Vervanging oude CV-ketel voor nieuwe CW4 of CW3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiVi
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 24-01-2024
We zijn op zoek naar een vervanger van onze Vaillant HRsolide 24/28 cv-ketel. Meerdere gesprekken gevoerd over warmtepompen maar dit blijkt voor ons niet haalbaar en rendabel op dit moment.

Onze situatie op dit moment
- HR++ glas
- Vloer, muur en dak isolatie
- Verwarming met type 22 radiatoren
- inhoud complete woning 375m3
- Ruimte die verwarmd word rond de 80m2 (208m3)
- Douche 8 l/m (eventueel zou er een bad in de
toekomst kunnen komen)
- Geen warm water tegelijk nodig

Op dit moment twijfel ik tussen een CW3 en CW4 ketel Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reik8z1O-iw6OemrBlD0blKz5jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3kAo59uVsRur0Cnr6wdCZfc.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd naar het advies ook aangezien de Remeha tzerra ace-matic nog maar net op de markt is maar deze qua specificaties niet onder lijkt te doen voor de intergas

Beste antwoord (via HiVi op 19-12-2023 11:27)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
HiVi schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:03:
Een duidelijke onderbouwing en advies. Dank
ook met CW3 vul je gewoon een bad, no prob duurt alleen langer. ;)

stel je hebt 120l nodig in je bad (is een gemiddeld model).
120l / 11,5l/m@40 de tzerra cw3 = +/-10,5 minuten en bad is vol. (maar je kunt er natuurlijk al eerder in gaan liggen.)
120l / 16l/m@40 extreem 30 = +/-7,5 minuten.
ach dat boeit niet zoveel.
(ik laad mijn bad nu met 27l/m@40 (max wat de kraan kan), en jep is snel vol dat bad, maar dit gaat nooit lukken met gas, ik doe dit ook met een boiler en extra's(warmtepomp), leuk, maar eigenlijk boeit dit niet.)

als je een beetje isolatie in huis hebt (laten we zeggen grofweg label C of beter).
dan heb je ook al snel voor 95% van het jaar genoeg aan grofweg 3kW voor verwarming (misschien nog wel minder ook).
dus de 3,1-3,6kW van de tzerra kan dan meer uren draaien, en dat is toffer als te snel je huis warm hebben.
langzaam je huis op temperatuur houden is toffer als te snel en dan weer uit (gebruikt dan ook minder gas).
maar ook hier, dit boeit eigenlijk amper, het is marginaal.
(ik verwarm mijn huis met maar 1,4kW als basis, maar zo laag kan geen gasketel daar heb je warmtepomp voor nodig.)

succes met je keuzen, maar eigenlijk kun je niet fout kiezen, al je gasketels die je noemt die werken wel.
(behalve dat een warmtepomp echt een stuk toffer is als een gasketel. ;)
alleen verkopers verkopen die niet graag, en dat is wel jammer.
ik heb alles zelf aangelegd, dus geen last van verkopers. ;) )

edit
een douche die 8l/m@40 doet, die heeft maar +/-5l/m@60 nodig.
(je mengt koud water bij.)
een CW3 die doet al meer. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 27-09-2023 13:56 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:12
CW3 is zat, die doet meer warm water dan je nodig hebt. Wat dat betreft maakt het niks uit welke ketel je neemt.

Het vermogen voor cv bedrijf is sowieso enorm overbemeten, je kunt daarvoor beter naar het minimale vermogen kijken wat de ketel kan leveren. Degene met het laagste minimum vermogen past het beste bij je woning.

[ Voor 24% gewijzigd door Insert12 op 26-09-2023 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-10 14:46
Het minimum vermogen van de beide Intergas ketels is in dit geval gelijk. Dus mocht de keuze Intergas worden en het scheelt niet veel geld, dan is de CW4 een goede optie, aangezien je aangeeft dat er in de toekomst wel een bad kan komen.

Voor de Remeha geldt inderdaad dat de ketel een lager minimum CV (en SWW) vermogen heeft en dus waarschijnlijk minder pendelt om je huis warm te houden en de CW3 is prima om aan je huidige eisen te voldoen.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiVi
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 24-01-2024

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
HiVi schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:03:
ook met CW3 vul je gewoon een bad, no prob duurt alleen langer. ;)

stel je hebt 120l nodig in je bad (is een gemiddeld model).
120l / 11,5l/m@40 de tzerra cw3 = +/-10,5 minuten en bad is vol. (maar je kunt er natuurlijk al eerder in gaan liggen.)
120l / 16l/m@40 extreem 30 = +/-7,5 minuten.
ach dat boeit niet zoveel.
(ik laad mijn bad nu met 27l/m@40 (max wat de kraan kan), en jep is snel vol dat bad, maar dit gaat nooit lukken met gas, ik doe dit ook met een boiler en extra's(warmtepomp), leuk, maar eigenlijk boeit dit niet.)

als je een beetje isolatie in huis hebt (laten we zeggen grofweg label C of beter).
dan heb je ook al snel voor 95% van het jaar genoeg aan grofweg 3kW voor verwarming (misschien nog wel minder ook).
dus de 3,1-3,6kW van de tzerra kan dan meer uren draaien, en dat is toffer als te snel je huis warm hebben.
langzaam je huis op temperatuur houden is toffer als te snel en dan weer uit (gebruikt dan ook minder gas).
maar ook hier, dit boeit eigenlijk amper, het is marginaal.
(ik verwarm mijn huis met maar 1,4kW als basis, maar zo laag kan geen gasketel daar heb je warmtepomp voor nodig.)

succes met je keuzen, maar eigenlijk kun je niet fout kiezen, al je gasketels die je noemt die werken wel.
(behalve dat een warmtepomp echt een stuk toffer is als een gasketel. ;)
alleen verkopers verkopen die niet graag, en dat is wel jammer.
ik heb alles zelf aangelegd, dus geen last van verkopers. ;) )

edit
een douche die 8l/m@40 doet, die heeft maar +/-5l/m@60 nodig.
(je mengt koud water bij.)
een CW3 die doet al meer. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 27-09-2023 13:56 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10 09:54

R-B

Blokkert

Idem hier met keuze dilemma. Naar horen zeggen schijnen die integas technisch simpeler gebouwd te zijn, dus eenvoudiger in onderhoud / kosten (van horen zeggen..)

Bij intergas komt er (als je vloerverwarming heb) nog een extra klep in de retour (direct onder je ketel).

Ik twijfel dus ook sterk tussen de xtreme 30 en tzerra ace (blijkbaar matic geworden, pas eergister geleerd).

De matic heeft nu zelfde omvang als de xtreme 30, de ace was nog klapje kleiner.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Pagina: 1