Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorH
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-02-2023
Hallo Tweakers,

Ik heb zelf een fout gemaakt en 3 lampen gekocht die ik mooi vond - zonder goed te begrijpen wat DALI was 8)7. Nu heb ik een dimmer met aan/afsnijding in de muur en gaan de lampen enorm flikkeren...

Nieuwe bedrading erbij is geen optie dus ik zou graag de driver willen vervangen. Maar ik heb er eerlijk gezegd weinig verstand van. Als jullie naar deze foto kijken, heeft iemand dan een suggestie welke (compacte) driver ik kan bestellen?

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFk7W66CgETJSFoYafan1-BstWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcgIvNRZOJscQ3yeoY3K9ftM.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via JorH op 15-01-2023 21:22)

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:37
Top! Aansluiten als volgt, en dan gaat het zeker werken.

L - bruine draad
N - blauwe draad
D1 - blauwe draad
D2 - zwarte draad

en dan uiteraard je dimmer vervangen voor de pulsdrukker en aansluiten als volgt:

De beide bruine draden aan de L zijde.
Je schakeldraad aan de andere kant.

1x drukken is aan of uit
eerste keer langer ingedrukt houden is omlaag dimmen
tweede keer langer ingedrukt houden is omhoog dimmen

[ Voor 25% gewijzigd door S-te-fan op 13-01-2023 21:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Is een Dali-dimmer echt geen oplossing? Je zult wat extra draden moeten trekken maar dan werken je nieuwe armaturen wel zoals het ontworpen is.

Met nieuwe drivers kun je beter andere armaturen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Een DALI dimmer is een optie, je zult dan 2 draden moeten hebben als DALI draden.
Als je bij je dimmer al 1 zwarte draad hebt dan kun je er wellicht nog 1 bijtrekken?

Maar ik geloof dat deze dimmers niet percee goedkoop zijn, 3 nieuwe drivers zijn al goedkoper.

Als je de driver wilt vervangen dan moet je op zoek naar een constant current driver met een output van 700mA.

Hoeveel Watt heeft je lamp nodig? Staat wellicht op de verpakking?
Dat vermogen moet je driver dan kunnen leveren.

Ik zie op het stickertje links 13W staan. Dus een driver met een output van 700mA die 13W kan leveren zou voldoen.

[ Voor 16% gewijzigd door S-te-fan op 05-01-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorH
MarkS90 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:52:
Is een Dali-dimmer echt geen oplossing? Je zult wat extra draden moeten trekken maar dan werken je nieuwe armaturen wel zoals het ontworpen is.

Met nieuwe drivers kun je beter andere armaturen kopen.
De elektricien van dienst zag dat niet zitten, omdat er dan 3x twee extra draden door de bestaande (flex) slangen moeten. De armaturen zijn vrij kostbaar - dus ik hoopte dat een nieuwe driver dan wel voordeliger was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorH
S-te-fan schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:07:

Ik zie op het stickertje links 13W staan. Dus een driver met een output van 700mA die 13W kan leveren zou voldoen.
Ok dus 700mA en 13W - maar dan moet die driver expliciet ook vermelden dat ie dimbaar is neem ik aan?

Ik vind die 13W trouwens best onduidelijk omdat op driver in de foto ook 21W en 30W staat. Kan de nieuwe driver dan bijvoorbeeld ook 20W zijn of geeft dat teveel spanning op het ledpaneel?

[ Voor 10% gewijzigd door JorH op 05-01-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Als je wilt dat die kan dimmen dan wel.

Wat betreft het vermogen; dat bestaat uit stroom en spanning.
Led heeft (vaak, niet altijd) een constante stroom nodig. Als je kijkt op die driver dan zie je dat de led is aangesloten op de uitgang van 700mA. Op de driver staat er onder de 700mA een bereik van 10 - 43V. Dus in dat bereik kan er ledmoduoles op aangesloten worden.

Aangezien jouw lamp een vermogen opgeeft van 13W ( controleer dat even met de verpakking ) dan is het bij die stroom van 700mA een ledmodule van ongeveer 18V.

Oftewel 18V x 700 mA is 13W.
Ga je nu een driver kopen die maar 8W kan leveren bij 700mA dan is het maximaal haalbare voltage 11,5V oftewel te weinig voor die ledmodule. En dan gaat die niet werken.

