ledlamp knippert bij dimmen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-05 21:04

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik heb een 2de hands lamp gekocht met led erin en zag online dat deze dimbaar was. Er zit in totaal 70 Watt led in. Ik heb van Jung een dimmer gekocht (Touch LED dimmer 3-60 W (R,L,C))
Dus ik dacht: Dat moet werken ook al gaat de dimmer maar tot 60 Watt.
Maar helaas. De lamp knippert.

Ook nog een andere dimmer aangesloten van Ecobright en die gaat tot 150 Watt, maar die is RC dus ik weet niet of dat sowieso matcht met deze lamp.

Nu zie ik op de site van de lamp dat er een Dali driver in het armatuur zit.
Nooit eerder van gehoord, maar ik las in ieder geval wel dat je daarvoor 4 draden nodig hebt.

Is het ontbreken van zo'n Dali-dimmer dé oorzaak?
Want er staat ook bij bedrijfsmodus: "Dimmable DALI / Touchdim / On-Off"

Heb ook dit topic gelezen, maar dat moet ik nog een keer of 10 doen voor ik het begrijp.

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 14-02-2024 17:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-05 08:23
Ja, als je een Dali driver hebt, heb je een Dali-dimmer nodig om te kunnen dimmen. Maar als je een 70 Watt LED te fel vindt, kan je dan niet beter iets kopen wat niet evenveel licht geeft als een gemiddelde nucleaire flash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Kurma schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:46:
Ja, als je een Dali driver hebt, heb je een Dali-dimmer nodig om te kunnen dimmen. Maar als je een 70 Watt LED te fel vindt, kan je dan niet beter iets kopen wat niet evenveel licht geeft als een gemiddelde nucleaire flash?
Ik heb de lamp niet gekocht omdat er 70 Wat inzit, maar om hoe het armatuur er uitziet.

Blijkbaar kan het ook opgelost worden met een pulsdimmer en dan moet je wat draden anders aansluiten.
Tenminste, dat staat in het eerder gelinkte topic.
Maar dat is vooralsnog hocus pocus voor me.

Is dit zo'n pulsdimmer?

[ Voor 13% gewijzigd door Rzaan op 14-02-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:37
Even een dali dimmer kopen en extra draden trekken.

Of mogelijk met een drukvlakschakelaar met maak-contact. Dat wordt waarschijnlijk bedoeld met touch-dim. Afhankelijk van hoe de bedrading tussen lamp en schakelaar nu is, betekent dat mogelijk een extra draad trekken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Rzaan schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:48:
[...]

Ik heb de lamp niet gekocht omdat er 70 Wat inzit, maar om hoe het armatuur er uitziet.

Blijkbaar kan het ook opgelost worden met een pulsdimmer en dan moet je wat draden anders aansluiten.
Tenminste, dat staat in het eerder gelinkte topic.
Maar dat is vooralsnog hocus pocus voor me.

Is dit zo'n pulsdimmer?
Das inderdaad een pulsdrukker of drukvlakschakelaar met maak-contact.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:55
Schema staat gewoon op de site van de lamp leverancier, is niks spannends aan en als je het dan nog niet weet een pro laten komen en aan laten sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-Eg_f-U8OgPbXXM4wqriE-Sfeo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O376NLNFLQieWIJ1DYJlZ2mr.png?f=user_large

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
@Ivow85 @Toerq
Een extra draad trekken gaat hem niet worden. Er is hier flexibele buis gebruikt en daar krijg ik nooit meer een draad langs.
Denk dat ik de lamp openschroef en de Dali unit vervang door een gewone driver. Is voor de toekomst ook makkelijker. Als ik de lamp elders wil hangen of wil verkopen. Wil niet een volgende koper met hetzelfde probleem opzadelen.

Nog wel een vraag aan jullie (en anderen natuurlijk)
De lamp is 70 Watt. De "JUNG Inbouw basiselement Touch LED dimmer 3-60 W (R,L,C) 1710DE" gaat van 2 tot 60 Watt. Zo lees ik het tenminste. Kan ik deze dimmer (mits de goede driver er tussen zit) aan de lamp aansluiten zonder problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Je gaat dan de dimmer overbelasten. Als het al even werkt, zal de dimmer waarschijnlijk geen lange levensduur hebben.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ivow85 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:47:
Je gaat dan de dimmer overbelasten. Als het al even werkt, zal de dimmer waarschijnlijk geen lange levensduur hebben.
Dan moet ik even kijken hoe ik dat weer ga oplossen. Dan is de gekochte dimmer niet geschikt dus. Nu heeft Jung ook een draaidimmer. Die gaat tot 150 volgens mij.
Vraag me ook af waarom iemand 70 Watt led wil gebruiken. In een woninglamp dan.
Is er een manier (behalve led eruit halen) om dit voltage te beperken? Door bijvoorbeeld met een bepaalde driver te werken? Zodat ik toch met de gekochte dimmer kan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuonier
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 18:45
Ik heb goede ervaringen met de Busch-Jaeger 6523 U-102. Heeft zowel fase aan als afsnijding.
Die kan tot 100w dimmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
tuonier schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 00:10:
Ik heb goede ervaringen met de Busch-Jaeger 6523 U-102. Heeft zowel fase aan als afsnijding.
Die kan tot 100w dimmen
Dat lost mijn probleem niet op. Jung heeft ook een draaidimmer.
Met een gewone dimmer kan ik deze lamp nog steeds niet dimmen.

Denk dat ik eens ga kijken naar de optie met de pulsdrukker.
In dit topic geeft @S-te-fan een aantal oplossingen aan.
Ik moet het allemaal even goed lezen en dan dit gecombineerd met het schema dat @Toerq had gevonden.
Pagina: 1