Zonnepanelen - uitbreiden, vervangen of ombouwen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Op het huis dat ik gekocht heb, zaten al zonnepanelen. Niet erg hoge kwaliteit volgens mij (10x 330 Wp Jinko Solar, Bosch String Inverter BPT-S 3, 3kW?) uit 2020, maar wel via veiling dus kan ouder materiaal zijn.

Op mijn dak is volgens mij voldoende ruimte aan de andere kant van het dakraam, om zeker nog 10 panelen te leggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-NZ70_MzIdOYFqkxZsWeJ9q2o8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hT7ABdA1NW8QZ9KRvBqyJykJ.png?f=user_large

Alleen mijn omvormer kan dat denk ik niet aan.

Wat is nu wijsheid? Volgens mij heb ik 3 opties

1. Huidige installatie vervangen door nieuwe installatie, oude op marktplaats -> hoogste opbrengst ivm betere ligging/panelen, maar natuurlijk het duurste
2. Los systeem er langs? Dus losse omvormer + panelen aan de andere kant van het dak. Wellicht omslachtig en weet niet of dat zomaar gaat, maar lijkt mij het makkelijkste?
3. Panelen behouden, maar aansluiten op 1 nieuwe omvormer. Eventueel met SolarEdge of micro-omvormers om schaduw van de buren op te vangen?

Ik denk dat optie 1 niet rendabel is, maar is optie 3 logisch? Qua toekomstbestendigheid wel fijn als alles 1 systeem is natuurlijk, maar weet niet of dat zomaar gaat, of dat dan onevenredig veel werk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De buren hebben ook het dak vol, dat kan dus prima ;)

Ik ga ervan uit dat de panelen op het zuiden liggen, klopt dat?
Extra panelen op de andere kant kan prima, de huidige omvormer zit op 1fase aangesloten, als je een 3fase aansluiting hebt kun je de andere omvormer op 1 v.d. andere fasen aansluiten.

Aangezien de hoek en de ligging niet bekend zijn, is het niet duidelijk of je kunt overdimensioneren: meer Wp leggen dan de omvormer aankan. Dat scheelt weer geld.

Hoe lang heb je schaduw van de buren? Bij mij is dat 45mins per dag, daar gaat SolarEdge wss niets aan veranderen.

Optie 1 lijkt niet rendabel, de huidige panelen zijn prima.
Optie 2 lijkt prima, liggend aan de antwoorden. Ik zie de omslachtigheid niet.
Optie 3 kan, als je een 3fase omvormer hebt met 2MPP i.v.m. de verschillende Wp panelen. Ideaal is het niet.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Nu online
DaWizza schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:36:
De buren hebben ook het dak vol, dat kan dus prima ;)

Ik ga ervan uit dat de panelen op het zuiden liggen, klopt dat?
Extra panelen op de andere kant kan prima, de huidige omvormer zit op 1fase aangesloten, als je een 3fase aansluiting hebt kun je de andere omvormer op 1 v.d. andere fasen aansluiten.

Aangezien de hoek en de ligging niet bekend zijn, is het niet duidelijk of je kunt overdimensioneren: meer Wp leggen dan de omvormer aankan. Dat scheelt weer geld.

Hoe lang heb je schaduw van de buren? Bij mij is dat 45mins per dag, daar gaat SolarEdge wss niets aan veranderen.

Optie 1 lijkt niet rendabel, de huidige panelen zijn prima.
Optie 2 lijkt prima, liggend aan de antwoorden. Ik zie de omslachtigheid niet.
Optie 3 kan, als je een 3fase omvormer hebt met 2MPP i.v.m. de verschillende Wp panelen. Ideaal is het niet.
Volgens de foto is het dan eerder Zuid-Oosten. Hoek van het dak is ca 42 graden.
Denk dat de schaduw van de buren wel meevalt, alleen nu is bijvoorbeeld wel kleine dakkapel die schaduw bezorgt. Dus de andere kant daarvan is minder gunstig, tenzij het aan de bovenkant is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3CGmer5Dq442zbXYX4uSs9izyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0aOJjssBbpiltkCFRiFtrux6.jpg?f=fotoalbum_large

Omvormer is inderdaad 1 fase zo te zien. Dus dan zou losse omvormer geen probleem moeten zijn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
@Barryvdh

Als ik hier snel check:
4300Wp (10 panelen van 430Wp) op 42 graden, ZO oriëntatie, 3600W omvormer, doet max 3538W in juli.
Als ie er al over vliegt, heb je minimale aftopping, een grotere omvormer zou dus zonde zijn.