Dat mag dus ook een driver zijn met een vermogen 10-40W bijvoorbeeld. Als die maar 13W kan leveren. Hij zal dus niet te zwaar belast worden omdat die pakt wat nodig is.

[ Voor 9% gewijzigd door S-te-fan op 05-01-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:30
Ik heb hier wel een Peha dali dimmer liggen, deze heeft ook een (blauwe) nul draad nodig, de dali draden kunnen veel kleiner, 2 x 0.1 is al genoeg (deurbel snoer)
Trek dan de zwarte er uit met daaraan een blauwe elektra draad van 1,5 of 2,5 mm² plus de dali draden/ kabeltje.
Meestal zet ik aan die ene draad die er uit gaat een trekveer met daaraan de nieuwe draden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:30

_Ernst_

Mark It Zero!

Gezien het schema naast de Da aansluitingen ondersteunt de driver ook Push to Dim, dus je zou ipv een dimmer ook een terugverende pulsdrukker kunnen plaatsen. Dan kan de lamp geschakeld en gedimd worden via de bestaande schakeldraad en hoef je geen dure dimmer of andere driver aan te schaffen.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:46
natural colour schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:54:
Ik heb hier wel een Peha dali dimmer liggen, deze heeft ook een (blauwe) nul draad nodig, de dali draden kunnen veel kleiner, 2 x 0.1 is al genoeg (deurbel snoer)
Trek dan de zwarte er uit met daaraan een blauwe elektra draad van 1,5 of 2,5 mm² plus de dali draden/ kabeltje.
Meestal zet ik aan die ene draad die er uit gaat een trekveer met daaraan de nieuwe draden.
DALI draden liggen in dit geval gewoon bij de fase in de (flex)buis, dus de isolatie moet gewoon veilig zijn voor 230V en dat is een 'deurbel snoer' absoluut niet. Specificatie van DALI zegt daarnaast ook iets heel anders qua ader diameter, maar gezien het hier niet om een volledige installatie gaan loopt het wel los als je daar niet volledig aan voldoet, qua veiligheid mag je echter geen water bij de wijn doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorH
_Ernst_ schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:48:
Gezien het schema naast de Da aansluitingen ondersteunt de driver ook Push to Dim, dus je zou ipv een dimmer ook een terugverende pulsdrukker kunnen plaatsen. Dan kan de lamp geschakeld en gedimd worden via de bestaande schakeldraad en hoef je geen dure dimmer of andere driver aan te schaffen.
Thanks! Dit klinkt interessant, maar snap ik nog niet helemaal dus ben even gaan zoeken hoe een pulsdrukker werkt.

Als ik bijvoorbeeld naar zoiets kijk hier - klopt het dat ik dan de huidige dimmer vervang voor zo'n pulsdrukker, of is het een combinatie van die twee? Omdat ik namelijk ook dit soort setjes zie.

Er zitten 4 armaturen op de huidige dimmer. Is dat nog een bezwaar?

[ Voor 16% gewijzigd door JorH op 06-01-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

JorH schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:37:
[...]

Thanks! Dit klinkt interessant, maar snap ik nog niet helemaal dus ben even gaan zoeken hoe een pulsdrukker werkt.

Als ik bijvoorbeeld naar zoiets kijk hier - klopt het dat ik dan de huidige dimmer vervang voor zo'n pulsdrukker, of is het een combinatie van die twee? Er zitten 4 armaturen op de huidige dimmer. Is dat nog een bezwaar?
Die moet je hebben inderdaad. Dimmer vervalt dan. Als je wil schakelen vanaf meerdere punten kun je meerdere pulsdrukkers paralel zetten. Meerdere dezelfde dali lampen/drivers aansturen met dezelfde pulsdrukker zou denk ik ook gewoon moeten kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorH
Sorry ik had de post nog aangepast met een linkje naar Elektramat. Moet ik zoiets hebben of echt alleen een een pulsdrukker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Enkel de pulsdrukker is voldoende.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorH
Helaas heeft deze pulsdrukker geen soelaas geboden. De lampen gaan aan en direct weer uit als ik de knop loslaat. Was het te mooi om waar te zijn of zie ik toch iets over het hoofd?

