Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-05 01:14
Ik maak een opstelling zuiver oost-west van 4 Jinko Tiger N-type 445Wp mono percium panelen. Panelen liggen landscape. Ze worden met 2 x DS3-L micro omvormer aangesloten.

Wat is wijsheid: 1 APS micro omvormer aansluiten op de beide oost panelen, en de andere op de beide west panelen? Of juist zo dat elke APS 1 oost en 1 west paneel pakt?

Met PV Calc komen de panelen niet boven de 365W uit, dus in principe zal ik in beide situaties nooit boven de 730VA max van de omvormer komen. Maar wat is in deze nu de “best practice” om te doen?

Dank voor reactie.

Beste antwoord (via Ribruijn op 15-02-2024 16:53)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-05 16:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Kanoet omdat APS onafhankelijke MPPTs heeft en bij SolarEdge alle optimizers in serie staan, is het niet te vergelijken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je een beetje helling hebt zou je zelfs 1 omvormer kunnen overwegen :)
Beetje aftoppen is niet erg.
De datasheet verwijst naar een E-decider tool, misschien komt daar een advies uit.
Anders zou mijn advies zijn elke omvormer een oost en een west-paneel te geven; doorgaans zijn omvormers rond half vermogen het meest efficiënt (al scheelt het maar een procentpuntje).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:05
Beste is 2 microomvormers, maar dat maakt het relatief duur.
Leg je het zelf aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
Jazeker. Vandaar ook de vraag… de omvormers heb ik al.
Proton geeft al aan om beide omvormers 1 oost- en 1 westpaneel te geven. In plaats van elke omvormer 2 panelen op dezelfde oriëntatierichting.

Indien geen verdere opmerkingen dan volg ik dat advies maar. Dank!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Ik had 10-20% minder opwek doordat de installateur oost-west op 1 optimizer ingang had aangesloten. Nadat Solaredge ook aangaf dat dit verkeerd was heb ik het verbeterd en had ik meer opwek. Waarom zou hetzelfde hier niet ook gelden?

• Ribruijn
Omdat een APS micro omvormer 2 aansluitingen heeft met elk een eigen MPPT, voor elk paneel 1. Dus als het ene paneel niets doet (oost), heeft dat geen effect op het andere paneel (west). Althans: zo heb ik het begrepen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Kanoet omdat APS onafhankelijke MPPTs heeft en bij SolarEdge alle optimizers in serie staan, is het niet te vergelijken.

Pagina: 1