Met de media creation tool perongeluk SSD geformateerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
Mijn laptop is recent gecrasht. Ik probeerde hem te herstellen met een lokale kopie van windows 10 op mijn ssd.
Hiervoor gebruikte ik mijn Samsung T7 Touch 500 gb ssd waar ik ook een hoop andere bestanden op heb staan. Vooral foto's en videos'.
Tijdens het downloaden van windows 10 via de microsoft website (via oude laptop) kreeg ik ineens de boodschap dat mijn ssd geformatteerd moest worden. Ik klikte toen op 'niet formatteren/afwijzen' (weet niet exact wat er stond) omdat ik mijn andere bestanden niet kwijt wilde.
Het proces sloot zich toen af, maar toch lijkt de ssd nu geformatteerd. Waar de SSD in explorer eerst 'Samsung T7 Touch' heette met 500gb aan opslag ruimte, heet hij nu 'ESD-USB' met een capaciteit van 31,9 gb en staan er alleen nog windows installatie files op.

Alles kwijt lijkt het dus. Ik heb Disk Drill geïnstalleerd en die geeft aan 608 gb aan gewiste/verloren/herstelde bestanden te vinden. Ik kan geen enkele file inzien op voorhand. Ik snap ook niet hoe Disk Drill 608gb aan bestanden kan vinden op een schijf van 500gb en maar om alles te herstellen heb ik de pro-versie nodig die 90 euro kost.

Nu is dus de vraag: is het verstandig om die pro-versie van Disk Drill te gebruiken? Hoe groot is de kans dat ik daarmee mijn bestanden terug krijg? Zie ik iets over het hoofd of zijn er nog (goedkopere) alternatieven?

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hoe belangrijk zijn de bestanden voor je?
Kan je het risico lopen dat ze weg zijn?

Als de antwoorden zijn " heel belangrijk en nee"

Dan zou mijn persoonlijke voorkeur zijn om te stoppen met klooien. En een bedrijf in schakelen.

Maakt het allemaal niet zo veel uit. Ik heb redelijke resultaten gehad met recuva

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:43
Hoe graag wil je de data terug? Als het heel belangrijk is, zou ik niet meer aan de schijf zitten en deze opsturen naar een professioneel bedrijf.

Als je het zelf wilt proberen, kan je altijd op zoek naar een opensource oplossing of een licentie ergens van kopen. Ik heb geen recente ervaringen met pakketten, daar kan vast iemand anders je mee helpen. Googlen op opensource data recovery geeft dit: https://recoverit.wonders...ta-recovery-software.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:49

rjong5

?

Je zou kunnen kijken bij computer management En dan disk management.

Heeft de disk nog een partitie zonder driveletter ( omdat je aangaf dat de esd-usb maar circa 32 gb was)

Misschien heeft de windows tool en nieuwe partitie van 32 gb gemaakt voor de windows install en de rest verborgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
Zelfde verhaal hier:
USB voor windows installatie heeft overige bestanden gewist
Harde Schijf gecrashed?

Met een SSD wordt het nog lastiger/onmogelijk als er een trim commando is uitgevoerd
Het enige wat je dan nog misschien terug zal zien zijn bestandsnamen, maar geen bruikbare inhoud meer.

Aesonlabs: Is it possible to recover data from TRIM enabled SSD?

Maar misschien dat dat nog niet is uitgevoerd bij het maken van een rescue/installatie medium en is er toch wat te herstellen.

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 12-02-2024 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb de titel aangepast, naar wat passender is. Microsoft heeft namelijk de SSD niet geformateerd. Ik heb de laatste maanden zelf weer regelmatig zelf gebruik gemaakt van deze tool, waarbij duidelijk gewaarschuwd wordt dat er geformateerd wordt, voordat het proces begint. Beter nu te richten op eventueel data recovery.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
rjong5 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:59:
Je zou kunnen kijken bij computer management En dan disk management.

Heeft de disk nog een partitie zonder driveletter ( omdat je aangaf dat de esd-usb maar circa 32 gb was)

Misschien heeft de windows tool en nieuwe partitie van 32 gb gemaakt voor de windows install en de rest verborgen.
Ik zie wel onderstaande staan in disk management:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzgSH5b6hFA291VwL0tLF-iJ0is=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UvaGrDtjEkcsrv5FnSxMNoOS.png?f=fotoalbum_large
Die rechtse is mijn schijf. Als ik een station wil toewijzen krijg ik daarna onderstaande opties. Of sla ik nu een verkeerde weg in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5WMQxrtKu8N5dqKRL9XhE4Tf7Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jlZpR0r7sT87DHslu8iGahoU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MkatVuCt9Gx8sN7M16QhvPYoqM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oR5rZhjy3SYFocdlVi3UtP77.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Je kunt indd een driveletter toekennen aan die disk, daarmee sloop je niks.

En dan de vraag natuurlijk of je hiermee weer iets terug hebt.

Als dit niet helpt dan indd andere tools proberen gratis danwel betaald
Afhankelijk van hoe belangrijk de data is

Voortaan trouwens zoeits gewoon met een lege usb stick of iets dergelijk😅.

En voor de toekomst maak een backup van je data

[ Voor 66% gewijzigd door rjong5 op 12-02-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Ik zie nu dat de rechtse disk aangeeft "niet toegewezen", wat zoveel betekend er staat niks op.
Normaal zou je dacht ik uit mijn hoofd moeten zien dat ie ofwel fat32 of ntfs geformatteerd zou zijn.

Ik denk dat in dit geval het toekennen van een driveletter niets gaat helpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
Niet vervelend bedoeld maar zo te lezen weet je niet goed waar je mee bezig bent en dan moet je stoppen . Tenminste als het belangrijke data is, hoe meer je doet hoe minder kans dat je nog wat terug krijgt.

Koppel af en ga naar een recovery bedrijf.

Is de data niet belangrijk of heb je een backup dan kan je rustig wat zelf proberen, maar afgaande op de vragen die je stelt is dit een brug te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
rjong5 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:35:
Ik zie nu dat de rechtse disk aangeeft "niet toegewezen", wat zoveel betekend er staat niks op.
Normaal zou je dacht ik uit mijn hoofd moeten zien dat ie ofwel fat32 of ntfs geformatteerd zou zijn.

Ik denk dat in dit geval het toekennen van een driveletter niets gaat helpen
Deze geeft nu natuurlijk "niet toegewezen" aan omdat de hele oorspronkelijke disk/partitieindeling is overschreven door de 32GB Windows herstel/installatie.
Als het goed is (dus geen TRIM uitgevoerd!), staan daar nog de rest van de oorspronkelijke bestanden.
Deze moeten dan wel teruggehaald worden met herstel/recover software tools zoals eerder aangegeven.
Dus absoluut daar geen partities aanmaken of formatteren!
En dat geldt helemaal voor een SSD met kans op uitvoeren van een TRIM commando!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:05
Pfff net op tijd. geen
Pagina: 1