Goedemiddag,
Afgelopen dagen heb ik me ingelezen in zonnepanelen installeren, en ik zou graag jullie gedachten horen over mijn plannen. Alvast bedankt voor het meedenken!
Plaatje: https://share.icloud.com/photos/00fiBa9aUKDalwoRg1vLZ_-jQ
Het gaat om een plat dak op 15 meter hoogte van ongeveer 40 m2 waarop een dakterras wordt gerealiseerd. Aan de voor- en achterzijde is ruimte voor zonnepanelen; in beide gevallen gaat het om een strook van +/- 2*4,5 meter. Aan de achterzijde is de ruimte nog wat beperkter vanwege een dakraam. Kortom: weinig ruimte voor zonnepanelen, dus er is wat creativiteit nodig. Over de minimale afstand tot de dakrand lees ik tegenstrijdige verhalen; ik ben uitgegaan van een afstand die minimaal gelijk is aan de hoogte van de panelen + de standaarden. Vanwege windbelasting kies ik bewust voor een gesloten oplossing (Solarstell CONNECT) en extra verzwaring.
Ik overweeg de volgende setup:
Aan de achterzijde (ZZO) twee panelen op het platte dak, met een helllingshoek van 10 graden. Aan het hek van het dakterras monteer ik nog twee rechtopstaande panelen, ook aan de achterzijde (ZZO). Een de voorzijde komen nog drie panelen, ook met een hellingshoek van 10 graden, en ook gericht op ZZO. Nadeel van die voorste drie panelen is dat ze de schaduw vangen van het hek van het dakterras; ik verwacht dat de spijlen minder dan 30% van de zon tegenhouden. Kortom: alle panelen zijn ZZO georienteerd (10 graden), alleen twee panelen staan rechtop en drie panelen zitten in de schaduw van het dakterrashek.
Het gaat om een bitumendak en het bitumen is recent vervangen.
- 7 LONGi Solar Hi-Mo6 all black 435wp panelen
- 7 SolarEdge power optimizer S500B
- SolarEdge SE2200 HD Wave voor € 250 via Marktplaats, rest nieuw
- Solarstell CONNECT montagesysteem voor de panelen die op het platte dak komen
- Powerway Zonnepaneelhouder voor Balkonhekwerken voor de twee panelen die aan het hekwerk hangen
Totale budget: +/- € 1500
Ik heb met name de volgende vragen:
- Is mijn keuze van materialen logisch?
- Is de schaduw van het dakterras op de voorste drie panelen een onoverkomelijk probleem als ik alle panelen in een string plaats, met de SolarEdge S500B optimizers? Toch microomvormers gebruiken? Zo ja: welke?
- Hanteer ik voldoende ruimte tot de rand van het dak? (> hoogte installatie)
Dank!
Afgelopen dagen heb ik me ingelezen in zonnepanelen installeren, en ik zou graag jullie gedachten horen over mijn plannen. Alvast bedankt voor het meedenken!
Plaatje: https://share.icloud.com/photos/00fiBa9aUKDalwoRg1vLZ_-jQ
Het gaat om een plat dak op 15 meter hoogte van ongeveer 40 m2 waarop een dakterras wordt gerealiseerd. Aan de voor- en achterzijde is ruimte voor zonnepanelen; in beide gevallen gaat het om een strook van +/- 2*4,5 meter. Aan de achterzijde is de ruimte nog wat beperkter vanwege een dakraam. Kortom: weinig ruimte voor zonnepanelen, dus er is wat creativiteit nodig. Over de minimale afstand tot de dakrand lees ik tegenstrijdige verhalen; ik ben uitgegaan van een afstand die minimaal gelijk is aan de hoogte van de panelen + de standaarden. Vanwege windbelasting kies ik bewust voor een gesloten oplossing (Solarstell CONNECT) en extra verzwaring.
Ik overweeg de volgende setup:
Aan de achterzijde (ZZO) twee panelen op het platte dak, met een helllingshoek van 10 graden. Aan het hek van het dakterras monteer ik nog twee rechtopstaande panelen, ook aan de achterzijde (ZZO). Een de voorzijde komen nog drie panelen, ook met een hellingshoek van 10 graden, en ook gericht op ZZO. Nadeel van die voorste drie panelen is dat ze de schaduw vangen van het hek van het dakterras; ik verwacht dat de spijlen minder dan 30% van de zon tegenhouden. Kortom: alle panelen zijn ZZO georienteerd (10 graden), alleen twee panelen staan rechtop en drie panelen zitten in de schaduw van het dakterrashek.
Het gaat om een bitumendak en het bitumen is recent vervangen.
Schaduw
Zie tekening; het dakterrashek houdt zon tegen bij de rij van drie panelen, er is een schoorsteen die einde van de dag schaduw werpt over de panelen aan de achterzijde. Verder geen bomen oid.Jaarverbruik
1.800 kWh en 220 m3 gas in '23. Ik wil minder gas stoken en meer met airco gaan verwarmen, dus ik verwacht minder gas en meer kWh te gaan gebruikenHuidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, voldoende capaciteit, er ligt al bekabeling richting de meterkast met een aparte groep voor zonnepanelenBudget en doel
Ik probeer uitgaven vooral te beperken door zelf te installeren; materialen wil ik graag van goede kwaliteit om kans op problemen te verkleinen. Ik overweeg:- 7 LONGi Solar Hi-Mo6 all black 435wp panelen
- 7 SolarEdge power optimizer S500B
- SolarEdge SE2200 HD Wave voor € 250 via Marktplaats, rest nieuw
- Solarstell CONNECT montagesysteem voor de panelen die op het platte dak komen
- Powerway Zonnepaneelhouder voor Balkonhekwerken voor de twee panelen die aan het hekwerk hangen
Totale budget: +/- € 1500
Wie gaat het project uitvoeren
IkBijhouden van data
Ja, interessant. Globale info per paneel is genoegReeds verkregen offertes
NvtRegio
AmsterdamIk heb met name de volgende vragen:
- Is mijn keuze van materialen logisch?
- Is de schaduw van het dakterras op de voorste drie panelen een onoverkomelijk probleem als ik alle panelen in een string plaats, met de SolarEdge S500B optimizers? Toch microomvormers gebruiken? Zo ja: welke?
- Hanteer ik voldoende ruimte tot de rand van het dak? (> hoogte installatie)
Dank!