Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pancake1967
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Beste mensen,

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe CV-ketel. Dit ter vervanging van mijn huidige Remeha Quinta 35c. De Quinta 35c is een CW5 en volgens mij is de keuze voor de Quinta toentertijd gemaakt o.b.v. de benodigde capaciteit voor het hele pand (inhoud van de diverse kamers x bepaalde temperatuur).

Voor zover van belang: Het gaat om een 2-onder-1-kap uit begin jaren '70 met 500 m3 inhoud, maar ik verwarm alleen de begane grond (rond de 185 m3). Verder wonen we er met z'n tweeën en ik heb geen bad en ook geen regendouche.

Nu ben ik mij aan het inlezen en o.a. op https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2209330 lees ik dat vooral het minimum CV-vermogen dat de ketel kan leveren belangrijk is. Mijn vraag gaat echter over de CW-waarde.

Blijkbaar kun je met een CW4 maar op één punt tegelijk (comfortabel) warm water tappen en met een CW5 op twee punten tegelijkertijd. Nu heb ik een aantal ketels van Intergas op een rijtje gezet en dan zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/j4QtBnr/240211-CW.jpg

De warm tapwatercapaciteiten van de verschillende ketels liggen allemaal heel dicht bij elkaar, maar toch verschillen de CW-waardes. Sterker nog: De hoogste en laagste capaciteit hebben CW5 en de capaciteit die daar tussen zit is een CW4. En dat terwijl de vraag of je wel of niet op twee punten tegelijk warm water kunt tappen volgens mij vooral afhankelijk is van de warm tapwatercapaciteit. Gevoelsmatig vraag ik mij af of je dat maximale verschil van 2 lt/min gaat merken.

Is die CW-waarde nu meer een marketingtool ("Wil je optimaal comfort, kies dan een CW5") of zie ik iets over het hoofd en zit er achter de waarden in mijn voorbeeld echt een logische gedachte?

De reden voor mijn vraag is dat ik het wel prettig vind om op twee punten tegelijk warm water te tappen, maar de keuze van een CW5 met een laag minimum CV-vermogen is volgens mij veel beperkter dan een CW4 met een laag minimum CV-vermogen. Dus is die CW überhaupt iets waar je veel aandacht aan moet besteden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
https://www.feenstra.com/cv-ketel/info/cw-waarde/

Let op dat je tapwater nooit op 40 zet, altijd op 60°, en dan bijmengen met water van 12 graden

De vraag is hoeveel water je nodig hebt, bij standaard douche kan zelfs cw3 10 liter per minuut leveren.
Het maakt dan niet uit of dit uit 1 douche komt of 10000 druppels langen bij wijze van spreke.

Dus, doe de ultieme douchetest: hoeveel liter water per minuut gebruikt je douche?
Dan dat /2 = hoeveel liter 60° tapwater.

Let ook op dat je verwarming ook nog aan staat, dus misschien daar even rekening mee houden. (Al is dat relatief weinig, die staat namelijk continue aan op laag pitje als het goed is).

* de reden van 1 of 2 kranen: als 2 kranen beiden 10 liter per minuut nodig hebben kom je tekort .

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 11-02-2024 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Behalve hoeveelheid geldt ook de snelheid van tapwater op de gewenste temperatuur. De Xtreme30 heeft daarvoor een boost functie, de 36KW ketels hebben dat niet nodig vanwege grotere brander en wisselaar.

Maargoed, wat tappen op 2 punten betreft: meestal is de aangelegde waterleiding het probleem, niet de ketel. Zolang jij geen stortdouche neemt kan je gewoon uit met een CW4 ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pancake1967
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Beiden dank. Bruikbare info. Ik ga mij verder oriënteren.

De reden dat ik ketels van Intergas had gekozen in mijn eerste bericht is overigens dat de Xtreme 30 in de test van de Consumentenbond als beste getest naar voren kwam. Maar ik ga sowieso verschillende ketels van diverse merken naast elkaar zetten.

@99ruud99
Goede opmerking over die 60°C tapwater. Niet heel handig dat ik de capaciteit bij 40°C in de tabel had opgenomen... |:( De Xtreme 30 zit op 7,5 liter à 60°C en de overige ketels zitten op 9 liter à 60°C. Dan lijkt de verdeling CW4/CW5 wel een stuk logischer...

Wanneer de douche vol openstaat zit ik op de 8 liter per minuut. Voor de zekerheid nog even gekeken of het uitmaakte of de douche gloeiend heet of ijskoud was (ik vond die 8 liter namelijk vrij weinig), maar dat verschil was niet merkbaar.

Ik moest die "/2 = hoeveel liter 60°C tapwater" even laten bezinken, maar ondertussen begrijp ik wat je bedoelt. Mijn vrouw doucht graag vrij warm (40°C) en dan zou de ketel 4,7 liter à 60°C moeten leveren. Daarmee zit ik op minder dan 50% van de capaciteit van de Quinta 35C maar op bijna 2/3e van de Xtreme 30.

@_JGC_
De douchekraan is een Hans Grohe Croma 280. Naast de gewone handdouche heeft deze ook een 280 mm "regendouche" (tussen "" omdat de kraan op een gewone 15 mm waterleiding is aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
40° is inderdaad vrij warm, 50% is bierviltjes regel, meeste mensen douchen rond 37 ° en water in leidingen is ongeveer 12 graden... 60+12 = 72, dus 50% mengen zou op 36° uitkomen (en dan nog leiding verlies).

40° tapwater geeft legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogerfrings
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 03-06 17:25
Ik kwam deze tegen. Voor mij nu ook de keuze om de cv ketel te vervangen. Mijn oog is nu ook gevallen op een intergas ketel. Nu ben ik ook in dubio of ik een xtreme 30 kan plaatsen of toch een xtreme 36 nodig heb (CW 4 vs CW 5). Er hangt nu nog een nefit ecomline (cw3). Die heeft het tot nu toe geweldig gedaan.
Door een verbouwing komt er een bad en een regendouche. Daarnaast maken we een tweede badkamer met alleen douche.
We verbruiken maar weinig gas. Een 800 a 900m3 per jaar. Wel beginnen de pubers langer te douchen.
Het huis warm krijgen was nooit een probleem en wat ik hier overal lees hoef ik me daar ook geen zorgen over te maken in mijn keuze.
Kom ik met de xtreme 30 echter goed weg is een beetje mijn vraag.

En nu lees ik hier dat het probleem vaak in de aanvoerleidingen zit. Hoe moet ik dit interpreteren?

Alvast dank voor de reacties.
Pagina: 1