Graag advies: is dit plan om zonnepanelen te leggen logisch?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tacobos
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-09-2024
Goedemiddag,

Afgelopen dagen heb ik me ingelezen in zonnepanelen installeren, en ik zou graag jullie gedachten horen over mijn plannen. Alvast bedankt voor het meedenken!

Plaatje: https://share.icloud.com/photos/00fiBa9aUKDalwoRg1vLZ_-jQ

Het gaat om een plat dak op 15 meter hoogte van ongeveer 40 m2 waarop een dakterras wordt gerealiseerd. Aan de voor- en achterzijde is ruimte voor zonnepanelen; in beide gevallen gaat het om een strook van +/- 2*4,5 meter. Aan de achterzijde is de ruimte nog wat beperkter vanwege een dakraam. Kortom: weinig ruimte voor zonnepanelen, dus er is wat creativiteit nodig. Over de minimale afstand tot de dakrand lees ik tegenstrijdige verhalen; ik ben uitgegaan van een afstand die minimaal gelijk is aan de hoogte van de panelen + de standaarden. Vanwege windbelasting kies ik bewust voor een gesloten oplossing (Solarstell CONNECT) en extra verzwaring.

Ik overweeg de volgende setup:

Aan de achterzijde (ZZO) twee panelen op het platte dak, met een helllingshoek van 10 graden. Aan het hek van het dakterras monteer ik nog twee rechtopstaande panelen, ook aan de achterzijde (ZZO). Een de voorzijde komen nog drie panelen, ook met een hellingshoek van 10 graden, en ook gericht op ZZO. Nadeel van die voorste drie panelen is dat ze de schaduw vangen van het hek van het dakterras; ik verwacht dat de spijlen minder dan 30% van de zon tegenhouden. Kortom: alle panelen zijn ZZO georienteerd (10 graden), alleen twee panelen staan rechtop en drie panelen zitten in de schaduw van het dakterrashek.

Het gaat om een bitumendak en het bitumen is recent vervangen.
Schaduw
Zie tekening; het dakterrashek houdt zon tegen bij de rij van drie panelen, er is een schoorsteen die einde van de dag schaduw werpt over de panelen aan de achterzijde. Verder geen bomen oid.
Jaarverbruik
1.800 kWh en 220 m3 gas in '23. Ik wil minder gas stoken en meer met airco gaan verwarmen, dus ik verwacht minder gas en meer kWh te gaan gebruiken
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase, voldoende capaciteit, er ligt al bekabeling richting de meterkast met een aparte groep voor zonnepanelen
Budget en doel
Ik probeer uitgaven vooral te beperken door zelf te installeren; materialen wil ik graag van goede kwaliteit om kans op problemen te verkleinen. Ik overweeg:

- 7 LONGi Solar Hi-Mo6 all black 435wp panelen
- 7 SolarEdge power optimizer S500B
- SolarEdge SE2200 HD Wave voor € 250 via Marktplaats, rest nieuw
- Solarstell CONNECT montagesysteem voor de panelen die op het platte dak komen
- Powerway Zonnepaneelhouder voor Balkonhekwerken voor de twee panelen die aan het hekwerk hangen

Totale budget: +/- € 1500
Wie gaat het project uitvoeren
Ik
Bijhouden van data
Ja, interessant. Globale info per paneel is genoeg
Reeds verkregen offertes
Nvt
Regio
Amsterdam

Ik heb met name de volgende vragen:

- Is mijn keuze van materialen logisch?
- Is de schaduw van het dakterras op de voorste drie panelen een onoverkomelijk probleem als ik alle panelen in een string plaats, met de SolarEdge S500B optimizers? Toch microomvormers gebruiken? Zo ja: welke?
- Hanteer ik voldoende ruimte tot de rand van het dak? (> hoogte installatie)

Dank!

Beste antwoord (via tacobos op 15-02-2024 23:36)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:46
Een gebruikte omvormer kun je geen installateurs account mee activeren.

Ik lees 2 op hek, 5 op plat: Dat zijn zeer sterke waarschuwingen om het niet met solaredge te doen. De technische uitleg staat in de TS van het SolarEdge topic.

Gebruik 2 hoymiles 4-kanaals micro's.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het lukt me niet zo goed om een beeld te krijgen - hoe is de oriëntatie van je plaatje? De bovenkant is ZZO begrijp ik uit je verhaal? Kan je die misschien ook nog met hulp van het Tweakers fotoalbum in je post plakken?

De spijlen kunnen toch flink dwarszitten, omdat slagschaduw op een enkele cell de stroom bepaalt en bij een halfcell paneel zijn die cellen ook nog eens kleiner, plus landscape montage die de schaduw ook nog eens over de smalle kant van de cellen werpt.
Enige afstand tot de spijlen is dus fijn: de schaduw wordt dan minder hard. Eventueel een diffuser ervoor ;)

Of SE een goed idee is met zulke wisselende instraling... zou kunnen, mijn persoonlijke voorkeur zou gaan naar micro's bij deze opstelling. APS of Enphase bijvoorbeeld.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05 19:13

Bravo

Second Best

SolarEdge als zelf installateur zal betekenen dat je ook de installateur bent van de SolarEdge installatie en ook als installer moet invoeren in de portal. Ben je als installer aangemeld bij SolarEdge of heb je iemand die dat voor je kan doen? Anders gaat het mogelijk wel werken, maar heb je niet de informatie.
Ook twijfel ik of je wel voldoende panelen per orientatie hebt om de omvormer blij te maken (zie SolarEdge topicstart -> tuinhuisje)

Als je voorkeur voor SE komt vanwege de informatie per paneel zou je ook micro omvormers (APS, Enphase, Hoymiles, ...) kunnen overwegen. Die hebben geen tuinhuis syndroom.

Waarom worden de panelen aan de noordzijde achter het balkonhek in de schaduw geplaatst? Dit gaat je veel opbrengst kosten bij zonnige dagen. Is het een optie om ze verticaal aan het hek vast te maken? Qua opbrengst scheelt het theoretisch 10%, maar ik denk dat het gebrek aan schaduw dat wel goed maakt. Wel zorgen dat er geen standaard schaduw op de staande panelen komt van tafels, stoelen, planten etc.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:46
Een gebruikte omvormer kun je geen installateurs account mee activeren.

Ik lees 2 op hek, 5 op plat: Dat zijn zeer sterke waarschuwingen om het niet met solaredge te doen. De technische uitleg staat in de TS van het SolarEdge topic.

Gebruik 2 hoymiles 4-kanaals micro's.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• tacobos
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-09-2024
Dank voor alle reacties, dit helpt erg!

Hierbij de afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNU4vT5RanRXI1N1akDPdCE8vbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GNfROA2t8KCuEfaPEnGuJEqQ.png?f=fotoalbum_large

Vanwege de verschillen in opbrengsten van kleine groepjes panelen ga ik toch voor micro-omvormers van Enphase, en dan kan ik in de praktijk nog wat experimenten doen met verschillende orientaties van de panelen aan de noordzijde.