Je kunt er nog voor kiezen om 2 panelen boven je dakkapel te plaatsen i.p.v. ernaast, dat scheelt een beetje.

[ Voor 27% gewijzigd door DaWizza op 13-02-2024 15:09 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Nu online
Het is nu 10x330, dus 3300. In juni had ik max 18 kW per dag, helaas geen hele maand in juli om te vergelijken.
Volgens mij levert het iets van 2500-3009kW per jaar, maar ik verbruik ca 3500. Met warmtepomp zal daar nog wel minimaal 3000 bijkomen? Dus wou er eerder stuk of 10 bijleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Nu online
DaWizza schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:07:
@Barryvdh

Als ik hier snel check:
4300Wp (10 panelen van 430Wp) op 42 graden, ZO oriëntatie, 3600W omvormer, doet max 3538W in juli.
Als ie er al over vliegt, heb je minimale aftopping, een grotere omvormer zou dus zonde zijn.

Je kunt er nog voor kiezen om 2 panelen boven je dakkapel te plaatsen i.p.v. ernaast, dat scheelt een beetje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49obx7KY3a_iDAxdulDCqRBBACw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QOs6bQuKWkc9aafgIrOxswfg.png?f=user_large

Ik heb 2 offertes opgevraagd, voor 10 stuks van 430Wp extra aan de andere kant.

- 10x Canadian Solar FullBlack 430 Wp met SolarEdge optimizers = 5750 euro
- 10x Longi Solar FullBlack 430 Wp met Enphase IQ8 Plus = 5464 euro

Eventueel zou ik ook 9 kunnen doen aangezien er eentje iets meer schaduw pakt, scheelt ca 500 euro. Maar met micro-omvormers zou dat niet zo'n ramp moeten zijn.

In dit geval lijkt de Enphase variant beter toch? Beide opties kunnen gewoon los aangelegd worden, naast bestaande 1-fase systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:20
Behalve dat IQ8+ een 290W omvormer is... dus mogelijk wel erg krap...

Inzicht via Thomas Berger PVCalc :-)
Acceptabel: gaan met die banaan.
Niet acceptabel: IQ8M (325W) of IQ8AC (360W) tegen kleine meerprijs

Een paneel niet leggen vanwege schaduw is een raar idee. Dakpannen leveren heel veel minder op.
Mijn paneel-tegen-schoorsteen-aan dat op zuid ligt doet 70% van vrijliggend paneel.

[ Voor 30% gewijzigd door Ronald op 28-02-2024 10:20 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
2 verschillende panelen op hetzelfde dak is echt geen gezicht.

Ik zou de huidige panelen naar platte dak verplaatsen en nieuwe set voor op het dak aanschaffen. Micro omvormers lijken me te duur voor deze setup. Gewoon string omvormer nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Een plat dak op het noorden draagt amper iets nuttigs bij.

Vervangen van niet al te oude 330W panelen gaan never rendabel zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:18:
Behalve dat IQ8+ een 290W omvormer is... dus mogelijk wel erg krap...

Inzicht via Thomas Berger PVCalc :-)
Acceptabel: gaan met die banaan.
Niet acceptabel: IQ8M (325W) of IQ8AC (360W) tegen kleine meerprijs

Een paneel niet leggen vanwege schaduw is een raar idee. Dakpannen leveren heel veel minder op.
Mijn paneel-tegen-schoorsteen-aan dat op zuid ligt doet 70% van vrijliggend paneel.
Oke, vreemd dat ze een IQ8+ voorstellen dan? Zal even navragen waarom en wat meerprijs is. Op internet zie ik idd eerder IQ8M voor 430Wp panelen.
Sethro schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:27:
2 verschillende panelen op hetzelfde dak is echt geen gezicht.

Ik zou de huidige panelen naar platte dak verplaatsen en nieuwe set voor op het dak aanschaffen. Micro omvormers lijken me te duur voor deze setup. Gewoon string omvormer nemen.
Ja alleen op plat dak heb ik veel meer last van schaduw lijkt me, dus niet zo efficient?
Het is niet het meest mooie, maar ook beetje zonde om ze te gaan verplaatsen. Het is niet alsof ze erg in het zicht liggen.

Hoeveel zou een string-omvormer grofweg voordeliger moeten zijn denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Barryvdh schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:37:
[...]

Oke, vreemd dat ze een IQ8+ voorstellen dan? Zal even navragen waarom en wat meerprijs is. Op internet zie ik idd eerder IQ8M voor 430Wp panelen.
Enphase land houdt van serieus aftoppen... Alsof het een doel is. Lult ook recht wat gewoon krom is om dat maar te verdedigen. Het is technisch alles behalve een slecht systeem, maar de houding van velen die er mee werken of in eigendom hebben is gewoon niet best.

