Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• bspans
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-11 16:54
Ik heb momenteel 16 zonnepanelen op Oost die ik in twee strings op mijn SMA omvormer heb aangesloten, een Sunnyboy Tripower 5 kW model. Deze panelen hebben elk een vermogen van 395 Wp. Van deze panelen zijn er 4 aangesloten op de A MPPT en de overige 12 op de B MPPT.

Nu wil ik uitbreiden met meer panelen op een ander dakgedeelte(west) dat zowel schuine delen als een plat deel van een dakkapel bevat. Ik vraag me af of ik de nieuwe panelen ook op mijn huidige SMA omvormer kan aansluiten, en of ik voor het platte deel van het dak Tigo optimizers nodig heb.

Bij de aankoop werd mij geadviseerd door de verkoper om nog een omvormer te kopen, maar ik vermoed dat dit advies mogelijk ook door financiële belangen ingegeven is.

Volgens de documentatie kan mijn SMA omvormer maximaal 9 kW aan. Aangezien mijn 16 panelen samen 6320 Wp produceren, en ik niet verwacht dat beide dakvlakken tegelijkertijd optimaal zonlicht ontvangen, vraag ik mij af:

"Kan ik de nieuwe panelen op de schuine en platte dakvlakken aansluiten op de andere MPPT tracker van mijn omvormer, met de toevoeging van optimizers voor de panelen op het platte dak, zonder de capaciteit van de omvormer te overschrijden, of moet ik toch een nieuwe omvormer kopen.

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-11 13:22
hele simpele vraag.

Als je nu kijkt naar je grafiek in de zomer. haal je dan max 5000 watt binnen op je omvormer?
Zoja dan zal je een extra omvormer moeten om optimaal gebruik te maken van je nieuwe panelen.

Natuurlijk hoef je het niet te doen en zal je langere tijd meer watt binnenhalen maar niet onder optimale omstandigheden.
Daarnaast is het dan de vraag om extra te investeren in panelen als je niet optimaal gebruik van maakt.

[ Voor 13% gewijzigd door thebeast12 op 15-02-2024 12:43 ]

• bspans
Mr. Beast (had je deze naam al voordat 't youtube cool was :*) ) , dank voor je reactie!

Ja kijk dan is de vraag, wat is optimaal. Ik haal een aantal dagen idd wel maximaal 5000, maar dat is een piek in mei van een paar uur een paar dagen in het jaar. Verder kook ik in de avond, dus dat is dan het idee achter de oost west opstelling. In de avond gebruik je meer dingen, dus heb je beter direct verbruik van je panelen.
dus misschien benut ik dan de omvormer wat optimaler, omdat ik in plaats van 1 piek tussen 11:00 en 13:00 heb, er een tweede komt tussen 13:00 en 15:00 van 5k, en zwakt dit af naar zeg 3k als ik ga koken.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Wie heeft bedacht dat 4 panelen op een Tripower een goed idee is? Start het überhaupt betrouwbaar, met name in de winter? Tripower 5kW heeft 125V nodig, en dat maken 4 panelen amper.

Schaduwmanagement is sowieso absoluut 0.

Optimizers kunnen alleen panelen met lagere stroom helpen. Niet andersom. Bij vrijwel alle mogelijke opties is er altijd wel een moment dat de panelen zonder optimizers die met toch remmen...

Houdt de 12 op de Tripower. Sluit de nieuwe panelen op poort A aan.
Sluit de kleine aantallen aan op een enkelfase omvormer van max 3kW. Dat gaat samen met de Tripower rustig op een 25A fase. De GoodWe DNS G3 is dan een goede keuze. Die kan met korte strings om gaan. SMA's doen dat helemaal niet goed (ex de nieuwe serie extreem dure hybrides)

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 15-02-2024 18:15 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoeveel panelen komen er op de dakkapel?

Ik zou de 16 in 1 string op 1 ingang aansluiten, 12 op de andere ingang
En x panelen van het platte gedeelte van de dakkapel op een micro omvormer van hoymiles ofzo
Deze doet ook 3-fase indien gewenst met 4 panelen

Ken je https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ al?
Hier staat een uitleg van hoe het ingevuld kan worden
Energie rendement 100% is niks aftoppen. Alles kleiner daarvan is iets aftoppen
Maar beetje aftoppen is geen ramp.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-02-2024 18:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Inderdaad volstrekt onbenul die 4 panelen in 1 string op een 3 fase SMA aan sluit, ongeloof was mijn eerste idee bij het lezen ervan. zorg dat er op die string nog minimaal 2 panelen bij komen, anders ligt het er doelloos op.

• bspans
Nou bedankt voor de tips mensen. Ik heb het volgens mij 5 jaar geleden gelegd, misschien vergis ik mij in de 4 panelen. Kan ook 6 zijn maar die zestien en twaalf wordt dan een mooie oplossing. Wat ik mij nog afvroeg Waren twee dingen. Ten eerste, die micro omvormer kan ik die dan op dezelfde groep aansluiten als de huidige omvormer, of heeft die weer een eigen groep nodig. Ten tweede, ik meen me te herinneren dat ik de nul lijn van de zonnepanelen langs alle panelen mee heb laten lopen omdat die dan minder vatbaar was voor blikseminslag. Misschien haal ik dingen door elkaar maar weerhoud dit mij er ook van om de zes en twaalf van het huidige dakvlak gewoon samen te voegen middels een splitter, en op een tracker aan te sluiten? Als t moet ga ik ook alle kabels omleggen maar als dat niet hoeft scheelt dat weer natuurlijk.
Tenslotte nog de vraag qua panelen in de nieuwe string, maakt t nog uit dat dit andere panelen zijn? Moet ik qua wattpiek zo dicht mogelijk bij de oude gaan zitten of maakt dat niet uit.

[ Voor 6% gewijzigd door bspans op 17-02-2024 23:02 ]

Pagina: 1