ik zelf op zo'n 500 euro.

Heb je na het smeren nog egaline moeten gebruiken? Wat voor een eindvloer heb je?

Als ik het zelf zou doen, gebruik ik afreiprofielen die ik d.m.v. hoopjes zandcement van te voren waterpas
stel door middel van een bouwlaser. Vervolgens gebruik ik de afreiprofielen als geleiders voor een kaarsrechte zandcementvloer.

Daarnaast wil ik de vloer zo smeren dat ik rekening hou met de groepen. D.m.v. perslucht hou ik de vloerverwarming op druk. En stel er gebeurt wat...dan weet ik in ieder geval dat het niet de groepen zijn die al onder het cement liggen...
Egaline was zeker niet nodig, de zandcement vloer was echt kaarsrecht, waterpas, strak en vlak zonder oneffenheden. Ik heb een cementgebonden gietvloer als eindafwerking welke direct hierop werd geplaatst. Omdat deze vloer erg gevoelig is voor scheurvorming, wilde ik dat absoluut voorkomen. Ik heb dus bovenop mijn vloerverwarming nog wapeningsnetten gelegd. Misschien overdreven, maar heb tot dusver nog geen enkele scheur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
een DMtje m.b.t. de vloerenboer? Weet niet of het tegen de forum regels is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:25

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Slangen zelf gedaan, dagje werk. Wel na een dag last van je rug en knieen.

Maak het jezelf makkelijk en huur een afrolapparaat voor de slang, anders is het echt niet te doen in je eentje of met z'n tweeen...

De vloer erin smeren, ik zou het mooi laten doen. Veel consistentere zandcement als ze dat machinaal maken en een stuk minder slepen ermee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Ik heb zelf vloerverwarming gelegd, via easykit; zij maken de tekeningen, leveren alles op we werf, komen dan de vloer op druk zetten (met een compressor, kan wss ook met een fietspomp oid, dan is de buis veel sterker, en als ie breekt dan knalt het en dat hoor je wel), nadien krijg je 10 jaar garantie bij hun.
Het afrollen ging vlot met 2 zonder afrolapparaat (kon je goedkoop huren, ging vlotjes zonder). Wij hadden betopor isolatie dus konden de vloerverwarming daar in tackeren met "plastic nietjes", en de rechte stukken hadden we latten voor met elke 5cm een opening waar je buis in kon vastklikken (héél handig). Op de vloer hebben we eerst folie gelegd met een 10x10xm rooster op gedrukt, waardoor je je patroon snel kan uittekenen.
frennek schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:22:
[...]Wel een mooi systeem, maar dat zit al op 15 euro/m2 aan kosten voor alleen dat rooster systeem zie ik. Als je er dan ook nog zelf materiaal bij gaat kopen en een speciemolen bij huurt ben je al duurder uit dan het gewoon uit te besteden. Gaat dus een beetje zijn doel voorbij.
Ik heb het zelf niet gebruikt, eens gezien op een cursus vloeren; maar als je overtuigd bent om het zelf te doen lijkt me dat een een heel goed systeem.
Maar ik ben wel akkoord hoor, het tempo waarmee een professional je huis volspuit met zandcement en perfect vlak afwerkt, daar kan je niet tegenop klussen. Er zijn imho nuttiger zaken om je tijd in te stoppen (ventilatie type D aanleggen bijvoorbeeld, kan je netjes wegwerken als je er de tijd voor kan nemen, en zo confortabel).

[ Voor 37% gewijzigd door naftebakje op 16-02-2024 12:32 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1