Nu de kosten gruwelijk omlaag gegaan zijn veranderd ook de economische reden om erg laag te accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Hoeveel zou een string-omvormer grofweg voordeliger moeten zijn denk je?
Een GoodWe omvormer van 3,6-4,2kW is 600-700 euro.
Een Enphase micro 110-130 per stuk, + kabels (€15-20 per paneel) en IQ relay (€60) en gateway (€180)

De Enphase offerte is niet heel hoog voor wat het is. Maar een string zou voordeliger moeten zijn en van prijsverschil 2 extra het dak op levert meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Liggend aan je woonplaats, check dit topic voor prijsinfo met een stringomvormer:

Beoordelen Offerte ZO/NW ligging 4000Kwh

Dat scheelt een berg met de offertes die je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Nu online
DaWizza schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:18:
Liggend aan je woonplaats, check dit topic voor prijsinfo met een stringomvormer:

Beoordelen Offerte ZO/NW ligging 4000Kwh

Dat scheelt een berg met de offertes die je nu hebt.
De string omvormer komt daar inderdaad uit op 12 panelen voor 5400, dus wat Ronald zei, 2 panelen extra voor zelfde bedrag. De offerte die hij via die andere partij doet voor 3200 klinkt een beetje alsof de montage zwart is, dus weet niet helemaal hoe vergelijkbaar dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Vragen kan altijd, misschien zitten ze wit wel scherp in de markt. Onder de €1/Wp moet wel lukken met een string omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:40:
[...]

Enphase land houdt van serieus aftoppen... Alsof het een doel is. Lult ook recht wat gewoon krom is om dat maar te verdedigen. Het is technisch alles behalve een slecht systeem, maar de houding van velen die er mee werken of in eigendom hebben is gewoon niet best.

Nu de kosten gruwelijk omlaag gegaan zijn veranderd ook de economische reden om erg laag te accepteren.
Leverancier geeft aan dat het binnen de specificaties zou moeten vallen, en dat de panelen niet perfect op het zuiden en ook niet precies 36 graden liggen, dus (icm wat vervuiling) we sowieso niet de maximale/theoretisch Wp halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat bedoel ik dus met recht lullen wat krom is

IQ8+ per paneel
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0
IQ8M per paneel
IQ8AC per paneel

De panelen op die ligging gaan dus gewoon de potentiële 360W aan tikken, en kortstondig (Zon komt achter wolk tevoorschijn, veel reflectie, koud) potentieel riant over de 400. Dat deel duurt echter iets in minuten, dus minder erg.

Ik heb 387W op een van mijn optimizers gezien uit een 350W paneel.

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 28-02-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:48
Ronald schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:32:
Dat bedoel ik dus met recht lullen wat krom is

IQ8+ per paneel
IQ8M per paneel
IQ8AC per paneel

De panelen op die ligging gaan dus gewoon de potentiële 360W aan tikken, en kortstondig (Zon komt achter wolk tevoorschijn, veel reflectie, koud) potentieel riant over de 400. Dat deel duurt echter iets in minuten, dus minder erg.

Ik heb 387W op een van mijn optimizers gezien uit een 350W paneel.
Maar het laat toch juist zien dat het nauwelijks uitmaakt in de jaaropbrengst?
InverterOpbrengstprijs inverter (ex BTW)
IQ8+368kWh €103,31
IQ8M377kWh €127,17
IQ8AC381kWh €141,52

Als je de energie niet zelf en direct kan gebruiken (midden in de zomer uiteraard!) ga je het verschil niet eens terugverdienen.

Het voordeel van 'onder dimensioneren' is een algemene hogere efficiëntie, tegen het verlies van de absolute top. Mijn 6K omvormer tikt de top zelden aan, en alleen op momenten dat die extra energie echt nergens goed voor is.

[ Voor 16% gewijzigd door mawashigeri op 28-02-2024 15:01 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:48
[...]

Dat aftoppen gaat je nauwelijks rendement kosten, en nog minder euro's (zie mijn post hierboven).
Een andere oplossing is multi-panel 'micro' omvormers te gebruiken zoals de AP systems AT2.
Voor 325 per 4 panelen lijkt dat niet zo gek en deze kan tot 2kW aan, dus 4 flinke panelen!
Edit: ik zie dat deze slechts 10 jaar garantie hebben i.t.t. tot de single en double...

[ Voor 6% gewijzigd door mawashigeri op 28-02-2024 20:23 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Pagina: 1