Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaljuw
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-11-2024
Mijn vraag

Afgelopen week heb ik een JBL Bar 1000 aangeschaft als vervanging van een eveneens gloednieuwe maar zeer instabiele, en uiteindelijk volstrekt onherstelbaar gebrickte Sony HT-A5000 soundbar.

De JBL Bar is via HDMI 2.1 kabel aangesloten op de HDMI 3 eARC poort van mijn (alweer) nieuwe Sony XR-65X90L TV, en doet zijn werk vooralsnog wel goed.

Tenminste..

Geluid is goed, maar iets in de koppeling met de Sony TV verhindert dat deze soundbar opgepikt wordt door Bravia Sync / HDMI-CEC. Als gevolg schakelt de soundbar ook niet in en uit met de TV en is deze ook niet te bedienen met de TV afstandsbediening. Beide zouden wel moeten kunnen, en het zou ook moeten gebeuren met hoe de instellingen staan.

En ik vermoed dat dit gelijk ook de oorzaak is van mijn grootste probleem: Ongeacht wat er via de TV op de soundbar wordt afgespeeld, schakelt de soundbar na 10 minuten automatisch uit.

Wat kan ik doen om dit op te lossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Sony XR-65X90L TV
- JBL Bar 1000 Soundbar
- Qnected® HDMI 2.1 kabel 2 meter

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Andere ongelukkigen met een Sony TV+JBL combinatie heb ik op dit forum ook al gevonden.

Helaas is er op dat topic nooit een sluitend antwoord gekomen.

Bij wijze van test heb ik mijn PC op 1 van de HDMI IN poorten van de soundbar aangesloten. Vervolgens ben ik prima in staat om via die bron op de TV te gamen zonder dat de soundbar na 10 minuten uitvalt. Dat doet mij vermoeden dat het eerder de TV is die niet goed communiceert dan andersom.

Dat hangt dan samen met de vele berichten op internet over HDMI-CEC issues die Sony Bravia TVs hebben in combinatie met.. eigenlijk alle andere merken.

Ook mogelijk relevant voor mij is deze post op Reddit. Ik heb namelijk alvast alle HDMI poorten op mijn TV voorzien van een kabel, zodat ik hem niet van de muur hoef te halen. Maar mogelijk gooit dit roet in het eten. Daarover heb ik ook een vraag uit staan bij Sony, maar die zijn helaas niet zo goed in begrijpend lezen of snel reageren.

Tenslotte vroeg ik mij af of ik dit probleem zou kunnen omzeilen door zowel een HDMI kabel als een optische kabel op beide apparaten aan te sluiten. Volgens JBL zelf zou de soundbar in dat geval moeten auto-switchen tussen inputs, maar krijgt de HDMI eARC aansluiting altijd prioriteit.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen en daarbij behorende oplossingen?

Gaat een opzet met optische kabel én HDMI kabel werken, of creëer ik daarmee alleen maar meer problemen?

Alle reacties zijn van harte welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:33
- staan je instellingen goed:
Audio>

Audio prioriteit : aan

E arc mode : aan

- hdmi kabel : zit deze er wel goed in? Check en dubbelcheck. Anders zoek je tot je een ons weegt.

Na deze checks, druk net zo lang op de uitknop vd afstandsbediening totdat je de melding krijgt om de tv opnieuw op te starten (in wezen reset je de interne chrome chip).
Bij hapering apps, geen geluid of een onwillige e arc, moet je dit doen. Het is net een pc.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaljuw
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-11-2024
Dank voor de reactie.

Helaas zijn dat al mijn standaard instellingen, die ik de afgelopen tijd zonder succes in verschillende combinaties heb aangepast. HDMI kabel ook opnieuw verwisseld door eenzelfde variant, alsnog geen succes, evenals het herstarten van de TV.

Bovendien is er ook geen sprake van problemen met geluidoverdracht, integendeel. Zolang beide apparaten aan staan wordt vanaf alle bronnen de audio in het juiste format probleemloos afgespeeld. Het is alleen die Auto-Standby die het verpest.

Als antwoord op mijn eigen vraag of optische kabel + HDMI tegelijk aansluiten het probleem verhelpt: Natuurlijk niet..

Optische kabel zorgt er wel voor dat de soundbar gelijk opstart met de TV, en vervolgens krijgt de HDMI prioriteit. Tot zover ideaal, maar helaas voorkomt dit niet dat de soundbar na 10 minuten alsnog naar Auto-Standby gaat.

Voor nu gebruik dus alleen de optische kabel, en heb ik geen last van een soundbar die onder het kijken uitschakelt.

Met JBL gaan de emails over en weer, maar niemand daar die concreet antwoord kan geven op de vraag waarom hun soundbar alleen via de eARC aansluiting in Auto-Standby gaat ondanks dat hij op dat moment audio afspeelt.

Nu stellen ze voor om hem op te sturen naar hun service centrum, maar dat voelt als een zinloze exercitie. Wat ik op internet lees, is namelijk dat iedereen die hier ook last van heeft toevallig net als ik HDMI-CEC issues in het algemeen heeft. Oftewel, soundbar start/stopt niet met de TV en is niet via de TV afstandsbediening te bedienen.

Dat lijkt bij mij in de eerste plaats aan de TV te liggen, dus daar valt door JBL dan toch niets aan te fixen.

tl;dr
Ik heb dit nog niet opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderick02
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-01 23:02
Hier ook zelfde problemen met de JBL Bar 300 icm een LG tv.

Elke 10 minuten gaat de soundbar spontaan in stand-by.

De soundbar is al terug geweest naar JBL ter reparatie. Bij de Hifi winkel wordt de soundbar direct na aansluiten herkend (aangesloten op een Sony tv) en kan het geluid worden geregeld met de AB van de Sony.

Thuis weer aangesloten op mijn LG tv en weer problemen. Na 10 minuten op stand-by en geluid alleen te regelen via AB van de JBL soundbar.