De driver zelf vervangen is de volgende optie qua betaalbaarheid. Met drie drivers zit ik nog niet aan de prijs van 1 armatuur. Maar, is dit erg ingewikkeld qua aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Aansluiten is exact zoals de huidige driver ook aangesloten is

Bruin/blauw is de voeding
DA komt te vervallen
Led sluit je ook weer aan, rood = +, zwart = -

Bij het aansluiten van de lamp sluit je de schakeldraad aan op de kroonsteen bij bruin. Dit omdat je nu een "normale" dimmer gaat toepassen.

Edit:

Heb je geprobeerd om de puls drukker langer ingedrukt te houden?

https://www.google.com/ur...Vaw0IfuMDWFFXajlH-7SbGgSA

Op pagina 2, 1-na onderste tabel staat uitleg over switch control.

Met het indrukken ( en ingedrukt houden) van de dimmer gaat die eerst omlaag dimmen, nogmaals hetzelfde gaat die omhoog dimmen.

Snelle puls is aan/uit

Je moet uiteraard wel de puls drukker aansluiten op de pulsdruk/dali contacten.

Als je de lamp goed hebt aangesloten moet die namelijk altijd aan staan. Er staat immers vaste voeding op de driver.

[ Voor 61% gewijzigd door S-te-fan op 12-01-2023 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorH
Dank voor je reactie! Langer indrukken maakte geen verschil, er dimde niets en als ik de knop losliet schoot het licht weer uit.

Maar, begrijp ik uit "je moet de pulsdrukker aansluiten op de polsdruk/dali contacten" dat ik ook nog iets in de lamp zelf moet aanpassen? Want nu had ik alleen nog maar de dimmer vervangen door de pulsdrukker..
Zo ja - zou je misschien op de foto van de lamp kunnen aanwijzen om welke draden dat gaat?

Dit is hoe het uit de muur komt tbv de dimmer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tY_uQPlk1T4kb1lv89GkxI1pH4A=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/hGEpNfDyBNod9G9yAXCfAfGh.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjOnK2YoSw-pti4E6Eupo6Gm-wI=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/b6GD5ILcmo8n4iq8XXW6dCmJ.gif?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Je moet uiteraard wel de pulsdrukker gebruiken, en niet de dimmer.

Maar die sluit je gewoon aan met aan de bovenkant de 2 bruine draden. Aan de andere schakelende kant de zwarte schakeldraad.

De bruin wordt zo te zien gebruikt als doorlussing. Geen probleem

Maar maak even een goede foto van je lamp met alle draden. Want op de foto uit je eerste post is niet alles duidelijk te zien.

Dan kan ik dan wel even aangeven hoe je het bij de lamp moet aansluiten.

[ Voor 80% gewijzigd door S-te-fan op 13-01-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Out of the box: de lichtbron in de armaturen vervangen door iets dat met bluetooth/ wifi/ zigbee o.i.d. te dimmen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:18
MSXBas schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:56:
Out of the box: de lichtbron in de armaturen vervangen door iets dat met bluetooth/ wifi/ zigbee o.i.d. te dimmen is?
Die zijn zo te zien niet vervangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
Het is vast niet de bedoeling om ze te vervangen ( tweakers !), maar een hue lamp en een nieuw lampvoetje is misschien goedkoper dan een driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:18
MSXBas schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:44:
Het is vast niet de bedoeling om ze te vervangen ( tweakers !), maar een hue lamp en een nieuw lampvoetje is misschien goedkoper dan een driver.
Zijn er losse Hue-lampen die 13W leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
Euh? ik denk dat je dezelfde hoeveelheid licht bedoelt uitgedrukt in lumen [lm]?

En de vraag is ook kan je 220v voeding in je lampen krijgen. Of is die witte schijf rechtsonder op je foto een grote PCB met allemaal opgesoldeerde LEDs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-te-fan
Het is gewoon mogelijk met de spullen die hij nu heeft. Het moet alleen wel op de juiste manier aangesloten worden.

--------

Je pulsdimmer sluit je als volgt aan:
De beide blauwe draden aan de L zijde.

Als je dit gedaan hebt en je laat de lamp aangesloten zoals die nu is dan maak je door de knop in te drukken heel even verbinding (en je dus spanning op de lamp zet, en die dus aangaat) laat je hem los is het contact los en de lamp weer uit.
Daarom wil je altijd spanning hebben op de lamp en moet de zwarte schakeldraad anders worden aangesloten op de lamp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9K2U4maKoyuB4HA2BO3nq5k1Htg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cH1P4KvW6pr1NoA72ViF16TZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even de contacten aangegeven: omdat ik de kroonsteen onderaan niet volledig zie moet je die verbinding dan zelf even compleet maken.

Gele L: bruine draad (vaste voeding)
Gele N: blauwe draad (nul)

Blauwe L: zwarte schakeldraad (komt via de pulsdimmer)
Blauwe N: blauwe draad (dus een tweede nul!)

[ Voor 98% gewijzigd door S-te-fan op 13-01-2023 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorH
Het hele binnenwerk vervangen is zeker een optie. Desnoods met een drie stukken led strip op een rond plaatje met daarachter een kleine voeding plus zigbee module.

Maar in volgorde van dingen eerst nog de pulsdrukker en kans geven en anders een nieuwe dimmer van 25 piek.

Hieronder nog even twee foto's ter verduidelijking.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoPOxn3abGaDSX8gK_xu67Nsn4s=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/UXDbGwbazME04Dh4xVSCxJbF.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwJKkYiYCaZhiuH7AgEK0WoArDE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CK7UQf3aUXYTZIk7yIpdnkSa.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 84% gewijzigd door JorH op 13-01-2023 21:18 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Top! Aansluiten als volgt, en dan gaat het zeker werken.

L - bruine draad
N - blauwe draad
D1 - blauwe draad
D2 - zwarte draad

en dan uiteraard je dimmer vervangen voor de pulsdrukker en aansluiten als volgt:

De beide bruine draden aan de L zijde.

1x drukken is aan of uit
eerste keer langer ingedrukt houden is omlaag dimmen
tweede keer langer ingedrukt houden is omhoog dimmen

[ Voor 25% gewijzigd door S-te-fan op 13-01-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorH
S-te-fan schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:52:

Maak even een goede foto van je lamp met alle draden. Want op de foto uit je eerste post is niet alles duidelijk te zien.

Dan kan ik dan wel even aangeven hoe je het bij de lamp moet aansluiten.
Zou je dat met de nieuwe foto misschien nog een keer willen doen? Wat ik niet helemaal snap is welke van je suggesties betekenen 'vanuit de muur' naar de eerste kroonsteen en welke bedrading anders moet vanaf de kroonsteen naar die driver. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Vanaf de kroonsteen naar de driver doe je niks anders, dat is gewoon vanuit de fabrikant aangesloten zoals het hoort.

alleen vanaf de muur moet je het anders aansluiten volgens dat lijstje, dat zijn dus de draden vanuit de muur op je kroonsteen

L - bruine draad
N - blauwe draad
D1 - blauwe draad
D2 - zwarte draad

[ Voor 25% gewijzigd door S-te-fan op 13-01-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorH
Je was me al te snel af :). Maar, ik zie maar 1 blauwe draad toch?
En die geel groene gewoon eruit en afdoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Dan moet je de blauw even opdelen door middel van een 3-voudige lasdop.
Uit de muur in een lasdop, en dan 2x vanuit diezelfde lasdop een kort stukje naar de kroonsteen.

Aarde gewoon laten zitten. Dat heeft niks met de hele schakeling te maken, dus die hield ik daarom buitenwege in mijn uitleg. Maar als die er zit en je kunt m aansluiten, gewoon aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorH
Enorm veel dank @S-te-fan ! Ik ga morgen aan de slag en koppel het resultaat even terug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorH
Yes!! _/-\o_ Het dimmen werkt echt perfect. Er zitten nog twee spotjes op diezelfde schakelaar en die doen nu niet meer mee - maar die wandlampen misten we echt erg rondom de keukentafel. Duizendmaal dank @S-te-fan voor je vastberadenheid met deze oplossing en je geduld! _/-\o_

We hebben een half jaar gewacht op onze installateur die nieuwe drivers had besteld die 'maar niet aankwamen' en nu is het voor 17 piek en drie lasdoppjes opgelost. Nu al zin om hem te vertellen dat hij die drivers lekker mag houden :)

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
@JorH mooi dat het gelukt is!
:)

Zo valt de "verkeerde" aanschaf van lampen toch nog mee qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendh
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-01-2024
werkt bovenstaande aansluiting ook met zwarte schakeldraad ipv bruin?
Pagina: 1